Skip to main content

Sinds donderdag 26 augustus automatisch overgestapt naar het vernieuwde T-Mobile TV. Nu valt me op dat de beeldkwaliteit een stuk slechter is dan voorheen. Meer mensen hier last van of tips? Ontvanger is een Amino.

 

groet,Bjorn

Ja ook last van. Is een keuze van Tmobile, ze knijpen de bittrate onwijs. Echt drama. 


Precies hetzelfde hier, sinds ik vandaag automatisch overstapte. Alsof ik naar een kleuren-TV uit de zeventiger jaren het journaal zat te kijken. Is het inderdaad de bitrate? Of misschien de schermresolutie (aantal lijnen)? Komt dit nog ooit goed, of kan ik ergens ene instelling aanpassen,of moet ik een andere provider zoeken?


Nee dit is echt de bitrate, je zou bij de instellingen kunnen kijken of ie wel 1080p/i staat. Beter dan dat word het voorlopig niet.

Overigens hebben sommige Samsung tv's last van niet de juiste resolutie weer te geven. Dat zou je nog kunnen checken.

Check mijn topic maar, die loopt al 3 maanden. 


Per vandaag overgestapt maar ook al meteen spijt: wat een flets beeld! Daarnaast ook jammer dat er geen Netflix/Amazon apps op de ontvanger zitten. 
het is goedkoper dan ziggo en KPN maar dat merk je dan ook…


Dank voor jullie reacties. Best bizar, je betaalt er veel voor. Ga de klantenservice maar eens bellen.


Inderdaad zeg, wat een beroerd beeld, ik dacht dat het aan mij lag.

Niet om aan te zien bijna, ik dacht even dat ik mijn leesbril nog op had.

T-Mobile vergelijkt zich met streamen zoals kpn dat doet.

Ik heb toevallig ook de kpn app op mijn telefoon en als ik via deze app stream lijkt het ineens of ik een nieuwe tv heb

Het kan dus wel


Gelukkig zit ik nog op het oude platform en de glasvezel aansluiting is WBA 100mb/s  de streams welke je dan krijgt komen van KPN wholesale.

In principe zou de bitrate zou dan volgens de gegevens van KPN bij glasvezel 12mb/s zijn dit geldt voor de zenders van NPO, RTL en Talpa  de andere HD zenders zijn 8mb/s voor HD en 4mb/S voor SD, in hoeverre dit klopt durf ik niet te garanderen.

Wat ik wel ergens gelezen heb dat de bitrate op het nieuwe platform 8mb/s is, dit is veel te weinig vandaar de vele problemen zeker bij grote tv's eigenlijk het zelfde als een motor die te weinig brandstof krijgt toegediend.

Voor een goed en duidelijk beeld is minimaal 12mb/s nodig en liefst nog hoger.

 

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/beeldkwaliteit-tv-496564#post966948

een stukje uit het KPN forum

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/de-hd-en-sd-bitrates-bij-kpn-en-ziggo/


Bedankt voor de info, ik zal de links eens doorlezen.

Voordat ik glas had kon ik trouwens ook kijken met de kpn app.

Ik had toen slechts een download van max 8 a 9 Mbit.


Bedankt voor de info, ik zal de links eens doorlezen.

Voordat ik glas had kon ik trouwens ook kijken met de kpn app.

Ik had toen slechts een download van max 8 a 9 Mbit.


KPN via de app/browser is hooguit 6mbps, vlgns mij wordt het nu geknepen ‘buitenshuis’ tot 4,5Mbps ..

 

Maar het ziet er naar uit dat klanten met nog een Draytek modem inmiddels ook overgezet kunnen worden dus het onvermijdelijke lijkt steeds dichterbij te komen :expressionless:


@apis4 De klanten met de Draytek kunnen inderdaad overgezet worden echter is dit op individuele basis m.a.w. men vraagt dit aan bij een moderator, daarom kan ik eigenlijk ook geen medelijden hebben als ze na overzetting klagen over het slechte beeld.

Aangezien men hier op dit forum heel duidelijk kan lezen dat het nieuwe platform heel slecht is, en feitelijk helemaal niets toevoegt aan het oude platform dan het verschil in opnemen.


Als de stream van kpn van 4,5 mb al een duidelijk beter beeld geeft dan die van TM, hoe groot is die stream dan wel, 2 mb?


Het ligt niet alleen aan het aantal mbps, maar ook aan bijvoorbeeld de gebruikte codec. Hoe efficiënt is deze? Hoe is eea geconfigureerd. Het is jammer te lezen dat er nog weinig verbetering lijkt te zijn sinds de signalen bij de test van het vernieuwde TV product. Zeker bij grotere schermen valt het goed op. En dat terwijl T-Mobile op ODF juist mooie voorsprong had met de 1 op 1 Technicolor streams. Oftewel; zonder compressie. Jammer.


En ik heb zelfs een relatief klein scherm en daarop is het al storend.


@apis4 De klanten met de Draytek kunnen inderdaad overgezet worden echter is dit op individuele basis m.a.w. men vraagt dit aan bij een moderator, daarom kan ik eigenlijk ook geen medelijden hebben als ze na overzetting klagen over het slechte beeld.

Aangezien men hier op dit forum heel duidelijk kan lezen dat het nieuwe platform heel slecht is, en feitelijk helemaal niets toevoegt aan het oude platform dan het verschil in opnemen.

Dit klopt inderdaad dat het nu alleen nog op verzoek gebeurt maar als ik het goed herinner was dit eerst nog niet mogelijk met een Draytek modem (om het versneld aan te vragen). In ieder geval is het een mogelijke indicatie dat het verplicht overzetten dichterbij begint te komen; laatste bericht op het tweakers forum van iemand die de boodschap heeft gekregen is overigens gelukkig nog iemand met een Huawei ipv een Draytek.

De toevoeging van het nieuwe platform is natuurlijk de gëintegreerde terugkijkmogelijkheden waar zo luid om gebedeld werdt door overstappers van oa KPN en het cloud opnemen. En met de nieuwe adaptieve streams zou in theorie ipv haperend beeld met storingsblokjes (waar een periode veel problemen mee waren; meer in de ene regio dan de andere) de stream omlaag moeten schakelen en blijven doorlopen.

 

Als de stream van kpn van 4,5 mb al een duidelijk beter beeld geeft dan die van TM, hoe groot is die stream dan wel, 2 mb?


Ergens tussen de 6 en 7.2 Mb/s (zou het moeten zijn). Zal morgen ook maar eens de Chromecast opgraven en vergelijken (om een of andere reden werkt casten naar een Android TV voor geen meter met die KPN app). Kan ik ook meteen de Android TV app vergelijken met casten van TV Anywhere naar de Chromecast … Nog een voordeel is dat de Chomecast wel op 50Hz kan draaien en Android TV apps alleen op 60Hz.


Dat kan ik ook nog eens proberen, de TV-anywhere app casten naar de tv.

De kpn app casten gaf een duidelijke verbetering.


@apis4 Ook op het “oude” platform is terug kijken mogelijk zowel in de vorm van begin gemist als via de EPG dit geldt afhankelijk van de zender voor een aantal dagen tot meestal een week, verder heb je bij NPO en Talpa zenders nog gemist via het menu.

En voor de degenen die nog beschikken over de decoder met HD kan men op de harde schijf opnemen al zullen dat er niet veel meer zijn, wat ik me in alle eerlijkheid afvraag hoeveel van de programma's die men opneemt zowel in de cloud als op schijf worden werkelijk terug gekeken, ik durf te wedden gemiddeld nog geen 15%.

Oh ja he casten van tv-Anywhere naar een tv via Chromecast werkt bij mij zo als het hoort


Casten lukt hier ook wel, kwaliteit is volgens mij hetzelfde als via de tv-box.


Ik meen dat het ook exact dezelfde streams zijn voor beide apparaten.


@BeMu@RulTV Anywhere casten naar de Chromecast is geen probleem nee, KPN ook niet. Wel KPN naar de ingebouwde Chromecast functie op een Android TV om een of andere reden (misschien beperkt aantal zenders voor Android TV via de KPN app als je ‘buitenshuis’ bent).

Toch vandaag al getest en zie eigenlijk geen verscil tussen KPN en TV Anywhere of T-Mobile TV via de app, tot je bij voetbal uitkomt en dan is het één groot drama op T-Mobile TV via de Android TV app, is gewoon nog slechter dan via TV Anywhere. Op de box via het ODF signaal zit de uitzending al vol met ruis (gewoon prutkwaliteit van ESPN) maar via T-Mobile TV loopt het gras gewoon te trippen :ghost: (TV Anywhere en KPN is al beroerd maar daar springt het niet alle kanten op zoals op de TMTV app). Was afgelopen weekend overigens ook al het geval bij de eredivisie wedstrijden ...

Heb ook nog de volleybaldames halve finale gekeken op Ziggo en daar geen rare fratsen (maar het veld is dan ook egaal). Wel duidelijk mindere kwaliteit dan via de box natuurlijk als je wat dichterbij gaat kijken. 50/60Hz stand op de Chromecast leek niet uit te maken dus dat Android TV apps alleen op 60Hz draaien is misschien niet de oorzaak van het probleem bij voetbal.

Heb wel drie filmpjes gemaakt van resp. TV Anywhere, TMTV Android TV app en de box. Even kijken hoe duidelijk het te zien is en kijken of ik het ga uploaden naar Youtube of Vimeo.


@apis4 Het casten van de tv Anywhere app gaat zoals eerder gemeld perfect moet wel vermelden dit af en toe te gebruiken op een tv die boven staat en een diagonaal heeft van ongeveer 24” dus dat kan een reden zijn dat het beeld scherp is.

De Android app zoals u vermeld ken ik niet, mijn huidige tv is een Panasonic van 40” nog een FHD model mijn decoder is de Entone 510 op het oude platform heb nu een voetbalwedstrijd op ESPN op staan perfect beeld geen enkele vorm van blokken of onscherp enz. wat vaak de klachten zijn op het nieuwe platform


Ik heb overigens geen last van blokken zoals anderen soms ervaren.

Er lijkt meer een grauwe waas over het beeld te liggen.


@apis4 Het casten van de tv Anywhere app gaat zoals eerder gemeld perfect moet wel vermelden dit af en toe te gebruiken op een tv die boven staat en een diagonaal heeft van ongeveer 24” dus dat kan een reden zijn dat het beeld scherp is.

De Android app zoals u vermeld ken ik niet, mijn huidige tv is een Panasonic van 40” nog een FHD model mijn decoder is de Entone 510 op het oude platform heb nu een voetbalwedstrijd op ESPN op staan perfect beeld geen enkele vorm van blokken of onscherp enz. wat vaak de klachten zijn op het nieuwe platform


Dit is inderdaad de wedstrijd waar ik de filmpjes van gemaakt heb. Via de box inderdaad geen blokjes of onscherpte (maar wel veel ruis, geen ‘sneeuw’, maar ruis zoals men dat op een foto tegenkomt bij weinig licht ieven snel het eerste het beste voorbeeld: https://www.pixpolar.com/wp-content/uploads/2011/11/noise_blur.png links])

Nu naast elkaar aan het bekijken op twee monitoren overigens, links tv anywhere via de browser (35 seconden achter) en rechts is op de tweede box aangesloten. Rechts valt niks op aan te merken en links is nog wel te pruimen op dit formaat (wel wat fletser van kleur).

 

(op een 55” UHD tv is van dichtbij de box eigenlijk ook onvoldoende kwaliteit. Op de 40 en 43” FHD was het idd prima)


@apis4 Het casten van de tv Anywhere app gaat zoals eerder gemeld perfect moet wel vermelden dit af en toe te gebruiken op een tv die boven staat en een diagonaal heeft van ongeveer 24” dus dat kan een reden zijn dat het beeld scherp is.

De Android app zoals u vermeld ken ik niet, mijn huidige tv is een Panasonic van 40” nog een FHD model mijn decoder is de Entone 510 op het oude platform heb nu een voetbalwedstrijd op ESPN op staan perfect beeld geen enkele vorm van blokken of onscherp enz. wat vaak de klachten zijn op het nieuwe platform

 

(op een 55” UHD tv is van dichtbij de box eigenlijk ook onvoldoende kwaliteit. Op de 40 en 43” FHD was het idd prima)

Nu de Hobbit aan het kijken via de app en van een gemeten afstand van 2,8 meter ziet het er gewoon goed uit. Ridiculousness op MTV ook maar Modern Family op Comedy Central was dan weer matig net met een seizoen 6 aflevering (uit 11 seizoenen; nu met de volgende aflevering weer oké. Puur toevallig volgens de imdb site de hoogst gewaardeerde/favoriete aflevering). De kwaliteit van het bronmateriaal voor het de mangel (compressie) in gaat speelt ook een rol. Kleurverschil zie ik ook niet via de app tov de box.

Met een 40” zou ik me niet al teveel zorgen maken van een normale kijkafstand (op sport met veel camerabeweging na)


Per vandaag overgestapt maar ook al meteen spijt: wat een flets beeld! Daarnaast ook jammer dat er geen Netflix/Amazon apps op de ontvanger zitten. 
het is goedkoper dan ziggo en KPN maar dat merk je dan ook…

@Rogierxyz  Beschik je niet over een TV met ingebouwde apps zoals Netflix, Youtube, Amazon etc? In zulks geval zou je gewoonweg NIET verlangen naar diezelfde apps via de TV Box van T-Mobile. Op mijn 4K Oled TV heb ik zowel de TV-Box aangesloten alsook een directe UTP verbinding met het Internet. Met die laatste verbinding kan ik tientallen  TV-ingebouwde apps toepassen, waarbij dan de TV-Box volledig gepasseerd wordt!


Hi allemaal, ook hier deel ik heel graag onderstaand topic: 

Dit is het centrale topic waar ik alle updates deel over het issue rondom de beeldkwaliteit! Alles wat aan de kaak is gesteld hierover, heb ik doorgespeeld naar meerdere specialisten. Dus achter de schermen zijn mijn collega's hier druk mee bezig. Zodra ik hier updates over krijg, dan zal ik dit in het bovenstaande topic plaatsen. Weet dus dat dit intern bij ons op de radar staat! 💪


Reageer