Hee, hij doet het weer. Ik heb de stekker er uit gehaald en weer teruggestoken, en toen kwam het goed. Niets meer aan de hand, sorry voor het starten van deze topic.
Fijn om te lezen dat je het hebt opgelost @FrietjeMet en logisch dat je hulp inschakelt! Goed dat je laat weten dat het met een sisser is afgelopen en voor nu wens ik je nog heel veel kijkplezier toe.
Helaas, toch niet opgelost. Vrijwel elke avond, als ik de tv aan zet en op de Mediabox een zender bestel, krijg ik te zien dat ik de internetinstellingen moet controleren. De laptop heeft een volledige pizzapunt (zo noem ik dat icoontje op de balk), dus internet doet het. Het enige wat werkt is de Mediabox buiten westen slaan en weer wakker maken.
Maar ik heb er dus inmiddels de balen van dat ik bijna elke avond voor ik tv mag kijken mij eerst achter de televisie mag wurmen om de stekker van de Mediabox eruit te halen en 30 seconden in een ongemakkelijke houding te staan wachten. Daarna mag ik de Mediabox weer opstarten, de tv wakker maken en op 1 drukken. Tegen die tijd is het journaal al bijna afgelopen. Wat doe ik verkeerd?
Goed dat je dit aangeeft @FrietjeMet, hoewel jij het over (virtuele) pizzapunten hebt zie ik je ook graag een Frietje Met Plezier achter de tv opeten zonder dat je frietje koud is na al het kabel gepriegel. Blijft het alleen bij die melding of krijg je ook echt zwart beeld? Anders kan je de melding namelijk negeren en is je tv zender binnen enkele minuten beschikbaar. Mocht je beeld toch wegvallen: lost het probleem zichzelf ook op als je de ‘TV Box’ knop rechtsbovenin drukt? Dit kan afhankelijk van je afstandsbediening ook de ‘STB’ knop heten.
Het belangrijkste is dat je snel weer van tv kan genieten. Om ook de melding weg te krijgen: heb je de Mediabox direct met een kabel (of via de Wifi) op het modem aangesloten of via een omweg, zoals een eigen switch, router of stroomnetadapters? Als je Mediabox indirect is aangesloten, wil die Mediabox nog wel eens moeilijk doen als de zenders geupdate moeten worden.
Ik ben benieuwd, hopelijk kunnen we zo voorkomen dat de Mediabox straks in stukken ligt waardoor jullie samen volledig van het journaal kunnen genieten!
@Cal van Odido Dank je wel voor je reactie. Als het gebeurt (en Wet van Murphy: als je het wil oproepen werkt alles als een zonnetje) dan krijg ik boven in beeld een mededeling als: ‘Helaas is er geen internetverbinding, controleer je instellingen.’ Met daaronder twee knoppen ‘WiFi instellingen’ en ‘Opnieuw proberen’. Bij WiFi instellingen staat dan gewoon ons netwerk actief te wezen en Opnieuw proberen levert dezelfde mededeling op.
Maar momenteel heb ik die mededeling al een paar dagen niet gehad, dus het stellen van deze vraag was hopelijk voldoende om hem tot de orde te roepen.
De Mediabox zit gewoon in het stopcontact met een hdmi naar de tv (die hadden we speciaal aangeschaft voor ons overstappen naar Odido, en toen de glaskabelaars ons eindelijk hadden aangesloten bleek uitgerekend Sharp niet met de Odido-app overweg te kunnen. Grr). Dus toen toch weer een kastje.
Ik had begrepen dat je die Mediabox niet telkens hoefde uit te zetten, maar alleen de tv. Klopt dat, of zou dat het probleem kunnen veroorzaken?
Om te powerflippen dien je de Mediabox uit het stopcontact te halen @FrietjeMet, dit zorgt voor een frisse herstart van het apparaat.
@Tommie van Odido: Dank voor je reactie. Sorry, mijn techno-speak is niet zo sterk, Powerflippen zegt me helaas niks, maar zo te horen is dat een herstart. Maar het is toch niet de bedoeling dat dat ding elke paar dagen moet worden geherstart? Ik hoopte hier juist te leren wat ik moet doen om zonder veel gedoe tv te kijken met behulp van de Mediabox.
Maar misschien weet je wel wat ik fout doe: moeten we de Mediabox elke avond uitzetten als we de tv uitzetten? En zo ja, welk van de twee knopjes, die witte rechts met TV-box of de zwarte links met TV? (De televisie zelf reageert overigens niet op het knopje met TV eronder, daarvoor moeten we de afstandsbediening gebruiken die bij de tv geleverd was)
Alvast bedankt
@FrietjeMet Het is inderdaad niet de bedoeling dat je de Mediabox steeds van de stroom moet halen om deze te laten werken. Echter mocht het probleem zich voordoen, is dit een oplossing die werkt.
Ik adviseer je inderdaad wel om ook de Mediabox uit te doen, wanneer je deze voorlopig niet meer gebruikt. Je kunt er voor zorgen dat de afstandsbediening ook jouw TV bestuurt. Dit doe je onder Instellingen > Afstandsbedieningen en accessoires > Klik op 4K TV Remote > Hier kun je de bediening van je TV regelen.
@Teresa van Odido Dank je wel voor je reactie. Het koppelen van de remote lukte niet echt, de televisie trekt zich niets aan van het tv-knopje van de Mediabox afstandsbediening. Maar het volume doet het nu wel, dus dat is weer winst. Het was wel stom om steeds tijdens het kijken te moeten onthouden welke afstandsbediening we waarvoor nodig hadden.
Nog even voor de zekerheid (ik ben nog uit de tijd van zwart-wit, en afstandsbedieningen moesten nog worden uitgevonden): dus elke avond zowel tv als box uitdoen (elk met hun eigen afstandsbediening). In welke volgorde moet ik tv en box uitzetten, of maakt dat niet uit? En aanzetten?
Alvast bedankt.
Het kan zijn dat je tv dit niet accepteerd de uit knop @FrietjeMet. In welke volgorde dat je de Mediabox of tv uitschakeld maakt helemaal niks uit!
@Tommie van Odido Dank je wel.
@Tommie van Odido Helaas was het uitschakelen van de Mediabox gisteravond een vergissing: toen ik daarnet de TV-BOX knop aanklikte kreeg ik wéér die mededeling dat er totaal geen internet was (er staat sinds gisteren nota bene een WiFi-versterker op twee meter afstand tegen hem te loeien). Geen van de opties die hij voorstelde had enig effect. En dus toch maar weer de tv van zijn plaats getild, mediabox van de stroom gehaald en weer aangesloten, en toen mocht ik twee minuten later toch tv kijken.
Wat doe ik toch verkeerd?
@FrietjeMet, Dank je wel voor het laten weten! De melding krijg je dus niet als je op de TV knop zelf drukt of ook? Het kan zijn dat je deze melding krijgt direct na stand-by en dat de verbinding dan nog ingeladen moet worden op de Mediabox. Vaak als je eventjes wacht, 1 a 2 minuutjes ongeveer, en de melding wegklikt, zou het moeten werken. Ik denk dan ook niet dat je iets verkeerds doet, maar dat de verbinding dan nog geladen wordt in de Mediabox.
@Demi van Odido Als ik op de knop TV (links, zwart met wit aan/uit icoon) klik geeft de televisie geen sjoege. Als ik op de knop TV BOX (wit met zwart icoon) klik gaat de Mediabox uit, en de tv gaat op zwart. Dat heb ik gisteravond weer gedaan.
Toen ik vanochtend CNN wilde kijken, klikte ik op TV BOX, en toen kwamen ze allebei tot leven. Maar toen mocht ik wel weer eerst naar de mededelingen kijken dat hij het netwerk nergens kon vinden. (Wat gek is, want de laptop die daar op drie meter vandaan staat kon op dat moment de hele wereld bereiken, mede dank zij die tweede WiFi-versterker).
Na vijf minuten wachten en vervolgens toch maar wat pielen (netwerk zoeken, opnieuw contact maken, uit en aanzetten) heb ik de mediabox maar weer van de stroom gehaald, stekker er weer in en toen werd mij een minuut later genadiglijk beeld gegund. Dat sputterde eerst nog wat tegen, maar vervolgens gaf de Mediabox zich over en deed waarvoor hij is aangenomen. Ik begin zo'n spijt te krijgen dat ik naar Odido ben overgestapt. Het is al ruim een maand <krachtterm naar keuze>.
@FrietjeMet Bedankt voor jouw terugkoppeling. Het is ons vrij helder wat het euvel precies is; ik meen dit zelf met het testen van de Mediabox ook gehad te hebben met als verschil dat het bij mij vrij rap weer verdween en ik nu zelden meer issues heb - op de enkele kortstondige verbindingsproblemen thuis na dan (maar dat is doorgaans te wijten aan Wifi).
@Demi van Odido Heb jij deze al op de radar bij het TV-team/de specialisten?
@Jason van Odido Het is ook af en aan: gisterochtend heb ik de mediabox maar aan gelaten en alleen de tv met zijn eigen afstandsbediening uitgezet, en 's avonds ging het aanzetten min of meer vanzelf. Nog even sputteren, maar gezien het gedoe van een paar avonden geleden was dat geweldig. Dus misschien is het inderdaad nu door zijn kinderziekte heen.
Is die tweede WiFi versterker trouwens nodig als ik zonder die tweede versterker beneden gewoon een sterk genoeg signaal heb? (tenminste volgens de signaalsterktemeetapp die de monteur twee weken geleden liet zien)
@Teresa van Odido Je had het over voorlopig, is dat een paar weken omdat je met vakantie bent, of een paar uur omdat je even geen tv kijkt?