Skip to main content

Problemen (edid?) met tv box sinds woensdag 12-3

• Doet lekker mee
  • 2 reacties

Hallo,

Sinds woensdag lukt het niet meer om TV te kijken via de TV box als deze is aangesloten via de HDMI receiver (Sony STR-KS1300). Dit werkte tot woensdagmiddag altijd probleemloos, maar sinds woensdagavond 2 seconden paars beeld en dan geen beeld, maar nog wel geluid.

Inmiddels het e.e.a. geprobeerd:

• powerflip → geen verandering
  • andere hdmi kabel → geen verandering
  • andere aansluiting receiver → geen verandering
  • direct aansluiten op TV → werkt wel

Het leek dus in de receiver te zitten, maar alle andere apparaten/kabels die ik probeer geven gewoon signaal zoals het hoort (getest met Nintendo switch, 2 laptops en een chromecast).
Na contact met KS is de TV box vervangen, maar ook de nieuwe box gaf hetzelfde probleem. Die kan dus weer terug.

Inmiddels ben ik er ook achter dat het paarse beeld alleen zichtbaar is als de kleurindeling op een YCbCR instelling staat. (En de optie kies automatisch beste instelling gaat steevast voor YCbCR) Switch naar geforceerde RGB indeling geeft weer keurig beeld, maar dat valt nog steeds na 2 seconden weg. De TV en receiver geven dan aan nog steeds een HDMI signaal te zien, maar kennelijk dus alleen audio.

Het lijkt een beetje op een EDID handshake probleem, maar als er iets in de receiver is geploft zou ik het niet alleen met de tv box verwachten, maar ook met andere apparaten. Het voelt nu een beetje als een software-probleempje in de box.

Zijn er anderen met vergelijkbare problemen, of heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen? Ik ben inmiddels op het punt dat ik een andere receiver ga zoeken om die te testen..

Uitgelichte reactie

24 maart 2025

Hoi ​@Tmsz, welkom op onze Community!

Dit is inderdaad wel een specifiek probleem en onderzoek dit graag verder voor je. Je moet gewoon zonder zorgen tv kunnen kijken. Zou je jouw profiel willen aanvullen met jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je rekeningnummer? Dan kan ik je abonnement omhoog halen en een lijnmeting uitvoeren, hopelijk kan ik hierop wat zien en een oplossing bieden. Zou je misschien ook een aantal foto's willen maken en delen? Dan krijg ik een beter beeld van de situatie. Alvast heel erg bedankt! 

4 reacties

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 13496 reacties
  • 24 maart 2025
Uitgelichte reactie

Hoi ​@Tmsz, welkom op onze Community!

Dit is inderdaad wel een specifiek probleem en onderzoek dit graag verder voor je. Je moet gewoon zonder zorgen tv kunnen kijken. Zou je jouw profiel willen aanvullen met jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je rekeningnummer? Dan kan ik je abonnement omhoog halen en een lijnmeting uitvoeren, hopelijk kan ik hierop wat zien en een oplossing bieden. Zou je misschien ook een aantal foto's willen maken en delen? Dan krijg ik een beter beeld van de situatie. Alvast heel erg bedankt! 

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • 2 reacties
  • 25 maart 2025

Hoi ​@Tommie van Odido,

Ik heb de gegevens aangevuld. Waarvan zouden foto's helpen? Aan het beeld is -als ik 'm forceer op RGB 8-bit- niets geks te zien, behalve dat het na 2 seconden verdwijnt. Audiosignaal blijft dan wel.

Ik ben ook benieuwd of je kunt zien of er op of rond 19 maart (ik zie dat ik 12 in de titel heb gezet, maar nu ik in de agenda kijk moet het de 19e zijn geweest) een update is geweest aan de TV box? Als dat niet het geval is blijft eigenlijk alleen een defect aan de receiver over.. :(

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 13496 reacties
  • 26 maart 2025

Bedankt voor het invullen van je gegevens ​@Tmsz. Dus met de standaard instellingen krijg je dus het verkleurde beeld? Kan je de Mediabox eens voorzien van een fabrieksreset? Dit doe je door het knopje achterop 30 seconden in te drukken met een tandenstoker. Heeft dit geholpen? Een foto helpt voor de technische dienst om het probleem te zien en wellicht te reproduceren. Alvast bedankt! 

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • 2 reacties
  • 26 maart 2025

Hoi ​@Tommie van Odido, Hierbij een foto. Dit is wat er met de standaardinstelling 2 sec te zien is. Vervolgens valt het beeld weg en blijft het geluid lopen.

Het wordt nog een beetje gekker inmiddels. Ik heb een HDMI audio extractor “ge-amazond” (3x woordwaarde) omdat ik dan de box direct aan de TV zou kunnen hangen en audio met een toslink kabeltje naar de receiver zou kunnen sturen. Dan kan er in elk geval normaal TV gekeken worden. Daarmee ook maar even getest wat er gebeurt als ik die -in passthrough mode- tussen de box en de receiver zet (zonder toslink kabel en dus verder alles hetzelfde laat). Wat schetst mijn verbazing: gewoon beeld en geluid zoals het hoort. Wel weer een apparaat en een adapter extra, maar dat mag de pret niet drukken. Wel benieuwd of er bij jullie een techneut is die er een theorie over heeft, want ik ben een beetje lost. En was er nog iets te vinden over al dan niet een update aan de box rond de 19e?

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen