Beantwoord

TV kijken met geluid via soundbar

  • 26 October 2021
  • 4 reacties
  • 977 Bekeken

Reputatie 1

Onlangs heb ik een soundbar aangeschaft, aangezien het geluid van de ingebouwde boxen van mijn tv gewoon niet je van het is. De soundbar zit aan de HDMI ARC-poort van de tv. Verder heb ik 2 bezette HDMI-poorten: eentje voor de TV-box en eentje voor een Chromecast. Als ik via die Chromecast dingen bekijk is er helemaal niks aan de hand en werkt alles perfect.

Echter, als ik tv wil kijken en ik switch de source naar de poort waar de TV-box op zit, dan hoor ik niks (dus ook niet via de boxen van de tv zelf) en krijg ik een melding in beeld "apparaat ondersteunt niet volledig 4k" (wat kan kloppen aangezien de TV-box geen 4k-tv ondersteunt) met een optie die me naar een instelling doorstuurt. Deze instelling is het zogenaamde HDMI EDID. Ik had geen flauw idee wat HDMI EDID is, maar ik had er 3 opties: Standaard, HDMI EDID 1.4 en HDMI EDID 2.0. Het stond op Standaard, dus ik dacht, prima, ik verander het naar HDMI EDID 2.0. Er kwam direct geluid uit de soundbar, dus ik dacht "dat is heel mooi, zal een eenmalige instelling geweest zijn". Echter, elke keer dat ik de source naar de TV-box verander moet ik opnieuw naar die HDMI EDID instelling. Deze instelling wordt "gewoon" onthouden (dus de tweede keer stond het al op HDMI EDID 2.0) maar het geluid werkt nooit in 1 keer. Ik moet altijd een random aanpassing maken in dat HDMI EDID-menu en dan werkt het geluid direct. Het maakt dus helemaal niets uit of die instelling op Standaard, HDMI EDID 1.4 of HDMI EDID 2.0 staat, als ik maar de instelling in dat menu verander op het moment dat ik tv wil kijken.

Aangezien de soundbar via alle andere sources prima werkt, denk ik dat het probleem in de TV-box zit. Is er wellicht een instelling die ik daar moet veranderen? Ik heb het topic over de verschillende HDMI-modi die er zijn gelezen, maar eerlijk gezegd word ik daar niet veel wijzer van.. Verder kan ik ook niet zoveel instellingen vinden in de TV-box die het probleem zouden kunnen verhelpen.

icon

Beste antwoord door Boris 1 November 2021, 11:06

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

4 reacties

Reputatie 7

Hoi @RicoVld ,

Dank voor je uitermate interessante vraag! Eéntje waar we écht ons hoofd over kunnen buigen. Superfijn dat er al van alles is kunnen testen. Om een zo'n goed mogelijk beeld te krijgen van de situatie en vooral de set-up, ben ik erg benieuwd hoe deze nou precies zit. Als ik het goed begrijp is de set-up nu zo; 

modem → TV → soundbar -→ TV Box. 

Klopt dit met hoe de situatie is? Vanuit dat principe kunnen we denken hoe we dit probleem kunnen verhelpen. Ik hoor het graag! 

Reputatie 1

Hoi @RicoVld ,

Dank voor je uitermate interessante vraag! Eéntje waar we écht ons hoofd over kunnen buigen. Superfijn dat er al van alles is kunnen testen. Om een zo'n goed mogelijk beeld te krijgen van de situatie en vooral de set-up, ben ik erg benieuwd hoe deze nou precies zit. Als ik het goed begrijp is de set-up nu zo; 

modem → TV → soundbar -→ TV Box. 

Klopt dit met hoe de situatie is? Vanuit dat principe kunnen we denken hoe we dit probleem kunnen verhelpen. Ik hoor het graag! 

Bedankt voor je reactie! Ik heb het even schematisch getekend, hopelijk maakt dat alles duidelijk:

Zo zit het in ieder geval vast aan de tv, de TV-box zit uiteraard ook nog met de kabel vast aan het modem. 

Reputatie 1

Hoi @RicoVld ,

Dank voor je uitermate interessante vraag! Eéntje waar we écht ons hoofd over kunnen buigen. Superfijn dat er al van alles is kunnen testen. Om een zo'n goed mogelijk beeld te krijgen van de situatie en vooral de set-up, ben ik erg benieuwd hoe deze nou precies zit. Als ik het goed begrijp is de set-up nu zo; 

modem → TV → soundbar -→ TV Box. 

Klopt dit met hoe de situatie is? Vanuit dat principe kunnen we denken hoe we dit probleem kunnen verhelpen. Ik hoor het graag! 

Bedankt voor je reactie! Ik heb het even schematisch getekend, hopelijk maakt dat alles duidelijk:

Zo zit het in ieder geval vast aan de tv, de TV-box zit uiteraard ook nog met de kabel vast aan het modem. 

Oh, de afbeelding is blijkbaar niet goed erin geplakt…Hopelijk werkt het nu beter

 

Reputatie 7

Hi @RicoVld ,

Superbedankt voor de heldere uitleg! Dit geeft in ieder geval al een goed beeld van de set-up en kan het puzzelen beginnen. Ik denk dat een kleine aanpassing in de aansluiting ervoor kan zorgen dat deze volledig goed komt te staan. Dat is namelijk via de manier die wordt beschreven in dit topic: 

Hierin geeft gebruiker @BeMu dé gouden tip. Mocht dat nog niet hebben gewerkt, kan een aanpassing nodig zijn aan de instellingen van de TV Box. Deze aanpassing is als volgt: 

Instructie TV T-Mobile: Menu > Account > Instellingen Audio & ondertiteling > Zender Audio codec Verander Dolby digital naar stereo.

Instructies Interactieve TV: Menu > Instellingen Video en audio > Audio uitgang Op stereo zetten

Verschillend per platform, maar niet minder duidelijk, denk ik zo! Wil je ons laten weten of dit al resultaat geeft? Mocht dat nog niet het geval zijn, wil je me dan laten weten met welke soundbar we te maken hebben? Dan kunnen we verder checken wat we kunnen doen om ervoor te zorgen dat jij zo weer kan genieten hiervan.