Nieuwe Mediabox verschillen in geluidniveaus.

  • 22 December 2023
  • 22 reacties
  • 476 Bekeken

Reputatie 1

Ik ben best blij met alle functies op mijn nieuwe mediabox, echter wel ontevreden over de geluidsniveau verschillen tussen de diverse bronnen. De TV zenders zijn zachter dan apps zoals Plex en Youtube, en er zitten grote verschillen tussen de geluisniveau's van de tv zenders. Ik heb gelezen dat dan bv NPO 1 op AC3 zacht klinkt, ik heb dit dan ook in de box uitgeschakeld en gebruik uitsluitend de stereo setting. Het verschil blijft echter storend. Vergelijk maar eens het niveau op NPO 1 en bv op BBC world news. Zeer storend.

Wat kan hieraan gedaan worden?

Edward

Tommie van Odido 3 maanden geleden

Hi @Edward van der Veen, zou je Dolby op Stereo willen zetten en kijken of dit het verhelpt?

MyTV → Ondertiteling & Audio → Audiosignaal: Zet Dolby op Stereo. Heeft dit geholpen? 

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Edward van der Veen, welkom op de Community van Odido! 🙋‍♂️

Dit probleem lees ik voor het eerst, maar ik moet eerlijk bekennen dat het TV-gedeelte de laatste weken enigszins aan me voorbij geglipt is. 

@Hans-Juriën Herken jij dit geluidsniveauverschil? 

Reputatie 1

Nog steeds een probleem, zeker met BBC world news. Die is keihard….. Overigens is dit niet alleen een probleem met de mediabox, maar ook als je de app gebruikt.

Reputatie 7
Badge +1

Het aanpassen van het "geluidsniveau” is een optie welke ook vaak bij de instellingen van de tv zelf aanwezig is,  soms is het nodig even langs de instellingen te lopen omdat het per tv merk verschillend kan zijn.

Reputatie 1

Dit werkt niet omdat het om onderlinge verschillen gaat binnen 1 bron

Reputatie 7
Badge +1

Raar hier werkt het wel op de LG die hier staat heb ik  de optie “automatische volume regeling” aangezet en het volume is bij alle zenders gelijk en dit geldt ook bij apps als b.v. Youtube.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Edward van der Veen, zou je Dolby op Stereo willen zetten en kijken of dit het verhelpt?

MyTV → Ondertiteling & Audio → Audiosignaal: Zet Dolby op Stereo. Heeft dit geholpen? 

Reputatie 1

Hi Tommie, als je naar mijn originele post kijkt zie je dat ik dat al had geprobeerd. Het zit echt in ongelijk audio level tussen kanalen ( kijk maar eens naar  bbc world news, dan is het direct duidelijk) en tussen tv en apps.

Reputatie 1

@BeMu ik heb die optie niet op mijn B&O.

Reputatie 1

Hi @Edward van der Veen, zou je Dolby op Stereo willen zetten en kijken of dit het verhelpt?

MyTV → Ondertiteling & Audio → Audiosignaal: Zet Dolby op Stereo. Heeft dit geholpen? 

Hebben jullie hier nog naar kunnen kijken?

Reputatie 7
Badge +9

Heb je toevallig extern audio apparatuur aangesloten @Edward van der Veen? Zo ja, kan je die eens loskoppelen en het geluid opnieuw testen?

Reputatie 1

Hi Tommy, ik heb geen andere apparatuur aangesloten. Alleen mediabox en TV. Je hebt overigens een andere gestarte topic van mij gesloten met de opmerking dat ik geen twee topics over hetzelfde onderwerp mag starten. Dit is niet correct. Deze topic gaat over volumeverschillen tussen zenders en apps. Mijn andere topic gaat over een lipsync issue op kanaal 11 (RTL-Z). Wat hebben deze problemen met elkaar te maken?

Kun je de andere topic weer openzetten svp?

 

Groeten Edward

Reputatie 7
Badge +8

Hi @Edward van der Veen, ik heb het net ook getest op NPO 1 en BBC World News op de Mediabox. Op BBC World News is het geluid dan ook inderdaad aanzienlijk harder. Het kan echter per zender verschillen hoe hard het geluid staat omdat dit zo door de contentleverancier wordt geleverd. Net zoals dat de kleuren van het beeld per zender kan verschillen. Ik ga in ieder geval voor de zekerheid bij ons tv team voor je na of het in dit geval ook zo is met als voorbeeld voor deze twee zenders en mocht het niet aan de contentleverancier liggen dan kunnen we dit uiteraard verder onderzoeken. Wat betreft jouw andere topic zal ik deze ook weer openzetten en je verder helpen.

Reputatie 1

Misschien goed om te kijken of audio leveling software of hardware kan worden toegevoegd voor het signaal de wereld wordt ingestuurd. Het is nl niet alleen de mediabox, maar de app geeft hetzelfde issue.

Reputatie 1

ps waar kan ik de titel van een post wijzigen, ik wordt gek van “geluisniveaus” en zou graag de “d” willen toevoegen…….😁

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Edward van der Veen, ik heb zojuist te horen gekregen dat ze wellicht de oorzaak gevonden hebben. Voor BBC ontvangen wij alleen Dolby audiosignaal in het bronsignaal. Meestal krijgen we Dolby + Stereo binnen. Hierdoor treed waarschijnlijk het hogere geluidsniveau op. Dit moeten we verder gaan onderzoeken en mogelijk kunnen we dit na een update corrigeren. 

Reputatie 2

Hoi dat gebeurt hier ook dat op de nieuwe Mediabox het geluid per zender verschild?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @burekap, we zijn hiervan op de hoogte en werken aan een fix. Het kan zijn dat Dolby op Stereo zetten het oplost: MyTV → Ondertiteling & Audio → Audiosignaal: Zet Dolby op Stereo. Als dit niks veranderd in het audiosignaal dan moeten we wachten op de volledige fix, zoals ik aangaf in mijn vorige reactie.

 

Dinsdag 13 februari is alles geplaatst bij mij voor de glasvezel. Modem werkmprima. Maar…… het volume dat wordt geleverd door die nieuwe mediabox is niet goed. Het volume voor de tv kanalen is snoeihard, het volume voor de radiokanalen is fluisterzacht. Deze mediabox doet dus niet wat hij o.a. moet doen, nl. een fatsoenlijk volume leveren. Ik heb  absoluut geen idee hoe ik dit goed kan krijgen. De Odido handleidingen maken me ook niet wijzer en de telefonische helpdesk kon mij ook niet helpen. De reactie was dat zij niets voor me kunnen doen. Ze hebben het doorgestuurd naar een technische dienst (denk ik). De afstandsbediening laat het met de volume regeling ook afweten..

kortom ben ik niet blij met mijn overstap naar Odido. Wie kan en  hoe kan ik geholpen worden.

Reputatie 7
Badge +6

@Gerpo Zou je eens kunnen proberen om het geluid op Stereo of juist op Dolby Digital (AC3) te zetten? Dat kan via de instellingen, maar dan niet via het tandwieltje maar via het tweede icoontje van links. Ga dan naar Ondertiteling en audio en daar zou het moeten staan. Omdat sommige TV-zenders in surround worden doorgegeven, maar radio-zenders altijd in stereo, zou je ook kunnen proberen om met de optie Volume stereogeluid te spelen.

Reputatie 1

Hey @burekap, we zijn hiervan op de hoogte en werken aan een fix. Het kan zijn dat Dolby op Stereo zetten het oplost: MyTV → Ondertiteling & Audio → Audiosignaal: Zet Dolby op Stereo. Als dit niks veranderd in het audiosignaal dan moeten we wachten op de volledige fix, zoals ik aangaf in mijn vorige reactie.

 

We zijn een maand verder en nog geen fix in zicht?

Reputatie 1

We zijn weer een maand verder en geen enkele reactie……..

Reputatie 7
Badge +9

We zijn nog steeds bezig met de oplossing hiervoor @Edward van der Veen. Excuses voor de lange wachttijd. 

Reageer