Skip to main content

Beste,

Ik heb interesse in de nieuwe mediabox. We hebben alleen momenteel de huidige via hdmi op de tv en 3,5mm jack aangesloten op de geluidsinstallatie. Hierdoor hoeft de televisie niet aan te staan terwijl we naar de radio luisteren (wat voor extra afleiding/stroomverbruik zorgt).

Hoe zou ik dat eventueel kunnen oplossen met de nieuwe mediabox?

Ps de radio tag is niet aanwezig. Is dat niet een beetje raar als je tv en radio levert?

Beste Henk,

Bedankt voor je interesse in de nieuwe mediabox. Als je de nieuwe mediabox hebt, kun je overwegen de volgende stappen te nemen:

  1. Audio-uitgang op de mediabox: Controleer of de nieuwe mediabox een aparte audio-uitgang heeft naast de HDMI-verbinding. Als dat het geval is, kun je deze aansluiten op je geluidsinstallatie.

  2. Bluetooth: Als de nieuwe mediabox Bluetooth-ondersteuning heeft, kun je overwegen je geluidsinstallatie via Bluetooth te verbinden.

  3. Audio-uitgang van de tv: Als de nieuwe mediabox is aangesloten op de tv, kun je nog steeds de geluidsinstallatie via de tv laten lopen. Sommige tv's hebben een optische audio-uitgang die je kunt gebruiken.

Wat betreft de ontbrekende radio tag, het lijkt inderdaad handig om een duidelijke onderscheiding te hebben tussen tv- en radiofunctionaliteit. Je kunt contact opnemen met de klantenservice van Odido om te informeren over de mogelijkheden of suggesties te doen voor verbeteringen.

Hoop dat dit je helpt bij het vinden van een passende oplossing!

Met vriendelijke groet,

Aramaic


Beste Aramaic,

De nieuwe mediabox heb ik nog niet,vandaar de interesse.

1. Dat is dus juist het punt. De nieuwe mediabox KPN heeft nog een optical out en naast de hdmi uitgang van de Odido mediabox is er geen enkel ander fysieke aansluiting mogelijk,vandaar de vraag.

2. De geluidsinstallatie heeft geen bluetooth,vandaar dat ik deze fysiek wil aansluiten.

3. Ik weet dat de geluidsinstallatie via de tv kan lopen. Het punt is alleen dat ik dat dus niet wil als ik alleen naar de radio wil luisteren via de geluidsinstallatie.

Bedankt voor het meedenken. Ik zou het alleen wel waarderen dat je eerst goed leest en de situatie probeert te begrijpen voordat je reageert.


Beste @Henk639258,

Ik ben bang dat er helaas geen workaround aanwezig is. Ook de nieuwste TV box van bijvoorbeeld KPN heeft geen audio uitgang meer, dit doen providers mogelijk zodat ze verouderde functionaliteiten niet meer hoeven te onderhouden en kosten te kunnen drukken 

Zelf heb ik een LG TV waarbij ik het scherm kan uitschakelen terwijl de TV wel aan blijft staan en zodoende het geluidssignaal door blijft geven. Wellicht dat dit nog een optie voor je is?


Beste @Henk639258,

Ik ben bang dat er helaas geen workaround aanwezig is. Ook de nieuwste TV box van bijvoorbeeld KPN heeft geen audio uitgang meer, dit doen providers mogelijk zodat ze verouderde functionaliteiten niet meer hoeven te onderhouden en kosten te kunnen drukken 

Zelf heb ik een LG TV waarbij ik het scherm kan uitschakelen terwijl de TV wel aan blijft staan en zodoende het geluidssignaal door blijft geven. Wellicht dat dit nog een optie voor je is?

Beste @ItsNaud,

Dat is dus niet waar,zie hier:

https://www.kpn.com/service/televisie/installeren/interactieve-tv/handleidingen.htm#!/device/interactieve-tv/4k-uhd-tv-ontvanger/troubleshooter/installeren/het-aansluiten-van-de-randapparatuur

Zo'n televisie heb ik niet en zou raar zijn om hiervoor een nieuwe televisie te kopen of (zoals ik al eerder aangaf) de hele tijd de televisie aan te laten staan.

Graag hoor ik of hier een oplossing voor is,ik betaal immers ook voor de radio zenders.


Ja, je betaald voor radio en die kun je ontvangen.  Maar het is een tv decoder met hdmi uitgang. Daar zit zowel een beeld als geluid signaal op. Een goede receiver met hdmi poorten kan gebruikt worden om het signaal door heen te loopen. En anders gewoon het radiogeluid op de tv laten afspelen.


@Henk639258 diegene die je meestuurt is niet de nieuwste TV box van KPN. Ik zie echter wel dat bij hun op de nieuwste TV box een Audio Converter aangesloten kan worden. Weliswaar op de USB poort, er is dus ook bij deze box geen traditionele audio poort meer aanwezig (https://www.kpn.com/service/televisie/installeren/interactieve-tv/handleidingen.htm#!/device/interactieve-tv/kpn-tv-plus-box/topic/installeren/aansluiten-geluidsinstallatie-via-audio-converter). Mij is echter niet bekend of Odido dit ook op haar Mediabox ondersteunt en/of je bij hen een Audio Converter zou kunnen aanschaffen. Wellicht dat een moderator hier meer duidelijkheid over kan verschaffen.

Ik snap dat mijn eerdere idee niet ideaal was en je hoeft zeker geen nieuwe TV te kopen als je dit niet waard vind. Het is echter zo dat het soms gewoon niet anders is, je krijgt er namelijk wel weer andere leuke functionaliteiten bij t.o.v. de boxen van vroeger. Aan de ene kant laat je wat en aan de andere kant levert het weer wat moois op.


@eric 

Ik begrijp dat als ik ergens voor betaal dat ik dan ook hoor te krijgen. Het punt alleen is, is dat als ik beide wil gebruiken ik de kabels tussen de geluidsinstallatie en tv moet wisselen wil ik het één of het ander. Daarnaast is het een media box dia zowel tv én radio decodeerd. Ik begrijp heus wel dat radio tegenwoordig niet zo veel meer gebruikt wordt, maar tijdens mijn aanwezigheid thuis verlang ik naar achtergrondmuziek (als radio). Ik begrijp zoals mijn eerste post dat het radio signaal af is te spelen op de tv,maar dan staat de tv onnodig aan.

 

@ItsNaud 

Heb je de link van de nieuwste,want daar ben ik dan wel benieuwd naar? En die converter is ook zeker wel een goede oplossing (dank voor het meedenken!). Het zou wat zijn als je voor elke nieuwe dienst/apparaat nog even een paar honderd euro tot ongeveer tientallen honderden euro's (ligt er natuurlijk aan wat je wensen zijn) erbij moet betalen om anders niet (volledig) van de dienst gebruik te kunnen maken die het voorheen "gewoon" deed.


Ik stuitte op hetzelfde probleem. Geprobeerd op te lossen met een HDMI splitter maar dat werkte niet. Toen bleek dat er op mijn versterker een HDMI ingang en uitgang zit. De mediabox aangesloten op de ingang. Ja hoor! Radio via de boxen zonder tv aan. De tv aangesloten op de uitgang en ja: tv doet het ook! Zelfs als de versterker uit staat. Met de versterker aan geluid zowel van tv als uit de audioboxen. Loopt ook prima synchroon en dat was met de tv-box die ik had (met audio uitgang) niet het geval.

Proberen waard dus!


Ik temper mijn eerdere enthousiasme. Mijn aanpak hierboven leek aanvankelijk te werken. Toch ontstonden communicatieproblemen tussen versterker mediabox en tv. Ik zoek verder. Het wil natuurlijk niet zeggen dat het bij een ander niet werkt.


Een mogelijk oplossing is een audio extractor. Dit is een klein kastje dat je tussen de HDMI kabel van de box en de televisie aansluit. DIt kastje zorgt ervoor dat het geluid op een aparte aansluiting beschikbaar komt, bijvoorbeeld op een optische uitgang. Zelf heb ik ervaring met het volgende kastje

 

Dit kastje heeft zowel een optische aansluiting als een 3,5 inch aansluiting. Deze kan je bijvoorbeeld bestellen via Amazon ( https://www.amazon.nl/dp/B093H3GFR3 ). Als je een kastje gebruikt zoals hierboven kan het soms voorkomen dat het geluid en het beeld niet synchroon loopt. Dit omdat de televisie nog bewerkingen op het beeld doet en hierdoor nog 40 a 50 milliseconden vertraging oploopt. Genoeg om het te merken Het bovengenoemde kastje heeft echter de mogelijk om het ARC signaal (Audio Return Channel) te gebruiken. Dit ARC signaal zorgt ervoor dat het beeld en geluid synchroon loopt. Je moet de box dan wel op een HDMI aansluiting aansluiten op de televisie die dit ARC signaal heeft (meestal HDMI 1). Tevens kan je dit kastje gebruikten om naar radio te luisteren zonder je televisie aan te zetten. Het artikel bij Amazon bevat tevens een HDMI kabel, een optische kabel en een USB kabel. Je kunt dit kastje met de USB kabel aansluiten aan de mediabox zodat het kastje genoeg stroom krijgt. 


Reageer