Skip to main content

Als de TV aanstaat en ik ga tegelijkertijd op mijn Macbook via wifi bestanden downloaden dan bevriest de TV. Het lijkt er dus op dat de download de volledige bandbreedte pakt. Ik geloof niet dat dit de bedoeling is en het is uitermate storend. Oftewel: hoe lossen we dit op? Vroeger was TV en internet apart (aparte poorten) maar het moest allemaal weer zo nodig anders. Hoe gaan we dit oplossen? En dan hebben we het nog niet over de regelmatige ‘dips’ die in de wifi zitten. Dan weer wel verbinding, dan een seconde niet en dan weer wel.

Hoi @Reklameruud,

Fijn dat je aan de bel trekt, ik denk graag met je mee!

De verbinding reserveert géén bandbreedte voor TV en hierdoor kan je TV verbinding inderdaad gaan haperen als je veel Internet gebruikt. Daarentegen verrast het mij dat de TV gaat haperen als je op jouw Macbook bestanden download. Daarom komen er gelijk een aantal vragen bij mij naar boven:

  • Heb je hier altijd al last van of speelt dit probleem pas recent?
  • Heb je de TV Box in kwestie direct bekabeld aangesloten of via een omweg, zoals stroomnetadapters?
  • Zit je op de bewuste plek vrijwel naast het modem of iets verder weg?

Ik weet zeker dat wij dit samen kunnen oplossen! 🙂


@Cal 

  1. Dit probleem speelt al enige tijd. Hiervoor ook al contact gehad met je collega maar die gaf aan dat ik even een nieuw topic moest openen.
  2. TV box is rechtstreeks bekabeld vanaf de modem
  3. Op de bewuste plek zit ik ca. 3 meter naast het modem.

Hoi @Reklameruud, op dit moment maak je gebruik van drie TV Boxen, dat betekent dat elke box 8 Mbit/s in gebruik neemt op de maximale bandbreedte van 100 Mbit/s; oftewel 24 Mbit/s gaat naar TV. Dit zou overigens nog steeds geen enkele impact op de wifi moeten hebben aangezien je nog ruimschoots bandbreedte over hebt voor downloads en andere apparatuur/doeleinden. 

Wat me echter wel opvalt, is dat alle zichtbare TV Boxen (twee stuks) meer dan drie weken online zijn. Zou je deze alsjeblieft kunnen herstarten zodat ik een reprovisie op de lijn kan uitvoeren en kan controleren of dit bijdraagt aan de verbinding?

Een herstart voer je uit door de TV Box van de stroom te halen en dan na 20 seconden weer in het stopcontact te steken. Ook helpt het vaak om gelijktijdig het modem te rebooten op dezelfde wijze.

 


@Jason alles gedaan wat je vroeg. Kan je nu verder?

 


Hi @Reklameruud, thanks voor het uitvoeren van deze handeling! Ik heb meteen de reprovisie uitgevoerd. Ervaar je hierna een verbetering? Ik wil graag een verzoek indienen voor onze technische dienst. Om dit te doen hoor ik graag nog of je dit probleem op alle zenders ervaart of bij bepaalde zenders? 


@Lisa ik kan het alleen checken als er binnenkort weer een update voor mijn Macbook doorkomt maar ik kan wel iets forceren via WeTransfer. En het is inderdaad op alle zenders, niet een specifieke.


Hi @Reklameruud, als je dit nog zou kunnen checken, dan zou dat super zijn! Als je namelijk geen verschil merkt, dan ga ik het onderzoek starten en houd ik dat goed voor je in de gaten. Hopelijk kunnen wij dit mysterie dan ontrafelen. 


@Lisa weinig verschil te merken. Stilstaand beeld bij een flinke download.

 


Hoi @Reklameruud, hoe groot zijn de downloads ongeveer? Ik ben toch zeer benieuwd naar hoe jouw thuisnetwerk er uitziet want in principe kan de tv-bandbreedte niet als zodanig de downloadsnelheid beïnvloeden dat het drastisch omlaag gaat. Kun je een aantal speedtests uitvoeren via speedtest.net en dan het liefst bekabeld? Dan kunnen we ook meteen conclusies trekken over de nog beschikbare bandbreedte.


@Jason zoals eerder aangegeven zijn het systeemupdates of programma updates tussen de 2 en 5 gigabyte. Maar de downloadsnelheid gaat niet omlaag. De tv hapert. Goed lezen!


@Reklameruud Excuses, ik heb nergens gelezen om wat voor downloads het gaat, maar denk dat ik je bericht hierboven over een MAC-update anders opgevat heb. Wat betreft de haperende tv: dat was me duidelijk, maar er is een reden waarom de tv hapert en dat lijkt me gesitueerd in de bandbreedte en daarom zie ik graag een aantal tests tegemoet zodat we dit kunnen bevestigen of uitsluiten! 😄


@Jason Moet ik iets testen of wat is de bedoeling?


Hi @Reklameruud, als het kan - heel graag! Kun je een aantal speedtests uitvoeren via speedtest.net en dan het liefst bekabeld? Zo kunnen we een conclusie trekken over de nog beschikbare bandbreedte. Merci voor de moeite. 


@Lisa Ik heb een paar testjes uitgevoerd. Zoals je ziet is de snelheid prima. Tijdens het testen gaat het beeld van de TV dus ook stilstaan. Dit gebeurt ook bij grotere downloads. Het internet pakt dus aardig wat bandbreedte waardoor de TV in de problemen komt.
 

eerste test, met kabel
​​​
tweede test, met kabel
derde test via wifi

 


Hi @Reklameruud, heel erg bedankt hiervoor! Ik heb zojuist een verzoek voor je ingeschoten bij onze technische dienst, omdat ik graag wil weten wat daar uitkomt. Ik houd het onderzoek goed in de gaten en laat het aan je weten, zodra deze succesvol is afgerond. Op dit moment zie ik geen TV Box(en) terug in de verbinding. Zou je ervoor willen zorgen dat de TV Box(en) nog steeds rechtstreeks aangesloten zijn op het modem? Alleen dan kunnen mijn collega's aan de slag met het onderzoek. Hopelijk kan ik je snel meer vertellen! 


@Lisa Boxen staan nu allemaal aan.


Helemaal top @Reklameruud, thanks! Ik houd je op de hoogte. 


Hi @Reklameruud, het onderzoek is inmiddels afgerond! Ik had gehoopt op een oplossing, maar ik heb de volgende terugkoppeling gekregen. Mijn collega geeft aan dat het bij een 100 Mbit/s verbinding niet gek is dat de verbinding bezet raakt en de tv stil gaat staan als er bestanden van een paar gig naar binnen worden getrokken. Het is dus een gegeven, excuses hiervoor. 

 

 


Hoi @Reklameruud,

Fijn dat je aan de bel trekt, ik denk graag met je mee!

De verbinding reserveert géén bandbreedte voor TV en hierdoor kan je TV verbinding inderdaad gaan haperen als je veel Internet gebruikt. Daarentegen verrast het mij dat de TV gaat haperen als je op jouw Macbook bestanden download. Daarom komen er gelijk een aantal vragen bij mij naar boven:

  • Heb je hier altijd al last van of speelt dit probleem pas recent?
  • Heb je de TV Box in kwestie direct bekabeld aangesloten of via een omweg, zoals stroomnetadapters?
  • Zit je op de bewuste plek vrijwel naast het modem of iets verder weg?

Ik weet zeker dat wij dit samen kunnen oplossen! 🙂

 


Hi @apis4, terechte opmerking van je! Dit spreekt elkaar nogal tegen. Mijn excuses, ik had het verkeerd in mijn eerdere bericht uit het screenshot en zal dit aanpassen. 


@apis4 Op de Draytek-routers werd geen bandbreedte gereserveerd voor TV, maar had het TV-VLAN (640) een hogere prioriteit (5) dan het internet-VLAN (300, prioriteit 0). Op de Zyxel-routers is dat losgelaten, waarschijnlijk omdat voor glasvezelklanten TV niet meer over een apart VLAN gaat en het dus niet meer op deze manier te prioriteren is. Een alternatief zou zijn, en dat is meteen mijn suggestie aan @Lisa, om dit middels QoS te regelen. Dit gedeelte van de Zyxel is afgeschermd voor ons als klanten, maar TM zou daar wel gebruik van kunnen maken. Als ze de domeinen/IP's van het nieuwe TV-platform daar toevoegen, krijgt dat verkeer voorrang. Ik weet alleen niet of dit juridisch stand houdt in verband met netneutraliteit, maar ze hebben daar vast wel een legertje juristen om dat uit te zoeken.


@apis4 Op de Draytek-routers werd geen bandbreedte gereserveerd voor TV, maar had het TV-VLAN (640) een hogere prioriteit (5) dan het internet-VLAN (300, prioriteit 0). Op de Zyxel-routers is dat losgelaten, waarschijnlijk omdat voor glasvezelklanten TV niet meer over een apart VLAN gaat en het dus niet meer op deze manier te prioriteren is. Een alternatief zou zijn, en dat is meteen mijn suggestie aan @Lisa, om dit middels QoS te regelen. Dit gedeelte van de Zyxel is afgeschermd voor ons als klanten, maar TM zou daar wel gebruik van kunnen maken. Als ze de domeinen/IP's van het nieuwe TV-platform daar toevoegen, krijgt dat verkeer voorrang. Ik weet alleen niet of dit juridisch stand houdt in verband met netneutraliteit, maar ze hebben daar vast wel een legertje juristen om dat uit te zoeken.

Is er wel bandbreedte gereserveerd voor de vaste telefoon bij een glasvezelverbinding, of ook niet? 


Hi @TMTV, super om al jouw kennis weer terug te zien in jouw bericht! Dankjewel voor het meedenken. Ik kom hier graag bij je op terug. QoS hebben we niet en zal zeer waarschijnlijk ook niet ondersteund worden - sorry. Daarnaast neemt Vaste Telefonie zo weinig in beslag, dat dit van geen enkele invloed moet zijn op de bandbreedte @Shilka. Weten jullie zo voldoende? 💪


Nou , ik vroeg me eerder af of een grote download ook zoveel bandbreedte in beslag kan nemen dat het er voor zorgt dat mijn telefoon het niet meer doet, (zoals blijkbaar ook bij tv kan gebeuren) maar er blijkt een algemene telefoonstoring te zijn 😁


Hi @Shilka, merci voor de aanvulling! Yes, klopt helemaal. Mijn collega's zijn druk bezig om dit op te lossen. We houden jullie op de hoogte in het onderstaande topic: 

Excuses voor het ongemak!


Reageer