Skip to main content

Nieuwe Mediabox verschillen in geluidniveaus.


Edward van der Veen

Ik ben best blij met alle functies op mijn nieuwe mediabox, echter wel ontevreden over de geluidsniveau verschillen tussen de diverse bronnen. De TV zenders zijn zachter dan apps zoals Plex en Youtube, en er zitten grote verschillen tussen de geluisniveau's van de tv zenders. Ik heb gelezen dat dan bv NPO 1 op AC3 zacht klinkt, ik heb dit dan ook in de box uitgeschakeld en gebruik uitsluitend de stereo setting. Het verschil blijft echter storend. Vergelijk maar eens het niveau op NPO 1 en bv op BBC world news. Zeer storend.

Wat kan hieraan gedaan worden?

Edward

Uitgelichte reactie

23 januari 2024

Hi @Edward van der Veen, zou je Dolby op Stereo willen zetten en kijken of dit het verhelpt?

MyTV → Ondertiteling & Audio → Audiosignaal: Zet Dolby op Stereo. Heeft dit geholpen? 

25 reacties

Jason van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Community Manager
  • 10763 reacties
  • 23 december 2023

Hoi @Edward van der Veen, welkom op de Community van Odido! 🙋‍♂️

Dit probleem lees ik voor het eerst, maar ik moet eerlijk bekennen dat het TV-gedeelte de laatste weken enigszins aan me voorbij geglipt is. 

@Hans-Juriën Herken jij dit geluidsniveauverschil? 


Edward van der Veen

Nog steeds een probleem, zeker met BBC world news. Die is keihard….. Overigens is dit niet alleen een probleem met de mediabox, maar ook als je de app gebruikt.


Forum|alt.badge.img+1
  • is een legendarische user
  • 1823 reacties
  • 22 januari 2024

Het aanpassen van het "geluidsniveau” is een optie welke ook vaak bij de instellingen van de tv zelf aanwezig is,  soms is het nodig even langs de instellingen te lopen omdat het per tv merk verschillend kan zijn.


Edward van der Veen

Dit werkt niet omdat het om onderlinge verschillen gaat binnen 1 bron


Forum|alt.badge.img+1
  • is een legendarische user
  • 1823 reacties
  • 22 januari 2024

Raar hier werkt het wel op de LG die hier staat heb ik  de optie “automatische volume regeling” aangezet en het volume is bij alle zenders gelijk en dit geldt ook bij apps als b.v. Youtube.

 


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14078 reacties
  • 23 januari 2024

Hi @Edward van der Veen, zou je Dolby op Stereo willen zetten en kijken of dit het verhelpt?

MyTV → Ondertiteling & Audio → Audiosignaal: Zet Dolby op Stereo. Heeft dit geholpen? 


Edward van der Veen

Hi Tommie, als je naar mijn originele post kijkt zie je dat ik dat al had geprobeerd. Het zit echt in ongelijk audio level tussen kanalen ( kijk maar eens naar  bbc world news, dan is het direct duidelijk) en tussen tv en apps.


Edward van der Veen

@BeMu ik heb die optie niet op mijn B&O.


Edward van der Veen
Tommie van Odido schreef:

Hi @Edward van der Veen, zou je Dolby op Stereo willen zetten en kijken of dit het verhelpt?

MyTV → Ondertiteling & Audio → Audiosignaal: Zet Dolby op Stereo. Heeft dit geholpen? 

Hebben jullie hier nog naar kunnen kijken?


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14078 reacties
  • 8 februari 2024

Heb je toevallig extern audio apparatuur aangesloten @Edward van der Veen? Zo ja, kan je die eens loskoppelen en het geluid opnieuw testen?


Edward van der Veen

Hi Tommy, ik heb geen andere apparatuur aangesloten. Alleen mediabox en TV. Je hebt overigens een andere gestarte topic van mij gesloten met de opmerking dat ik geen twee topics over hetzelfde onderwerp mag starten. Dit is niet correct. Deze topic gaat over volumeverschillen tussen zenders en apps. Mijn andere topic gaat over een lipsync issue op kanaal 11 (RTL-Z). Wat hebben deze problemen met elkaar te maken?

Kun je de andere topic weer openzetten svp?

 

Groeten Edward


Demi van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 1968 reacties
  • 11 februari 2024

Hi @Edward van der Veen, ik heb het net ook getest op NPO 1 en BBC World News op de Mediabox. Op BBC World News is het geluid dan ook inderdaad aanzienlijk harder. Het kan echter per zender verschillen hoe hard het geluid staat omdat dit zo door de contentleverancier wordt geleverd. Net zoals dat de kleuren van het beeld per zender kan verschillen. Ik ga in ieder geval voor de zekerheid bij ons tv team voor je na of het in dit geval ook zo is met als voorbeeld voor deze twee zenders en mocht het niet aan de contentleverancier liggen dan kunnen we dit uiteraard verder onderzoeken. Wat betreft jouw andere topic zal ik deze ook weer openzetten en je verder helpen.


Edward van der Veen

Misschien goed om te kijken of audio leveling software of hardware kan worden toegevoegd voor het signaal de wereld wordt ingestuurd. Het is nl niet alleen de mediabox, maar de app geeft hetzelfde issue.


Edward van der Veen

ps waar kan ik de titel van een post wijzigen, ik wordt gek van “geluisniveaus” en zou graag de “d” willen toevoegen…….😁


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14078 reacties
  • 12 februari 2024

Hey @Edward van der Veen, ik heb zojuist te horen gekregen dat ze wellicht de oorzaak gevonden hebben. Voor BBC ontvangen wij alleen Dolby audiosignaal in het bronsignaal. Meestal krijgen we Dolby + Stereo binnen. Hierdoor treed waarschijnlijk het hogere geluidsniveau op. Dit moeten we verder gaan onderzoeken en mogelijk kunnen we dit na een update corrigeren. 


  • is King of Content
  • 63 reacties
  • 12 februari 2024

Hoi dat gebeurt hier ook dat op de nieuwe Mediabox het geluid per zender verschild?


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14078 reacties
  • 13 februari 2024

Hey @burekap, we zijn hiervan op de hoogte en werken aan een fix. Het kan zijn dat Dolby op Stereo zetten het oplost: MyTV → Ondertiteling & Audio → Audiosignaal: Zet Dolby op Stereo. Als dit niks veranderd in het audiosignaal dan moeten we wachten op de volledige fix, zoals ik aangaf in mijn vorige reactie.

 


  • 36 reacties
  • 19 februari 2024

Dinsdag 13 februari is alles geplaatst bij mij voor de glasvezel. Modem werkmprima. Maar…… het volume dat wordt geleverd door die nieuwe mediabox is niet goed. Het volume voor de tv kanalen is snoeihard, het volume voor de radiokanalen is fluisterzacht. Deze mediabox doet dus niet wat hij o.a. moet doen, nl. een fatsoenlijk volume leveren. Ik heb  absoluut geen idee hoe ik dit goed kan krijgen. De Odido handleidingen maken me ook niet wijzer en de telefonische helpdesk kon mij ook niet helpen. De reactie was dat zij niets voor me kunnen doen. Ze hebben het doorgestuurd naar een technische dienst (denk ik). De afstandsbediening laat het met de volume regeling ook afweten..

kortom ben ik niet blij met mijn overstap naar Odido. Wie kan en  hoe kan ik geholpen worden.


TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • 1800 reacties
  • 21 februari 2024

@Gerpo Zou je eens kunnen proberen om het geluid op Stereo of juist op Dolby Digital (AC3) te zetten? Dat kan via de instellingen, maar dan niet via het tandwieltje maar via het tweede icoontje van links. Ga dan naar Ondertiteling en audio en daar zou het moeten staan. Omdat sommige TV-zenders in surround worden doorgegeven, maar radio-zenders altijd in stereo, zou je ook kunnen proberen om met de optie Volume stereogeluid te spelen.


Edward van der Veen
Tommie van Odido schreef:

Hey @burekap, we zijn hiervan op de hoogte en werken aan een fix. Het kan zijn dat Dolby op Stereo zetten het oplost: MyTV → Ondertiteling & Audio → Audiosignaal: Zet Dolby op Stereo. Als dit niks veranderd in het audiosignaal dan moeten we wachten op de volledige fix, zoals ik aangaf in mijn vorige reactie.

 

We zijn een maand verder en nog geen fix in zicht?


Edward van der Veen

We zijn weer een maand verder en geen enkele reactie……..


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14078 reacties
  • 26 april 2024

We zijn nog steeds bezig met de oplossing hiervoor @Edward van der Veen. Excuses voor de lange wachttijd. 


Edward van der Veen

Weer een maand verder. Is er iets wat wij als gebruiker kunnen doen om dit eindelijk (hert is best wel irritant om de hele tijd met de volumeknop te moeten spelen) op te lossen?


Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 4249 reacties
  • 23 juni 2024

@Edward van der Veen Ik ben zelf niet op de hoogte van een tijdelijke oplossing. Wellicht komt iemand anders met de tip.

Zodra we meer weten over wanneer de update met de oplossing wordt uitgerold, laat ik het je meteen weten! 


  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 16 september 2024

Ik heb een oplossing, gooi die mediabox weg en gebruik Chromecast. Je hebt er wel wifi bij nodig. Bij mij werkt het geluid nu prima. Ook op de balk.

 


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen