Skip to main content

Niet meer mogelijk om commerciele programma's te kijken via de browser

• July 24, 2025
  • 69 reacties
  • 1391 Bekeken

• is een Top Poster

Op dit moment dat ik in de browser een programma wil kijken blijft de webapplicatie maar laden (cirkel die blijft draaien) het programma wordt dus niet meer getoond. Het lijkt erop dat dit alleen gebeurd bij commerciële zenders. Programma’s van NPO1, 2 en 3 laden gewoon (Live en Terugkijken). Tot gisteren (23-07-2025) heb ik hier nooit problemen gehad. 

Uitgevoerde acties zonder resultaat:

1. cache geleegd van de browser (Chrome/Chromium)
  2. andere browsers geprobeerd (Firefox, LibreWolf)
  3. computer opnieuw opgestart en acties #1 en #2 herhaald
  4. andere computer gebruikt en stappen #1 t/m #3 uitgevoerd
  5. internet connectie gereset (en stappen #1 t/m #4 herhaald)

Specificaties

• Hardware: Macbook Air
  • Browser #1: Chromium, versie 138.0.7204.168 (64-bit)
  • Browser #2: FireFox, versie 141.0 (64-bit) 

Voordat iemand denkt dat de oorzaak aan het OS ligt, dat is niet het geval. Ik gebruik computer met  bovenstaande specificaties namelijk als daily-driver en tot gisteren functioneerde alles gewoon, ook voor de programma's van de commerciële zenders. Daarnaast is de tweede laptop die ik erbij heb gepakt (zie actie #4) een Windows computer. Ook met Windows als OS blijft het laden van programma's van commerciële zenders in een loop hangen. 

Graag zou ik willen weten hoe ik weer via de browser tv kan kijken. Mogelijk moet ik iets resetten o.i.d. maar ik zou niet weten wat. Op dit moment kijk ik tv via mijn smartphone (via de Odido App) dat functioneert, dus er is geen issue met mijn account o.i.d.

Hopelijk kan iemand mij helpen, want mijn ogen gaan zeer doen van het kleine scherm.

July 29, 2025

Dank ​@GeHu! Er loopt inmiddels een incident, we zijn druk bezig dit te onderzoeken. Mocht je het nog niet in dit topic hebben gemeld, of voor nieuwe meldingen, laat weten welk apparaat en browser je gebruikt!

69 reacties

Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • July 25, 2025

Welkom op onze community! ​@GeHu 

Super bedankt voor je duidelijke uitleg en het verstrekken van alle informatie. Ik help je natuurlijk graag, zodat je weer kan genieten van ons volledige zenderaanbod! 😊📺

Ik wil dit graag voor je doorzetten naar onze technische dienst, zodat zij dit kunnen oplossen. Echter, kan ik nog niet bij jouw gegevens in ons systeem. Wil je jouw community profiel nog aanvullen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je rekeningnummer? Als je mij in dit topic laat weten wanneer je zover bent, help ik je gelijk verder! 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 25, 2025

Bedankt, ik heb mijn profiel bijgewerkt.
Zou fijn zijn als het issue doorgezet kan worden zodat er een oplossing gevonden kan worden.

Nora van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • July 26, 2025

Hi ​@GeHu ontzettend bedankt voor het aanvullen van je profiel! Ik wil dit graag voor je doorzetten, wel ben ik benieuwd naar welke schermresolutie is ingesteld en of je gebruikmaakt van een VPN. Dan kan ik dit gelijk voor je doorzetten! 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 26, 2025

Hi ​@Nora van Odido hierbij de aanvullende gegevens:
VPN gebruik: NEE
Resolutie: 1440 x 900 (16:10)

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 26, 2025

aanvullend: 
net even de zenderlijst volledig doorgenomen.
De zenders die op dit moment WEL doorgegeven worden, zijn:

NPO1, NPO2, NPO 3, RTLZ, TLC, ODIDO Zender van de maand, Disney Channel, Xite, Discovery, ID, NPO1 Extra, NPO2 Extra, NPO Politiek, History, BBC NL, BBC One, BBC Two, CNN, BBC News, Fashion TV, 

De overige zenders worden dus niet geladen.

• is een Top Poster
  • July 26, 2025

Bij mij werkt online tv kijken via de browser ook niet meer naar behoren. Hetzelfde euvel. Getest via chrome en firefox, waarbij firefox wel een melding geeft over dat beeld en geluid, vanwege drm, niet geladen kan worden. 

Verder getest: Online tv kijken via concurrent Ziggo. Daarbij werken de kanalen waar het omgaat wel gewoon in de browser. 

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@GeHu en ​@Violet_Varalli, heel erg bedankt!

@GeHu ik ben voor jou meteen een onderzoek gestart bij ons TV team en de technische dienst. Wij gaan dit onderzoeken, dit kan wel een aantal werkdagen duren. Weet dat we je informeren zodra er meer bekend is. Ik dank je voor je geduld, voor nu moet je het nog even met het kleine scherm doen!

@Violet_Varalli Speelt bij jou exact hetzelfde? Kan jij alle informatie aanleveren die de topicstarter heeft aangeleverd. Om welk apparaat gaat het, welke zenders werken bij jou wel, gebruik je VPN en welke resulotie gebruik je? Werkt de Odido Online TV app op een mobiel apparaat wel? Hoe meer informatie, hoe beter!

• heeft eerste post geplaatst
  • July 28, 2025

Helaas sluit ik me ook aan bij het genoemde probleem. Geen commerciële zenders en alleen de zenders die hierboven ook zijn genoemd. Hoop dat het Odido lukt om dit probleem op te lossen! We horen het graag zodat we weer optimaal van de Odido diensten gebruik kunnen maken.

• is een Top Poster
  • July 28, 2025

Ook bij mij speelt dit probleem sinds ongeveer een week geleden.

Voorheen werkte de dienst perfect, maar nu kan ik bepaalde commerciële zenders (zoals RTL4, Eurosport en Ziggo Sport) niet meer bekijken. RTL Z werkt overigens nog wel.

Ik heb al het volgende gecontroleerd, wat aangeeft dat het probleem waarschijnlijk niet bij mijn pc ligt:

• Mijn internetbrowser (Chrome/Chromium) en de benodigde beveiligingssoftware (Widevine) zijn helemaal up-to-date.

• Mijn computer draait op Linux (CachyOS). Ik heb uitgebreid getest en zelfs een standaard Linux-kernel geprobeerd; het probleem bleef bestaan.

• Ik heb dit ook getest op een pc van iemand anders met hetzelfde CachyOS en exact dezelfde kernelversie, en ook daar werkt Odido TV voor de genoemde zenders niet. Wel werkt KPN online TV probleemloos op die pc.

• Zelfs in een virtuele Windows 11-computer werkt het niet, wat aangeeft dat het geen specifiek Linux-probleem is.

• De Odido TV-app op mijn Google Pixel 8a mobiele telefoon werkt ook perfect.

• Ik gebruik geen VPN.

• Tenslotte is mijn beeldscherm ingesteld op een resolutie van 3840x2160 (16:19).

Dit suggereert sterk dat er iets veranderd is aan de kant van Odido, of dat jullie beveiligingssysteem nu mijn computers (en virtuele machines) blokkeert voor deze specifieke zenders. Aangezien KPN wel werkt op dezelfde systemen, lijkt het specifiek aan Odido's implementatie te liggen.

Kunt u dit voor mij nakijken en mij helpen met een oplossing?

• July 28, 2025

Hier ook een nieuwe Google Chrome versie geïnstalleerd, alle updates gedaan, overtollige add-ons verwijderd, etc. Hiervoor keken we op onze laptop Ziggo TV, zonder problemen. Hoop dat Odido met een werkbare oplossing komt!

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi iedereen, het staat inmiddels uit binnen het TV team. Mocht ik van mensen nog informatie nodig hebben, laat ik dat weten!

@GeHu Het TV team heeft zich over jouw situatie gebogen maar ziet dat het via Chrome wel mogelijk is deze zenders te bekijken. Lukt dit inderdaad inmiddels weer, of ervaar je nog hetzelfde?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 29, 2025

@Cheyenne van Odido de status is onveranderd gebleven.

Ik heb hier 3 laptops (1 Windows, 2 Linux) erbij gepakt om nog wat tests te doen, maar alle 3 hebben hetzelfde issue. Voor de volledigheid heb ik mijn internet connectie nog omgezet van Odido Vast internet naar Mobiel, maar ook dat had geen effect (wat ik ook vermoede). Hopelijk kan het TV team een oorzaak vinden. 

• is een Top Poster
  • July 29, 2025

Hi iedereen, het staat inmiddels uit binnen het TV team. Mocht ik van mensen nog informatie nodig hebben, laat ik dat weten!​@GeHu Het TV team heeft zich over jouw situatie gebogen maar ziet dat het via Chrome wel mogelijk is deze zenders te bekijken. Lukt dit inderdaad inmiddels weer, of ervaar je nog hetzelfde?

Nog steeds hetzelfde probleem doet zich bij mij voor.

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Dank ​@GeHu! Er loopt inmiddels een incident, we zijn druk bezig dit te onderzoeken. Mocht je het nog niet in dit topic hebben gemeld, of voor nieuwe meldingen, laat weten welk apparaat en browser je gebruikt!

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi iedereen, onze technische dienst is er druk mee bezig. Het is alleen opvallend dat zij dit niet kunnen reproduceren. Wanneer we jullie TV gegevens gebruiken is het bereiken van de commerciële zenders geen probleem. Speelt dit bij iedereen nog? Zo ja, kan iedereen de cache opnieuw legen en mij vertellen of het verschil maakt om bekabeld of via wifi aangesloten te zijn? Dank!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 30, 2025

Bedankt ​@Cheyenne van Odido  voor de update.

De eerder genoemde zenders blijven op zwart ook nadat ik cache van de browser heb verwijderd en getest heb met een utp kabel (ipv wifi). Ik moest hier alleen uitwijken naar mijn Thinkpad aangezien mijn Apple Macbook geen utp ingang heeft. Helaas kon ik het niet meer testen op mijn windows computer, die heeft problemen met de voeding. Wel heb ik op mijn Apple nog de browser Edge geïnstalleerd, echter zonder effect. Ik heb nu drie browsers getest, te weten Chromium, Firefox en Edge met hetzelfde resultaat. 

Voor de volledigheid nog even de specificaties:

Apple Macbook Air
Chromium: Version 138.0.7204.168 (Official Build) Arch Linux (64-bit) 
Firefox: Version 141.0 (64-bit) 
Edge: Version 139.0.3405.42 (Official build) beta (64-bit)

Lenovo Thinkpad X220
Chromium: Version 138.0.7204.168 (Official Build) Arch Linux (64-bit) 
Firefox: Version 141.0 (64-bit) 

Hopelijk lukt het om het issue te reproduceren en vervolgens op te lossen.

• is een Top Poster
  • July 30, 2025

Geachte Odido Klantenservice,

Dit is een aanvulling op mijn eerdere melding over de problemen met het streamen van commerciële zenders via Odido online TV op mijn pc.

Ik ben vergeten de specifieke technische foutmelding te vermelden die ik in mijn browser (Chrome/Chromium) krijg wanneer de zenders niet werken. Dit is een belangrijke aanwijzing voor de oorzaak:

De exacte foutmelding die verschijnt in de browserconsole/media-internals is:
"DecryptingVideoDecoder: no key for key ID B5C04CFB6DA84104BA5BBE51CD065B12; will resume decoding after new usable key is available"

Deze melding geeft aan dat er geen geldige beveiligingssleutel voor de videostream kan worden verkregen. Ik hoop dat deze aanvullende informatie jullie helpt bij het sneller vinden en oplossen van het probleem.

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@GeHu en ​@Gee229, super bedankt voor deze aanvullende informatie. Ik waardeer het ontzettend dat jullie zo meehelpen. Het onderzoek gaat met jullie nieuwe informatie verder. Mochten er aan jullie kant nog wijzigingen zijn binnen de situatie, laat het dan zeker weten!

• is een Master Poster
  • August 1, 2025

Hi Ik ben sinds kort klant en ervaar het soort gelijke probleem zij het dat ik ook een computer heb die het wel doet. Mobiel gaat ook goed. De computer de niet werkt is wel een oudje met Windows 10. Dus het zou zo een combinatie kunnen zijn van hardware en een aanpassing van de stream.

Ben benieuwd wat er een aantal dagen is aangepast.

• August 1, 2025

Goedenavond,

ook wij hebben hier sinds een paar dagen last van op een Google Chromecast HD. Op mijn mobiel plus tablet werkt het prima. De app op de Chromecast opnieuw geïnstalleerd, cache verwijderd, uitgelogd, verbonden via Wifi en hotspot, zelfs de Chromecast naar fabrieksinstellingen teruggezet. Helaas nog zonder resultaat.

ben ook benieuwd naar evt oplossingen!

kunnen dus wel casten via mobiel, maar ideaal is het niet. 

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@RutgervC en ​@Lasso, bedankt voor jullie toevoegingen! We hebben geen nieuwe voorbeelden meer nodig, het onderzoek is in volle gang. Excuus voor het ongemak, maar ons TV team werkt samen met de developers aan een oplossing!

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi iedereen, ik heb een verzoek! Kunnen jullie de HAR logging delen terwijl je de webversie gebruikt? Dat doe je zo: Klik op je rechtermuisknop > Inspect > Netwerk > Klik op het Download icoontje. Is het mogelijk deze te delen? Om het te reproduceren, hebben mijn collega's dit nodig. Alvast bedankt!

• is een Top Poster
  • August 5, 2025

Hi iedereen, ik heb een verzoek! Kunnen jullie de HAR logging delen terwijl je de webversie gebruikt? Dat doe je zo: Klik op je rechtermuisknop > Inspect > Netwerk > Klik op het Download icoontje. Is het mogelijk deze te delen? Om het te reproduceren, hebben mijn collega's dit nodig. Alvast bedankt!

Ik heb een HAR-file (van 25 MB) gegenereerd, terwijl ik Ziggo Sport 4 aanriep.
Hoe kan ik dit bestand naar jullie sturen? Via dit forum is het nl. niet mogelijk om een bestand als attachment mee te sturen.

• August 5, 2025

Hoi ​@Cheyenne van Odido , bij mij werkt het weer! Het lijkt bij mij te maken gehad te hebben met een software update van mijn Chromecast HD. Nu werkt het weer in ieder geval!

• Doet lekker mee
  • August 6, 2025

har file

heb ik via google drive  geupload dit is de enige manier om de har file te vermelden hier probleem is trouwens nog steeds  werkt alleen als ik een windows update herstel doe of windows update oplosser