Skip to main content
Ik heb een nieuw receiver gekocht, omdat van de oude de HDMI video out kapot was.

Het is een Yamaha RX-V481D geworden (ik had hier voor een RX-V473)

Alles netjes aangesloten

De Himedia mediaplayer werkt correct, de Yamaha Blurayspeler heb ik nog niet getest, de tv box van T mobile werkt niet.

Ik heb alleen geluid en op het scherm en krijg de melding dat er een HDMI HDCP2,2 fout is en dat ik een geschikt apparaat op de HDMI uitgang moet aansluiten.



De TV is een Panasonic (full HD uit 2010, met nog prachtig beeld)

Deze ondersteunt wel HDCP (ws nog geen 2.2)

Het vreemde is dat als ik de TV box direct op de tv aansluit er niks aan de hand is,



De TV Box is een Amino Aria 610x



heb rondgezocht op het web en heb een HDMI splitter gekocht , naar aanleiding van de tips van deze site

https://www.tweaking4all.nl/thuis-bioscoop/hdmi-hdcp-gebruiken-met-non-hdcp-apparatuur/

Moet m nog binnenkrijgen



Overigens lees ik op diverse sites dat dit HDCP2.2 gebeuren nog niet echt goed werkt.



Wie herkent dit probleem?

Wie heeft ervaring met een werkende oplossing?

Hey @WernerO,

Dat hoor ik niet graag, maar geen probleem, we gaan brainstormen naar een oplossing! Bij dit topic constateer ik dat het wél zou moeten werken. Kun je ons meer informatie geven wat voor type Marantz je in je bezit hebt? En hoe je je TV Box momenteel hebt aangesloten. Hoe meer we weten, hoe sneller we kunnen achterhalen waar dit probleem door wordt veroorzaakt. 


Dat had ik in het begin ook Werner. Even rechtstreeks aansluiten op de tv tot ik beeld had en daarna overzetten naar de soundbar hielp. Daarna niet meer ervaren. Andere kabel of een update van de versterker kan ook nog helpen. Hoe heb je jouw Marantz trouwens ingesteld?. Passthrough?

Had ik trouwens ook met mijn 4k Blu Ray speler. Zelfde oplossing. :)


Hey @WernerO,

Dat hoor ik niet graag, maar geen probleem, we gaan brainstormen naar een oplossing! Bij dit topic constateer ik dat het wél zou moeten werken. Kun je ons meer informatie geven wat voor type Marantz je in je bezit hebt? En hoe je je TV Box momenteel hebt aangesloten. Hoe meer we weten, hoe sneller we kunnen achterhalen waar dit probleem door wordt veroorzaakt. 


hoi @Piotr 

dank voor je reactie. Ik heb de marantz SR6010 staan. Voorheen had ik van de KPN een HDMI naar mijn versterker gaan op de hdcp poort en deze dan weer op de tv. Bij het aansluiten van de t-mobile heb ik dit 1 op 1 zo gelaten. Ik kreeg meteen split screen en de melding dat hij hdcp niet ondersteund.

Ook met een reset en update van firmware versterker, tv en tmobile kastje bleef dit zo. 

Nu heb ik de versterker en tv op optical gezet en hem maar direct aangesloten na veel rommelen. Het liefst wil ik hem ook als film liefhebber via HDMI laten lopen. 

Hoor graag of het mogelijk is.

alvast dank

 


Dat had ik in het begin ook Werner. Even rechtstreeks aansluiten op de tv tot ik beeld had en daarna overzetten naar de soundbar hielp. Daarna niet meer ervaren. Andere kabel of een update van de versterker kan ook nog helpen. Hoe heb je jouw Marantz trouwens ingesteld?. Passthrough?

Had ik trouwens ook met mijn 4k Blu Ray speler. Zelfde oplossing. :)

Hoi @TAVL dank voor je reactie. Ik heb dit een paar keer geprobeerd maar helaas zonder gewenst resultaat. Ook de ingang aan de voorzijde gebruikt. Lijkt me onwaarschijnlijk dat hij ineens kapot is. Beide poorten split screen. Het moet dus iets anders zijn. Misschien een instelling in mijn marantz of tv over het signaal? 
ik heb nu optical geactiveerd.

Ik heb hem nu direct op de tv HDMI zitten. Passthrough. En via mijn tv optisch terug naar de versterker. 


Hallo @WernerO,

Vandaag heb ik T-mobile thuis aangesloten via een Marantz NR-1608 AVR met HDCP 2.2 op alle HDMI aansluitingen. Ook hier een melding van de AVR: “deze inhoud kant niet worden weergegeven omdat uw tv geen HDCP 2.2 ondersteund.” Dat klopt ook wel want het is een oude sony bravia KDL 40w5500. Wanneer de Amino Aria 610x rechtstreeks op de tv is aangesloten is er wel beeld (op dit moment alleen het aanmeldscherm omdat er onderhoud plaatsvind aan mijn t-mobile thuis en ik niet bij de tv code kan). Als vervolgens zonder de Amino Aria 610x en de rest uit te schakelen de HDMI kabel in de AVR geprikt wordt is er ook weer beeld. Na uitschakelen en weer inschakelen van de Amino Aria 610x verschijnt de foutmelding weer. Het wisselen van de kabel is geen permanente oplossing gezien het audio video meubel uit gaat met de schakelaar van de stekkerdoos aan het einde van de dag.

Na enig zoeken op het internet kwam ik dit topic tegen dat naar dit document HDMI Diagnostics and Troubleshooting voor de NR1508 en NR1608. Het blijkt op deze modellen mogelijk om de HDCP (en meer) aan te passen per HDMI ingang. Na het beperken van HDCP naar 1.4 had ik wel beeld via de AVR. Probleem opgelost. Het is helaas geen instelling in het normale menu van de AVR maar alleen bereikbaar via een toetsencombinatie op de voorkant van de AVR.

Wellicht dat het voor jouw AVR ook mogelijk is om de HDCP aan te passen. Ook voor anderen zoals @UmbertoR, @rayyaanbayrak, @Bertje36 is het denk ik een goede zoekrichting voor een oplossing zonder splitters en dergelijke. Maar het is hopen dat je het mag aanpassen in je AVR al is het via een verborgen menu.

Voor T-mobile (@Sander en @Brian) is het denk ik wel de overweging waard om in de tv box een optie toe te voegen om te kunnen kiezen tussen HDCP 1.4 en 2.2. Als de output dan gelimiteerd is tot 1080P, is dat geen probleem omdat tv's zonder HDCP 2.2 waarschijnlijk toch geen 4K kunnen weergeven. Maar dit kan wel een oplossing zijn voor iedereen met wat oudere audio video apparatuur welke geen HDCP 2.2 ondersteund en vergroot de compatibiliteit van de Amino Aria 610x.


Wow @ArjenW, chapéu voor het uitzoekwerk! :smile: Ik hoop dat met jouw workaround meerdere gebruikers een oplossing hebben voor dit probleem. 


Toch wel triest dat 2 jaar later nog steeds mensen tegen dit probleem aanlopen.

Ik moet zeggen dat ik sinds ik had gebeld met de helpdesk ik de melding niet meer kreeg en altijd vlekkeloos gewerkt heeft.


Ik denk dat ik de oplossing heb gevonden. Ook wij hebben een nieuwe receiver gekocht die de modernste HDMI coderingen ondersteunt (tot HCDP 2.3), maar een prima werkende TV uit 2010.

Als de T-mobile TV-box op de receiver is aangesloten doet het geluid het wel, maar er is geen beeld: er is alleen de melding: "Er kan geen beeld worden weergegeven worden omdat uw televisie geen HDCP 2.2 ondersteunt".

Je zou denken, tijd voor een nieuwe TV, maar als je de T-mobile TV box rechtstreeks op de TV aansluit is deze melding er niet: alles werkt het normaal. Het ligt dan toch niet aan de televisie, terwijl de melding via de receiver dat wel aangeeft.

De T-mobile monteur kon het ook niet oplossen, en met een splitter (veelgelezen tip van internet) ging het ook niet. Ook lees je op internet wanhopige verhalen: alle HDMI kabels vervangen, tot en met het kopen van een 4K televisie, waarvoor muren opengebroken moeten worden bij ingemetselde kabels. Het is wat….

Nu blijkt er op onze receiver (Denon AVR-S750H, 2019) een verborgen menu te zijn waarmee de HDMI settings kunnen worden ingesteld, het HDMI diagnostics menu.

Dit is voor de gewone burger niet toegankelijk, dus met het gewone setup menu van de receiver komt dit niet in beeld.

Het kan alleen maar geactiveerd worden door tegelijk op de "zone 2 source" en "tuner preset channel -" te drukken. Vervolgens kun je een HDMI diagnostics auto-test draaien en zowaar: na een minuut kwam de melding: "does your TV support HCDP 2.2?". Deze vraag heb ik met "Nee" beantwoord, waarna de receiver deze uitgang resette naar HCDP 1.4. Daarmee was het probleem opgelost. We hebben nu prachtig beeld.

Ik neem aan dat moderne receivers van andere fabrikanten ook een dergelijk HDMI diagnostics menu hebben, je moet even zoeken op internet en dan komt je er achter hoe dit moet worden geactiveerd.

Maar dit is de oplossing. Veel succes allemaal.


Hi @Frankygoes, dat is een sterk staaltje home detective work! Het zit hem in de meeste gevallen inderdaad in de combinatie versterker en TV Box. We hadden dit overigens al een tijd opgelost via een firmware update maar met de overgang naar T-Mobile TV lijkt het probleem in sommige gevallen waar terug. In ieder geval bedankt voor deze oplossing! 


Hi@frankygoes,

Eindelijk! Dit is de oplossing!

Geweldig bedankt. 

Hoe heb je dit gevonden? In de service manual wordt de HDMI diagnostic wel genoemd, maar daaruit wordt mij niet duidelijk dat je dit kunt veranderen. En dan ook nog dat je dit bij een gewone HD tv op 1.4 moet zetten. Ik voel me nu niet meer zo heel erg dom dat ik dit niet zelf uitgevogeld heb.

Heb je nog meer van deze verborgen instellingen? Zo zou ik graag zelf apps kunnen installeren. Netflix bv. Of weer dolby surround kunnen luisteren wat sinds de laatste opdate van T-mobile ook niet meer werkt. 


Ik denk dat ik de oplossing heb gevonden. Ook wij hebben een nieuwe receiver gekocht die de

Het kan alleen maar geactiveerd worden door tegelijk op de "zone 2 source" en "tuner preset channel -" te drukken. Vervolgens kun je een HDMI diagnostics auto-test draaien en zowaar: na een minuut kwam de melding: "does your TV support HCDP 2.2?". Deze vraag heb ik met "Nee" beantwoord, waarna de receiver deze uitgang resette naar HCDP 1.4. Daarmee was het probleem opgelost. We hebben nu prachtig beeld.

Wow, top! Werkt ook op mijn Denon AVR X2400H. Dit is een instelling die ze bij Guidion ook zouden moeten weten. Scheelt een hoop frustratie en een potentiële aanschaf van een HDCP Converter om het 2.2 signaal naar 1.4 om te zetten.

Thanks @Frankygoes !


Reageer