Skip to main content

Ik heb sinds kort glasvezel van Odido. 
Ik heb 2 Samsung tv’s en had voor beide een tv box. 
Nu heb ik een nieuwe Samsung tv gekocht en gebruik hiervoor de tv app. Ik heb 1 tv box opgezegd. 
Probleem is nu dat de andere tv, via de tv box, niet meer werkt. Ik krijg de volgende melding en kan niet verder  



 

Hi @lucmeuws, ik wil er graag voor zorgen dat jij weer zorgeloos tv kan kijken! 

Als ik het goed begrijp krijg je dus de melding te zien dat je een profiel moet selecteren, maar gebeurt er niks als je op een profiel klikt? 

Ik wil je als eerst vragen om het modem en de TV Box van de stroom te halen. Stop na twintig seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact. Zodra alle lampjes weer branden zoals ze deden, mag je de stroomkabel van de TV Box weer in het stopcontact stoppen. De TV Box gaat nu opstarten. Met een beetje geluk werkt alles nu weer zoals we graag willen! Mocht je hier tegen hetzelfde probleem aanlopen, dan wil ik je vragen om de andere TV Box aan te sluiten op deze tv, mocht je deze toevallig nog hebben. Ik ben erg benieuwd of het dan wel goed gaat. 

 


Hi @lucmeuws, ik wil er graag voor zorgen dat jij weer zorgeloos tv kan kijken! 

Als ik het goed begrijp krijg je dus de melding te zien dat je een profiel moet selecteren, maar gebeurt er niks als je op een profiel klikt? 

Ik wil je als eerst vragen om het modem en de TV Box van de stroom te halen. Stop na twintig seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact. Zodra alle lampjes weer branden zoals ze deden, mag je de stroomkabel van de TV Box weer in het stopcontact stoppen. De TV Box gaat nu opstarten. Met een beetje geluk werkt alles nu weer zoals we graag willen! Mocht je hier tegen hetzelfde probleem aanlopen, dan wil ik je vragen om de andere TV Box aan te sluiten op deze tv, mocht je deze toevallig nog hebben. Ik ben erg benieuwd of het dan wel goed gaat. 

 

 

Dank je wel Nora, probleem is opgelost, kan nu wel profiel selecteren op tv box. 


Heb nog een andere vraag :

Op mijn nieuwe tv Samsung QE65QN90C, waarop ik de Odido app heb geïnstalleerd, hapert het beeld en geluid als ik naar een andere zender zap. 
Waar kan dit aan liggen?


Super om te zien dat je nu wel een profiel kan selecteren, @lucmeuws

Wat de TV App betreft, heb je al geprobeerd om de app helemaal te verwijderen en opnieuw te installeren? Mocht dit niet helpen, dan heb ik gelijk wat vragen voor je: 

  • Heb je het modem opnieuw opgestart? Maakt dit verschil?
  • Ervaar je dit probleem met het zappen op alle zenders? Of gaat het alleen om specifieke zenders?
  • Maak je gebruik van een 4K TV? Pas dan de resolutie van de TV aan naar Full HD/1080P, niet op 4K. Door het upscalen van de TV naar 4K kan je namelijk slecht beeld ervaren.
  • Pas de bitrate eens aan. Bij Opties (tandwieltje) kies je Kwaliteit/Quality in het verschenen menu > Selecteer de hoogste kwaliteit voor het beste beeld/geluid. Als vervolgens het beeld op de hoogste kwaliteit afspeelt zonder probleem, zou het opgelost moeten zijn. Maar als het beeld hierdoor stilstaat of hapert, dan is er waarschijnlijk een bandbreedte probleem.
  • Welke snelheid meet je via een speedtest via wifi?

Met deze informatie kan ik hier gelijk mee aan de slag voor je!


Wat de tv app betreft :

  • modem al enkele keren geherstart, o.a. voor oplossen probleem tv box andere tv
  • probleem op alle zenders
  • heb inderdaad 4K tv,  ik zie geen mogelijkheid om de resolutie aan te passen
  • hoe kan ik bitrate aanpassen? Hoe kom ik in die optie kwaliteit/quality? 
  •  

  • tv gaat met kabel naar modem, gebruik dus geen wifi
  • wifi snelheid is niet goed, daar zou monteur voor langskomen maar nog steeds geen mail ontvangen om afspraak in te plannen

@lucmeuws Dank je wel voor je duidelijke terugkoppeling! Ik ben direct het systeem ingedoken om voor je uit te zoeken waar de monteur blijft. Echter zie ik dat dit verzoek is geannuleerd door de technische dienst. Zij hebben nogmaals het modem uitgelezen en deze vanuit het achterliggende systeem een reset gegeven. Mijn collega vraagt zich af of de switch die jij hebt aangesloten wel een gigabit switch is, wil je dit eens nagaan? Verder meten wij gelukkig 100 Mbit, dus dat ziet er top uit!

Ik vermoed dat het haperende beeld van de TV ook te maken kan hebben met de switch. Wil je mij vertellen hoe je de TV hebt aangesloten en op welke poort van het modem? Zit de switch hier tussen? Mocht dit zo zijn, dan wil ik je vragen om de TV rechtstreeks te verbinden met het modem, maakt dit verschil?


Mijn verzoek geannuleerd? En dat wordt dan niet teruggekoppeld?

ik heb de volgende problemen :

  • vast internet is te traag 87Mbit, jullie meten 100Mbit en dat vinden jullie top. Ik niet, heb abonnement voor 400 Mbit. 
  • Modem staat in meterkast op begane grond, wifi valt weg op de andere etages, ook zie ik nog steeds mijn oude KPN netwerk en niet mijn nieuwe Odido netwerk. Komt waarschijnlijk doordat ik 3 Access Points van TP link heb. Daarom dient monteur langs te komen. 
  • Nieuwe tv met Odido tv app hapert bij het zappen.

Voor de duidelijkheid : er is nog nooit een monteur van Gidion langs geweest om een en ander na te kijken.  Ik heb zelf alle kabels van oude modem naar nieuwe modem overgezet en beide TV’s geïnstalleerd.

Ik begin wel mijn geduld te verliezen.


Hey @lucmeuws, wat voor kabel gebruik je voor de switch? Er gaat maar 10 Mbit/s (poort 2) naar jouw switch toe vanuit het modem. Hier dient minimaal een Cat5e kabel in te zitten en de switch moet dit ook kunnen ontvangen. Zou je dit alsjeblieft willen nakijken voor mij? Alvast bedankt! 

 

Daarnaast zie ik dat je twee Amino Aria's hebt. Zal ik deze voor je vervangen naar de nieuwe Mediabox? Wellicht lost dit alles voor je op!


Hoi Tommie, kabel en switch ga ik nakijken. 
ik had 2 tv boxen maar daarvan heb ik er 1 vorige week teruggestuurd omdat ik nieuwe tv met tv app heb. 
De resterende tv box vervangen door een nieuwe mediabox, zou ik zeer waarderen. Hoe kan dat geregeld worden?


 


Switch is Netgear ProSafe GS105E,die heb ik even gegoogled en is blijkbaar 1000 Mbit/s.

Gele kabel gaat van modem naar switch, daar staat niks op. Geen idee hoeveel die aan kan. 
Lijkt precies dezelfde kabel, ook een gele, die van het Huawei kastje naar de modem gaat….

Die gele kabel vanuit Huawei kastje naar modem is de enige kabel die Open Dutch Fiber heeft aangesloten en die gaat naar de wan-poort op de modem. Is dat ok?


Hoi @lucmeuws 

Ik lees ook nog dat je een uitdaging hebt met de TPlink AP's. Als die nog aanstaan, maar niet gekoppeld zijn aan de Zyxel router, dan verstoren ze juist meer dan dat ze goed doen.

De Zyxel router kan een MESH netwerk maken, waarbij dus de Wifi zender in de router samenwerkt met de Wifi plus punten die Odido verhuurt. 

Als je TP link wilt gebruiken, dan is het aan te bevelen om de Wifi in de Zyxel juist uit te zetten en dan de TPLink met 1 hoofd Deco aan te sluiten op een LAN interface op de router en de andere Deco's kunnen dan draadloos of ook via een ethernetkabel met elkaar communiceren. De TPLink deco's zou je het beste een factory reset kunnen geven en dan kiezen voor AP modus (access point modus) in de app.


Switch is Netgear ProSafe GS105E,die heb ik even gegoogled en is blijkbaar 1000 Mbit/s.

Gele kabel gaat van modem naar switch, daar staat niks op. Geen idee hoeveel die aan kan. 
Lijkt precies dezelfde kabel, ook een gele, die van het Huawei kastje naar de modem gaat….

Die gele kabel vanuit Huawei kastje naar modem is de enige kabel die Open Dutch Fiber heeft aangesloten en die gaat naar de wan-poort op de modem. Is dat ok?

De kabel van de ONT naar de WAN poort op de Zyxel router hoort inderdaad tot de levering en zal 1000 Mbit op de WAN interface geven. De moderator ziet dat op LAN poort 2 de verbinding maar 10 Mbit is. Als daar de Netgear achterhangt, dan gaat er iets mis met deze switch. Het is een managed versie, zet daarom eens de LAN poort op de switch die naar de router loopt vast op 1000 Mbit?

Je kunt als je inlogt op de router ook de aansluit snelheid van de LAN poorten zien onder “systeeminformatie”

Een Amino Aria' decoder zal op de router altijd een 100 Mbit geven. Deze decoder ondersteund alleen maar 10/100, wat voor TV voldoende is.


Eric, dank voor je reactie.

Nog eens voor de duidelijkheid : Ik ben overgestapt van KPN naar Odido omdat er sinds kort glasvezel in mijn straat is aangelegd.

Er is sindsdien van alles fout gegaan  Er is in het begin een monteur van Guidion langs geweest, maar die heeft niets aangesloten omdat het glasvezel signaal niet goed was  Daarna heeft Open Dutch Fiber dit in orde gemaakt door iets aan te passen in de centrale in de wijk.

Ik heb zelf de kabels overgezet van oude naar nieuwe modem en 2 tv’s geïnstalleerd. Vaak gebeld met Odido om monteur te sturen, maar die hebben Open Dutch Fiber monteur gestuurd i.p.v. Guidion monteur……

  • hoe zet ik Wifi in de Zyxel uit ?
  • ik heb 3 TP link access points, die gaan naar de switch
  • hoe kan ik de TP Link deco’s een factor reset geven? Waar staat deco voor?
  • en in welke app kiezen voor AP modus ?

Dit kan je toch niet van een klant verwachten? De belofte van Odido was dat alles werkend zou worden opgeleverd!

We zijn nu meer dan 3 maanden verder. Is het zo moeilijk om een Guidion monteur langs te sturen?


  • Hoe kan ik de LAN poort op de switch die naar de router loopt, vast op 1000 Mbit zetten? Bepaalde app? URL?
  • Hoe kan ik inloggen op de router?

Ik ben een klant, geen monteur. 


Wat zijn jullie aan het doen ?

Odido tv app werkt niet meer. Modem uit en aan helpt niet !

Graag zsm oplossen. En laat het volgende keer weten als jullie iets van op afstand doen. 


Als het vanavond niet opgelost is, graag aangeven hoe ik alles kosteloos kan opzeggen. 


Hey @lucmeuws, we hebben op afstand niks gedaan. Zou je de app willen verwijderen en opnieuw willen installeren? Wat gebeurt er precies als je de app opstart? 


Hoi Tommie,

Teresa had het volgende gemeld : “Zij hebben nogmaals het modem uitgelezen en deze vanuit het achterliggende systeem een reset gegeven.”

Dus wel iets gedaan. Maar gelukkig doet de app het weer. Kreeg gisterenavond enkel zwart scherm. Werkt nu dus wel weer.

Ik ga straks even kijken of ik gele kabel van switch naar modem kan vervangen. Hopelijk lost dit het haperen van de tv op.

  • Graag wil ik inderdaad dat mijn resterende tv box wordt vervangen door een mediabox. 
  • En wat gaat er met de andere problemen gebeuren? Wifi op modem uitzetten en koppelen aan de TP Link Access Points?

     

Hallo @lucmeuws ,

Wifi op modem uitzetten kan via het knopje Wi-Fi On/Off aan zijkant modem. zie afbeelding.
 

Wat betreft de TP link Acces Point, deze dien je zelf in te stellen. Ik neem aan dat de handleiding wel aanwezig is. Hier in staat ook vast hoe je een factory reset kan doen en ook hoe deze weer in te stellen.
Als je de gebruiksaanwijzing niet meer hebt kan je deze via Google vast wel vinden. Sluit de acces point nog niet aan als je deze nog niet een reset hebt gegeven. Deze kunnen zoals Eric al aangeeft ook een storing geven.
Let er bij aanschaf van nieuwe UTP kabels op dat deze minimaal Cat5e zijn.
Probeer bij het aansluiten alles één voor één aan te sluiten, zo weet je gelijk bij welke kabel of apparaat het misgaat.

Toevoeging:
Inloggen op modem kan via: 192.168.1.1
De inlog gegevens staan op het kaartje achter op de modem
Achter Username:
            Login Password:

SSID is de naam van het draadloosnetwerk
Wireless Key: de toegangscode tot Wifi


Dien ik TP Link Access Points zelf in te stellen? Meen je dat? 
Hoort dat niet bij het werkend opleveren van mijn overstap van KPN naar glasvezel van Odido? 

Dat is toch geen service. Kan dat echt niet door een monteur worden gedaan? 


Hallo @lucmeuws ,

Dit is wat volgens de richtlijnen door de monteur aangesloten wordt:

Wat sluit de monteur aan?

 De monteur verricht de volgende werkzaamheden in de basisinstallatie: 

  • Het modem ophangen en aansluiten 

  • De wifi verbinding activeren en beveiligen 

  • Eén computer of laptop aansluiten (bedraad of via wifi) 

  • Odido e-mail instellen 

  • Eén tv aansluiten op de TV box en instellen 

  • De TV box verbinden via internetkabel met het modem 

  • Eén telefoontoestel aansluiten 

  • Meegeleverde internetkabel en telefoniebekabeling op of langs de plint wegleggen met spijkerclips (max. 15 meter) 

    Eigen apparatuur valt buiten de installatie van Odido

    Kijk ook even in de volgende topic:

     

 

 


Nogmaals, er is geen monteur geweest om deze werkzaamheden uit te voeren ! 

En ik wist niet dat switches en Access Points onder “eigen apparatuur” vallen. Is niet echt duidelijk. 
Dan zal ik zelf een netwerk specialist zoeken.

Ik heb al lang spijt van mijn overstap naar Odido, maar zit er voor een jaar aan vast. 
Onbegrijpelijk dat een bedrijf dat zoveel reclame maakt op radio en tv zo met nieuwe klanten om gaat. 


  • Gele kabel tussen switch en modem poort 2 vervangen :
    • tv hapert niet meer
    • vast internet haalt nu 390 Mbit i.p.v. 87 !
  • Configureren van TP Link Acces Points ga ik zelf laten regelen
  • Wat overblijft : graag mediabox toesturen voor vervanging van tv box

Allen dank voor jullie medewerking !


Hey @lucmeuws, wat voor kabel gebruik je voor de switch? Er gaat maar 10 Mbit/s (poort 2) naar jouw switch toe vanuit het modem. Hier dient minimaal een Cat5e kabel in te zitten en de switch moet dit ook kunnen ontvangen. Zou je dit alsjeblieft willen nakijken voor mij? Alvast bedankt! 

 

Daarnaast zie ik dat je twee Amino Aria's hebt. Zal ik deze voor je vervangen naar de nieuwe Mediabox? Wellicht lost dit alles voor je op!

@Tommie van Odido wat is de procedure om mijn Amino Aria te vervangen door de nieuwe mediabox?


Reageer