Skip to main content

Misschien toeval, maar sinds de verandering van TMobile naar Odido heb ik last van een haperend tv beeld. Om de paar minuten blijft het programma waarnaar gekeken wordt hangen alsof er een langspeelplaat blijft hangen. Door te switchen naar een andere zender en dan weer terug lost het zich voor een paar minuten op. Heel irritant waardoor we geen reguliere tv meer kunnen kijken momenteel. De streamingsdiensten doen het wel goed en daar hapert de tv niet bij.

Alle zogenaamde oplossingen zijn al diverse uitgevoerd, netstekkers eruit, modem opnieuwe opstarten, reset van de tv naar fabrieksinstellingen, etc…. maar helaas geen resultaat nog.

Kan iemand mij helpen en vertellen wat de oorzaak en oplossing zou kunnen zijkn?

Alvast dank

Hallo @Honore 

Een naamsverandering is denk ik niet de oorzaak van haperende tv beeld. Is de tv box rechtstreeks aangesloten op de modem/ router of zit hier nog iets tussen?

Zie ook dit topic.


Hi,
Nee dat lijkt mij ook niet haha maar het was puur toeval dat dit vanaf dezelfde dag gebeurde.

Ik kijk tv via de tmobile app op mijn samsung tv en niet via de tv box. draadloos dus.

Vreemd is dat dit alleen TMobile tv betreft, alle andere apps en streamingsdiensten doen het perfect.


Hey @Honore, welkom op onze Community!

Dit is bij ons bekend, er zit namelijk een bug in de Samsung app. We zijn druk bezig om dit op te lossen, op dit moment weten we nog niet hoelang dit zal duren. Een workaround is om een TV Box te gebruiken of te streamen via een Chromecast. Excuses voor het ongemak.


Ik denk dat er toch meer dan toeval is, want ik gebruik al een paar jaar de chromecast en heb ook sinds de app-verandering last van haperend/stilstaand beeld.

De router hangt 3 meter verderop en de odido-app is geïnstalleerd op de chromecast. Alle andere streamingdiensten en voorheen de T-Mobile en daarvoor de Ziggo-app hebben altijd goed gewerkt. Ik heb ook een netwerkmeter-app geïnstalleerd op de chromecast en die geeft aan dat de downloadsnelheid 350Mb is en het netwerk zeker geschikt is voor 4K streamen.

Na het opstarten duurt het al lang voordat programma informatie te zien is en er staat dan ‘laden’ bij die programma informatie. Als ik een zender aan het kijken ben, is er regelmatig een ‘freeze’. Geluid en beeld staan dan een paar seconden stil en gaan meestal daarna weer verder. Af en toe komt zelfs de melding in beeld dat er een probleem is en blijft het scherm zwart. Het lijkt het ergste te zijn op de NPO zenders.

Ik heb inmiddels al het modem en het converter-kastje voor langere tijd van de stroom gehaald, de chromecast van de benedenverdieping gewisseld met die van boven en de andere router uitgeschakeld gehad, maar het probleem blijft helaas.


Hey @Likor, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Ik ben meteen voor je gaan kijken en heb een lijnmeting gedaan maar deze komt niet goed door. Heb je toevallig een eigen router aangesloten? Zo ja, kan je het Zyxel modem aansluiten? Dan kan ik een goede lijnmeting uitvoeren.

 

Zou je de app kunnen verwijderen en opnieuw installeren? Dit kan het euvel ook verhelpen. 


Bedankt voor je snelle reactie!

Ik heb geen eigen modem, gewoon de Zyxel van T-Mobile. Ik heb wel een eigen acces point aangesloten op de eerste verdieping.

Ik zal straks de app op de chromecast even verwijderen. Dat is het enige dat ik nog niet gedaan had.

Heel af en toe doe ik wel eens een test met speedtest.net , omdat het soms wel lang duurt voordat een pagina wil laden, of mijn KAKU kastje niet wil verbinden met de server. De ene keer komt de downloadsnelheid dan niet boven de 300 en de andere keer komt het weer op 800 uit. De uploadsnelheid komt altijd wel veel hoger uit. Misschien dat er toch (ook) een ander probleem is?

Zojuist weer een test op de bekabelde pc :

 


Hi @Likor, bedankt voor je snelle reactie.

Dan is het vreemd dat ik geen goede lijnmeting krijg. Zou je het modem een factory reset kunnen geven? Als het daarna nog niet goed werkt zal ik het doorzetten naar onze techneuten! 

 

  • Reset Zyxel T-54
  1. Druk met een tandenstoker of paperclip de factory reset in (boven de powerknop aan de linkerkant van de achterkant). Houd deze ingedrukt totdat alle lampjes, behalve het powerlampje, uitgaan.
  2. Laat de factory reset na tien seconden weer los. Alle instellingen van het modem zijn nu hersteld naar de fabriekswaarden.
  3. Check of het modem weer verbinding heeft, dit kan drie minuten duren. Op de sticker op het modem staan de username en het wachtwoord waarmee je kunt inloggen op het modem.

Dat zou ik wel kunnen doen, maar een aantal apparaten hebben een vast ip-adres, omdat ze anders niet goed werken. Bestaat er een mogelijkheid om van de instellingen een  back-up te maken, zodat ik dat weer terug kan zetten? Anders moet ik wachten tot mijn ‘hulpje’ kan helpen om alles weer in te stellen zoals het moet ben ik bang….


Ik zag de optie voor het maken van een back-up en heb het modem inmiddels een factory reset gegeven, zoals je beschreef. Is de meting nu wel mogelijk?

De snelheidstest is in ieder geval weer een heel stuk beter :

 


Hoi @Likor, in de lijnmeting zie ik een lease time error verschijnen. Dit ontstaat meestal doordat een apparaat niet het juiste IP-adres geconfigureerd krijgt vanuit de DHCP of doordat de IP-leasetijd op het betreffende apparaat niet correspondeert met de toegewezen leasetijd van een uur. Je kunt dit herstellen door het apparatuur ertussenuit te halen, alles eventjes offline te gooien, het modem te herstarten. Dan voer ik daarna een reprovisie uit en zou alles weer moeten werken.

Laat het me weten zodra ik dit kan doen! Dan weet ik daarna zeker dat de tv-verbinding beter is. Je kunt dit trouwens het beste gedurende een week testen elke dag door rond dezelfde tijdstippen te checken of de haperingen er nog zijn op een specifiek aantal zenders. Anders is het voor ons ook lastig om na te gaan waar het vandaan komt.


Er staat hier nogal wat apparatuur aangemeld op internet. Kan zomaar zijn dat ik iets over het hoofd zie.

Kan ik ook het SSID, of wachtwoord tijdelijk veranderen, zodat er geen verbinding gemaakt KAN worden? De internetkabels uit het modem halen is zo gedaan, maar apparatuur dat via de wifi is aangesloten valt niet mee.

Als alles dan weer werkt, stel ik het SSID of wachtwoord weer in op het oude.

Houd een reprovisie in dat het modem weer een factory reset krijgt? Kan ik daarna de oude back-up weer terugplaatsen, zodat alles weer ingesteld staat zoals het moet? Hoe lang duurt deze hele oefening en kunnen we dan een afspraak voor een tijdstip maken? 


Hi @Likor, ik heb zojuist nog een meting gedaan en alles ziet er goed uit. Heb je nog steeds last hiervan? Je speedtest ziet er ook goed uit! 


De bedrade test werkt inderdaad goed de laatste 2 dagen, maar de wifi wordt met de dag slechter.

Mijn situatie is als volgt : de mediaconverter hangt in de meterkast. De Zyxel staat 0,5 meter verder in de woonkamer met de utp kabel door de muur. Op 1 poort van de Zyxel is een 8 poorts TP Link switch aangesloten waar diverse apparatuur op aangesloten zit. Op een andere poort van de Zyxel gaat een utp kabel naar een 5 poorts TP Link switch. Hiervan gaat 1 utp kabel naar de 1e verdieping, waar een Netgear R7000 hangt. Op deze Netgear zitten 2 pc’s aangesloten en een Tado kastje. Op de 2e aansluiting van de 5 poorts TP Link switch gaat een utp kabel naar de zolderverdieping waar deze is aangesloten op een 2e Netgear R7000. Hierop zit alleen bekabeld een pc aangesloten.

Alle utp kabels zijn cat 6 kabels en beide Netgears staan ingesteld als AP. Deze setup draait al jaren en tot 2 weken geleden naar volle tevredenheid. Sinds T-Mobile tv is vervangen door de Odido app zijn de storingen begonnen. Daarvoor had ik echt nooit problemen, maar dus sinds een week of 2 regelmatig stilstaand/haperend beeld bij Odido en gisteravond zelfs totale uitval van de wifi op de beide Netgears. Na herstarten van de Netgears werkte het weer, maar waar ik voorheen op mijn telefoon nog ongeveer 700Mb downloadsnelheid had via speedtest.net, kom ik vandaag al niet verder dan 200Mb.

Nu weet ik wel dat de Netgear router inmiddels een oudje is en geen ondersteuning zal krijgen, maar ik vind het vreemd dat ze ineens beide slecht zijn gaan presteren, tegelijkertijd en tijdens het omzetten naar Odido.

Zou dit echt toeval zijn?


Hi @Likor, super bedankt voor deze duidelijke schets van je netwerk. Zo te lezen heb je veel aan je netwerk hangen, dit kan inderdaad voor een verstoring zorgen. Met 200 Mbit/s ben je inderdaad geen snelheidsovertreder en daar wil ik graag weer verandering in brengen. Om het een en ander uit te sluiten wil ik je vragen om al je randapparatuur los te koppelen en dan een speedtest dichtbij het modem te doen. Is de snelheid nu wel voldoende? Dan kan het zijn dat je switches of één van de twee R7000's voor de verstoring zorgt.


Vlak bij het Zyxel modem kom ik op een downloadsnelheid op mijn telefoon van 705Mb. Dit had ik voorheen ook vlak bij de R7000.

Gisteravond rond 22:30 viel de wifi van de R7000 op de eerste verdieping weer uit. De andere R7000 op zolder stond op dat moment niet aan. Na het herstarten deed de wifi het weer en kon ik verder weer televisie kijken zonder verstoringen. Op de Zyxel werkte alles nog steeds goed.

Het lijkt erop dat de wifi van de R7000 sinds kort regelmatig weg valt en dat de chromecast dan verbinding maakt met de Zyxel, die dezelfde netwerknaam en SSID heeft. Die verbinding is dan natuurlijk slecht, want 1 verdieping lager en muren ertussen, dus dan hapert de televisie-verbinding logischerwijs.

Het vreemde hiervan is dat dit pas gebeurt sinds de omzetting naar de Odido-app. Ik heb ook beide R7000 veranderd, dus de ene van de zolder naar de eerste verdieping en andersom, maar dit heeft dus geen verandering gebracht. Bij beide R7000’s is er wifi-uitval, maar de bekabelde verbinding is wel goed.


Hey @Likor, bedankt voor je terugkoppeling. 

Ik heb je hele wifi netwerk onderzocht en ik zie nergens een fout omhoog komen. Wel zie ik dat kanaal 6 op je 2.4 GHz frequentie erg belast wordt, mede door de buren/omgeving. Ik gok dat de R7000 de boosdoener is in jouw netwerk. 


Aankomende paar dagen ben ik niet thuis, maar a.s. weekend zal ik eens kijken of ik de kanalen kan wijzigen en of dat verschil gaat maken.

Bedankt voor het meedenken alvast.


Vanavond om 21 uur weer thuis gekomen. De tv in de huiskamer met chromecast, die dus zo goed als naast de Zyxel staat, aangezet en we dachten een beetje tv te kijken.

Om 21:05 viel het tv kijken uit. Op het modem brandden alle lampjes nog groen en we hadden gewoon verbinding met het netwerk. Op de laptop gekeken of er een storing is, maar ik kon geen enkele pagina laden. Via de telefoon met mobiel internet maar proberen te zoeken en toen viel me op dat ik geen enkele pagina van Odido kon inladen. Een andere pagina kon wel ingeladen worden. Na een kwartiertje mijn eigen R7000’s uitgezet en de Zyxel maar een herstart gegeven, maar dat maakte niets uit voor wat betreft het televisie kijken. De modem-lampjes waren gewoon groen en ik had verbinding met het netwerk, maar dus geen internet.

Nu, inmiddels 22:15, werkt alles weer, maar op de storing-pagina van Odido staat dat er geen storingen en/of werkzaamheden zijn, dus waar gaat het nu fout?


Hey @Likor, ik ben meteen voor je gaan kijken en zie inderdaad dat er om 21:18 het modem uit zich zelf een reboot gedaan heeft. Ik gok dat het modem een interne update heeft uigevoerd. Ik zou voor de zekerheid het Media Converter een reboot geven. Deze staat inmiddels alweer 30 dagen online. Heb je al geprobeerd om de R7000 uit je netwerk te halen en de verbinding te checken?


Hoi,

Ik kom dit topic tegen omdat ik hetzelfde probleem heb. Ik kijk tv via de tv box, maar sinds vanmiddag een haperend beeld, heel irritant. Kijk nu via de app (chromecast) . Is dit nog steeds de bug van Samsung? 

 


Zou een update van het modem niet in de nacht plaats moeten vinden, i.p.v. midden op de avond, zodat je 3 kwartier geen tv, internet en kunt bellen?

Ik ben er ook niet van op de hoogte dat de Media Converter regelmatig gereboot moet worden!?

Inmiddels heb ik op beide R7000’s zo goed als geen internet-snelheid meer. Ze veroorzaken een soort storing, waardoor de apparaten die erop aangemeld zijn eigenlijk offline zijn. Als ze uitgeschakeld zijn, verbinden de apparaten op de eerste verdieping met de Zyxel op de begane grond en hebben ze een erg trage, maar werkende verbinding. Erg vreemd dat dit jaren heeft gewerkt en nu, sinds een week of 3, ineens niet meer op beide Netgear R7000’s. Het lijkt er toch op dat er iets in het netwerk, of modem instellingen is gewijzigd waardoor mijn beide, eigen Acces Points ineens niet meer werken.

Over de storing die ik dus gisteravond had, zie ik nu dat ik toch zeker niet de enige ben geweest met uitval rondom die tijd als ik kijk op allestoringen.nl. Er is dus wel iets anders geweest dan alleen mijn eigen apparatuur die de storing heeft veroorzaakt. Of mijn apparatuur moet die storing in het netwerk hebben aangebracht!? Ook het feit dat ik via mijn mobiele internet op geen enkele Odido-website kon komen geeft toch aan dat er een storing bij Odido moet zijn geweest.


@Irene1205 Voor de TV Box kunnen meerdere dingen de oorzaak zijn. Heb je eventueel ook al geprobeerd om de TV Box en het modem van de stroom af te halen en daarna weer aan te sluiten? Ook wil het helpen om de resolutie aan te passen in de instellingen. Deze staat standaard op automatisch. Verder zie ik dat je twee TV Boxen hebt. Ervaar je dit probleem op beide TV Boxen of op een enkele? Mocht het om één TV Box gaan, is dit dan de Amino Aria TV Bob of de Entone Amulet? 

@Likor Wat deed de verbinding toen je alles had losgekoppeld? Dat alles traag was op een andere verdieping dan kan het zo zijn dat de afstand te groot was. Gelukkig werkte het toen wel. Als je nu jouw apparatuur reset en weer aansluit, werkt het dan wel weer of nog steeds niet?


Ik had al van alles geprobeerd, niets hielp.

Blijkbaar een nachtje slapen wel, want het probleem is er niet meer. 

 


Omdat mijn beide Netgears R7000 ineens sinds een week of 3 een storing veroorzaakten, heb ik gisteren een setje TP-Link XE75 aangeschaft.

De Zyxel van Odido heb ik er tussenuit gehaald en alles draait nu dus helemaal op de TP-Link set. Op iedere verdieping nu goed en snel internet en gisteren en vandaag eindelijk weer eens vloeiend tv kunnen kijken.


Hetzelfde probleem hier. Sinds overgang naar Odido haperend beeld op Samsung TV. Echter, niet alleen in TV-app, maar ook in andere apps als Netflix en PrimeVideo. Om uit te sluiten dat het aan mijn mesh-netwerk ligt een losse kabel getrokken naar de meterkast. Aanvankelijk hielp dit niet, maar na 10 minuten leek het haperen opgelost. Toeval? Ik weet het niet; de rest van de avond zonder hapering kunnen kijken. Helaas vanochtend hetzelfde issue (nog steeds met kabel).

Ondertussen alle componenten al een keer herstart, de TP-link mesh componenten geupdate, maar helaas zonder soelaas.

Verder valt me op dat de 1 Gbps download vanaf het mesh-netwerk niet langer gehaald wordt (nu ~475 Mbps) . Uploaden benadert wel de 1 Gbps.

Het bovenstaande relaas van Likor klinkt als veel uitzoekwerk en uiteindelijk aanschaf nieuwe apparatuur. Dit lijkt mij toch niet de impact die een ‘naamswijziging’ op een klant mag hebben. Aangezien dit draadje al 2 maanden oud is en blijkbaar nog steeds speelt, overweeg ik toch wel de overstap naar een andere provider (bonus: eerste half jaar korting voor nieuwe klanten). 

 


Reageer