Deze week is mijn Draytek router vervangen door het nieuwe model en aangesloten door de Guidion monteur. Dus helemaal blij omdat ik nu alle poorten voor internet en TV kan gebruiken in plaats van een aparte poort voor TV. Ik heb geen splitter meer nodig die mijn Gigabit snelheid reduceert tot 100 Mbps. Jippie.
Helaas.
Bij aansluiten geeft de TV een foutmelding als de Entone via mijn switch gekoppeld is. Bij rechtstreekse verbinding geen probleem. De monteur komt er niet uit en belt met het TM backoffice. Mededeling: het ligt aan mijn switch die een DHCP request zou uitsturen. Verder geen advies. Beste klant veel succes want het ligt niet aan ons
Dus bellen met de leverancier van de TP-link switch (TL-SG105) die meldt dat een unmanaged switch geen DHCP request kan doen. Suggestie: als je internet wel werkt via de switch maar de TV niet dan is het een IGMP probleem. De switch werkt alleen met IGMP versie 1 of 2.
Verder zoeken op internet lijkt deze verklaring te ondersteunen. Vreemd dat het backoffice dat de Guidion monteur gebeld heeft dit niet weet en meteen kan aangeven wat de oplossing is. Zeker vreemd als je ziet wat er op de community site allemaal te vinden is. Maar goed.
Ik ga nu maar een managed switch aanschaffen, de Netgear GS105Ev2, maar heb toch een paar vragen.
- Is dit inderdaad de goede switch?
- Kan ik deze switch gewoon met de standaard instellingen gebruiken?
- Moet ik speciale dingen in de switch instellen? Zo ja wat?
Ik kan op de community wel allerlei deelantwoorden vinden, vaak met uitleg waarvoor je een opleiding electrotechniek moet hebben gevolgd, maar geen compleet stapsgewijze instructie voor dummies.
Wie kan helpen? Alvast bedankt!