Skip to main content

Hallo,

Ik heb 2 nieuw aangeschafte UTP cat6 kabels van 15 meter gekocht.

Beide kabels lopen vanaf modem Zyxel T-56 naar mijn TV hoek.

Beide kabels werken perfect op mijn PS5 en op mijn laptop. Op alle poorten van het modem.

De TV mediabox van odido werkt echter met 1 van de 2 kabels wel en met de andere niet. Laat ik nou net de ‘verkeerde’ kabel netjes hebben weggewerkt, dus omwisselen is geen optie meer zonder sloopwerk.

Hoe kan het dat deze kabel niet werkt op de TV mediabox en de andere wel? De kabel zelf is goed, want getest op PS5 en laptop. Klantenservice medewerker ziet ook dat die kabel wel internet geeft aan PS5 en Laptop, maar zodra die in de mediabox gaat; niks meer.

Weet iemand hoe dit kan en hoe ik dit kan oplossen?

Ik zou een keer investeren in een kabeltester. Ik vind deze van 20 euro prettig (link-naar-Amazon) maar ze zijn er ook voor 10 euro.

Je kan ze ook vinden op Aliexpress (daar komen de modellen van Amazon immers ook vandaan): https://www.aliexpress.com/w/wholesale-rj45-cable-tester.html?spm=a2g0o.home.search.0

Dat is een paar euro waar je nog 20 jaar pret van hebt.

Mocht dat aangeven dat de kabel nog goed is, dan is er inderdaad iets geks met de mediabox aan de hand. Als een kabel een kabelbreuk heeft (botte pech, kan gebeuren) dan zijn sommige apparaten daar iets flexibeler in dan andere. In theorie zou het mogelijk moeten zijn om met een kabelbreuk nog 100mbps te kunnen doen in plaats van gigabit, maar dat hangt er ook van af welke aders precies stuk zijn.

Ik zou een keer investeren in een kabeltester. Ik vind deze van 20 euro prettig (link-naar-Amazon) maar ze zijn er ook voor 10 euro.

Je kan ze ook vinden op Aliexpress (daar komen de modellen van Amazon immers ook vandaan): https://www.aliexpress.com/w/wholesale-rj45-cable-tester.html?spm=a2g0o.home.search.0

Dat is een paar euro waar je nog 20 jaar pret van hebt.

Mocht dat aangeven dat de kabel nog goed is, dan is er inderdaad iets geks met de mediabox aan de hand. Als een kabel een kabelbreuk heeft (botte pech, kan gebeuren) dan zijn sommige apparaten daar iets flexibeler in dan andere. In theorie zou het mogelijk moeten zijn om met een kabelbreuk nog 100mbps te kunnen doen in plaats van gigabit, maar dat hangt er ook van af welke aders precies stuk zijn.

Thanks, het lijkt toch een kabelbreuk te zijn inderdaad. De kabel die wel werkt op de laptop maar niet op de mediabox geeft inderdaad lagere snelheden door. Ik ga een kabeltester aanschaffen om het te checken. 

Zijn er ook kabeltester die kunnen testen waar ongeveer het breukje zit?

Reageer