Beantwoord

Neemt interactieve TV een deel van de bandbreedte in beslag?

  • 13 April 2021
  • 6 reacties
  • 237 Bekeken

Reputatie 3

Hallo 

Als je interactieve televisie gebruikt neemt dan internet snelheid ook af

Fishermann 

 

icon

Beste antwoord door Demi van Odido 14 April 2021, 16:54

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Hi @Fishermann De TV Box neemt inderdaad een deel van de bandbreedte in beslag. Dit zal rond de 10 Mbit/s zijn. Met een pakketsnelheid van 100Mbit/s zou je daar geen problemen mee moeten ervaren! :grinning:

Reputatie 7
Badge +1

Volgens mij klopt dat niet helemaal, want als ik een 100mb abonnement heb met IPTV zou ik bij een speedtest en tv aan ongeveer 85 tot 90 mb moeten overhouden, wel met een glasvezelverbinding, echter is het gewoon 95 tot 99mb.

Wel was dat inderdaad zo bij een DSL verbinding, althans had ik dacht ik wel eens gelezen

Reputatie 7
Badge +16

@BeMu De TV stream verschilt niet meer per technologie (Glas of DSL) en neemt altijd 8 Mbit bandbreedte in beslag. De speedtest laat zien hoeveel mogelijk is op dat moment op het adres, kan het zijn dat je op de testmomenten de TV Box niet in gebruik hebt? 

Reputatie 7
Badge +1

@Jason De tv staat op moment van speedtesten gewoon aan, onderstaande vond ik nog ter info

Internetsnelheid voor iptv

ngcb12by Joost|Last Updated:17 mei 2020

Misschien gebruik je thuis wel ipTV, bijvoorbeeld via Canaal Digitaal, of zit je erover te denken om het te nemen.

Maar wat is de minimaal vereiste bandbreedte voor het streamen van IPTV?

Over het algemeen hangt dit af van het coderingsformaat van streaming.

Hoewel er verschillende coderingsformaten zijn die de beste beeldkwaliteit garanderen samen met een hoge mate van compressie zoals H264, zouden andere formaten de streaming met een lagere snelheid comprimeren.

Dus vereisen verschillende formaten een andere minimale hoeveelheid bandbreedte. Grofweg genomen is de minimale bandbreedte die nodig is voor streaming 25 Mbps voor SD-kanalen en 30 Mbit voor HD-kanalen.

  • 25 megabits per seconde – aanbevolen voor SD-kwaliteit.
  • 30 megabits per seconde – aanbevolen voor HD-kwaliteit.
  • 50 megabits per seconde – aanbevolen voor Ultra HD-kwaliteit.
  • 100 megabits per seconde – aanbevolen voor 4K-kwaliteit.

Houd er rekening mee dat al deze internetsnelheden voldoende zijn wanneer geen enkel ander apparaat de bandbreedte in beslag neemt.
Ook moet je rekening houden met de piekuren.

Reputatie 7
Badge +15

Ik had eens gelezen voor DSL als je binnenkomende lijn 100 MB is, die 8 MB gewoon in mindering wordt gebracht maar als de lijn 111 MB levert dan wordt die 8 MB niet in mindering gebracht.

Reputatie 7
Badge +16

@Waqqas en @BeMu Dat zou voor DSL verklaren waarom je die vermindering procentueel gezien onder de 100 Mbit/s dan niet terugziet, maar voor Glas niet. 

Het antwoord dat we gekregen hebben, is bovenstaande (mijn eerdere reactie). Ik ga nog checken of daar geen andere berekening bij komt kijken. Zeker wanneer de TV Box gewoon aanstaat, zou dit voor een krimping van de bandbreedte moeten zorgen. Dat geldt namelijk bij Glas en DSL op elke snelheid. Tenzij dan de max overschreden wordt omdat de attainable bitrate feitelijk iets hoger ligt (111 in plaats van 100 Mbit/s). 

Mocht ik hier iets anders over horen, dan horen jullie het meteen!

Reageer