Beste T-Mobile,
Onlangs ben ik overgezet naar het nieuwe tv platform en heb ik een nieuwe tv box ontvangen.
De eerste indrukken waren positief. Opnemen in de cloud werkt goed, het automatisch laten opnemen van series werkt eveneens goed. De interface van het nieuwe tv platform voelt (voor mij in ieder geval) lekker aan.
Maar de beeldkwaliteit… Wat in de naam van alles dat goed is krijgen we hier nu voor iets?
Het is gemiddeld genomen al aanzienlijk achteruit gegaan sinds de overstap naar het nieuwe platform, echter in scenes met enigszins snel bewegende beelden of scenes waarin veel verschillende dingen te zien zijn worden alle details gereduceerd tot een hoopje pixels waar een oude VHS band zich blauw om zou lachen.
Er is al door meer dan genoeg mensen over geklaagd en de antwoorden waarmee men hier op het forum op de proppen komt gaan (excuseer mij) gewoon nergens over.
Reset je tv box, reset je modem, vervang je modem, stel de resolutie en verversingssnelheid van je tv box anders in en noem het maar op.
Bullenpoep.
De bit rate op het nieuwe tv platform is simpelweg enorm geknepen. Een blik in mijn eigen router liet een bit rate zien van krap aan 6Mbps ongeacht welke zender er aan stond. Dat is in 2023 voor een tv stream wel heel erg…. welk woord zoek ik? Nou ja vul maar iets in.
Ik ben sinds eind april 2015 klant (toen was het nog Vodafone) en in al die tijd heb ik niets te klagen gehad. Tv beeld was goed. Iets minder dan de oude Glashart streams als ik het mij goed herinner, maar zeker niet slecht.
Wat we nu op het nieuwe tv platform krijgen voorgeschoteld vind ik eerlijk gezegd onverkoopbaar in deze tijden.
Onlangs las ik nog dat dit een bewuste keuze zou zijn omdat mensen toch vaker op smartphones en tablets tv kijken. Mag ik even heel hard schateren?
Dit ruikt meer naar een kostenbesparing dan iets anders.
Heb je een 100Mbps tot 1Gb glas verbinding en dan mag je pixels gaan tellen op je tv...
Zie ik iets over het hoofd of loopt hier iets scheef? Het komt er bij mij niet helemaal in dat dit ‘normaal’ is.
Nog een kleine ergernis waar ik ongevraagd mee werd geconfronteerd is dat cloud opnemen op een aantal zenders niet meer mogelijk is. In mijn geval is dat BBC 4. Sinds ik klant ben kon dit gewoon, tot de gedwongen overstap naar het nieuwe platform. Zal vast iets met rechten te maken hebben, maar het had fijn geweest als hier enige communicatie en/of uitleg aan vooraf was geweest.
Voor wat het uitmaakt, hier een paar technische details;
100Mbps glas
Draytek Vigor2132 router
Amino Aria 7x tv box ingesteld op 1080P bij 50 Hz
55” LG C9 tv
Ik hoop van harte dat het bestuur van T-Mobile zich eens goed achter de oren krabt en deze vreemde keuze nog eens onder de loep neemt.
Voor mij zit er anders niets op dan overstappen naar een aanbieder die ongetwijfeld minder voordelig is maar wél tv streams aanbiedt waar een normaal mens geen pijn in zijn ogen van krijgt.
Met vriendelijke groet,