Skip to main content
Sticky

Odido TV - Bèta: nieuwe vormgeving Odido TV voor Apple TV

• May 27, 2024
  • 357 reacties
  • 16642 Bekeken
Odido TV - Bèta: nieuwe vormgeving Odido TV voor Apple TV
Toon eerste reactie

357 reacties

• is een King Poster
  • June 29, 2026

​@Hans-Juriën Bedankt voor de reactie!

“Er zijn qua app updates geen specfieke zaken meer die voor Apple TV nodig zijn.”

Daar ben ik het eerlijk gezegd niet helemaal mee eens. Er zijn wat mij betreft nog een aantal belangrijke punten die specifiek voor de Apple TV-app verbeterd kunnen worden.

• De tv-gids: de navigatie is een flinke stap achteruit gegaan. Het voelt alsof deze is ontworpen zonder rekening te houden met hoe je een Apple TV met de afstandsbediening gebruikt. Waar je voorheen snel en intuïtief door de gids kon navigeren, zijn er nu veel meer handelingen nodig. Ik zou daarom graag zien dat de navigatie weer teruggaat naar hoe deze eerder werkte.
  • Opnames terugkijken: regelmatig krijg ik alleen een zwart beeld terwijl het geluid wel gewoon afspeelt. De enige oplossing is dan de app volledig afsluiten en opnieuw starten, waarna dezelfde opname wel goed werkt.
  • Opstarten van de app: het tonen van het Voetbal-logo en daarna het Odido-logo zorgt alleen voor extra wachttijd. Zeker op Apple TV zou het prettiger zijn als de app direct naar de tv-omgeving gaat zonder deze opstartanimaties.
  • Diagnostiek: het zou erg waardevol zijn als er een diagnostiek- of debugscherm beschikbaar komt. Denk aan informatie zoals het gebruikte streamingplatform/CDN, codec, bitrate, resolutie, framerate, encoder, actuele bandbreedte en bufferstatus. Een eenvoudige connectiviteitstest naar de streamingservers zou ook erg handig zijn. Dat maakt het voor gebruikers veel eenvoudiger om problemen te analyseren en geeft jullie bij bugmeldingen ook direct bruikbare informatie.

Ik begrijp dat de focus nu op het streamingplatform ligt, maar hopelijk blijven dit soort Apple TV-specifieke verbeteringen ook op de roadmap staan. Qua gebruikservaring is daar nog zeker winst te behalen.

Daarnaast heb ik nog een paar vragen:

• Is er al iets bekend over wanneer zenders in Dolby Digital 5.1 / surround worden doorgegeven?
  • Zijn er plannen om 4K-zenders aan te bieden, en zo ja, is daar al een indicatie voor?
  • Ik merk nog regelmatig dat de beeldkwaliteit, vooral bij snel bewegende beelden (zoals sport), vrij blokkerig wordt. Kan dit komen doordat de beschikbare bitrate momenteel nog te laag is, of ligt de oorzaak ergens anders in het streamingplatform?

• is Prince of Content
  • July 2, 2026

​@Hans-Juriën Ondertiteling van RTL ziet er goed uit. Ondertiteling van VRT nog niet. Kan VRT ook overgezet worden naar nieuwe platform ?

Ik ga dit voor je navragen.

​@Hans-Juriën  Weet je al meer?

Forum|alt.badge.img

​@Hans-Juriën Ondertiteling van RTL ziet er goed uit. Ondertiteling van VRT nog niet. Kan VRT ook overgezet worden naar nieuwe platform ?

Ik ga dit voor je navragen.

​@Hans-Juriën  Weet je al meer?

Nee, nog niet. De Belgische zenders werken net even anders qua aanlevering ondertiteling. Hier lagen nog wat andere afhankelijkheden. Ik wacht nog op terugkoppeling wat de stand van zaken is.

• is een King Poster
  • July 3, 2026

​@Hans-Juriën waarom reageer je niet op mijn vragen? Ik zou graag gewoon een inhoudelijke reactie zien in plaats van dat ze onbeantwoord blijven.

Eerlijk gezegd krijg ik steeds meer het gevoel dat er bij Odido een duidelijke visie ontbreekt. Dan lees ik ook nog dat Videoland mét reclame als voordeel wordt gepresenteerd. Dat voelt eerder als een stap achteruit dan als een verbetering.

Forum|alt.badge.img

24Kitchen is per vandaag ook beschikbaar op de nieuwe Origin. Het valideren en live zetten van de Belgische zenders gaat meer tijd vergen en ik verwacht dit op z'n vroegst pas in september. Maar kan ook langer duren. Kom ik over een paar weken op terug.

Forum|alt.badge.img

​@Hans-Juriën Bedankt voor de reactie!

“Er zijn qua app updates geen specfieke zaken meer die voor Apple TV nodig zijn.”

Daar ben ik het eerlijk gezegd niet helemaal mee eens. Er zijn wat mij betreft nog een aantal belangrijke punten die specifiek voor de Apple TV-app verbeterd kunnen worden.

• De tv-gids: de navigatie is een flinke stap achteruit gegaan. Het voelt alsof deze is ontworpen zonder rekening te houden met hoe je een Apple TV met de afstandsbediening gebruikt. Waar je voorheen snel en intuïtief door de gids kon navigeren, zijn er nu veel meer handelingen nodig. Ik zou daarom graag zien dat de navigatie weer teruggaat naar hoe deze eerder werkte.
  • Opnames terugkijken: regelmatig krijg ik alleen een zwart beeld terwijl het geluid wel gewoon afspeelt. De enige oplossing is dan de app volledig afsluiten en opnieuw starten, waarna dezelfde opname wel goed werkt.
  • Opstarten van de app: het tonen van het Voetbal-logo en daarna het Odido-logo zorgt alleen voor extra wachttijd. Zeker op Apple TV zou het prettiger zijn als de app direct naar de tv-omgeving gaat zonder deze opstartanimaties.
  • Diagnostiek: het zou erg waardevol zijn als er een diagnostiek- of debugscherm beschikbaar komt. Denk aan informatie zoals het gebruikte streamingplatform/CDN, codec, bitrate, resolutie, framerate, encoder, actuele bandbreedte en bufferstatus. Een eenvoudige connectiviteitstest naar de streamingservers zou ook erg handig zijn. Dat maakt het voor gebruikers veel eenvoudiger om problemen te analyseren en geeft jullie bij bugmeldingen ook direct bruikbare informatie.

Ik begrijp dat de focus nu op het streamingplatform ligt, maar hopelijk blijven dit soort Apple TV-specifieke verbeteringen ook op de roadmap staan. Qua gebruikservaring is daar nog zeker winst te behalen.

Daarnaast heb ik nog een paar vragen:

• Is er al iets bekend over wanneer zenders in Dolby Digital 5.1 / surround worden doorgegeven?
  • Zijn er plannen om 4K-zenders aan te bieden, en zo ja, is daar al een indicatie voor?
  • Ik merk nog regelmatig dat de beeldkwaliteit, vooral bij snel bewegende beelden (zoals sport), vrij blokkerig wordt. Kan dit komen doordat de beschikbare bitrate momenteel nog te laag is, of ligt de oorzaak ergens anders in het streamingplatform?

Dank voor je vragen! De focus, om live te kunnen met deze nieuwe app, zal nu vooral liggen op het fixen van zaken die echt niet werken (bug fixes). Zo heb ik je opmerking over de Opnames gedeeld met het TV-team. Want dat moet dan opgelost worden.

Diverse zaken die je benoemt staan op de roadmap, maar daar ga ik via deze Community niet op in. Neem maar van mij aan dat we naar diverse zaken kijken zoals het verbeteren van het gebruiksgemak, logging, de kwaliteit van de streams etc.

Het live zetten van deze nieuwe app betekent dus eerder een start van méér verbeteringen en niet het einde van een project.

PS: Komende weken kan je, vanwege de vakantieperiode, even wat minder updates via dit topic verwachten.

• is een Top Poster
  • July 26, 2026

@Hans-Juriën word er ook gewerkt aan de manier van zappen? Pijltje naar boven / volgende zender / pijltje omlaag zender terug. Pijltje naar rechts zender mappen / ok richting tv gids etc. Waarom is crime investigation in slechte kwaliteit? En wanneer worden alle sport zenders overgezet naar het nieuwe platform? 

alvast dank. 

bob

Forum|alt.badge.img

@Hans-Juriën word er ook gewerkt aan de manier van zappen? Pijltje naar boven / volgende zender / pijltje omlaag zender terug. Pijltje naar rechts zender mappen / ok richting tv gids etc. Waarom is crime investigation in slechte kwaliteit? En wanneer worden alle sport zenders overgezet naar het nieuwe platform? 

alvast dank. 

bob

​@Bobbyvdg goede vragen! Het direct zappen via de pijltjes knoppen is momenteel niet mogelijk vanwege de basisnavigatie die we momenteel in de app hebben. Deze is generiek voor alle platformen. In deze navigatie zijn de knoppen o.a. al toegekend aan het openen van het hoofdmenu en de mini-gids. Het staat ook op mijn wensenlijst om een oplossing te vinden voor afstandsbedieningen die geen channel up/down knoppen hebben. Zodat je makkelijk kunt zappen.

Het idee is nu om, via een instelling, te kiezen of je [omhoog]  en [omlaag] wilt kunnen toekennen voor zappen i.p.v. navigatie binnen de menu's. Je moet dan wel altijd eerst op [OK] drukken om de menu's te kunnen openen. Zou dit voor jou een oplossing zijn? We moeten nog wel verdere uitwerking doen om te bekijken of we tegen fundamentele problemen in de navigatie aan gaan lopen als we dit willen implementeren. 

Over de beeldkwaliteit: Crime Investigation krijgen wij als SD-signaal aangeleverd. Ik moet navragen of dit een HD-versie kan worden. Verder is het de bedoeling dat er nog diverse upgrades komen waarmee het zenderaanbod in brede zin een verbetering krijgt, waaronder de sportzenders. Hier kom ik over een aantal weken op terug,

Forum|alt.badge.img

Zojuist is versie 2.0.7089 live gezet in Testflight. De release notes (in het Engels) staan in ook in Testflight. 

• is Prince of Content
  • July 27, 2026

​@Hans-Juriën 

vind het goede oplossing bij knop OK de menu te openen voor lijst met zenders.

• is een Top Poster
  • July 27, 2026

​@Hans-Juriën dank voor je duidelijke bericht. De oplossing die jij benoemd zou fantastisch zijn! Als ik inderdaad in het menu zelf kan instellen hoe ik wil zappen en dat ik via de ok button in het menu kom is prima! Op deze manier zal het steeds meer gaan lijken op een normale manier van tv kijken.. nogmaals over crime investigation.. ik vind het echt niet kunnen dat je betaald voor sd kwaliteit tv.. het zou echt een goede stap zijn voor odido om dit te regelen. 

begrijp ik het goed dat NPO 1 etc op hevc 265 kwaliteit nu worden uitgezonden? Zelfde zenders als de mediabox van odido uitzenden?  

hoe snel zou het lukken om die instelling te kunnen doorvoeren in de app? (Zappen)

Forum|alt.badge.img

​@Hans-Juriën dank voor je duidelijke bericht. De oplossing die jij benoemd zou fantastisch zijn! Als ik inderdaad in het menu zelf kan instellen hoe ik wil zappen en dat ik via de ok button in het menu kom is prima! Op deze manier zal het steeds meer gaan lijken op een normale manier van tv kijken.. nogmaals over crime investigation.. ik vind het echt niet kunnen dat je betaald voor sd kwaliteit tv.. het zou echt een goede stap zijn voor odido om dit te regelen. 

begrijp ik het goed dat NPO 1 etc op hevc 265 kwaliteit nu worden uitgezonden? Zelfde zenders als de mediabox van odido uitzenden?  

hoe snel zou het lukken om die instelling te kunnen doorvoeren in de app? (Zappen)

Ik kom hier, i.v.m. vakanties, over een paar weken op terug.

Forum|alt.badge.img

Op de valreep toch een antwoord hierop. Dit klopt. Een beperkte set zenders is beschikbaar met de H265 codec o.a. de 3 NPO-zenders, RTL4 en SBS 6 en een aantal sportzenders. Dit zal later worden uitgebreid. Op de andere onderwerpen kom ik later op terug. 

• is een King Poster
  • July 30, 2026

Waarom krijg ik nog steeds een WK banner te zien bij het opstarten van de app? 

Weet Odido dat het WK al klaar is?

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@b0rg, weet je zeker dat dit de WK banner is en niet onze TeamNL partnership? Kan je anders voor de zekerheid een foto maken? Super bedankt!

• is een Master Poster
  • August 17, 2026

Beste Odido, In de testversie (die lekkerder navigeert en terug en vooruitspoelt) heb ik een vreemd probleem; NPO2 geeft geen beeld, wel geluid op 1060 en 1080P50. Hier schakelt hij altijd automatisch heen. Alle andere kanalen werken prima en ook de officiële app geeft geen probleem.

Ergo; Omzetten naar 720P lost het op, maar na overzetten is probleem weer terug.

Alles ook opnieuw geïnstalleerd. TV, LG G6, Sonos Beam en Apple TV 4K.

Ook als feedback gestuurd.

App Information:

App Name: Odido TV

App Version: 2.0.7089 (2.0.7089)

Installed App Version: N/A

Device Information:

Device: Mac14,7

OS Version: 26,6,1

Language: nl-NL (Dutch (Netherlands))

Time zone: CEST

Architecture: arm64e

Connection Status: Wi-Fi

• heeft eerste post geplaatst
  • August 29, 2026

Beste Odido, In de testversie (die lekkerder navigeert en terug en vooruitspoelt) heb ik een vreemd probleem; NPO2 geeft geen beeld, wel geluid op 1060 en 1080P50. Hier schakelt hij altijd automatisch heen. Alle andere kanalen werken prima en ook de officiële app geeft geen probleem.

Ergo; Omzetten naar 720P lost het op, maar na overzetten is probleem weer terug.

Alles ook opnieuw geïnstalleerd. TV, LG G6, Sonos Beam en Apple TV 4K.

Ook als feedback gestuurd.

App Information:

App Name: Odido TV

App Version: 2.0.7089 (2.0.7089)

Installed App Version: N/A

Device Information:

Device: Mac14,7

OS Version: 26,6,1

Language: nl-NL (Dutch (Netherlands))

Time zone: CEST

Architecture: arm64e

Connection Status: Wi-Fi

Ik heb dit probleem ook op mijn Apple TV. Bij mij geeft NPO1 wel geluid en geen beeld. Alle andere zenders die ik heb getest doen het goed

Apple TV A2169 (64GB)

tvOS 26.6 (23L773)

Odido app versie 2.0.7089, was ook zo in de vorige 2.0.6939

de standaard Odido TV app werkt wel, maar is minder fijn in het gebruik. 

• is een Top Poster
  • August 30, 2026

​@Gfeltz Hier hetzelfde, en ook bij vrienden. Verchillende Apple TV's. Ik heb het probleem in ieder geval al sinds vrijdagavond. Op NPO 1 krijg ik bij de 1080p-versie wel geluid, maar geen beeld. Als ik handmatig terugschakel naar een lagere beeldkwaliteit, krijg ik wel weer beeld.

• is een Master Poster
  • August 30, 2026

​@Gfeltz Hier hetzelfde, en ook bij vrienden. Verchillende Apple TV's. Ik heb het probleem in ieder geval al sinds vrijdagavond. Op NPO 1 krijg ik bij de 1080p-versie wel geluid, maar geen beeld. Als ik handmatig terugschakel naar een lagere beeldkwaliteit, krijg ik wel weer beeld.

Ook hier wee terug (was even weg) op NPO2.

terugzetten op 720 p lost het wel op.

Jammer dat er ook helemaal geen uitleg of reactie komt van Odido…..

• is een Master Poster
  • August 30, 2026

Begint langzaam behoorlijk irritant te worden. Hoezo zit deze app na 2 jaar nog in beta? En nu werkt NPO1 dus al dagenlang niet meer.

Voor mij reden om maar op zoek te gaan naar een andere provider. Ik heb dit lang getolereerd maar nu is de maat langzaam vol.

Ik heb ook geen idee hoe ik de kwaliteit omlaag kan zetten om wel nog NPO 1 te kunnen kijken dus ik heb ook geen oplossing hiervoor. 

Ik denk dat als je hier 1 stagiaire developer op zet met een claude abonnementje die hele app in een week fatsoenlijk werkt. 

• is een Master Poster
  • September 9, 2026

Ook hier wee terug (was even weg) op NPO2.

terugzetten op 720 p lost het wel op.

Jammer dat er ook helemaal geen uitleg of reactie komt van Odido…..

Inmiddels werkt het weer bij mij, maar geen uitleg of reactie…. Ik vraag me af of de beta ooit de native apple tv app gaat vervangen…het lijkt een neverending beta

Forum|alt.badge.img
  • Odido
  • September 10, 2026

De afgelopen 3 weken hebben er een aantal migraties plaatsgevonden op de tv-streams. Zeer waarschijnlijk zijn de problemen die jullie hebben ervaren hierdoor veroorzaakt. Zojuist vernomen dat dit allemaal afgerond is. Deze migraties waren nodig om de boel voor te bereiden voor een lancering van de app.

Mochten jullie nu toch nog problemen ervaren bij bepaalde zenders, laat het weten. 

Zojuist is versie 2.0.7299 in live gezet in Testflight. Dit zijn de veranderingen die we hebben doorgevoerd:

• "Onder de motorkap" paar wijzigingen voor monitoring van tv-streams doorgevoerd
  • Visuele aanpassingen doorgevoerd in het menu voor ondertiteling en audiotaal
  • Technische aanpassing doorgevoerd voor het laden van de mini-gids. Hierdoor zie je nu veel minder vaak “Geen programma informatie” voordat de programma informatie in de mini-gids wordt getoond.

NuFaN
  • is een Master Poster
  • September 13, 2026

Ik ben klaar met Odido TV en de bijhorende apps! Moet meer betalen voor een Videoland wat ik allang heb, ik heb opnemen al opgezegd! Mijn tv kan ik niet opzeggen omdat dit kennelijk aan mijn internet abo gekoppeld is (kansloos) so much voor je kan altijd wijzigen! Hebben sinds juli NLZiet en dit werkt perfect, beeld en geluid goed, dramaloos iets terug kijken! Opgenomen programma’s waren niet eens normaal terug te kijken! Jammer genoeg nog 2 jaar vast aan de Odido TV zelf… 

• is Prince of Content
  • September 13, 2026

​@Hans-Juriën Wanneer komt VRT aan de beurt voor de migratie, want die werkt nog niet goed.

Forum|alt.badge.img
  • Odido
  • September 15, 2026

​@Hans-Juriën Wanneer komt VRT aan de beurt voor de migratie, want die werkt nog niet goed.

Ik heb het voor je nagevraagd en wacht op antwoord.