Skip to main content

Ik ben erg benieuwd hoe de ontwikkelingen zijn op het gebied van de vertraging van de tv streams. Straks komen het EK en andere sporten eraan. Je wil toch niet dat je de hele straat hoort juichen terwijl alle T-Mobile klanten nog geen doelpunt hebben gezien.  
 

Bij mij ligt de vertraging momenteel nog steeds op ca. 30 seconden. 
 

Zal er snel verandering in komen? Het heeft al maanden ‘prioriteit’. 

Alles Unlimited bij T-Mobile. Unlimited vertraging, wachten op antwoorden en kwaliteitsachteruitgang. Gelukkig was ik nog niet overgestapt. Bij ons ligt de roze kabel een maand in de straat maar zolang er geen kwaliteit geleverd wordt ga ik daar 'op korte termijn' ook geen gebruik van maken. En dit heb ik alle buren ook verteld toen de verkopers van t mobile voor de deur stonden. Van unlimited top naar unlimited flop, dat zou de nieuwe slogan moeten zijn. 


Gister flinke discussie gehad met de klantenservice, die mij er even op wees dat ik had moeten weten dat een dergelijke vertraging van het tv-signaal erbij hoort als je overstapt naar glasvezel… Ook geloofden ze het bericht van de moderator hierboven niet (dat het probleem niet opgelost zou worden op korte termijn) en was het ondenkbaar dat een vriend van mij toch kosteloos onder zijn jaarcontract is uitgekomen (vorige week geregeld en nu weer bij Ziggo). Ook was mijn MTQ-verzoek weer niet gelogd door de klantenservice medewerker van vorige week. 

Oftewel, ik mag alleen overstappen als ik 3 maanden als boete betaal en dat weiger ik. Wat een zooitje is het toch bij T-Mobile… die laatste paar maanden zit ik uit, en vervolgens ga ik internet, tv en mobiele telefoon oversluiten. Ben er helemaal klaar mee, wat een prutsers. En ik heb echt engelengeduld, maar na 6 maanden aan het lijntje te zijn gehouden heb ik ook mijn grens bereikt.  


Hoi allemaal, een aantal T-Mobile Thuis klanten kan inderdaad een vertraging ervaren bij de ontvangst van TV-beeld. Voor Thuis-klanten die we via glasvezel internet en TV leveren, maken we gebruik van streaming-technologie. Streaming is een veelgebruikte techniek bij TV kijken. Apps zoals NL Ziet, Ziggo Go, NPO Start, KPN iTV, T-Mobile Thuis en ESPN maken er stuk voor stuk gebruik van. Dit is onderdeel van een nieuw platform dat we gebruiken, waarmee we in de toekomst bijvoorbeeld TV kijken zonder kastje (set top box of decoder) kunnen aanbieden.

Om goed te kunnen streamen, zijn encodering en buffering nodig. Daardoor verschijnt live TV-content niet direct in beeld, zoals bij traditioneel TV kijken wel het geval is.

Ik zie bovenstaande uitleg in verschillende topics verschijnen. Helder verhaal, maar wat mij betreft gaat die vlieger niet helemaal op.
Streaming is inderdaad dé techniek achter apps van providers en zenders en omdat het signaal opnieuw gecodeerd moet worden, levert dat altijd vertraging op (al is de 30 seconden van T-Mobile wat veel). Maar op de tv-boxen van de provider zelf wordt doorgaans geen stream aangeboden zoals in de apps, maar een zogenoemde multicast stream. Zo werkte het oude platform ook en op DSL is dat nu nog steeds zo. Dat op glasvezel dezelfde stream als in de app wordt gebruikt, is een bewuste keuze geweest, omdat beide onafhankelijk naast elkaar kunnen bestaan. Daarom ben ik er voorstander van om die oude streams, die ook nog eens van betere kwaliteit zijn, te gebruiken voor live-tv op het nieuwe platform. De vertraging van die streams was maar zo'n 7 seconden, die misschien niet eens helemaal aan T-Mobile toe te schrijven zijn. Dat was meer dan acceptabel en genoeg om appjes en het gejuich van de buren voor te zijn. De nieuwe streams worden dan alleen in de app gebruikt en voor interactieve functies op de tv-box als cloudopnemen, terugkijken, begin gemist en dergelijke, omdat vertraging daar toch niet van toepassing is.


Aangezien mijn topic wordt afgesloten( zonder de vraag te lezen)en ik ben  doorverwezen naar dit topic, hierbij mijn vraag:

Mijn contract loopt tot oktober, is het mogelijk uit coulance eerder op te zeggen? Op dit moment is het gewoon een gebrekkig product/dienst, wellicht meer hoop voor in de toekomst.


Aangezien mijn topic wordt afgesloten( zonder de vraag te lezen)en ik ben  doorverwezen naar dit topic, hierbij mijn vraag:

Mijn contract loopt tot oktober, is het mogelijk uit coulance eerder op te zeggen? Op dit moment is het gewoon een gebrekkig product/dienst, wellicht meer hoop voor in de toekomst.

Nee, opzeggen is alleen mogelijk als je de resterende maanden afkoopt. Zie ook deze bijdrage.


Wat een afgang.

 

Wij zitten ons kapot te ergeren tijdens het voetbal. De hele wijk is aan het juichen, terwijl bij ons de bal nog bij de tegenpartij is.
Voor reguliere TV vind ik het echt niet erg dat er een paar buffers gevuld moeten worden, maar in deze tijd is het echt belachelijk da dat 30 seconden moet duren.. Zelf het Starlink netwerk van SpaceX wat om de aarde gebouwd wordt is sneller dan het ‘supersnelle’ glasvezel netwerk van T mobile.

 

Het is dat NL-Ziet geen ESPN levert, anders was ik per direct overgestapt. Als iemand daar nog een tip voor heeft? 


Wat een afgang.

 

Wij zitten ons kapot te ergeren tijdens het voetbal. De hele wijk is aan het juichen, terwijl bij ons de bal nog bij de tegenpartij is.
Voor reguliere TV vind ik het echt niet erg dat er een paar buffers gevuld moeten worden, maar in deze tijd is het echt belachelijk da dat 30 seconden moet duren.. Zelf het Starlink netwerk van SpaceX wat om de aarde gebouwd wordt is sneller dan het ‘supersnelle’ glasvezel netwerk van T mobile.

 

Het is dat NL-Ziet geen ESPN levert, anders was ik per direct overgestapt. Als iemand daar nog een tip voor heeft? 


Een Digitenne antenne kopen en het signaal (gratis) uit de lucht plukken (of een maandje kabel tv van Ziggo nemen, de goedkoopste versie).

@Apex1990 Het tv gedeelte is iig altijd op te zeggen ...


N.a.v. de klachten over de vertraging en kwaliteit van het nieuwe platform heb ik een topic gemaakt met instructies hoe je - onder bepaalde voorwaarden - terug kunt gaan naar het oude platform. Lees het eerst goed door voordat je eraan begint, want er kleven wel wat mitsen en maren aan. Het topic wordt niet door T-Mobile ondersteund en het volgen is op eigen risico. Het is vooral bedoeld als een stukje keuzevrijheid voor mensen die er tijd en moeite in willen steken en doet zeker niets af aan de verantwoordelijkheid van T-Mobile om een goed tv-product te leveren.

 


Hoi allemaal, een aantal T-Mobile Thuis klanten kan inderdaad een vertraging ervaren bij de ontvangst van TV-beeld. Voor Thuis-klanten die we via glasvezel internet en TV leveren, maken we gebruik van streaming-technologie. Streaming is een veelgebruikte techniek bij TV kijken. Apps zoals NL Ziet, Ziggo Go, NPO Start, KPN iTV, T-Mobile Thuis en ESPN maken er stuk voor stuk gebruik van. Dit is onderdeel van een nieuw platform dat we gebruiken, waarmee we in de toekomst bijvoorbeeld TV kijken zonder kastje (set top box of decoder) kunnen aanbieden.

Om goed te kunnen streamen, zijn encodering en buffering nodig. Daardoor verschijnt live TV-content niet direct in beeld, zoals bij traditioneel TV kijken wel het geval is.

Hi @Jason, was dit ook meteen de laatste update? Hoe gaat T-mobile hier in de toekomst mee om? Kunnen we enige verbetering verwachten? 


Het lag ietwat genuanceerder en gecompliceerder dan ik voorheen aangegeven heb in het officiële statement. Dat was nogal kort door de bocht, maar was wel het statement dat T-Mobile naar buiten wilde dragen. 

De laatste en definitieve update voor nu is, zoals collega-moderator @David het hier omschreef: 

(de link leidt naar de desbetreffende reactie). 

Mocht de link niet werken, ik citeer zijn reactie hier: 

“Vanuit T-Mobile zijn we altijd bezig met het verbeteren van onze dienstverbetering en willen we ook continu kwaliteitsslagen in onze producten en diensten aanbrengen. Dit geldt ook voor de vertraging in de streams, maar op korte termijn zal hier geen oplossing voor komen. We bieden hier ook geen alternatief in aan.

Dit klinkt misschien cru, maar we willen jullie hiermee in ieder geval duidelijkheid verschaffen, opdat jullie niet onnodig zitten te wachten op iets wat niet komen gaat.”

 


Alle providers lopen out of synch met de werkelijkheid.

 https://www.nu.nl/tech/6139406/vertraging-bij-ek-streams-heel-irritant-maar-vaak-weinig-aan-te-doen.html (via @NUnl)

Werd naar dit topic gelinkt in een andere thread en lees dit nu waarop enkel dit als reactie volstaat:

‘Weinig aan te doen’ ging over tv kijken via een app, niet het oude multicast systeem. Welke op het ODF netwerk overigens echt geen 7 seconden achterloopt maar precies gelijk aan kabel via Ziggo (in oud-UPC  gebied iig; enkel de SD zenders komen nog iets sneller binnen). nMogelijk 7 seconden tov de werkelijkheid?]

Ondertussen is de stream van T-Mobile nog steeds slechter in beeldkwaliteit en nog steeds meer vertraagd dan bij KPN … :older_woman: (heb vier american football wedstrijden lopen kijken via de KPN app icm een Chromecast en had weinig reden tot klagen. Kon het beter? Beter kan het altijd, lichte compressiebijwerkingen waren af en toe nog wel te zien maar storend werd het nooit zoals dat wel het geval is bij T-Mobile en dan met name op ESPN)

 

Gaat wel weer lachen worden bij de Olympische Spelen, waarschijnlijk weet ik al wie er gewonnen heeft op de 500 meter voor ze gaan starten bij het nieuwe tv platform :smile::grin:

Ik heb ook een DVBT2 antenne overigens en niet gemerkt dat Digitenne sneller is, die loopt ook achter tov kabel/oude platform. Heb ze regelmatig naast elkaar draaien de laatste tijd met een DVBT2 usb stick ontvanger op de pc en het beeld via de stb op het oude platform loopt een paar seconden voor.


Zat gisteren de Champions League te kijken en zat daarin te zappen tussen RTL en Ziggo, daarbij viel me op dat met dezelfde wedstrijd, de wedstrijd op Ziggo Sport 10 seconden !!!! voorliep op RTL. dat is toch een bizar verschil.

 

 


In sommige gevallen kan dat te maken hebben met wat men noemt “sublicenties” dat betekent dat in dit geval Ziggo de licenties heeft en RTL 7  bepaalde wedstrijden “koopt” van Ziggo om te mogen uitzenden op het open net,  pin me er niet op vast.

Denk ook aan de spelen van nu Eurosport heeft de licenties, en de NPO de sublicenties.


@BeMu Dat heb je uitermate goed geschetst, chapeau! Wanneer een bepaalde zendergroep, c.q. leverancier, de rechten opgekocht heeft, hebben zij het alleenrecht om de directe cast uit te zenden. Eventuele andere zendergroepen “kopen” dit dan of krijgen het uitzendrecht toebedeeld vanuit de hofleverancier. Dit kan een verschil in vertraging betekenen, maar zou technisch gezien niet meer dan een paar seconden tot ongeveer tien à twaalf moeten betekenen. Dat ligt een beetje in lijn met multicast/unicast, alhoewel die natuurlijk weer komt door de manier waarop de stream binnenkomt en vervolgens uitgezonden wordt.


Vertraging in televisie streams is niets nieuws en kennen we eigenlijk al uit de periode dat bij kabelaanbieders Analoog en Digitaal kon worden gekeken. De meest opvallende dingen waarbij je het merkte waren voetbalwedstrijden maar ook met oud- & nieuw waar het bij mensen die analoog keken eerder 0:00 uur was dan bij mensen die digitaal keken met een vertraging van zo'n 20-25 seconden.

Bij de persconferenties ( geen leuk voorbeeld ) precies het zelfde. Als je kijkt via Facebook dan zie je soms dat de stream van de NOS de ene keer voorloopt op die van T-Mobile andersom precies het zelfde.

Wat @BeMu aanhaalt is één van de redenen waarom er vertraging bestaat maar ook de infrastructuur van providers, het encoden en decoden van streams etc. etc. zijn allemaal factoren die bepalen hoeveel vertraging er ontstaat.

Als het goed is, geeft dit document (in het Engels, uit 2014) een mooi inzicht (uitleg) wat de redenen zoal zijn van een delay.


Vorige maand heb ik contact gehad met de klantenservice. Er werd aangegeven dat er in de regio Utrecht een oplossing was voor het probleem met de vertraging.
 

Ook werd er aangegeven dat de regio Zoetermeer en Bergen op Zoom de volgende zijn waar het probleem opgelost zou zijn. 
 

Is er al meer bekend wanneer dit gaat zijn? Zeker met het WK in het verschiet. 


Hi @rfjhuijbrechts, super goed dat je dit nagaat! Zelf heb ik niks van een oplossing voor dit gegeven vernomen, dus ik heb dit meteen voor je nagevraagd bij onze tv-specialisten. Ik verwacht dat dit niet gaat veranderen. Overal op T-Mobile TV hebben we namelijk dezelfde streams, dus dit kan niet in een bepaal gebied opgelost worden. De enige uitzondering is nog steeds DSL, waarop we de oude multicast stream gebruiken. Daar is de vertraging maar een paar seconden. Ik wil dit helemaal helder voor je hebben, dus je hoort zo snel mogelijk van me. Zodra ik een reactie van mijn collega's heb gekregen, dan kom ik er bij je op terug. 


Hi @rfjhuijbrechts, zojuist heb ik van de tv-specialisten vernomen dat hen dit ook niet bekend voor komt! Excuses, maar ik vermoed dat mijn collega niet de juiste informatie met je heeft gedeeld. De vertraging in de stream zal binnenkort niet worden aangepast/opgelost, excuses daarvoor. Weet jij voor nu voldoende? 


Beste Lisa,

De enige oplossing is dus terug naar het oude platform. Dat zou ik ontzettend graag willen. 

Een andere mogelijkheid is terug naar Ziggo. Al kan ik me niet voorstellen dat dit een oplossing is voor jullie.

Ik ben zeer teleurgesteld over het feit dat er elke keer maar weer beloftes worden gedaan door jullie klantenservice medewerkers. 

Wordt het niet opgelost ga ik weg bij t-mobile.


Hoi @rfjhuijbrechts, je terugzetten naar Interactieve TV is geen optie. Weet dat ik het anders graag in orde had gemaakt. Ik kan je hiervoor geen oplossing bieden, ik zal ook intern doorgeven dat deze belofte niet gemaakt dient te worden. Sorry voor het ongemak!


Hoi @jk90, dat is een zeer belangrijke vraag, ik heb het gevraagd aan de specialisten die hieraan werken en hoop uiterlijk morgen een concreet antwoord voor je te hebben. 

Het heeft inderdaad al maanden een hoge prioriteit en urgentie, dat is niet weggeëbd! Ik kan me voorstellen dat het lijkt alsof er geen verandering komt, maar er wordt wel degelijk keihard aan gewerkt. Ik kom hier op terug morgen, beloofd!

Kennelijk is het niet echt opgepakt. Dat wordt tijdens dit wk pijnlijk duidelijk. Via een berichtje weet ik al dat er is gescoord en bij T-Mobile zijn de spelers nog niet eens in de buurt van de 16. Met wielrennen weet ik de uitslag al en moet erop tv nog worden gefinished.

Wil t-mobile hier toch wat aan gaan doen?


Hoi @Pim4000, ik snap het! De vertraging zal voor nu zo blijven, dit kan liggen tussen de 12 en 18 seconden. Dit delen we ook in het laatste statement van Jason. Sorry voor het ongemak!


Sinds 18 juli ben ik klant bij Tmobile en ben zojuist voor het eerst sinds ik klant ben een live voetbalwedstrijd aan het kijken. De bal lag nog niet in het doel of ik had al de nodige pushmeldingen op mijn telefoon. Toen ik ging googlen kwam ik op deze pagina uit en ben ik stomverbaasd en ook best wel boos. Waarom is dit niet iets wat duidelijk gecommuniceerd wordt als je nieuwe klant wil worden? Dit zou voor mij namelijk echt een no go zijn geweest om klant te worden. 
 

Is er nog een update dat hier op korte termijn verandering in gaat komen? Anders ga ik er alles aan doen om onder mijn jaarcontract uit te komen. Dit is niet live tv kijken zoals toegezegd is.


Hoi @SoccerStare ,

Had je de update van Jason gelezen? Dit is de verklaring van de vertraging die er soms is. Er is dus geen sprake van een fout, maar een bewuste opzet van de 'beeld eigenaar '. 


Hoi @SoccerStare ,

Had je de update van Jason gelezen? Dit is de verklaring van de vertraging die er soms is. Er is dus geen sprake van een fout, maar een bewuste opzet van de 'beeld eigenaar '. 

Begrijp ik het dan goed dat zodra de eredivisie begint op ESPN dit niet is?


Reageer