Beantwoord

Volume zacht na recente update?

  • 4 April 2024
  • 19 reacties
  • 1483 Bekeken

Goedenavond, ik heb gemerkt dat er sinds een dag er iets veranderd is in het geluid uit de Mediabox. Bij het starten is geluid normaal, maar na veranderen van zender lijkt het geluid veel zachter te zijn. Als je dan in de instellingen (onder “Indelingen selecteren”) even de “automatisch: alleen indelingen aanzetten ondersteund door je audio-uitvoerapparaat” uit en weer aanzet, wordt het geluid meteen veel duidelijker en beter. Heeft dus te maken met Dolby ondersteuning en schakelen tussen de verschillende indelingen. Er lijkt een update te zijn geweest, want de optie onder bovenstaande (“automatisch: alleen indelingen etc.”) is “geen: nooit surround sound gebruiken”, maar die tekst lijkt aangepast t.o.v. eerder.
Mediabox is aangesloten via een Marantz versterker met ondersteuning voor alle Dolby formaten en een 5.1 opstelling.

Lees op forum meerdere problemen met zacht volume, maar niet dit specifieke probleem.
Iemand hetzelfde probleem ontdekt en een permanente oplossing?

Steeds na elke zenderwissel weer in je instellingen duiken, lijkt me geen goede oplossing en alles op Stereo zetten ook niet, want heb niet voor niets een 5.1 opstelling en Dolby apparatuur…

 

icon

Beste antwoord door Tommie van Odido 5 April 2024, 12:24

Bekijk origineel

19 reacties

Heb voor nu de instelling in het menu aan de linkerzijde van Dolby Digital (AC3) naar stereo gezet voor beter volume/geluid, maar dit zou niet de bedoeling moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Sjong, welkom op onze Community!

Dit is inderdaad bij ons bekend en we werken hard om dit spoedig op te lossen. In dit topic staan de bekende issues met de Mediabox en hopelijk hebben we snel de fix voor alles:

 

 

 Mijn excuses voor het ongemak. 

Goedenavond, ik heb gemerkt dat er sinds een dag er iets veranderd is in het geluid uit de Mediabox. Bij het starten is geluid normaal, maar na veranderen van zender lijkt het geluid veel zachter te zijn. Als je dan in de instellingen (onder “Indelingen selecteren”) even de “automatisch: alleen indelingen aanzetten ondersteund door je audio-uitvoerapparaat” uit en weer aanzet, wordt het geluid meteen veel duidelijker en beter. Heeft dus te maken met Dolby ondersteuning en schakelen tussen de verschillende indelingen. Er lijkt een update te zijn geweest, want de optie onder bovenstaande (“automatisch: alleen indelingen etc.”) is “geen: nooit surround sound gebruiken”, maar die tekst lijkt aangepast t.o.v. eerder.
Mediabox is aangesloten via een Marantz versterker met ondersteuning voor alle Dolby formaten en een 5.1 opstelling.

Lees op forum meerdere problemen met zacht volume, maar niet dit specifieke probleem.
Iemand hetzelfde probleem ontdekt en een permanente oplossing?

Steeds na elke zenderwissel weer in je instellingen duiken, lijkt me geen goede oplossing en alles op Stereo zetten ook niet, want heb niet voor niets een 5.1 opstelling en Dolby apparatuur…

 

Wij ook horror met geluid. Soms bij zender geen geluid. Dan na heen-en-weer switchen zenders wel geluid. En bij opnames overstaanbaar zacht geluid. Niet te doen. Hopelijk snel opgelost. Anders lijkt me dat een goede reden om het contract te verbreken omdat niet geleverd wordt wat je mag verwachten.

Beste Odido,

Ook bij onze mediabox is het geluid sinds de laatste update zo zacht dat je het niet meer kan horen. Bij een eerdere update merkte ik ook al dat het geluid zachter was geworden, maar toen kon ik het nog ‘oplossen’ door gewoon het volume via de afstandsbediening flink harder te zetten. Maar nu kunnen we de mediabox niet meer gebruiken, omdat we geen geluid meer horen..

Het lijkt inderdaad te liggen aan de Dolby ondersteuning, want als ik switch tussen de verschillende instellingen hoor ik telkens 1 seconde wel goed geluid, maar dan valt het weer weg.

Ik hoop dat jullie het probleem snel oplossen, en/of uitleggen hoe dit euvel verholpen kan worden.

Met vriendelijke groet,
Frans van Gastel

Hi @Sjong, welkom op onze Community!

Dit is inderdaad bij ons bekend en we werken hard om dit spoedig op te lossen. In dit topic staan de bekende issues met de Mediabox en hopelijk hebben we snel de fix voor alles:

 

 

 Mijn excuses voor het ongemak. 

01/06/2024  Het is inmiddels al weer een maand geleden en het probleem is nog niet opgelost. WANNEER GAAT DAT GEBEUREN.

Reputatie 7
Badge +3

@schwattack Goed dat je hierover aan de bel trekt. Er speelt inderdaad een issue met het geluid, maar het moet niet de bedoeling zijn dat je helemaal niks meer hoort. 

Wil je hier een filmpje van maken en dit met mij delen in dit topic? Dan kijk ik meteen met je mee! 

Wil je mij daarnaast vertellen hoe de instellingen op dit moment staan? 

 

@bram101 Ik begrijp dat je dit graag liever vandaag dan morgen opgelost ziet, ik ook! Ik wil heel graag vertellen wanneer dit wordt opgelost, maar op dit moment durf ik dit niet te zeggen. Zodra, ik meer weet, laat ik dit uiteraard meteen weten. 

Zowel de Odido mediabox als mijn Sony TV staan op volumeniveau 100%. Ook nadat ik de instellingen heb aangepast via de mediabox. zoals beschreven 

Op het moment dat ik een Blu-Ray afspeel via mijn eigen BR player direct op mijn TV heb ik een normaal geluidsniveau. Dus het ligt aan de mediabox.

 

 

Ik vind het trouwens zeer lastig om dit soort klachten via een forum te moeten doen. Waarom is er geen servicedesk waar men direct problemen kan behandelen.

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @bram101, bedankt voor de extra informatie! Omdat dit een lopend onderzoek is en aantal klanten dit probleem hebben kan bijvoorbeeld een telefonische collega dit ook niet direct voor je oplossen. Mocht je liever ons telefonisch of op een andere manier willen bereiken, al onze contactopties vind je onderaan op deze pagina: Odido Service.

Ondertussen weken wij hard verder aan een permanente oplossing, ik hoop je hier snel mee te verblijden!

@schwattack Goed dat je hierover aan de bel trekt. Er speelt inderdaad een issue met het geluid, maar het moet niet de bedoeling zijn dat je helemaal niks meer hoort. 

Wil je hier een filmpje van maken en dit met mij delen in dit topic? Dan kijk ik meteen met je mee! 

Wil je mij daarnaast vertellen hoe de instellingen op dit moment staan? 

Hoi Tessa / Odido,

Dank voor je reactie. Ik heb een filmpje gemaakt, maar weet niet hoe ik dit hier kan delen. Ik kan alleen foto's uploaden (zie hieronder een foto van Apparaatvoorkeuren > Over).

Maar het probleem is simpel: het geluid is bijna niet te horen. Alleen als ik het volume op max zet hoor ik het heel zacht. En als ik bij Apparaatvoorkeuren > Weergave en Geluid > Geavanceerde geluidsinstellingen switch van Autmatisch naar Nooit en vice versa, dan hoor ik 1 sec wel het normale geluidsvolume.

Verder heb ik ook nooit iets gewijzigd aan de instellingen, en is het systeem up to date.

Ik hoor graag of jullie inmiddels al een oplossing hebben gevonden, en als je nog meer info nodig hebt, dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Frans

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @schwattack, heb je het geluid al eens op Stereo gezet in plaats van Dolby? Ook ben ik benieuwd of dit altijd zo is met het geluid of enkel gebeurt nadat je van een andere applicatie overschakelt naar live tv.  

Als het geluid zo zacht is, kun je eens proberen om op de Google Assistent knop op de AB te drukken en dan: Max volume uitspreken? Schiet het geluid dan omhoog of blijft hij hetzelfde? Je kunt een filmpje delen via een WeTransfer linkje!

Hey @schwattack, heb je het geluid al eens op Stereo gezet in plaats van Dolby? Ook ben ik benieuwd of dit altijd zo is met het geluid of enkel gebeurt nadat je van een andere applicatie overschakelt naar live tv.  

Als het geluid zo zacht is, kun je eens proberen om op de Google Assistent knop op de AB te drukken en dan: Max volume uitspreken? Schiet het geluid dan omhoog of blijft hij hetzelfde? Je kunt een filmpje delen via een WeTransfer linkje!

 

Hoi @Tommie van Odido

Dank voor je reactie. Je laatste tip was de oplossing: zodra ik via de Google Assistent het commando Max volume gaf, was het geluid weer ok. 

Met vriendelijke groet,
Frans

Reputatie 7
Badge +9

Fijn om te horen @schwattack, fijn weekend alvast! 

Hey @schwattack, heb je het geluid al eens op Stereo gezet in plaats van Dolby? Ook ben ik benieuwd of dit altijd zo is met het geluid of enkel gebeurt nadat je van een andere applicatie overschakelt naar live tv.  

Als het geluid zo zacht is, kun je eens proberen om op de Google Assistent knop op de AB te drukken en dan: Max volume uitspreken? Schiet het geluid dan omhoog of blijft hij hetzelfde? Je kunt een filmpje delen via een WeTransfer linkje!

Hierbij bevestig ik als nieuwe klant dat het inspreken "Max volume" via de Google Assistent op de afstandsbediening heeft geholpen het geluid te verhogen.

Had al alle geluidsinstellingen doorlopen, maar dat mocht niet baten. De geluidsbar die tevoorschijn kwam, aan de rechterkant, hoort blijkbaar ergens bij dat niet reageert op de afstandsbedieningen: het origineel van de TV en die van de Odido mediabox. Deze geluidsbalk zit aan de linkerkant.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @JvRenesse, van harte welkom bij Odido en heel fijn dat je kan bevestigen dat dit inderdaad de oplossing is! Daar hebben andere lezers vast en zeker profijt van.

Voor nu rest mij niks anders dan je nog heel veel kijkplezier toe te wensen. 🙂

Hallo, 

Ik heb hetzelfde probleem als de meesten hier. Het geluid is bijna niet te horen. Alleen als ik het volume op max zet hoor ik het heel zacht. En als ik bij Apparaatvoorkeuren > Weergave en Geluid > Geavanceerde geluidsinstellingen switch van Autmatisch naar Nooit en vice versa, dan hoor ik 1 sec wel het normale geluidsvolume.

 

Ik heb al allerlei oplossingen die hier en elders zijn genoemd al geprobeerd. Ook de “gouden tip” met Google assistent inspreken op de AB heeft niet geholpen helaas. 
 

Is hier nog een andere oplossing voor? Of kan ik beter overstappen naar een andere provider?

Reputatie 7
Badge +3

@sabine112000 Ik help je graag verder, zodat je weer kan genieten van optimaal geluid! 

Wil je eens nagaan of de HDMI CEC instelling voor geluid UIT staan? Als deze instelling AAN staat, werkt het wijzigen van het volume van de Mediabox niet (Instellingen > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > Geavanceerde geluidsinstellingen).

Wil je daarna nogmaals ‘Max volume’ proberen via de spraakfunctie? Ik ben benieuwd wat dit doet!

Hi Teresa,

Dit heb ik gecheckt. De instellingen staan goed. Max volume inspreken heeft inderdaad geholpen. Bedankt 

Reputatie 7
Badge +3

Geweldig, ik wens je weer heel veel kijkplezier! 😀📺 @sabine112000 

Reageer