Hallo, sinds een maand hebben wij T-Mobile Thuis en ik vrees dat ik nog niet helemaal tevreden ben. Misschien wel helemaal niet. Ik zal proberen uit te leggen wat er aan de hand is. Vorige week had ik een medewerker aan de telefoon waarmee ik onderstaande besproken heb. Hij zou een afspraak regelen met een monteur en mij daarover mailen. Dit is nog niet gebeurd.
Internet
Het glasvezel internet is snel, maar voordat de eerste data binnenkomt duurt soms wel een seconde of 5. Daarna is het super. Volgens fast.com ontvang ik 1000 MBs. Overigens heb ik de wifi van de Zyxel uit staan. Er hangt direct een Airport Extreme aan die de wifi regelt. Dat doet ie al jaren naar tevredenheid.
TV via Amino 610 (Entone-68)
Het eerste wat opvalt is dat na naar een zender te zijn gezapt dat de resolutie laag is. Na een aantal seconden is het beter. Totdat er snelle beelden getoond worden, zoals de intro van het RTL4 journaal (al die sterretjes e.d. op donkere achtergrond.). Dit wordt fuzzy weergegeven en lijkt het meest op te veel gecomprimeerde internetfilmpjes van lage kwaliteit. Ook andere snellere filmbewegingen zien er gecomprimeerd uit. Beetje zoals heel sterke jpg-compressie.
NB. Mijn vorige providers, Jonaz en Tele2 hadden deze arctifacten niet. (Mijn tv en receiver vinden de 60Hz overigens geen probleem.)
De interface van de Amino (na zappen en in het menu) is niet 100% scherp. Lijkt net of het lettertype niet goed geladen is.
Gelukkig is het gelukt om Dolby Digital geluid van de zenders die dat doorgeven, naar mijn receiver te sturen. Maar als ik in de cloud opneem, is het geluid ‘gewoon’ stereo. Ik zou graag ook hier DB geluid willen (zeurmodus aan: voor 5 euro in de maand zou dat moeten kunnen, lijkt me).
Ik lees hier op het forum dat er een hogere firmware bestaat, maar mijn Amino blijft steken op 14.8.73.2.
Iets wat de Amino nu echt mist (en voor mij een deal breaker is) is het kunnen springen naar een bepaalde plek in de opname (dus niet met 4x forward klikken en eindeloos wachten). Maar het kan zijn dat ik dit nog niet heb ontdekt (wie helpt?). Het liefste zie ik de Humax manier: skip-forward en skip-back.
TV anywhere via Apple TV
Ook hier zijn helaas de snelle beelden fuzzy en gecomprimeerd. Het geluid is helaas niet in Dolby Digital te krijgen. Verder is de interface (Menu) zeer scherp in beeld. Ziet er veel beter uit dan via de Amino.
De bediening via de remote van de ATV is wel erg ingewikkeld en gevoelig. De touchpad lijkt wel 5 verschillende plekken te hebben waar je kan klikken om een functie uit te voeren. Overigens kan je nu wél direct naar een bepaalde plek springen, maar het is super moeilijk om precies te ‘scrollen’.
Verder heb ik alles wel geprobeerd: modem resetten, Amino resetten, fabrieksinstellingen, kabels vervangen, poorten op modem, receiver en tv verwisselen, enzovoort.
Voor de volledigheid: Modem: Zyxel T-50; TVBox: Amino 610x (entone-68); Receiver: Yamaha RX-V673, TV: LG 47LA6208.
Dit was het voor nu. ;-)
Ik hoop dat iemand wat antwoorden heeft!
groet,
Torsten