volume verschil bij zappen en terugkijken opnames met onkyo versterker

  • 5 April 2024
  • 4 reacties
  • 45 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 5 reacties

Mijn tv geluid loopt via mijn Onkyo versterker en niet via de tv. De Tv box is op de versterker aangesloten.

Als ik het geluid van de tvbox op automatisch heb staan dan moet ik elke keer als ik een opname start of van zender wissel mijn versterker aan en uit zetten om goed hoorbaar geluid te hebben.

Als ik de instelling nooit surround sound gebruiken instel is het volume wel goed en veranderd dit niet.

DIt is sinds een aantal weken een issue en heeft eerder wel goed gewerkt.

Hoe kan ik dit weer werkend krijgen?

Tommie van Odido 26 dagen geleden

Hey @Mark0, daar ben ik nog een keer!

Zou je eens Stereo willen inschakelen? Mijn TV → Ondertiteling en Audio → Audiosignaal. Zet Dolby op Stereo. Is het verschil nu weg? 

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Mark0, daar ben ik nog een keer!

Zou je eens Stereo willen inschakelen? Mijn TV → Ondertiteling en Audio → Audiosignaal. Zet Dolby op Stereo. Is het verschil nu weg? 

Dag Tommy, bedankt voor je reactie, ik heb het in de Android tv instellingen ingesteld op nooit surround sound gebruiken en dan gaat het wel goed.

Maar liever wil ik natuurlijk dolby en ruimtelijke geluid bij het kijken van films ipv plat stereo geluid.

Het probleem leek bij mij op een onkyo receiver te zijn dat het stereogeluid harder is dan het dolby geluid. Waardoor op zenders zonder dolby stream het geluid dus harder is. Ik heb dit verschil zelf behoorlijk weg kunnen nemen door in het menu wat Tommie omschrijft de instelling "volume stereo geluid" op 50 te zetten ipv 100.

 

Echter, bij jou lijkt het probleem dus te zijn dat al het geluid te zacht word wanneer je van zender wisselt? Wellicht kun je eens naar de Android instellingen van de box (home knop en dan het tandwiel rechtsbovenin), en daar navigeren naar:

"apparaatvoorkeuren -> weergave en geluid -> geavanceerde geluidsinstellingen"

Hier zal er wss een vinkje staan bij "automatisch:alleen de indelingen aanzetten die worden ondersteund". Wijzig deze even naar "geen:nooit surround gebruiken" en weer terug. Dit heeft bij mij wel eens rare geluidsproblemen verholpen toen de box net uit was. 

Helaas helpt dit ook niet.

Reageer