Hi @Remykraan en @r0bs0n, bedankt voor de aanvullingen allebei! Ik heb dit doorgezet naar één van de TV specialisten voor verder onderzoek. Zodra hier wat uitrolt, dan laat ik dat hier direct weten!
Hi @Remykraan en @r0bs0n, graag geef ik jullie een korte update! Het liefste deel ik heldere updates wanneer er echt iets te melden valt, maar aangezien het alweer een week geleden is wil ik toch graag even van mij laten horen. Ik heb van de TV specialisten te horen gekregen dat dit issue nog steeds in onderzoek is. Ik vraag dus nog heel even om jullie geduld, totdat er een heldere terugkoppeling over het onderzoek aan mij wordt teruggegeven. Ik hoop ik snel goed nieuws met jullie kan delen!
Hi @Remykraan en @r0bs0n, zoals beloofd heb ik het onderzoek van problemen versus de Samsung TV’s in de gaten gehouden. Van mijn collega heb ik hier een update van ontvangen die ik graag met jullie wil delen. Wat blijkt is dat niet zozeer de Samsung TV’s voor problemen zorgen, maar dat er een aantal verschillende issues mogelijk door elkaar gehaald worden. In dit geval is het toeval dat dit om Samsung TV’s gaat. Ik wil graag het volgende bij jullie checken:
- Ervaren jullie wazig beeld in het menu of in de TV stream?
Wanneer jullie wazig beeld in het menu ervaren, dan heeft dat te maken met het volgende. Het kan namelijk kloppen dat het beeld in het menu wazig overkomt, omdat het menu wordt gerenderd door een web broser met een resolutie van 720p. Er vindt hier dus zogenomende upscaling plaats, wat inhoudt dat het menu effectief wordt uitgetrokken naar de resolutie van de TV. Upscaling van resoluties van 1280x720 naar 1920x1080 pixels houdt in dat je horizontaal en verticaal 1,5x zoveel pixels krijgt. Dat is een probleem. Upscaling in gehele getallen (2x, 3x, 4x) is makkelijk: je verdubbelt iedere pixel en er is niets aan de hand. Een factor van 1,5x bereik je door de eerste pixel te verdubbelen, de tweede niet, de derde wel, de vierde niet, etc. Dat geeft een onscherp effect of rafelige randen. Als je van dichtbij kijkt naar schuine lijnen en tekst, dan zal dit het best zichtbaar zijn. Het kan dus kloppen dat de TV een resolutie van 720p weergeeft bij het menu, want deze wordt in 720p aangeboden (onder anderen om de rekenkracht van de TV Box te besparen).
Wanneer jullie wazig beeld in de TV stream ervaren, dan wil ik checken of de juiste resolutie wel wordt doorgegeven aan de TV.
- Een aantal HD+ kanalen (bijvoorbeeld NPO 1, 2, 3) hebben een 1080p framerate 50 fps. De HDMI output moet dan gelijk zijn, dus de TV Box moet op 1080p50 of 1080i50 staan, maar zeker niet lager dan 50. Wat staat er in beeld als je van HDMI output verandert op deze kanalen? Is de framerate 50 of minder? Dit kan je zelf aanpassen in het instellingen menu, naar de juiste instelling 1080p50 of 1080i50.
- Mocht deze bovenste stap geen verschil voor jou uitmaken en schakelt de TV Box automatisch naar 720p, dan lijkt dit op een resolutie probleem. Dit zou in principe niet meer voor moeten komen, na een fix die hiervoor is aangevoerd afgelopen december. Toch controleer ik dit wel graag even met jullie,
- Wat is de ingestelde HDMI resolutie van de TV Box(en)?
- Wat gebeurt er als de HDMi resolutie verandert (via instellingen op een andere setting setten)?
- Is de resolutie hetzelfde als wat je hebt geselecteerd?
Wanneer jullie wazig beeld in de video ervaren, dan heeft dit te maken met het volgende. Graag hoor ik allereerst om wat voor soort video’s het hier dan gaat. Alle TV Boxen die op Fiber zijn aangesloten, maken gebruik van MPEG DASH streams. Deze videostreams worden beschikbaar gesteld in een vier-/vijftal verschillende kwaliteiten. Naar gelang de kwaliteit van de netwerkverbinding, kiest de dash player de stream die het meest stabiel kan worden uitgespeeld. Dat betekent: goede, stabiele netwerkverbinding: maximale beeldkwalieit. Slechte/onbetrouwbare netwerkverbinding: lage beeldkwaliteit. Wanneer een verbinding dus niet voldoende snel is, dan belandt de TV Box op de laagste snelheid en resolutie. Als de TV Box een (te) lage resolutie kiest dan kan onze technische dienst dit zien en in deze gevallen doen we graag verder onderzoek waarom dit het geval is.
Ik zie heel graag een reactie van jullie tegemoet en hoop dat dit duidelijkheid voor jullie heeft geboden!
Beste @Lisa ,
Een heel lang en technisch verhaal. In mijn optiek is al het bovenstaande uit te sluiten / te beantwoorden in voorgaande berichten.
Oftewel het wazige beeld is niet alleen in het menu maar ook de stream.
Het is opgelost door de hdmi er even uit te halen en weer in te steken oftewel het heeft niets met de instellingen te maken die wij als consument kunnen aanpassen of met een goede of slechte verbinding. Bij mij staat de resolutie continu op 1080i50. Ook bij wazig beeld.
Ik heb niet gezien wat de tv aangeeft bij wazig beeld.
Eens met @Remykraan - we zijn geen stap verder blijkbaar.
Zojuist de tv aangezet en daarna het kastje met wederom wazig beeld. Het lijkt de laatste tijd weer vaker voor te komen.
De tv geeft aan een 720x576 /50i signaal binnen te krijgen.
De tv box geeft in de instellingen 1080i50 aan.
Vervolgens andere resoluties gekozen in de tv box waarbij er niets veranderd.
Hierna HDMI uit de tv box en direct erin.
Tv geeft hierna aan 1920x1080 60p te ontvangen.
Tv box geeft aan 1080i50.…
Beeld is weer scherp.
Zo te zien heeft de resolutie keuze in de tv box totaal geen invloed op het signaal dat de box ook uitzend
Hi @Remykraan en @r0bs0n, dankjewel voor de snelle terugkoppeling! Het lijkt erop dat de TV Box toch de verkeerde resolutie pakt, ondanks dat deze handmatig op 1080i is vastgezet. Zou jij @r0bs0n ook nog kunnen bevestigen of voor jou hetzelfde geldt als hoe @Remykraan dit beschrijft? Ik wil graag aan jullie laten weten dat er morgen een meeting plaatsvindt samen met TV specialisten en de technische dienst om dit issue voor te leggen. Hier zal worden aangegeven dat de pijlers uit het onderzoek die ik eerder noemde, niet voor jullie gelden en dat dit op een andere manier moet worden opgelost. Ik zal jullie dit weekend laten weten wat er tijdens deze meeting als vervolgstap is genoemd!
Hi @Remykraan en @r0bs0n, graag deel ik hier een korte update naar aanleiding van de meeting van gisteren! Ik wil graag laten weten dat dit issue weer verder onderzocht gaat worden door de TV specialisten. Ik ga dit weer nauwlettend in de gaten houden en alle updates hiervan in dit topic melden. Voor nu wil ik jullie een heel fijnweekend wensen!
Hi @Remykraan en @r0bs0n, zojuist heb ik een nieuwe update doorgekregen van mijn collega! Ik wil heel graag het volgende aan jullie laten weten.
Voor de gebruikers met een 720p resolutie: we hebben een logging lopen op een TV Box om te onderzoeken wat er gebeurt. Dit houdt in dat wij op een TV Box aan het volgen zijn wat er exact gebeurt qua handelingen om het probleem zo op te kunnen sporen. Uiteraard worden jullie hiervan op de hoogte gesteld zodra ik meer hoor.
Voor de gebruikers met een 576p menu resolutie: we hebben een mogelijke oorzaak gevonden en gaan starten met werken aan een fix. Hier zal ik updates van delen, zodra ik die binnenkrijg.
Laat het vooral weten als jullie hier nog vragen over hebben. Ik ben zelf iets langer dan een week op vakantie, dus in die tijd zullen de andere moderators jullie verder helpen!
Beste @Lisa,
Sinds kort is het weer iedere dag raak.
Wazig beeld. Echter staan de instellingen dan nog wel op 1080i50.
Ik weet niet wat er veranderd is maar mocht het een update/fix zijn geweest heeft dit het zeker niet beter gemaakt.
Hi @Remykraan, wat ontzettend balen om te lezen! Graag voorzie ik jullie van een update vanuit onze technische specialisten, waarmee ik hoop dat dit snel bij jou verdwijnt. Zoals jullie weten lopen er twee onderzoeken. Hiervoor is er flink getest en lijkt er een fix te zijn gevonden. Om dit breder aan te pakken, willen we dit graag bij enkele van jullie testen.
Het gaat om een fix die op afstand geactiveerd wordt - jij hoeft dus niks te doen! Mocht deze fix niet naar behoren werken bij jullie, dan kan deze worden teruggedraaid met een herstart van de TV Box: factory reset van de TV Box (link is klikbaar).
Ik hoor heel graag wie hier aan mee wil werken. Ik hoop dat dit er bij jou voor zorgt @Remykraan dat jouw problemen voorgoed verdwijnen.
Laten jullie het weten als ik jullie gegevens door kan zetten? Merci!
Het testen heeft naar mijn mening geen enkele zin zo lang T-Mobile op het nieuwe platform gebruik blijft maken van de huidige streaming techniek, deze is alleen geschikt voor kleine apparaten zoals smartphone's of tablets of kleine tv's.
Vergelijk het met een foto die je maakt met de smartphone bekijk je die op je laptop dan is de foto ook heel wazig of korrelig.
@Lisa ik wil hier graag aan meedoen.
Krijg ik dan op persoonlijke wijze dooe wanneer deze fix actief is?
Hi @Remykraan, super om te lezen dat jij mee wilt doen! Ik heb gelijk jouw gegevens doorgezet. Er staat vandaag een meeting op de planning waarin wordt besproken wat er precies getest gaat worden. Ik hoop dan ook dat ik hier vanmiddag meer over kan vertellen. Ik heb ook aangegeven of bij de meeting besproken kan worden wanneer deze fix precies wordt uitgevoerd. Zo kan ik iedereen goed op de hoogte houden!
Hi guys, zoals beloofd geef ik jullie graag een korte update na de meeting van gisteren! Wat er gaat gebeuren is dat mijn collega’s van het TV Team een script gaan draaien wat ervoor zorgt dat de resolutie anders wordt. Jullie hoeven hier niks voor te doen, alleen kijken of het probleem nog speelt zodra het script is gedraaid. Dit wordt eind deze week of begin volgende week. Zodra dit is voltooid, geef ik jullie uiteraard weer een update!
Hi @Remykraan, ik wil je heel graag laten weten dat onlangs de fix bijjou is doorgevoerd! Ik hoor dan ook heel graag van je of jij al verschil merkt met de tv? Ik hoop enorm dat jij nu volop geniet van een verbeterde kwaliteit. Laat jij dit aan mij weten? Ik ben erg benieuwd!
Hi @Remykraan, ik wil je heel graag laten weten dat onlangs de fix bijjou is doorgevoerd! Ik hoor dan ook heel graag van je of jij al verschil merkt met de tv? Ik hoop enorm dat jij nu volop geniet van een verbeterde kwaliteit. Laat jij dit aan mij weten? Ik ben erg benieuwd!
Bedankt voor je bericht.
Ik ga erop letten en laat je weten als het probleem zich voor doet.
Hi @Remykraan, perfect! Heel erg bedankt en ik hoor het graag van je. Maak er nog een mooie dag van vandaag!