Skip to main content

Geacht forum,

 

Aangezien het nagenoeg onmogelijk schijnt te zijn voor ODF om überhaupt te communiceren, probeer ik het via deze weg. 
 

Op 1 februari 2023 heb ik een abonnement afgesloten voor glasvezel van (toen nog) T-mobile. Dit heb ik toen gedaan via E-fiber. 
Op 30 juni 2023 heeft E-fiber/ODF de glasvezelkabel getrokken in onze straat.  
Begin van dit jaar (februari) heb ik het pakket van Odido ontvangen met de benodigde spullen voor het aanleggen van het thuisnetwerk (router/tv box e.d.)

Begin februari zou ODF de kabel naar binnen komen trekken (afspraak gemaakt met een voorman van SPIE aan de voordeur). Toen ODF aan de deur kwam, konden zij de glasvezelkabel niet vinden en gingen onverrichter zaken weer weg.
 

In april heeft ODF de stoep wederom open gehad en de glasvezel bij de buren naar binnen getrokken maar hebben de genieën bij ons niets uitgevoerd. Hierover heb ik toen contact gehad via de mail maar uiteraard nooit een inhoudelijk antwoord ontvangen.

Op 30 mei had ik een afspraak met ODF waarbij zij niet op kwamen dagen. Toen ik ze telefonisch sprak werd aangegeven dat de afspraak gecanceld was maar dat zij waren vergeten dit te communiceren.

 

Op 12 juli een mail ontvangen dat door administratieve fouten wij nog geen aansluiting hebben en dat zij het verder oppakken in week 34 en wij een van de eerste zijn die aangesloten zullen worden.

 

Op maandag 9 september stond dezelfde voorman van SPIE weer aan de deur en heb ik een afspraak gemaakt voor woensdag 25 september. Nu krijg ik onverhoopt een e-mail van ODF dat zij op vrijdag 27 september komen. Wij zijn dan een weekendje weg dus dat is niet mogelijk. Ik heb hierop een mail gestuurd maar verwacht weinig inhoudelijks.

 

Kortom; we wachten al 1.5 jaar tot ODF hun zooi op orde krijgt en het eens komt aansluiten. Communiceren is totaal niet mogelijk met die gasten. Is het mogelijk dat er via deze weg eens actie ondernomen kan worden?

 

Ik ben namelijk de incompetentheid van ODF en het complete gebrek tot communicatie volledig beu.
 

Hoi @Doebie ,

Het is inderdaad een behoorlijke uitdaging om netbeheerder te zijn in Nederland.  Je leest eigenlijk bij alle netbeheerders zoals Glaspoort, Delta, KPN networks en ODF hetzelfde.

Odido kan hun internet dienst over al die netbeheerders hun netwerken leveren, maar voor dat fysieke deel zal de betreffende firma dus wel met hun onderaannemers de infrastructuur moeten aanleggen voordat dit mogelijk is.

Het is eigenlijk net zoals met electriciteit. Een netbeheerder zoals Stedin leggen de kabels. Daarna kun je bij verschillende aanbieders zoals Budget Energie een elektriciteit dienst bestellen.


Hi Eric,

 

Ik snap dat het een uitdaging is voor deze partijen. Echter als je interne processen (semi-) op orde zijn, kan dit soort communicatieve beperktheid eenvoudig worden voorkomen. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Het gaat mij ook niet zo zeer om de uitdagingen die zij hebben maar de complete afwezigheid van communicatie alsmede het maken van eenzijdige afspraken (een eenzijdige afspraak is geen afspraak in mijn beleving).

 

Ik had eigenlijk gehoopt dat Odido als ‘klant’ van ODF iets meer stootkracht zou hebben richting hun als ik dat heb. Te meer omdat wij in de tussentijd vrolijk €94 per maand betalen aan Ziggo en door dit geneuzel van ODF dus al globaal €1000 aan ‘extra kosten’ maken.

 

Als het ons niet zoveel geld zou schelen had ik overigens al maanden geleden gezegd dat zij het ook niet meer hoefden komen aan te leggen.


Ook ODF verdient niets zonder de verhuur aan Odido. Dus het is zeker ook in hun belang om de aansluiting te maken.  Het is echter een hele uitdaging voor de netbeheerders om aan onderaannemers te komen, maar soms ook vergunningen of materiaal.  

Zodra ODF gereed is zal dit automatisch leiden tot een melding bij Odido waarna de internetmonteur van Guidion de internetdienst komt aansluiten en in bedrijf stellen.


Reageer