Skip to main content

Samsung Soundbar koppeling

Mijn Samsung soundbar is aangesloten via HDMI (arc) met mijn Samsung smart tv het geluid komt wel door echter ik kan de volume niet regelen met de nieuwe ODIDO afstandsbediening.

Ik heb al geprobeerd om mijn afstandsbediening te ontkoppelen en daarna weer te koppelen , echter bij het ontkoppelen ( OK knop + Volume knop laag ) knippert het tv box-knopje niet .

Bij de instellingen van mijn tv staat bij geluidsuitvoer :  samsung soundbar ( HDMI ARC ) ingesteld .

Ik vraag mij af of het wel mogelijk is om met de Odido afstandsbediening het geluid te regelen van de soundbar ?

Dit kon wel met de oudere tv box van  Odido.+ afstandsbediening.

Graag indien mogelijk een oplossing hiervoor , alvast bedankt,

Mvg,

Charlie Voll

Ps: Ik heb ook al de Tv box gereset , echter het ontkoppelen van de afstandsbediening lukt niet en geluid is niet te regelen.

Uitgelichte reactie

22 april 2025

Hey ​@CharlieVoll7, welkom op onze Community!

Superfijn dat je dit zo duidelijk uitlegt, dat helpt enorm om met je mee te denken! Goed dat je al wat stappen geprobeerd hebt, dan kunnen we dat mooi afvinken.

Je vraagt je af of het mogelijk is om met de nieuwe Odido afstandsbediening het volume van je Samsung soundbar via HDMI (ARC) te regelen. Het korte antwoord: ja, dat zou in principe moeten kunnen, maar het werkt soms nét iets anders dan bij de oude afstandsbediening.

Om je verder te helpen, heb ik nog een paar korte checks voor je:

• Weet je zeker dat je soundbar CEC ondersteunt en dat deze functie ook aan staat op zowel je TV als je soundbar? Dit wordt soms ook “Anynet+” genoemd bij Samsung.
  • Kun je met je TV-afstandsbediening wél het volume van de soundbar regelen?
  • Wat gebeurt er als je de Mediabox via HDMI-CEC aansluit en de Soundbar in een andere poort stopt?

Wat betreft het ontkoppelen: het klopt dat het Mediabox lampje even zou moeten knipperen bij het indrukken van OK + volume omlaag. Als dat niet gebeurt, probeer dan eens even de batterijen te checken of de stappen op een andere volgorde nog eens uit te voeren (bijv. even 3 seconden vasthouden).

Laat je me weten wat je soundbar-model is en of CEC actief is? Dan kijk ik met je mee of we 'm goed gekoppeld krijgen. Samen lossen we dit.

11 reacties

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Moderator | Internet + TV
  • 13911 reacties
  • 22 april 2025

Hey ​@CharlieVoll7, welkom op onze Community!

Superfijn dat je dit zo duidelijk uitlegt, dat helpt enorm om met je mee te denken! Goed dat je al wat stappen geprobeerd hebt, dan kunnen we dat mooi afvinken.

Je vraagt je af of het mogelijk is om met de nieuwe Odido afstandsbediening het volume van je Samsung soundbar via HDMI (ARC) te regelen. Het korte antwoord: ja, dat zou in principe moeten kunnen, maar het werkt soms nét iets anders dan bij de oude afstandsbediening.

Om je verder te helpen, heb ik nog een paar korte checks voor je:

• Weet je zeker dat je soundbar CEC ondersteunt en dat deze functie ook aan staat op zowel je TV als je soundbar? Dit wordt soms ook “Anynet+” genoemd bij Samsung.
  • Kun je met je TV-afstandsbediening wél het volume van de soundbar regelen?
  • Wat gebeurt er als je de Mediabox via HDMI-CEC aansluit en de Soundbar in een andere poort stopt?

Wat betreft het ontkoppelen: het klopt dat het Mediabox lampje even zou moeten knipperen bij het indrukken van OK + volume omlaag. Als dat niet gebeurt, probeer dan eens even de batterijen te checken of de stappen op een andere volgorde nog eens uit te voeren (bijv. even 3 seconden vasthouden).

Laat je me weten wat je soundbar-model is en of CEC actief is? Dan kijk ik met je mee of we 'm goed gekoppeld krijgen. Samen lossen we dit.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 22 april 2025

Hallo Tommie ,

Ten eerste bedankt voor je reaktie.

Mijn soundbar is de Samsung HW-Q700B  deze is aangesloten met een HDMI kabel geschikt voor ARC via de HDMI (arc) aansluiting op mijn Samsung TV en CEC is actief.

Met de Samsung afstandsbediening van mijn TV kan ik wel het geluid volume soundbar regelen., ik zie dit dan ook op het scherm.

Ik heb op verschillende manieren geprobeerd om de afstandsbediening te ontkoppelen dit is niet gelukt ,led lampje van de tv box gaat niet knipperen.

Voordat ik de nieuwe mediabox + afstandsbediening kreeg (d.d. 18-04-'25 ) , deed alles het goed met de oude tv box ik kon de volume van de soundbar regelen met de Odido afstandsbediening , ik heb verder niets veranderd aan de instellingen voordat ik de nieuwe mediabox aansloot.

Hoop je voldoende info gegeven te hebben en in afwachting van je reactie,

Groetjes,

Charlie

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • 13911 reacties
  • 23 april 2025

Dank voor je bericht ​@CharlieVoll7, zou je alleen nog willen testen om de Mediabox in de ARC ingang te stoppen en de Soundbar in een normale ingang? Werkt het dan wel? 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 23 april 2025

Hallo Tommie ,

Zal ik effe proberen , is wel wat lastig moet de TV uit een een bepaalde positie halen.

Je hoort van mij.

Gr.

Charlie

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 23 april 2025

Hallo Tommie ,

Heb gedaan wat je gevraagd : Mediabox in de eARC aansluiting en soundbar in een normale HDMI aansluiting , dit werkt ook niet , ik krijg ook de melding dat de soundbar niet op de juiste manier is aangesloten, heb ook nog de bluetooth functie geprobeerd echter geen resultaat.

Ik heb ook Odido geinformeerd maar die gaf alleen standaard opties , ik krijg wel een nieuwe afstandsbediening , die zou ik vandaag binnen krijgen , dit omdat ik de afstandsbediening niet kon ontkoppelen.

Ik hoor het wel Tommie, bedankt,

Groetjes,

Charlie

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 23 april 2025

Hallo Tommie,

Net de nieuwe afstandsbediening binnen gekregen , gekoppeld echter de volume knop voor de soundbar werkt nog steeds niet ,

Groetjes,

Charlie

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 28 april 2025

Hallo Tommie ,

Waarom geen reactie meer van jou ?

Groetjes,

Charlie

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • 13911 reacties
  • 29 april 2025

Ik wil toch ​@peter-keetfm vragen om hier eens een blik op te werpen. Heb jij nog een idee voor ​@CharlieVoll7 om dit werkend te krijgen? Alvast bedankt voor de moeite!  

peter-keetfm

@CharlieVoll7 En ​@Tommie van Odido 

Goede dag.

Maar als de TV afstandsbediening wel werkt en dat dan goed is.

Het volgende dan doen met de Odido afstandbediening.

Koppel deze niet aan de soundbar maar koppel deze aan de TV zelf.

Vervolgens zal de TV het soundbar volume regelen (Signaal ARC via HDMI kabel) met de afstandsbediening van Odido.

Ik hoop dat het zo juist werkt.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 29 april 2025

Hallo Peter ,

Bedankt voor je reactie, naar mijn weten is de Odido afstandsbediening gekoppeld aan de Samsung TV , ik kan de TV in en uit schakelen en tevens gaat ook de Samsung Soundbar aan of uit met de zelfde afstandsbediening alleen het geluid van de soundbar kan daar niet mee bediend worden , wat eerst wel kon met de oude TV kast van Odido.

Of bedoel je dit niet met het koppelen aan de TV ?

In afwachting van je reactie ,

Groetjes,

Charlie

peter-keetfm

@CharlieVoll7 

Ik gebruik de tv box al tijden niet meer.

Zou je eens hier na kunnen kijken. (Oude foto)

Of onder afstandsbediening koppelen.

Daar audio apparaat kiezen de tv.

Volgens mij te vinden in menu bluetooth afstandsbediening.

Volumeregeling.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen