Beantwoord

Aansluiting Glasvezel Sittard door onderaannemer geweigerd : in bevind mij nu letterlijk in "Limbo" !

  • 24 March 2024
  • 6 reacties
  • 165 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Context : jl 21 maart dag voor afspraak mogen ontvangen vanuit Fibertel B.V

 

zie deze email :

 

Beste,

 

Wij hebben deze week helaas ondervonden dat het complex XXXX helaas technisch onmogelijk is om aan te sluiten op het glasvezelnetwerk. Wij hebben de afgelopen dagen op verschillende manieren geprobeerd om de glasvezelkabel binnen het complex te krijgen maar helaas is dit technisch onmogelijk. We hebben contact gehad met de opdrachtgever Circet. Zij hebben aangegeven dat dit complex nu eerst besproken wordt met E-Fiber, dat het technisch niet mogelijk is om het complex XXXX aan te sluiten op het glasvezelnetwerk. Er zal door E-Fiber en Circet gekeken worden naar de mogelijkheden om het complex alsnog aan te sluiten, maar hierover kunnen wij geen uitspraak doen.

 

Hierbij delen wij u mede dat de afspraak die gepland staat voor vrijdag 22-03-2024 helaas geannuleerd wordt.

 

Nogmaals excuses voor het ongemak.

 

 

Per 16 oktober 2023 !, contract afgesloten met Oidido daar berichtgeving was dat mijn eenvoudige DSL aansluiting zou komen te vervallen per 2024, tevens een grote reclame campagne regio Sittard waarin bekend gegeven werd dat glasvezel ontgonnen zou worden en er werkzaamheden zichtbaar zouden worden. Nogmaals, in principe ben ik tevreden met mijn huidige oud TELE2 eenvoudig internet en TV abonnement.

Telefonisch contract met klantenservice afgesloten. Tevens geregeld in regio Sittard over werkzaamheden gestuikeld. Per ongeveer eind december staken bekende kabels bij ons 4 verdiepingen complex uit bouwjaar 1986 uit de grond. Geregeld kreeg ik ook, iets te vaak, eenzelfde update sms vanuit Oidido dat men druk doende was. Rond februarie onstond ijzige stilte. Plots een bericht van dus

Fibertel B.V om een afspraak te maken, geregeld en netjes per email bevestigd, daags voor de afspraak bovenstaande "kluitje in het riet / Kastje naar de muur" berichtgeving ….

 

Die avond heb ik zowel een email (met Oidodo contract voor de noodzakelijke administratieve informatie) uitgestuurd naar zowel Oidido (service@oidido.nl)  als ook naar info@e-fiber.nl en tevens naar info@opendutchfiber.nl … je raadt het AL, no feedback, niks nada communicatie !

Op dit moment bevind ik mij dus in letterlijk een informatie zwart gat , “Limbo" …

Het grote probleem dat ik hiermee heb is dat ik niks weet, niet te horen krijg waar ik eventueel aan toe ben of rekening moet houden en hoe lang dit geintje nu gaat duren. Terwijl notabene Oidido aangeeft dat ze mijn DSL asap zullen gaan afsluiten …. Ik kan mij het niet veroorloven zowel privee als voor ook voor werk / opleidingen geen actieve en stabiele internet aansluiting te hebben, ook niet voor een zogenaamde korte overbruggings periode.

 

Kan iemand van OIDIDO mij concreet aangeven wat ik eventueel concreet kan en moet verwachten.

Wat enigzins een reeele inschatting in context tot het vinden van een werkzame en tevens praktische doende oplossing.

 

Dank voor uw begrip voor mijn relaas,

 

mvg,

 

vitalae

 

 

icon

Beste antwoord door eric 24 March 2024, 19:46

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @vitalae ,

Odido is afhankelijk van de glasvezel netwerken die gebouwd worden in Nederland.  De verschillende netwerken worden in opdracht van en zijn in eigendom van verschillende netbeheerders.  Zij zorgen met aannemers dat hun netwerk wordt aangelegd en zodra een abonnement bij Odido wordt besteld, vraagt Odido voor de huur van het vezeltje naar dat adres en zal een aannemer het laatste stukje naar de woning komen aanleggen. Zodra dat allemaal gereed is wordt het afgemeld naar Odido en start de fase van het plaatsen van de router en start de internet dienst.

Als het niet mogelijk blijkt te zijn de kabel in de woning aan te leggen, vooral in hoogbouw kan dat lastig zijn, dan kan Odido dus geen glasvezel internet gaan leveren. 

Het uitschakelen van koper is een aparte issue en de rechter heeft op verzoek van T-mobile /Odido gekeken naar het verzoek voor verder uitstel vaj het uitzetten door KPN, als eigenaar van het kopernetwerk, maar deze eis is afgewezen.

Als het koper netwerk wordt uitgezet en glas is niet mogelijk,  dan zijn de alternatieven de Coax kabel en 4g voor thuis, een mobiele variant van vast internet.  De verwachting is dat na de 3.5 ghz veiling deze zomer er meer 5G mobiele thuis oplossingen op de markt komen. 

Hallo, er zijn nu weer twee maanden verstreken.

 

In de status van mijn bestelling kan ik zien dat men ahw aangeeft dat er werkzaamheden in de straat plaatsvinden, dat is eerlijk gezegd pertinent NIET waar. De kabels steken sinds eind 2023 uit de grond bij

ons gebouw. Hetgeen ik vernomen heb is dat het momenteel bij ODF blijft "hangen".

Er is in ons gebouw geconstateerd door de vorige onder aannemer van ODF dat men niet kon beginnen met de aansluiting in het appartementen complex omdat men niet wist waar de gasleidingen in de muren precies lopen, deze onder aannemer heeft zich toen terug getrokken, zoals ook blijkt uit de door mij ontvangen email vanuit die onder aannemer. Tot op dit moment wordt er door ODF niet gecommuniceert of enkel aangegeven dat men wacht op de aannemer. Tot op heden is er dus geen communicatie of inzicht wat de verdere status is en of er uberhaupt nog bijv. dit jaar wat gebeuren gaat.

 

Zouden jullie in deze wat kunnen betekenen, mede omdat Oidido een zakelijke overeenkomst heeft met ODF en in dit geval ODF niks lijkt te kunnen of zelf willen ondernemen om deze problemen op te lossen.

 

Eerlijk gezegd heb ik er geen enkele vertrouwen meer in, want ook KPN lijkt nu aangegeven te hebben bij ons in de buurt volgend jaar glasvezel aan te willen gaan leggen, maar ook deze zullen stuiten op die problemen met aannemers.

 

Ik heb tot op heden nooit echt problemen gehad met Dutchtone/Tele2/T-mobile/Oidido,

echter ik denk er nu sterk over na, om net zoals voor ODF  (https://www.trustpilot.com/reviews/6644da59bc9a200e9f5c8172,) , mijn ervaringen bij trustpilot kenbaar te gaan maken.

 

Tevens ben ik benieuwd of er via de televisie ook aandacht gericht kan worden op deze gang van zaken …

 

 

eelco vitalis van der Vlugt

 

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Er zijn voldoende voorbeelden waarbij in hoogbouw uiteindelijk geen glasvezel wordt aangelegd. Naast dit fysieke probleem zijn er voorbeelden waar de VVE dwars ligt of omdat de meterkasten onder elkaar zitten niet elke bewoner aanwezig is of toegang geeft tot deze meterkast. 

Dit is niet af te dwingen en al helemaal niet via Trustpilot.  Een netbeheerder is eigenaar van de glasvezel die providers zoals Odido huren. Maar als dit dus uiteindelijk niet kan wordt de bestelling geannuleerd. Zolang dit bij jou nog niet is gebeurd blijft er dus een kans dat de vezel door ODF een keer beschikbaar wordt gemaakt.

Per 16 oktober 2023 !, contract afgesloten met Oidido daar berichtgeving was dat mijn eenvoudige DSL aansluiting zou komen te vervallen per 2024,

 

 

 

KPN stop pas met DSL wanneer hun eigen glasvezel op je postcode aangelegd is, glasvezel van derden kijkt KPN niet na. En specifiek moet het op je postcode en huisnummer ook te bestellen zijn, dan pas gaat een timer van 3 jaar lopen waarna KPN de dienstverlening op koper/DSL stopt. Tot die tijd blijft je koper kabel van KPN gewoon werken. Aangezien je aangeeft dat KPN nog moet starten met aanleggen van hun eigen glasvezel, heeft iemand je bang zitten maken met die datum van 2024.

Is er al iets meer informatie beschikbaar over mijn aansluiting ?

Het is mij wel opgevallen dat in de directe omgeving van ons complex, dus in veel meer straten

slechts kabels uit de grond steken, echter dat er nog geen huis aansluitingen plaatsvinden.

Is het omdat het momenteel “zomer” vakantie is of is het te achterhalen of er ook nog

andere issues spelen dan enkel onze gasleidingen ?

 

dank,

 

eelco vitalis van der Vlugt

 

Sittard

Reputatie 7
Badge +5

Hi @vitalae, ik snap heel goed dat je dit wilt weten! Ik moet echter eerlijk bekennen dat ik nog niet veel kan delen. Je hebt bij ons een pre-order gedaan en wij zetten vervolgens de beheerder aan het werk. Zij kijken volgens planning naar de opties. Ik zie vanuit hier nog geen inhoudelijke informatie, als provider zijn wij aan het wachten tot we deze wel krijgen. Kijken we verder in de toekomst, dan komen wij aanbod als wij groenlicht krijgen van beheerder en de lijn beschikbaar is. Natuurlijk kun je altijd eens contact opnemen met de beheerder, dat gaat om Open Dutch Fiber (088-1633633). Het is het proberen waard als je meer zou willen weten over de verwachting. Omdat je een pre-order hebt gedaan, kan ik voor nu geen nieuwe informatie delen. Natuurlijk hoop ik wel dat er snel schot in de zaak komt!

Reageer