TV kijken via de Odido TV App op mijn iPad via een VPN verbinding lukt (nadat Odido klaarblijkelijk extra beperkingen heeft doorgevoerd) niet meer. Ik gebruik SurfShark voor de VPN verbinding en heb alle protocollen geprobeerd (OpenVPN UDP, OpenVPN TCP, WireGuard en IKEv2).
Het advies van Odido is “kijk zonder een VPN verbinding”, wat voor mij geen oplossing is omdat ik veel onderweg ben in Nederland en openbare wifi netwerken veelal onvoldoende veilig zijn. Ook als ik in Nederland ben en via een NL VPN Exit Point verbinding maak krijg ik foutmelding: ‘You are not in a copyrighted geographical location (232196)’ wat feitelijk onjuist is. Het lijkt erop dat de beveiligingskraan (veel) te ver is dichtgedraaid door Odido
Wat zou ik in SurfShark anders moeten configureren om toch TV te kunnen kijken vanuit Nederland?
Zijn er andere VPN diensten die eventueel wel werken om vanuit NL via VPN TV te kunnen kijken bij Odido?
Wat is er nodig voor Odido om de te strenge geo-beveiliging tegen het licht te houden?
(ik heb uitvoerig gezocht op de Community, maar geen oplossing gevonden voor het TV via de Odido TV App via een VPN verbinding, vandaar dat ik de vraag nog een keer stel).
Bladzijde 1 / 1
Klopt, de zender eigenaren stellen eisen aan de locatie en type verbinding waarop een bepaalde stream mag worden aangeboden. Dus Odido TV voor smart tv's kan alleen over een Odido vast internet thuis verbinding worden bekeken. Odido online tv, de app voor een android of IOS telefoon werkt over mobiele of wifi netwerken in de EU. Als je een VPN gebruikt us die locatie niet meer te controleren en mag daarover geen stream worden aangeboden.
Ik onzeil dat door een VPN naar mijn Synology thuis op te zetten. Dan heb ik een NL breakout en een IP adres wat niet van een VPN dienstverlener is.
Dank je wel Eric, helder antwoord. Ik heb geen Synology maar ga er maar eens naar kjken of een Raspberry oplossing. Hier zitten natuurlijk wat haken en ogen aan qua goede beveiliging.
Het probleem dat ik met deze werkwijze van Odido heb, is dat ik de VPN beveiliging moet uitzetten wat betekent dat al mijn andere internetverkeer van mijn iPad on niet langer veilig is, wat voor mij onwenselijk is. Odido zou met een oplossing moeten komen die wel werkt voor haar klanten.
In de tussentijd zou Odido eerlijk moeten vermelden op hun VPN pagina (https://www.odido.nl/blog/wat-is-een-vpn-verbinding/) dat een nadeel is dat je niet langer de Odido TV app kunt gebruiken. Als ik dat geweten had dan zou ik niet naar Odido overgestapt zijn.
Geen idee wie die blog heeft geschreven maar dat is een generiek verhaal. De voorwaarden dat alleen online tv alleen binnen de EU werkt is heel helder aangegeven.
Met een VPN maskeer je bewust je IP adres en de daarbij horende locatie bepaling. Daarom werkt dat niet in combinatie met Odido online TV.
Geen idee wie die blog heeft geschreven maar dat is een generiek verhaal. De voorwaarden dat alleen online tv alleen binnen de EU werkt is heel helder aangegeven.
Met een VPN maskeer je bewust je IP adres en de daarbij horende locatie bepaling. Daarom werkt dat niet in combinatie met Odido online TV.
Klopt dat het helder is aangegeven, maar dat het niet via VPN werkt staat nergens. Ik ervaar dat als een vervelend addertje onder het gras. En een beveiligde verbinding opgeven om TV te kunnen kijken in NL vind ik een onredelijke eis.
Ben aan de slag met Raspberry. Op een oplossing van Odido wachten is denk ik volstrekt zinloos.
Ze geven aan dat het alleen in NL en EU werkt. Om daarnaast een lijst van onmogelijkheden weer daarnaast te zetten is overvraagt. Want ik kan er wel wat verzinnen , VPN maakt dat je buiten EU toch Odido online kan kijken. Maar ook als je bijvoorbeeld Starlink gebruikt terwijl je IN Nederland bent heb je ook geen EU IP adres dus zal het ook niet werken...
Klopt dat het helder is aangegeven, maar dat het niet via VPN werkt staat nergens. Ik ervaar dat als een vervelend addertje onder het gras. En een beveiligde verbinding opgeven om TV te kunnen kijken in NL vind ik een onredelijke eis.
Ben aan de slag met Raspberry. Op een oplossing van Odido wachten is denk ik volstrekt zinloos.
Al eens een andere VPN provider geprobeert?
Expressvpn bijvoorbeeld? Of NordVPN?
AirVPN en Torguard wil je niet kiezen. Daar heb ik negatieve ervaringen mee.
Hele websites geven een rare foutmelding bij hun.
Hi Darkman, ja, ik heb zowel NordVPN, Express VPN als ProtonVPN geprobeerd. Op al deze providers weigert de Odido TV App dienst. Wellicht dat het nog gaat via NordVPN met een vast IP adres, dat ga ik wellicht nog proberen maar ga eerst ff onderzoeken of Odido dat niet ook blokkeert.
Ze geven aan dat het alleen in NL en EU werkt. Om daarnaast een lijst van onmogelijkheden weer daarnaast te zetten is overvraagt. Want ik kan er wel wat verzinnen , VPN maakt dat je buiten EU toch Odido online kan kijken. Maar ook als je bijvoorbeeld Starlink gebruikt terwijl je IN Nederland bent heb je ook geen EU IP adres dus zal het ook niet werken...
Ik blijf van mening dat Odido niet transparant is over het niet werken van de Odido TV app als je een VPN verbinding gebruikt, en dat het voor klanten van Odido onevenredig veel nadelen brengt zoals de beveiliging nu geïmplementeerd is.
Hi Darkman, ja, ik heb zowel NordVPN, Express VPN als ProtonVPN geprobeerd. Op al deze providers weigert de Odido TV App dienst. Wellicht dat het nog gaat via NordVPN met een vast IP adres, dat ga ik wellicht nog proberen maar ga eerst ff onderzoeken of Odido dat niet ook blokkeert.
Hoi Krewrovski,
Ikzelf heb dan NordVPN, en vanachter een VPN ervaar ik wat websites betreft voor 99.9% geen problemen.
Het gebruik van een VPN is niet zaligmakend. Je echte ip en locatie zijn afgeschermd, wat een veilig gevoel geeft.
Helaas is Odido, en zijn tal van andere bedrijven, niet verplicht te vermelden dat hun producten niet of nauwelijks functioneren achter een VPN.
Op slinkse wijze wordt de lezer naar een glasvezelabonnement van Odido geloodst.
Hoi Krewrovski,
Ikzelf heb dan NordVPN, en vanachter een VPN ervaar ik wat websites betreft voor 99.9% geen problemen.
Het gebruik van een VPN is niet zaligmakend. Je echte ip en locatie zijn afgeschermd, wat een veilig gevoel geeft.
Helaas is Odido, en zijn tal van andere bedrijven, niet verplicht te vermelden dat hun producten niet of nauwelijks functioneren achter een VPN.
U zal uw verlies moeten accepteren.
Dank Darkman :-) vraagje: gebruik jij bij NordVPN een vast IP adres (optional extra) en werkt de Odido TV app daar mee? VPN is inderdaad niet zaligmakend, maar het gaat in ieder geval het meekijken in mijn data op open access points tegen.
Hoewel er wellicht geen verplichting is om te melden dat het niet werkt achter VPN is er ook nog zoiets als je klant deugdelijk informeren, zoals bijvoorbeeld Videoland en Netflix wel doen.
Qua verlies: ik ga maar eens kijken of er andere aanbieders zijn.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.