Ik heb de T-Mobile TV-Internet-vaste telefoon combi besteld. Eind van de maand komt de monteur, maar ik ben nieuwsgierig naar de aansluitingswijze.
Een pakket heb ik reeds ontvangen en uitgepakt en de onderdelen in de meterkast neergezet of opgehangen. De mediaconverter zit nu aan de muur van de meterkast dicht bij het glasvezel-kastje van Reggefiber, dat aan de onderkant een zegel laat zien (3b?). Die mediaconverter heeft een utp (netwerk), en een fiber aansluiting. Verder staat in de meterkast nu de T-54 van Zyxel, en alles is nog niet aangesloten.
Van de meterkast naar de huiskamer heb ik 3 netwerkkabels. Utp1 is cat6 en bedoeld voor de TV. Utp2 is bedoeld om mijn eigen router achter die van T-mobile te hangen. Utp3 is bedoeld voor de telefoon. De TV, de eigen router en de Dect telefoon zijn in de huiskamer aanwezig.
Inmiddels heb ik m.b.t. netwerkkabel Utp3 al uitgevonden dat die als vervanger kan dienen voor een telefoonkabel door eenvoudig een netwerkkoppelstukje aan beide einden te plaatsen (een J11 male past in J45 female). Ik heb dit al getest en de telefoon blijft goed werken. Methode: Dect telefoon J11 naar J11 van router als volgt...: J11 Dect - kort telefoonkabeltje - koppelstukje ( 2x female J45) - netwerkkabel (2x male J45) - koppelstukje (2x female J45) - kort telefoonkabeltje - J11 Router.
Ik had die 3e netwerkkabel al aanwezig en ga liever niet nog een extra telefoonkabel aanleggen als de huidige netwerkkabel ook kan dienen als telefoonkabel op de manier als ik heb omschreven.
Hoe is het schema? Wat gaat van en naar de mediaconverter en fiberkastje in de meterkast, die naast elkaar hangen? Wat gaat naar en van de Zyxel T-54? Hoe, en waarop worden mijn 3 netwerkkabels in de meterkast aangesloten? (De 3 utp kabels dus, bedoeld voor TV, eigen router, en de utp-telefoonkabel aangepast als beschreven).
Dan heb ik nog een Youless microkastje, dat registreert de P1 van de electriciteitsmeter. Ik had dat met een netwerkkabel aan de eigen router in de huiskamer verbonden, maar zal nu vermoedelijk beter op de T-54 kunnen worden aangesloten. De huidige utp kabel daarvan is namelijk 1 van de 3 eerder genoemde. Als het youless zonnepanelen info kastje niet op de T-54 kan, dan moet die weer op de eigen router, en zou een 4e netwerkkabel van de meterkast naar de kamer noodzakelijk maken, want daar staat de eigen router. Op die eigen router zijn momenteel al mijn computers aangesloten.