Skip to main content
Ik gebruik T-Mobile thuis (vh. Vodafone) nu ongeveer een half jaar. Mijn plasma TV levert nog steeds een fraai beeld, maar heeft geen HDMI aansluiting, en is daarom aan de mediabox gekoppeld via een door Vodafone geleverde verloopkabel (mini-DIN naar SCART).

Vanaf het begin klinkt het TV geluid vervormd (geluidsterkte maakt geen verschil) en soms niet om aan te horen, vooral bij muziekprogramma's. Bij mijn vorige provider was het geluid zuiver. Vodafone heeft al een keer een nieuwe verloopkabel toegezonden, maar daarmee is het probleem niet verholpen.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Is het vanwege het feit dat ik de TV niet via HDMI heb aangesloten, of zou het probleem in de mediabox kunnen zitten?
Hoi PeerkeA,

Welkom op de forum van T-Mobile.



Antwoord op je vraag heb ik niet. Maar ik wil een T-Mobile medewerker vragen om je vraag te verplaatsen naar een andere T-Mobile Thuis TV topic.



Voor T-Mobile Thuis is er namelijk een eigen topic gedeelte waar je deze vragen kan stellen. Het kan misschien ook zo zijn dat daar je antwoord al ergens staat. Uiteraard hoef je deze vraag daar niet opnieuw te stellen, het verplaatsen lost T-Mobile op en je antwoord krijg je zo snel mogelijk.



Succes!
Hi PeerkeA,



Zou je het volgende kunnen proberen?



1. TVBox uitzetten(stekker eruit)

2. Router resetten met een nagel of tandenstoker

3. Router overnieuw opstarten

4. Als de router klaar is kan je de TvBox weer aanzetten



Ik hoor graag of dit werkt.
Als je settopbox via een mini din verbonden is met de scartaansluiting op je tv

kun je helaas geen gebruik maken van de geluidstoetsen op de afstandsbediening van de

settopbox, dit werkt alleen als de box verbonden is met een HDMI kabel.

Of er nog meer toetsen niet werken durf ik zo niet te zeggen.
Voor het beste geluid moet je de HDMI kabel gebruiken.

Wij hebben 'm aangesloten op onze receiver/versterker, dan krijg je Dolby Digital, bijna bioscoop geluid.

De meeste TV's geven alleen maar stereo en vaak zijn de TV speakers ook niet van de beste kwaliteit!
Hi PeerkeA,



Zou je het volgende kunnen proberen?



1. TVBox uitzetten(stekker eruit)

2. Router resetten met een nagel of tandenstoker

3. Router overnieuw opstarten

4. Als de router klaar is kan je de TvBox weer aanzetten



Ik hoor graag of dit werkt.






Helaas, dit heeft geen verbetering gebracht.

Mijn idee is nu om een HDMI naar RCA (tulp) converter te proberen, zodat ik het geluid vanaf de TvBox via deze converter over de geluidsinstallatie kan laten lopen.

Heeft iemand daar misschien ervaring mee?
Heeft je geluidsinstallatie dan geen HDMI ingang?

Dan wordt het misschien tijd voor een nieuwe receiver want die kunnen ook de HD audio geluiden aan.
Wat je nog wel kunt proberen

Ga met de AB naar menu / instellingen / video&audio

Audio uitgang: Switch deze van Digitaal AC3 naar Stereo
Hoi PeerkeA,



Heb je inmiddels de oplossing kunnen vinden voor het probleem? We horen graag van je!
Heeft je geluidsinstallatie dan geen HDMI ingang?

Dan wordt het misschien tijd voor een nieuwe receiver want die kunnen ook de HD audio geluiden aan.




Mijn geluidsinstallatie heeft helaas geen HDMI ingang. Het is een B&O installatie van ruim 10 jaar oud die qua geluid nog steeds prima voldoet. Ik heb er ook een TechniSat DigitRadio 110 IR tuner op aangesloten, zodat ik mijn geluidsbronnen heb uitgebreid met DAB+, Spotify, Bluetooth en internetradio. Vandaar mijn inspanning om toch het TV-geluid via deze installatie te laten lopen.
Hoi PeerkeA,



Begrijpelijk dat je dan ook het geluid via je B&O installatie wil laten verlopen. Het maakt het voor ons wel lastig, aangezien wij de apparatuur niet geleverd hebben. Ik zie dat je al overwogen hebt een HDMI naar RCA converter aan te schaffen. Wellicht dat de oplossing is, maar garanties kan ik je daarin niet geven. Hou je ons wel op de hoogte?
Goedenavond. Hier hetzelfde probleem. Sinds eergisteren is het geluid vanaf de tv-box via de scartkabel naar tv vervormd. Alleen via HDMI is het goed. Heb tv-box gereset en het volume zachter gezet, maar heeft niets geholpen. Wie kan mij de oplossing bieden ? Alvast bedankt.
Hi johannesv, even dubbelcheck of ik het goed begrijp, je hebt je TV Box aangesloten via een SCART-kabel via de mini DIN SCART convertor die je van ons hebt ontvangen en sinds 24 april ervaar je problemen met het geluid? Werkte het geluid daarvoor wel goed? Je kan de volgende stappen proberen:



Geef de TV Box een reset door deze even van de stroom en de netwerkkabel af te halen. Zet de TV Box daarna weer aan, je ziet dan de melding 'no ethernet cable detected' in beeld staan, Sluit daarna ook de netwerkkabel weer aan.



Heeft dit geen resultaat? Test de SCART-kabel dan indien mogelijk even op een ander apparaat. Werkt hij op een ander apparaat ook niet goed? Gebruik dan een andere kabel. Werkt de kabel op een ander apparaat wel goed? Laat het mij dan even weten, dan stuur ik graag een nieuwe convertor naar je op!
Dag Brian, heb box opnieuw gestart, maar geen resultaat. Alleen via HDMI werkt het nog wel. Maar via scart-kabel nog steeds vervormd geluid. Ik had vernomen dat je collega een nieuwe kabel gaat opsturen. Ik had hem gevraagd een HDMI-scart converter te sturen, maar die schijnt niet beschikbaar te zijn.
Dag Brian. De tweede scart verloopkabel leverde geen verbetering op. Maar de tweede tv-box heeft het probleem opgelost. Nooit geweten dat het probleem in zo'n klein kastje kan zitten. Moet ik de defecte tv-box terugsturen of kan ik die hier houden ?
Goedemorgen Brian. Helaas te vroeg gejuicht. Het tweede kastje werd vanochtend vrij warm, waarna het geluid ook begon te vervormen. Heb jij een verloopkabel / converter van hdmi naar scart ? Alvast bedankt.
Hi johannesv, ai jammer dat het probleem aanhoudt met de nieuwe TV Box. Dan gaan we verder kijken of we de oorzaak kunnen achterhalen! Als het met beide kastjes gebeurt dan is de kans groot dat het ligt aan óf de SCART naar mini DIN convertor óf aan het TV toestel zelf. Is het geluid wel weer goed nadat de TV is afgekoeld? In dat geval kan je de TV Box het beste ergens plaatsen waar deze de warme lucht goed af kan voeren. We hebben geen SCART naar HDMI convertor maar ik kan je uiteraard wél een nieuwe SCART naar mini DIN convertor opsturen indien nodig!
Dag Brian, dank voor je bericht. Ik heb hier al 2 scart-mini Din kabeltjes liggen.(van jullie ontvangen). Resultaat is hetzelfde. De tv-box(en) staat ver genoeg van de tv. Afstand is denk ik 50 cm. Zodra ik de tv-box(en) aanzet, begint het geluid te vervormen. Echt waardeloos. Ook als ik de scartkabel direct met de tv verbind. Nu zit er nog aparte dvd-recorder met interne harde schijf. Jullie HD-recorder nam dan wellicht meer ruimte in beslag, maar gaf helemaal geen problemen met het geluid. Zorgde voor goed geluid via de scart naar mijn dvd-recorder. Een van jouw collega's stelde al voor om een HDMI-scart converter te kopen, maar het risico bestaat dat het beeld slecht wordt. Ik heb al wat beoordelingen hierover gelezen. Als het geluid niet verbetert, dan stop ik het tv-abonnement. Het geluid klinkt gewoon niet (erg vervormd, ondanks het zachter zetten van het volume)
Hi Johannes,



Ik geef nog niet op! Ik heb een paar vragen voor je die we samen gaan onderzoeken. Heb je ook geprobeerd de kabels tussen jouw geluidsapparatuur vervangen? Kun je misschien een ander scart-kanaal proberen? Heb je een andere TV waarop je het kunt testen? Hopelijk vinden we hier samen een oplossing uit!
Dag Brian. Hierbij de antwoorden op jouw vragen: Ook als het signaal gaat rechtstreeks naar de tv gaat (zonder mijn dvd-recorder) is het geluid via de tv-luidsprekers vervormd. Ik heb 2 minidin - scart verloopkabels van jullie, beide uitgeprobeerd, resultaat gewoon hetzelfde. Heb geen andere tv. Het geluid vanaf jullie hd-recorder met eigen scart naar scart kabel was gewoon perfect. De hd-recorder neemt wel wat meer ruimte in beslag, maar zorgde voor een perfect geluidssignaal.
Hi johannesv, bedankt voor je toelichting! Dat maakt dan drie TV-Boxen waarbij het geluid vervormt. Ik begin haast denken dat je TV mogelijk de oorzaak is. Van welk type TV maak je gebruik? Dan ga ik kijken wat ik kan achterhalen!
Dag Brian. Voorheen had ik KPN-abonnement, nooit problemen gehad met het geluid. Toen ik jullie HD-recorder gebruikte, had ik ook geen problemen met het geluid. Heb een sony bravia tv. Daarnaast gebruik ik een Humax decoder voor ziggo-tv (werkt goed, geen problemen). Vind het jammer dat jullie tv-box het geluid niet goed doorstuurt. Groeten, Johannes
Hi johannesv, wat ik zo vreemd vind is dat het eerst wel goed werkte en nu niet meer, ook met de tweede TV Box met opname. Dat lijkt dan toch een hardware issue te zijn. Hoe heb je de Humax decoder aangesloten? Ik ga het na alles wat we getest hebben nog een keer voorleggen aan onze technische specialisten of er nog iéts is dat we kunnen doen en kom hier begin volgende week bij je op terug!
Dag Brian, de Humax is ook aangesloten via scart naar scartingang van tv. Hiermee wel goed beeld en geluid. Ziggo biedt niet hetzelfde pakket als jullie. De Humax reageert erg traag bij het zappen. Jullie tv-kastje is wel klein en praktisch, neemt niet veel ruimte in. Helaas is het geluid vervormd . Ik wacht wel de reactie van jullie specialisten af. Veel dank voor je hulp. Groeten van Johannes
Hi johannes, bedankt voor de toelichting. We gaan opnieuw een monteur bij je langs sturen om nog één keer alle aansluitingen na te kijken en hopelijk het probleem nu eindelijk te verhelpen, fingers crossed!
Dag Brian, dank voor reactie. Kan hij op een avond na 18.00 uur komen, of op een zaterdag/zondag (niet dit weekend) ? Ik werk overdag. .

Reageer