Om het nieuwe TV platform te laten werken met een eigen router is het nodig routes te maken naar het TV-VLAN en dus niet meer zoals in de huidige beschrijvingen het TV-VLAN te koppelen aan één van de fysieke poorten van de router.
In feite kan T-Mobile TV op ieder poort van de router werken als onderstaande routes zijn ingesteld. Voor het nieuwe TV platform moet de TV Box ook het internet kunnen bereiken om te kunnen booten en om instellingen op te kunnen halen.
Let op: We adviseren altijd het gebruik van het door ons geleverde modem. We bieden geen volledige ondersteuning op eigen hardware. Je hoeft de aanpassing pas te doen nádat je bericht hebt ontvangen van ons over de omzetting naar T-Mobile TV.
In de router staat een default route die aangeeft dat al het verkeer naar het internet VLAN moet gaan. Daar moeten de volgende routes worden toegevoegd zodat verkeer dat naar een IP-adres uit de adresreeksen gaat, over het TV_VLAN gestuurd wordt. Dit geldt alleen voor DSL. Maak je gebruik van Glasvezel? Dan hoeven er geen specifieke TV-VLAN settings ingesteld te worden. Had je dit voorheen met Interactieve TV wel? Dan kan je deze settings dus verwijderen.
In de router moeten de volgende routes worden ingesteld als route naar het TV-VLAN (640):
10.12.255.0
255.255.255.0
/24
10.10.254.0
255.255.255.0
/24
10.10.26.0
255.255.255.0
/24
10.10.108.0
255.255.255.0
/24
10.18.0.0
255.255.240.0
/20
10.12.254.0
255.255.255.0
/24
10.10.24.0
255.255.255.192
/26
10.200.0.0
255.255.252.0
/22
Voorbeeld1
In de Huawei router van T-Mobile ziet het er bij handmatige instelling als volgt uit:
Voorbeeld2
In een Unify controller (UniFi Security Gateway – Ubiquiti) ziet het er dan als volgt uit:
tUpdate 02-07-2020] Onderstaande illustraties zijn niet helemaal volledig. Je zou dan nog een switch voor de Unifi Gateway moeten zetten. De opstelling wordt dan: Binnenkomende verbinding → Unifi Switch → Unifi Gateway → Unify Switch. Dit naar aanleiding van onder andere deze post op Tweakers. Via de hier genoemde json config zou het in theorie ook kunnen maar dit is niet door ons getest.
IPTV WAN geconfigureerd in WAN networks
En de additionele routes voor IPTV
Bladzijde 5 / 8
Heb zelf (nog) geen T-Mobile account. Zou dat met iemand die wel een T-Mobile account heeft de instellingen met een Synology router daarmee willen verifiëren. Met wat ik aan informatie zie zou het geen probleem moeten zijn om een Synology router rechtstreeks aan te sluiten achter glasvezel (via een media-converter), zowel via het oude IPTV platform (VLAN 300 en 640) als het nieuwe IPTV platform (VLAN 300).
Volgens mij draait IPTV bij T-mobile nog altijd op vlan 640, tenminste dat is wel wat @Brian in het openingsbericht van dit topic aangeeft.
Volgens mij draait IPTV bij T-mobile nog altijd op vlan 640, tenminste dat is wel wat @Brian in het openingsbericht van dit topic aangeeft.
Maar in vervolgberichten niet. Ook niet met wat ik op Tweakers.net terugvind.
Om het met zekerheid te weten, is juist die oproep bedoeld om het te testen / verifiëren. (Vandaar in de handleiding nu nog een “onder voorbehoud” voor dit stuk m.b.t. T-Mobile).
Volgens mij draait IPTV bij T-mobile nog altijd op vlan 640, tenminste dat is wel wat @Brian in het openingsbericht van dit topic aangeeft.
Maar in vervolgberichten niet. Ook niet met wat ik op Tweakers.net terugvind.
Zie bijvoorbeeld dit vervolgbericht van @Brian. Ook alle how-to's waar @Brian in dat bericht aan refereert spreken stuk voor stuk over vlan 640 voor IPTV.
Ik kom genoeg berichten tegen waarin dat wordt tegengesproken voor de huidige situatie. Het heeft geen enkele zin hierover verder te discussiëren, zonder dat ik het daadwerkelijk kan testen / verifiëren.
Mijn eerdere vraag en mijn antwoord hierboven lijkt me toch niets aan duidelijk te raden? Ik doe een oproep om bij iemand daadwerkelijk T-Mobile te kunnen testen / verifiëren. Niets meer, niets minder.
Als het werkt, werkt het. Als het NIET werkt, werkt het NIET. Klaar.
Ik doe een oproep om bij iemand daadwerkelijk T-Mobile te kunnen testen / verifiëren. Niets meer, niets minder.
Als het werkt, werkt het. Als het NIET werkt, werkt het NIET. Klaar.
Prima, niets mis mee.
Het enige wat ik wil aangeven is dat IPTV gewoon nog altijd op vlan 640 gedistribueerd wordt. Er is wat dat betreft niets veranderd. De verandering is feitelijk precies hetzelfde als de overgang van bridged-IPTV naar routed-IPTV bij KPN en ook daar is het vlan voor IPTV niet gewijzigd. Het is ook wel logisch dat providers IPTV op een apart vlan distribueren immers daardoor kunnen ze zeer eenvoudig QoS implementeren m.b.v. 802.1P vlan priority tagging.
Op glasvezel (zowel WBA als ODF) komt het nieuwe T-Mobile TV in zijn geheel via VLAN 300 en heb je deze handleiding niet nodig. Het enige wat je dan hoeft te doen is VLAN 300 op de WAN-poort zetten en de tv-box gewoon in de LAN. Als je DSL hebt, komt het platform zelf (menu's en dergelijke) en 'interactieve' streams (dus terugkijken, begin gemist, opnames) ook via VLAN 300, maar het live tv-signaal komt nog steeds via VLAN 640. Om dat te laten werken, heb je de static routes nodig die in het eerste bericht worden gegeven. Het oude platform gaat in zijn geheel via VLAN 640 (op DSL en glasvezel), maar als je dezelfde routes gebruikt, kun je de tv-box ook gewoon in je LAN zetten in plaats van een bridge naar VLAN 640. Zo werkt de Zyxel immers ook. De routes die hier worden gegeven, zitten daar standaard al in en na omzetting naar het nieuwe platform geldt dat ook voor de Huawei.
Op glasvezel (zowel WBA als ODF) komt het nieuwe T-Mobile TV in zijn geheel via VLAN 300 en heb je deze handleiding niet nodig. Het enige wat je dan hoeft te doen is VLAN 300 op de WAN-poort zetten en de tv-box gewoon in de LAN.
Heb je dan een voorbeeld van een configuratie of link waaruit dat blijkt want alle referenties en configuraties die ik tot nu toe onder ogen heb gekregen spreken allemaal over vlan 640 voor IPTV, ook bij glasvezel. Het screenshot in het openingsbericht van de WAN networks op de USG plaatst IPTV op vlan 640. Ook op https://tweakers.net zie je dat voor IPTV vlan 640 gebruikt wordt bij glasvezel aansluitingen.
Op glasvezel (zowel WBA als ODF) komt het nieuwe T-Mobile TV in zijn geheel via VLAN 300 en heb je deze handleiding niet nodig. Het enige wat je dan hoeft te doen is VLAN 300 op de WAN-poort zetten en de tv-box gewoon in de LAN.
Precies. Die handleiding geeft naast instellingen voor KPN, Telfort en aanverwanten, voor T-Mobile dan ook simpel een schermafdruk waar in welk menu je VLAN 300 instelt. (En daarnaast nog allerlei combinaties met een 2e netwerk-aansluiting, gebruik van VPN etc).
Heb je dan een voorbeeld van een configuratie of link waaruit dat blijkt want alle referenties en configuraties die ik tot nu toe onder ogen heb gekregen spreken allemaal over vlan 640 voor IPTV, ook bij glasvezel. Het screenshot in het openingsbericht van de WAN networks op de USG plaatst IPTV op vlan 640. Ook op https://tweakers.net zie je ook dat vlan 640 gebruikt wordt bij glasvezel aansluitingen.
In de openingspost staat dat dat deze routes alleen voor DSL gelden, maar als ik het me goed herinner, is dat later toegevoegd na wat miscommunicatie hierover. Het oude tv-platform gaat, ook op glasvezel, wel via VLAN 640, vandaar dat je daar nog veel berichten over ziet.
Het oude tv-platform gaat, ook op glasvezel, wel via VLAN 640, vandaar dat je daar nog veel berichten over ziet.
En ook voor het mogelijk nog oud geldende TV-platform is in de handleiding een schermafdruk toegevoegd inclusief VLAN 640.
(Wil het alleen nog bij iemand daadwerkelijk testen).
In de openingspost staat dat dat deze routes alleen voor DSL gelden, maar als ik het me goed herinner, is dat later toegevoegd na wat miscommunicatie hierover. Het oude tv-platform gaat, ook op glasvezel, wel via VLAN 640, vandaar dat je daar nog veel berichten over ziet.
Maar ook bij glasvezel wordt IPTV gewoon via vlan 640 gedistribueerd, niet via vlan 300.
Ik heb nog steeds geen enkel bericht gezien dat er op duidt dat dat niet het geval zou zijn.
De miscommunicatie is dat met het nieuwe IPTV platform aan de LAN zijde geen vlan 640 (bridge) meer gebruikt hoeft te worden. Aan de WAN zijde is deze gewoon nog in gebruik.
@wj.b In de alinea direct onder dit plaatje uit de openingspost staat: “Dit geldt alleen voor DSL.”
@wj.b In de alinea direct onder dit plaatje uit de openingspost staat: “Dit geldt alleen voor DSL.”
Klopt, dat staat er maar dat is niet zo.
@wj.b In de alinea direct onder dit plaatje uit de openingspost staat: “Dit geldt alleen voor DSL.”
Klopt, maar dat is niet zo.
Voor het nieuwe platform is dat wel zo. Het nieuwe platform komt op glasvezel geheel via VLAN 300, op DSL ook deels via VLAN 640. Bij het oude platform gaat alles via VLAN 640.
@wj.b In de alinea direct onder dit plaatje uit de openingspost staat: “Dit geldt alleen voor DSL.”
Klopt, maar dat is niet zo.
Voor het nieuwe platform is dat wel zo. Het nieuwe platform komt op glasvezel geheel via VLAN 300, op DSL ook deels via VLAN 640. Bij het oude platform gaat alles via VLAN 640.
Nogmaals, heb je een link of configuratie waaruit dat blijkt want werkelijk alle referenties die ik tot nu toe gezien heb naar succesvolle configuraties spreken stuk voor stuk over het gebruik van vlan 640, ook die op glasvezel.
@wj.b
Ik maak ook gebruik van een Unifi USG, en ik zit op het nieuwe TV platform. Alles verloopt inderdaad via Vlan300, dat is het enige dat ik heb ingesteld in de USG. Internet en TV werkt prima op deze manier, de Zyxel modem gebruik ik niet.
Wat betreft de instellingen uit de openings-post, dat is (voor zover ik weet) voor interactieve TV en niet voor T-Mobile TV (nieuwe platform).
Is hier eigenlijk überhaupt al verder iets bekend over?
Eerste post was 8 maanden geleden maar nadien hoor/zie/lees ik bar weinig meer over oud-klanten die overgezet zijn naar het nieuwe TV Platform.
Hoi @Gerrit078, goed dat je ernaar vraagt, ik kan me voorstellen dat het lijkt alsof de migratiemolen stilstaat. Er worden nog steeds gebruikers overgezet op het nieuwe platform. Dit doen we via de standaard migratierondes en die lijken eind maart/begin april weer aan te vangen na een korte stop.
Ook zetten we handmatig gebruikers over via een versnelde procedure. Daar kun je je voor aanmelden, mits je de juiste apparatuur thuis hebt staan (Zyxel of Huawei modem + Amino Aria 610x TV Box(en)). Mocht je graag overgezet willen worden, laat het me weten, dan ga ik controleren wat ik voor je kan doen!
Hoi @Gerrit078, goed dat je ernaar vraagt, ik kan me voorstellen dat het lijkt alsof de migratiemolen stilstaat. Er worden nog steeds gebruikers overgezet op het nieuwe platform. Dit doen we via de standaard migratierondes en die lijken eind maart/begin april weer aan te vangen na een korte stop.
Ook zetten we handmatig gebruikers over via een versnelde procedure. Daar kun je je voor aanmelden, mits je de juiste apparatuur thuis hebt staan (Zyxel of Huawei modem + Amino Aria 610x TV Box(en)). Mocht je graag overgezet willen worden, laat het me weten, dan ga ik controleren wat ik voor je kan doen!
Wat betekent dit voor trouwe klanten die dus nog met ouwe meuk zitten: Draytek modem (dat overigens niet wordt gebruikt), en Amino Entone kastjes? We zijn nu driekwart jaar onderweg met de migratie en er is nog totaal geen zicht op wanneer ik overga naar het nieuwe platform.
@wmuys Dat betekent dat ik er alles aan ga doen om jullie zoveel mogelijk te helpen met het omruilen van apparatuur zolang dit mogelijk is! Jij ontvangt beide Entone TV Boxen gratis doordat er destijds een bepaalde korting aan vastgepind zat, dat is natuurlijk mooi, maar ik kan deze korting bij een omruiling van boxen niet meer toepassen omdat deze niet meer bestaat. Wat ik wel kan doen, is die korting (12 keer € 5,00) in één keer vergoeden zodat je een compensatie aangeboden krijgt, mocht je de switch willen maken naar de Aria 610's.
Wat betreft de omzetting van een Draytek naar Zyxel modem: daar dien ik een speciaal verzoek voor in bij onze techneuten. Omdat de Zyxel via een Media Converter wordt aangesloten en niet direct op het FTU (glasvezelaansluitpunt), laten we dit installeren door een monteur. Daarmee behoudt je de garantie op alle losse onderdelen en de servicevoorwaarden bij problemen.
Indien je dit in gang gezet wilt hebben, zorg ik ervoor dat we zo snel mogelijk actie ondernemen. Laat me weten in hoeverre ik dit in orde kan maken voor je!
@wmuys Dat betekent dat ik er alles aan ga doen om jullie zoveel mogelijk te helpen met het omruilen van apparatuur zolang dit mogelijk is! Jij ontvangt beide Entone TV Boxen gratis doordat er destijds een bepaalde korting aan vastgepind zat, dat is natuurlijk mooi, maar ik kan deze korting bij een omruiling van boxen niet meer toepassen omdat deze niet meer bestaat. Wat ik wel kan doen, is die korting (12 keer € 5,00) in één keer vergoeden zodat je een compensatie aangeboden krijgt, mocht je de switch willen maken naar de Aria 610's.
Wat betreft de omzetting van een Draytek naar Zyxel modem: daar dien ik een speciaal verzoek voor in bij onze techneuten. Omdat de Zyxel via een Media Converter wordt aangesloten en niet direct op het FTU (glasvezelaansluitpunt), laten we dit installeren door een monteur. Daarmee behoudt je de garantie op alle losse onderdelen en de servicevoorwaarden bij problemen.
Indien je dit in gang gezet wilt hebben, zorg ik ervoor dat we zo snel mogelijk actie ondernemen. Laat me weten in hoeverre ik dit in orde kan maken voor je!
Hallo @Jason,
Dank voor je snelle reactie. Ik zou dan wel graag even willen zien wat mijn abonnementskosten worden. Voor de woonkamer ben ik nl overgegaan op een Apple TV met TV Anywhere. Dus wellicht kan ik het af met 1 Aria.
Nog specifieker: ik beheer ook een abonnement op een club in mijn woonplaats, dat abo zou ik eigenlijk graag eerder omzetten als dat mogelijk zou zijn. Bij dat abonnement hebben wel al Aria’s en een Huawei modem (dat ook niet in gebruik is). Kunnen we op een andere manier (DM of zo) directer communiceren?
Hoi @Gerrit078, goed dat je ernaar vraagt, ik kan me voorstellen dat het lijkt alsof de migratiemolen stilstaat. Er worden nog steeds gebruikers overgezet op het nieuwe platform. Dit doen we via de standaard migratierondes en die lijken eind maart/begin april weer aan te vangen na een korte stop.
Een seizoenstop of een stop i.v.m. problemen die tussentijds geconstateerd waren? Overigens best jammer dat hierover eigenlijk nooit echt iets gecommuniceerd is.
Ook zetten we handmatig gebruikers over via een versnelde procedure. Daar kun je je voor aanmelden, mits je de juiste apparatuur thuis hebt staan (Zyxel of Huawei modem + Amino Aria 610x TV Box(en)). Mocht je graag overgezet willen worden, laat het me weten, dan ga ik controleren wat ik voor je kan doen!
Zelf hier de Huawei router in de roze doos en eigen apparatuur (Ubiquiti Unifi) en inderdaad de Amino Aria 610x. Heb hier gisteren overigens ook maar even telefonisch contact voor opgenomen - een beller is tenslotte vaak sneller - dus sta waarschijnlijk al op de lijst. Nu maar even afwachten tot het e-mailtje arriveert met daarin de aankondiging van de verandering.
Als ik het goed begreep was het dan alleen een kwestie van de Amino aan de internet kabel te hangen en zou het dan direct moeten werken iets wat nu nog niet het geval is (toch ?).
@wmuys Je kunt me een privébericht sturen, dan pak ik het vandaag nog met je op!
@Gerrit078 De migratiestops/migratierondes worden doorgaans alleen gecommuniceerd naar de gebruikers die in die ronde overgezet worden omdat het enkel voor de TV specialisten zichtbaar is wie exact omgezet wordt - meestal betreft het een lijst van zo'n 1000 gebruikers per keer.
Zodra jij omgezet bent naar T-Mobile TV, hoef je alleen nog de Amino aan ons modem (het Huawei modem) te hangen en kun je daarna weer jouw eigen setup gebruiken. Houd er wel rekening mee dat het omzetproces maximaal twee weken in beslag kan nemen en dat je in principe pas tegen het einde van het proces aan geïnformeerd wordt per e-mail en SMS over de aankomstige wijzigingen en het gebruik.
Indien ik je ergens bij kan helpen, laat het me dan alsjeblieft weten. Alvast veel kijkplezier en een prachtig weekend toegewenst!
Ik heb Tmobile thuis, internet, tv en bellen.
Sinds enige tijd een USG en 16 ports switch voor internet en tv en tmobile modem voor bellen. Internet en bellen werkt. Helaas tv niet. Alles start netjes op en uiteindelijk krijg ik de gids onder in beeld te zien met rechtsboven in een melding dat er iets fout is gegaan en ik het later nog eens moet proberen.
Wanneer ik op opname vanaf begin kijken druk werkt dit prima (wel omslachtig).
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.