Skip to main content

Recent is de software van T-Mobile TV kijken geüpdatet. We hebben het een tijdje aangekeken, in de hoop dat er het een en ander nog zou verbeteren. Dat valt helaas op een aantal vlakken tegen en nu is het tijd om een uitgebreide beoordeling neer te leggen. En (helemaal onderaan) een paar vragen te stellen, ik ben benieuwd naar het antwoord. 

The good:

De gebruikersinterface ziet er allemaal wat moderner en frisser uit, al zullen smaken vast verschillen. 

In het begin had ons TV kastje (ouder type met harddisk) de nodige vastlopers onder de nieuwe software. Dat hield vrij snel alweer op. Gelukkig :)

Storingsgevoeligheid TV ontvangst is wat minder geworden, maar die was gelukkig al laag. Bepaalde artefacten in het beeld (hangen) zien we nu niet meer, die hadden we hiervoor incidenteel wel. 

The bad:
Het klokje op het TV kastje geeft de tijd niet meer aan in standby stand. 

Het opname menu werkt onhandiger. We weten inmiddels wel de weg in het nieuwe menu, en het vorige menu was echt makkelijker in het gebruik. Voelde ook snappier qua reactiesnelheid.

Zappen is er echt niet sneller op geworden.

The ugly:

We kunnen nog maar 1 programma tegelijkertijd opnemen. 

We kunnen een lopende opname niet bekijken terwijl deze nog loopt.

TV terugkijken gaat nog maar maximaal 1 week terug. 

Doorspoelen gaat veel trager. De gebruikersinterface suggereert 64x maar de werkelijkheid is veel langzamer.

Hoe verder?
Ik zie elders dat er 3 maanden geleden om geduld gevraagd werd voor het oplossen van het klokje. Het is geen dealbreaker, maar dat het al zo lang duurt roept wel de vraag op of er überhaupt nog een fix komt en wanneer dan. Nogmaals, niet superbelangrijk. 

Het opnemen is voor ons wel belangrijk. Het kan voor ons een reden zijn om over te stappen naar een andere provider. Dat opnemen in de cloud vooralsnog kostenneutraal is, ik mag het hopen ander zou sprake zijn van een verkapte prijsstijging, kostenneutraliteit is voor ons echt het minimum.

Concrete vragen

Ik begrijp dat we bij overstap naar cloud opnemen een nieuw TV-kastje krijgen dat sneller is. In welke zin? Reageert het menu sneller? Gaat het zappen sneller? Gaat het doorspoelen sneller, dus echt die 64x? Of is het de ‘maak me gek’ editie en gaan alle drie sneller?

Ik heb gecontroleerd of het cloud opnemen alle zenders dekt waarvan wij vaak programma's opnemen. Dat is zo. We kijken dan ook echt de standaard Nederlandse zenders dus dat lijkt me logisch. Maar het roept wel de vraag op: kunnen die zenders ook zomaar uit het cloud opname pakket genomen worden? Of onder een premiumtarief terecht komen? 

Met cloud opnemen gaan we van 400 Gb opnamecapaciteit naar 200 uur opnamecapaciteit. Is dat een verbetering of een verslechtering? 

Ik zie jullie antwoorden graag tegemoet, alvast bedankt

Hoi @JurgenWe,

Welkom op de Community!

Het zal je niet ontgaan zijn dat T-Mobile een likje verf heeft gekregen en nu Odido heet. Dat gaat ook gepaard met een update voor de TV-box. Omdat het allemaal nog zo vers is, ben ik er nog niet aan toegekomen om te kijken wat die update precies inhoudt. De problemen die je noemt, staan al een tijdje op de radar, maar ik kan nog niet zeggen of de update van vandaag naast de lay-out ook inhoudelijke verbeteringen brengt. Ik zou je aan willen raden om de TV-box kort van de stroom te halen, zodat hij de nieuwste update binnenhaalt. Wil je hier laten weten of dat verandering brengt?


Hoi @TMTV ,

Bedankt voor je snelle reactie. 

Ik ga straks als ik thuis ben de boel kort van de stroom halen. Het zou me verbazen als dat veel van de door mij genoemde issues oplost, maar wie weet hebben jullie alle goeds bewaard voor de naamswijziging. Dan heb je er meteen een Odido fan bij hoor. Hoe dan ook, ik breng verslag uit. 


Hoi @TMTV 

Update ging prima, en zowaar: het klokje op de Entone kast geeft ook weer de tijd aan in standby. Jullie hebben inderdaad niet stilgezeten. 

Het bekijken van een lopende opname bleek helaas nog niet mogelijk. Zappen/spoelen ging niet merkbaar sneller, menu is op uiterlijkheden na hetzelfde. Dus er blijven bij mij vragen staan, waarvan ik hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden:

Bij overstap naar cloud opnemen wordt ons Entone kastje vervangen door een nieuw kastje. Op welke vlakken kan ik van het nieuwe kastje snelheidsverbetering verwachten? Reactiesnelheid menu? Zappen? Doorspoelen opname? 

Niet alle zenders hebben cloud opnemen. Waarom hebben bepaalde zenders dat niet? Wat zijn redenen waarom een zender niet (meer) via cloud opgenomen kan worden?

Hoe verhoudt zich de 200 uur cloudopname tijd tot de circa 400 Gb harddiskopname tijd van de zenders die jullie aanbieden? Is dat langer of minder lang? 

Ik zie je antwoorden graag tegemoet, alvast bedankt.

 

 


Hoi @JurgenWe,

Dan was het dus vrijwel alleen een cosmetische update. Er blijven dan twee mogelijkheden over: wachten tot de problemen zijn opgelost of overstappen naar cloudopnemen. Ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden, zodat je daar een goede keuze in kunt maken.

Je krijgt bij overstappen naar de cloud inderdaad een nieuwe TV-box. Die is in mijn ervaring merkbaar sneller dan de oude, zowel bij het opstarten als in het gebruik. Doorspoelen kan dan ook met de cijfertoetsen. Als je 15 intoetst, ga je meteen naar de 15e minuut van de opname. Je kunt dan ook de opname al kijken terwijl het programma nog bezig is en je kunt (tot 200 uur) zoveel programma's tegelijk opnemen als je wilt.

Sommige zenders staan cloudopnemen niet toe. Dat is een rechtenkwestie. Welke overwegingen daarbij een rol spelen, weet ik niet precies. In het zenderoverzicht staan de mogelijkheden. Dat je op de oude TV-box niet alles kunt opnemen is een bug. Daar zou het wel moeten werken omdat het lokaal wordt opgeslagen. Als je per se alle zenders wilt kunnen opnemen, zou ik wachten tot dat is opgelost. Anders kun je het beste voor cloudopnemen gaan. Dat pakket is sinds de introductie uitgebreid. Daar zijn geen zenders uit verdwenen en dat zie ik ook niet snel gebeuren, zeker niet de meestgekeken zenders (NPO, RTL, SBS). Het kost al drie jaar 5 euro per maand, dus een verhoging ligt niet in de lijn der verwachting.

Qua ruimte op de harde schijf tegenover de cloud verschilt het tussen zenders afhankelijk van of ze in HD uitzenden. Voor de HD-zenders is 1 uur ongeveer 4GB. Dat zou betekenen dat je op de harde schijf zo'n 100 uur kwijt kunt. Daar ga je dus flink op vooruit.

Terugkijken via de TV-gids blijft maximaal 7 dagen, maar dat was altijd al zo.

Volgens mij heb ik alle vragen nu gehad. Hopelijk is het nu een stuk duidelijker. Ik werk niet voor Odido, maar de moderators wel. Als je groen licht geeft, kunnen zij een en ander in gang zetten. Ze reageren vanzelf, maar door de enorme drukte als gevolg van de naamswijziging kan het iets langer duren dan normaal.


Hoi @TMTV ,

Bedankt voor je uitgebreide en duidelijke reactie. Ik ga het allemaal thuis eens bespreken. 


Reageer