Skip to main content

Aansluiten glasvezel verloopt slecht - veel loze beloftes maar geen actie

Hey, ik plaats een keer niet over Pixel Buds! Helaas is dit topic niet heel veel positiever…

Wat informatie vooraf

Ik woon in een nieuwbouwgebied dat al sinds de oplevering in 2019 meerdere glasvezelaansluitingen heeft. Eén van de netwerken is in 2023 overgenomen door ODF, en sindsdien is het dus mogelijk om Odido/T-Mobile af te sluiten. Het gaat hier dus niet om het aanleggen van een nieuw glasvezelpunt, maar om het aansluiten op een bestaand ODF netwerk.

Omdat, door aflopende kortingen, mijn huidige provider wat duur begon te worden, heb ik op 24 november 2024 een abonnement afgesloten voor glasvezel internet. Sindsdien is er echter nog weinig gebeurt, en staat mijn status nog steeds op dat de overstap is geaccepteerd. Verder is de situatie (en het gevoel dat ik er aan over heb gehouden) helaas niet heel anders dan in mijn topics over de Pixel Buds: veel beloftes, weinig actie en geen opvolging van die beloftes.

Een tijdlijn

• 24 november 2024: Glasvezel abonnement afgesloten bij Odido. Wensdatum gezet op eind december 2024
  • Mid-december 2024: Contact opgenomen met de klantenservice omdat ik nog niks heb gehoord, en de wensdatum dichterbij begint te komen
    • Antwoord van de klantenservice was dat ODF geen afspraken inplant op het moment in verband met de feestdagen, en dat ze weer verder gaan met inplannen op 6 januari. Dus ik zal in die week wel iets moeten horen. Dit kon ik wel begrijpen
  • Eind januari 2025: Nogmaals contact opgenomen met de klantenservice, want ik had nog steeds niks gehoord. Collega Justin van de Fiber afdeling (topper!) had een case aangemaakt, en tevens ook een los (persoonlijk) terugbelverzoek gepland voor als ik niks zou horen op die case. Dit omdat ik rond deze periode net klaar was met de Pixel Buds saga, waar ook zo vaak werd beloofd dat ik zou worden teruggebeld maar dit nooit gebeurde. 
  • Begin februari 2025: Op de case heb ik niks meer gehoord, maar Justin heeft me wel zoals beloofd teruggebeld. Dit heeft hij de week erna ook gedaan, omdat er vanuit ODF weinig updates komen. 
    • Er leken allerlei dingen mis te gaan. Toen ik zelf met ODF belde in deze periode werd verteld dat er helemaal geen aanvraag gedaan was voor mijn adres…?
  • Mid februari 2025: 
    • Uiteindelijk heeft Justin een periode verlof opgenomen en zou dit verder worden opgepakt door zijn collega’s. Ik ben vervolgens nooit meer teruggebeld…
    • Als ik dan zelf een keer bel hoor ik van een collega uiteindelijk dat de opleverdatum nu zou liggen op begin maart
  • 6 maart 2025: Er is niks ondernomen in de periode tot nu, en ik heb ook niks meer gehoord. Dus ik heb zelf weer contact opgenomen
    • De collega constateert dat er aan geen enkele kant van het proces actie lijkt te zijn ondernomen. Er is in februari een keertje een bericht naar ODF verstuurd, en daar schijnt geen antwoord op ter zijn geweest. Dus er zal nu weer een berichtje naar ODF gestuurd worden.
      • De quote “Insanity is doing the same thing over and over and expecting different results” begint relevant te worden.
    • De 3e (of 4e) beloofde opleverdatum van begin maart gaat in ieder geval niet gehaald worden…
    • Luana, wie ik aan de telefoon sprak, belooft er tevens achteraan te blijven gaan en mij op 20 maart terug te bellen.
  • 6 + 7 maart: Omdat ik nu langzaam wel wat moe begin te worden van het gebrek aan actie, besluit ik zelf maar achter de aannemers aan te bellen.
    • Via ODF en Euronet (onderaannemer van ODF) krijg ik uiteindelijk zelf de contactgegevens van Alpha Glasvezeltechniek, wie de aansluitingen in mijn omgeving zou moeten realiseren
    • Ook hoor ik wat er concreet nog gedaan moet worden: De FTU zou nog vervangen moeten worden door die van ODF. Want daar is 3 maanden voor nodig????
    • 7 maart krijg ik uiteindelijk Alpha aan de lijn, en weet ik een afspraak te plannen met ze voor… 10 maart!
  • 10 maart: Alpha Glasvezeltechniek komt langs en vervangt de FTU. Dit was zo gepiept
    • In mij borrelt nu wel nog meer frustratie: meer dan 3 maanden wordt er zo goed als niks ondernomen, en uiteindelijk krijg ik het zelf voor elkaar in 2 werkdagen?
  • 17 maart: Ik neem contact op met Odido omdat de status van de oplevering nog steeds niet is aangepast.
    • De collega zegt dat dit nog moet worden afgemeld door de netbeheerder, en dit zal die week nog wel geregeld zijn.
    • Na het spreken van meerdere mensen in Odido wordt duidelijk dat niemand weet of begrijpt wat de status nu eigenlijk is...
  • 20 maart: Ik word niet teruggebeld door Luana. Verrassend...
  • 21 maart - ochtend: Ik bel zelf maar weer naar Odido. Ik leg nogmaals de hele status uit, inclusief dat de FTU nu al geplaatst is op de 10e, en dat ik teruggebeld zou worden door Luana wie er ook achteraan zou zijn gegaan in de afgelopen weken.
    • Tevens antwoord ik op een e-mail van Luana die ik op 6 maart heb gehad.
  • 21 maart - begin van de middag: Ik heb een gemiste oproep van Odido (hij ging 2 keer over en toen was hij al weg). Direct erna krijg ik een e-mail van Luana dat ze me heeft geprobeerd te bellen en of ik terug kan bellen.
    • Ik bel terug en krijg een andere collega aan de lijn. Die zou Luana vragen om nogmaals te bellen, en tevens nogmaals bij ODF uitvragen wat de status is.
      • Luana heeft daarna nooit teruggebeld...
    • Tevens heb ik geantwoord op de e-mail met wat de status is (FTU is geplaatst) en wat mijn vragen zijn:
      • Wat moet er nog gedaan worden?
      • Wanneer wordt dit gedaan?
      • Waarom is niemand erachteraan gegaan de afgelopen weken/maanden? 
  • Vandaag, 24 maart: Zojuist nogmaals gebeld Odido, omdat ik Luana dus nooit heeft teruggebeld. Van de collega heb ik zojuist wat ‘leuke’ feitjes geleerd:
    • Dat zoveelste bericht van 6 maart aan ODF, waar volgens Odido nooit reactie op is gekomen? Daar is nooit een reactie op gekomen omdat Odido hem verkeerd heeft ingediend!
      • ODF heeft wel degelijk gereageerd (dit beamen ze zelf ook), maar Odido heeft blijkbaar het verkeerde adres ingevuld dus die reactie is nooit bij Odido aangekomen…
    • Luana heeft niet teruggebeld omdat ze verlof heeft opgenomen voor die donderdag
      • Dit moet kunnen en mogen. Maar het is jammer dat er niet met mij wordt gecommuniceerd. Sterker nog, de hele terugbel afspraak is gewoon vergeten en nooit opgevolgd. Deze had in mijn optiek ook overgedragen of verplaatst kunnen worden.
    • Tussen neus en lippen door merk ik ook dat er in de periode tussen 6 maart en nu er verder ook geen actie is ondernomen, behalve de actie die ik zelf heb ondernomen.
    • De nieuwe uitvraag van 21 maart? Daar is nogmaals gevraagd wanneer de FTU geplaatst gaat worden…
      • Diezelfde FTU die al op 10 maart is geplaatst, iets wat ik ook meerdere keren heb herhaald aan de telefoon die dag. Dus deze uitvraag is weer eens nutteloos, en het is weer extra wachten op niks.
    • De collega die ik zojuist sprak heeft een nieuwe, correcte aanvraag voor informatie gedaan bij ODF, en heeft een terugbel afspraak ingepland voor aanstaande vrijdag. Het is nu hopen dat dit wel wordt opgevolgd.

Het is vandaag 24 maart, exact 120 dagen nadat ik het abonnement heb aangevraagd en de overstapservice is gestart. Dat betekent dat deze overstapservice elk moment kan verlopen, wat betekent dat ik de overstap zelf moet gaan regelen en dat ik waarschijnlijk voor 1 of meer maanden dubbel moet gaan betalen, eenmaal een duurder abonnement omdat deze al zolang extra doorloopt door dit proces en de kortingen zijn verlopen (en niet te vergeten al die belminuten die ik er zelkf tegenaan heb moeten gooien om jullie werk te doen)... En dan weten we nog altijd niet wat de status is, en wanneer er überhaupt iets gaat gebeuren!

En als het hier om een nieuwe glasvezel aansluiting zou gaan, dan zou ik het nog wel kunnen begrijpen. Graafwerkzaamheden, vergunningen e.d., dit neemt altijd extra tijd in beslag. Maar het gaat om een bestaande aansluiting, en het gaat mis puur op communicatie problemen, administratieve fouten, medewerkers die hun beloftes niet nakomen en procedures die niet werken! 

Als dit al zo rommelig (en ik heb nog best veel weggelaten) gaat, en ik daardoor al die extra kosten moet maken, hoe kan ik jullie dan nu nog vertrouwen als provider? Hoe zijn jullie van plan mijn vertrouwen terug te winnen?

Uitgelichte reactie

25 maart 2025

Hey ​@PixelJordy, bedankt voor het delen van deze uitgebreide tijdlijn. Dit geeft mij volledig inzicht in de situatie.

Nu is het zo dat een nieuwe aanleg van glasvezel lang kan duren, tot wel maanden in de toekomst. Er moet met veel verschillende factoren rekening gehouden worden. Daarnaast hebben wij ook weinig tot geen invloed op een nieuwe aanleg van glasvezel, dit gaat volledig via onze onderaannemers. Nu zie ik inderdaad dat er nogmaals navraag gedaan is bij onze onderaannemer. De wijkcentrale lijkt volledig opgeleverd te zijn en de huisaansluiting is gereed. Nu moet hij administratief afgemeld worden in het systeem van de onderaannemer en dan kunnen de werkzaamheden doorlopen. Hopelijk krijgen wij spoedig een reactie van onze onderaannemer en kun je snel genieten van je glasvezelverbinding! 

7 reacties

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 13511 reacties
  • 25 maart 2025
Uitgelichte reactie

Hey ​@PixelJordy, bedankt voor het delen van deze uitgebreide tijdlijn. Dit geeft mij volledig inzicht in de situatie.

Nu is het zo dat een nieuwe aanleg van glasvezel lang kan duren, tot wel maanden in de toekomst. Er moet met veel verschillende factoren rekening gehouden worden. Daarnaast hebben wij ook weinig tot geen invloed op een nieuwe aanleg van glasvezel, dit gaat volledig via onze onderaannemers. Nu zie ik inderdaad dat er nogmaals navraag gedaan is bij onze onderaannemer. De wijkcentrale lijkt volledig opgeleverd te zijn en de huisaansluiting is gereed. Nu moet hij administratief afgemeld worden in het systeem van de onderaannemer en dan kunnen de werkzaamheden doorlopen. Hopelijk krijgen wij spoedig een reactie van onze onderaannemer en kun je snel genieten van je glasvezelverbinding! 

• Auteur
  • is een King Poster
  • 54 reacties
  • 25 maart 2025
Tommie van Odido schreef:

Hoi ​@Tommie van Odido, bedankt voor je reactie. Ik wil je wel even op 1 punt corrigeren, het gaat hier namelijk niet om een nieuwe aanleg van glasvezel. Ik quote uit mijn OP:

Ik woon in een nieuwbouwgebied dat al sinds de oplevering in 2019 meerdere glasvezelaansluitingen heeft. Eén van de netwerken is in 2023 overgenomen door ODF, en sindsdien is het dus mogelijk om Odido/T-Mobile af te sluiten. Het gaat hier dus niet om het aanleggen van een nieuw glasvezelpunt, maar om het aansluiten op een bestaand ODF netwerk

Effectief was het enige dat had moeten gebeuren:

1. Vervangen huidige FTU door die van ODF
  2. Patchen wijkcentrale
  3. Guideon monteur sturen en Odido apparatuur aansluiten

Alleen al stap 1 heeft jullie 4 maanden gekost, blijkbaar werden procedures niet juist opgevolgd door zowel jullie als de aannemers. Zo bleven jullie maanden lang berichten sturen naar ODF, maar kwam daar volgens jullie nooit reactie op. Er verder achteraan gaan gebeurde niet, er werd gewoon geen actie ondernomen. 

Die laatste administratieve afmelding waar jij het over hebt, daar ben ik nu ook al de hele maand mee bezig om er bij jullie achteraan te gaan. Maar als jullie dan mails naar de aannemer sturen waar niet op gereageerd kan worden, gevolgd door mails over het verkeerde (jullie laatste mail zou zijn gegaan over het vervangen van de FTU, iets wat begin deze maand al was gedaan...), dan schiet het niet op. En dan zit ik dus nu met het feit dat de onderaannemer niet meer reageert. Niet op mails, niet op telefoontjes.

Dus het simpelweg afdoen als “nieuwe aanleg van glasvezel kan maanden duren” vind ik een niet dekkend antwoord. Het gaat niet om een nieuwe aanleg, en de enige reden dat het maanden duurt is door een opeenstapeling aan fouten vanuit jullie kant. Ik ben nooit geïnformeerd dat het zo lang zou gaan duren, er zijn allerlei beloftes gedaan door jullie en ODF over hoe het “voor datum X” of “binnen Y weken” wel opgelost moet zijn. Dit is niks om trots op te zijn.

Dus nogmaals, hoe moet ik jullie nu als provider nog vertrouwen?

• Beloftes en afspraken van Odido worden aan de lopende band verbroken
  • Aannemers en onderaannemers worden vanuit Odido blijkbaar verkeerd aangestuurd
  • De onderaannemer die blijkbaar mijn gebied zou moeten beheren is van de aardbodem verdwenen, dus wat nu als er een storing optreedt? (Ervan uitgaande dat er überhaupt ooit internet komt)
    • Ik wil hieraan toevoegen dat de enige reden dat het nu bijna 4 maanden heeft geduurd om de FTU te vervangen is omdat ik na 4 maanden geen geduld meer had en ik zelf achter de hele keten aan ben gaan bellen. Anders had het nog langer geduurd...

Ondertussen zit ik wel met verhoogde kosten omdat ik mijn oude abonnement zo lang moest aanhouden, en binnenkort dus ook dubbele kosten omdat jullie door al deze fouten zo lang hebben gedaan over het aansturen van de aannemer dat de overstapservice gisteren is geannuleerd…

Dus ik ben benieuwd hoe jullie dit alles gaan goedmaken ​@Tommie van Odido 

• Auteur
  • is een King Poster
  • 54 reacties
  • 25 maart 2025

Het stukje over de overstapservice is hopelijk niet meer relevant, een collega heeft zojuist de overstapaanvraag opnieuw ingediend. Hopelijk gaat in ieder geval dat geen problemen meer opleveren

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 929 reacties
  • 25 maart 2025
PixelJordy schreef:

Het stukje over de overstapservice is hopelijk niet meer relevant, een collega heeft zojuist de overstapaanvraag opnieuw ingediend. Hopelijk gaat in ieder geval dat geen problemen meer opleveren

Hee, dat is raar. Hier op de community heb ik meerdere keren gelezen (en bevestigd door moderators) dat een overstapservice niet opnieuw ingeschoten kon worden nadat dit ooit al een keer gedaan was (en mislukt of verlopen was).

• Auteur
  • is een King Poster
  • 54 reacties
  • 25 maart 2025
rvk01 schreef:
PixelJordy schreef:

Hee, dat is raar. Hier op de community heb ik meerdere keren gelezen (en bevestigd door moderators) dat een overstapservice niet opnieuw ingeschoten kon worden nadat dit ooit al een keer gedaan was (en mislukt of verlopen was).

Ik heb hetzelfde gelezen als jij, maar blijkbaar kan het dus wel en is niet iedereen bij de klantenservice even goed op de hoogte (niks nieuws helaas)? Al ben ik benieuwd of dit geen andere side effects gaat hebben…

Hieronder ook de correspondentie hierover, misschien dat dit anderen helpt:

Bedankt voor uw reactie! Mochten er inderdaad dubbele kosten onstaan vanwege de overgang van KPN naar Odido dan zullen wij deze aan u vergoeden zodat u niet voor 2 abonnementen tegelijk betaald. Als alternatief kunnen wij ook proberen een na 25/03/2025 een nieuw overstapdossier er voor u in te zetten zodat u alsnog gebruik kunt maken van deze service. Laat ons weten hoe u hiermee verder wilt gaan. Fijne dag gewenst!

Tot gauw,
Vincent van Odido

Hoi Odido / Vincent,

Via jullie community forum heb ik begrepen dat de overstap opnieuw indienen niet mogelijk zou zijn? Maar als dat kan, dan is dit probleem daar in ieder geval mee opgelost.

Groet,

Ik zal morgen persoonlijk voor u kijken of het ons lukt een nieuw dossier aan te maken. Het kan inderdaad voorkomen dat dit niet geaccepteerd zal worden maar in veel gevallen is het wel mogelijk.

Het zou mij enorm helpen als ik uw contractnummer/klantnummer zou kunnen ontvangen?

Zou u ook kunnen bevestigen dat de onderstaande gegevens kloppen en ook bij KPN bekend zouden moeten zijn:
(...)

Tot gauw,
Vincent van Odido

MR_CHIP
  • Doet lekker mee
  • 77 reacties
  • 25 maart 2025

ik zie nergens dat het echt zo gaat zijn alleen dat er een aanvraag daar toe gedaan is 

• Auteur
  • is een King Poster
  • 54 reacties
  • 25 maart 2025
MR_CHIP schreef:

ik zie nergens dat het echt zo gaat zijn alleen dat er een aanvraag daar toe gedaan is 

Ik zie zojuist ook dat de overstap bij KPN is aangevraagd en geaccepteerd. 

Het enige waar ik nu bang voor ben is dat er een minimum aantal dagen aan vast gaat zitten wat de voortgang nog meer vertraagd. Maar aan de andere kant, het is dan een race to the bottom tussen deze vertraging en Odido die haar aannemers niet kan aansturen...

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen