Skip to main content

Haperend en schokkerig beeld 4K TV Box - Framerate/buffer probleem?

Toon eerste reactie

48 reacties

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 16 mei 2024

@Tommy, Dank voor jouw reactie.

Ik weet niet hoe jullie naar verbindingen kijken, maar alle 3 de Tv boxen zijn bedraad aangesloten. Deze hebben alle drie het zelfde schokkende / niet vloeiende beeld op vooral vooral de Ziggo Sport kanalen.

Doe er collectief voor alle gebruikers iets aan s.v.p., dan is iedereen gelukkig!

Ericmady

• is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 16 mei 2024

Aan de ene kant ben ik blij dat ik niet de enigste ben met bevriezende beelden op bepaalde tijden en net als hierboven vooral Ziggo en Viaplay is drama . vorige F1 race kompleet de start gemist omdat Odido het niet aan kan . En dan de ontwijkende opmerkingen hier van Odido kap er toch eens mee.

Erken gewoon dat het slecht is en doe er wat aan . 

• 1 reactie
  • 15 juni 2024

Hier precies dezelfde problemen. Vooral met voetbalwedstrijden is het zichtbaar, zeker nu tijdens het EK.

Vrijwel elke minuut zijn er minieme happeringen die het ontzettend irritant maken om te kijken. Je ziet de bal en spelers gewoon schokkerig over het veld bewegen. 

Ook met Formule 1 is het vaak goed zichtbaar, zowel bij F1 TV Pro als bij Viaplay.

Alle mogelijke oplossingen/tips op de website van Odido al geprobeerd. Net zoals @NewUser & @Ericmady  en heel veel andere gebruikers zeggen moet Odido dit probleem zsm oplossen omdat het inmiddels toch wel duidelijk mag zijn dat dit probleem bij Odido ligt en niet bij de gebruikers. @Tommie van Odido 

• is een Top Poster
  • 40 reacties
  • 15 juni 2024

Ze zijn bezig met een nieuwe versie tv app hopen dat dat bijna rond is want het is nu al 3 maanden dat ze ermee bezig zijn.

Het is een bekend probleem bij odido en daarom maken ze een nieuw programm

• is een Top Poster
  • 40 reacties
  • 24 juni 2024

Goeden dag,

Maar ligt het niet aan de snelheid die de modem en de mediabox blokkeren?

Want het modem geeft max 8 mbit door aan de mediabox terwijl de mediabox 100mbit aan kunnen,

Had het met de klantenservice erover en die kwam met dat 8 mbit verhaal na een lang gesprek samen,

En hij d8 mee dat het miss toch aan de snelheid kan liggen, want de streams van tegenwoordig worden steeds beter en vragen steeds meer data dat daarom 8 mbit gewoon te weinig is en hij ging het met de TD over hebben bij de aankomende vergadering

Ik zit nu via de TV app te kijken en heb via de deco set de data bekeken wat hij trekt en hierbij het resultaat,

Dus 8 mbit is toch te weinig tegenwoordig.

( dit is een data voor tv zender MTV )

Demi van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 1968 reacties
  • 25 juni 2024

Hi @Patjuhh1987, voor tv wordt standaard 8 Mbit/s gereserveerd op het modem zodat je altijd tv kan kijken, ongeacht hoeveel je de rest van het netwerk belast. Het probleem met haperend beeld is in ieder geval bij ons bekend en in onderzoek op de Mediabox. Voor nu werkt de Mediabox van de stroom halen als workaround. De nieuwe update wordt ook pas na het EK uitgevoerd voor zo min mogelijk hinder. 

Verder zijn we wel nog benieuwd voor wie dit ervaart wat er precies te zien is. We hebben namelijk wat specifieke scenario's nodig om dit goed te kunnen reproduceren. Want tot nu toe lijken alle ontvangen voorbeelden vanzelf opgelost.

Je kan dit hier delen in stappen of met een WeTransfer link naar het filmpje waarop het duidelijk te zien is.. 

Dus: wat doe je of waar druk je op en maak dit duidelijk wanneer het probleem naar voren komt en dit ook zichtbaar is. Voorbeelden met inclusief zender en of het voorkomt op live tv, terug kijken of bij een opname. Hoe meer informatie hoe beter.

• is een Top Poster
  • 40 reacties
  • 25 juni 2024
Demi van Odido schreef:

Hi @Patjuhh1987, voor tv wordt standaard 8 Mbit/s gereserveerd op het modem zodat je altijd tv kan kijken, ongeacht hoeveel je de rest van het netwerk belast. Het probleem met haperend beeld is in ieder geval bij ons bekend en in onderzoek op de Mediabox. Voor nu werkt de Mediabox van de stroom halen als workaround. De nieuwe update wordt ook pas na het EK uitgevoerd voor zo min mogelijk hinder. 

Verder zijn we wel nog benieuwd voor wie dit ervaart wat er precies te zien is. We hebben namelijk wat specifieke scenario's nodig om dit goed te kunnen reproduceren. Want tot nu toe lijken alle ontvangen voorbeelden vanzelf opgelost.

Je kan dit hier delen in stappen of met een WeTransfer link naar het filmpje waarop het duidelijk te zien is.. 

Dus: wat doe je of waar druk je op en maak dit duidelijk wanneer het probleem naar voren komt en dit ook zichtbaar is. Voorbeelden met inclusief zender en of het voorkomt op live tv, terug kijken of bij een opname. Hoe meer informatie hoe beter.

Het gaat erom dat het modem snelheids beperking voor de tv box word verwijderd want je ziet dat de download van de streams neer dan 8 mbit zijn en waardoor de haperingen waarschijnlijk ontstaan omdat elke stream van steeds betere kwaliteit word en meer mbs nodig heeft,

We leven niet meer in de jaren 90 waar je bijvoorbeeld met inbellen tv kon kijken dat wilde ik ermee zeggen.

En wij hebben stilstaand beeld of ipv ( voorbeeld snelheid 10 is normaal en dat het beeld dan naar snelheid 2 gaat dus word vertraagd en dan ff latwr weer op snelheid 10 gaat draaien) 

Kijk naar deze meting van het begin van de voetbalwedstrijd en dan 8 mbit 🙈

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi @Patjuhh1987, ik begrijp je! Zou je wel de gevraagde info kunnen aanleveren, zodat wij het kunnen onderzoeken? Check het bericht van Demi. Super bedankt voor de moeite!

• is een Top Poster
  • 40 reacties
  • 26 juni 2024

Jullie weten van het probleem en weet wat de problemen zijn en waarom moet ik het dan weer aanleveren ?

Dit speelt al vanaf januari alles is vervangen, binnen en buiten lijn zijn gecontroleerd en alles word niet verholpen.

En als ik 20x per dag het stroom eraf moet halen kunnen jullie mij elke maand een nieuwe mediabox opsturen ivm het kapot gaan van de hardware.

En jullie denken dat hier allemaal personen zitten die geen klote van electronica enz af weten maar jullie weten gewoon niets met steeds hetzelfde antwoord

Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • 4249 reacties
  • 27 juni 2024

@Patjuhh1987 Het probleem is inderdaad bekend en in onderzoek. Echter zoals mijn collega Demi uitlegt, zijn wij nog wel op zoek naar specifieke scenario’s, zodat we het probleem kunnen herproduceren. 

Mocht je dit willen doen, dan wil ik je alvast heel erg bedanken! Ik snap het ook als je toch liever de update afwacht. Na verwachting zal dit tussen het EK en de Olympische Spelen zijn. Ik adviseer je om dit topic in de gaten te houden. hier plaatsen wij alle updates omtrent de Mediabox. 

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 8 juli 2024

Goedemorgen, ik heb hetzelfde probleem. Ik vermoed dat het in de combinatie TV en Mediabox (SEI800TFAS) zit.
Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat alle Odido TV klanten op deze manier ons Nederlands elftal kijken ;-). 

Ook ik heb geen issues met Netflix (scherp en vloeiend beeld). 
Ik heb wel issues met voetbal kijken, schokkerig beeld.

TV: Samsung ue46d6500 (HD).

Kijk ik echter via de app op mijn andere (nieuwere Samsung 43Q60R 4K) tv, is het beeld vloeiend. 

En nu komt het: wanneer ik een chromecast koppel aan de ue46d6500 en via de chromecast met de Odido app tv kijk is het beeld vloeiend(er). 

Misschien kunnen jullie hier wat mee?

Ishana van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • 2241 reacties
  • 9 juli 2024

Hoi @JensDamman, super bedankt voor je informatie! Ik heb direct een aantal metingen gedaan en ik zie dat je modem en Mediabox al een tijd niet opnieuw opgestart zijn. Zou je het modem in combinatie met de Mediabox opnieuw willen opstarten? Daarnaast zou ik je ook willen vragen of je een andere LAN-poort op het modem wil testen. Ik hoor graag of dit voor verbetering zorgt!

Mocht dit het niet verhelpen, ontvang ik graag twee voorbeelden. Ons TV team is hier namelijk hard mee bezig. Ze ontvangen graag nog voorbeelden wanneer en op welke programma + zender je dit ervaart. Ook hoor ik graag of je op dat moment iets doet met de Mediabox/afstandsbediening. Dan kunnen ze sneller tot een oplossing komen! Groetjes, Ishana

• is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 27 juli 2024

Ik had hetzelfde probleem. In de odido app kun je media tunneling aanzetten. Het menu van odido dan instellingen, dan naar apparaat en dan kun je media tunneling aanzetten. 

• 1 reactie
  • 30 juli 2024
Risje104 schreef:

Ik had hetzelfde probleem. In de odido app kun je media tunneling aanzetten. Het menu van odido dan instellingen, dan naar apparaat en dan kun je media tunneling aanzetten. 

Ook ik heb het probleem van haperend beeld. Over welke app heb je het hier precies? En heeft deze instelling het probleem verholpen?

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 31 juli 2024

Goedemorgen @Ishana van Odido & @Risje104,

Ik heb het modem en tv-box herstart, maar dat loste het (uiteraard) niet op. 
Echter ben ik met de tip van Risje aan de haal gegaan en daar heb ik wat succes geboekt; 

Wanneer ik de volgende instellingen aanpas zie ik de voetbal in een vloeiende streep over mijn scherm bewegen :-). 

• Instellingen - Apparaatvoorkeuren - Weergave en geluid - Gelijk houden met framesnelheid van content: Naadloos (deze stond bij mij op nooit, dat klinkt onlogisch).

Verder kiest de app zelf ‘automatisch beste resolutie / refreshrate’ uit. Dit heb ik ook aangepast naar de waarde waarvan ik verwacht dat deze het beste is voor mijn tv:

• Instellingen - Apparaatvoorkeuren - Weergave en geluid - Scherm resolutie - ‘Automatisch beste resolutie kiezen’ UIT. In mijn geval: Resolutie naar 1080p50hz. Ik heb een ‘oud beestje’: Samsung ue46d6500. 

Het lijkt er dus op (moet nog wat meer testen), dat dit voor mij verbetering brengt. 

Groeten,
Jens

• is een Top Poster
  • 21 reacties
  • 4 augustus 2024

Hier ook precies dezelfde problemen. 

Ik ervaarde dit op de mediabox van Odido en ook op mijn Nvidia Shield Tv(Android tv app).

De odido app op mijn LG webos tv lijkt er geen last van te hebben. 

Alle genoemde oplossingen al geprobeerd, niks helpt! 

• 1 reactie
  • 5 augustus 2024

@NewUser  en alle andere community-leden met dit soort problemen:  Ik heb ook soortgelijk problemen TV kijken met Odido Media-box (= TV-box-4K).
Mijn situatie:
abonn.: 100MB abonnement sinds 6-juni-2024
Glas: Huawei GPON op KPN glasvezel
Router: (Odido) Zyxel T56
TV-box-4K: softwareversie 12.8.6755, tv-menu versie: 2.04221, 100Mb, rechtstreeks met TV verbonden met HDMI-(SEC) en rechtstreeks met ethernet-kabel verbonden aan Router.

Problemen:

A. Geluid loopt niet helemaal synchroon met beeld (erg irritant),
                Instellingen: Dolby naar Stereo & Media tunneling " op AAN zetten,
                helpt wel wat, maar geluid en beeld blijven niet in sync lopen  
           B. Beeld bevriest,
           C. Geluid loopt soms wel voor 3-20 seconden lang tot 10 seconde achter op het beeld.
           D. Beeld wordt zwart, (nog) niet meer opgetreden sinds 18 Juli-2024 (nieuwe software  

versie).     

Met een “Google Chromecast Google TV 4K" (= GCGTV-4K, met adapter met Ethernet aansluiting!) op dezelfde TV heb ik al die problemen NIET. Ook als ik de HDMI- en de ethernet-kabel van de TV-box-4K verwissel met die van de GCGTV-4K, blijft de de GCGTV-4K het prima doen met TV kijken via de Odido App en geeft TV-box-4K de genoemde problemen met TV kijken.
Ook TV kijken via de Odido App de GCGTV-HD via 2,4GHz of 5GHz Wifi naar de T56, werkt ZONDER problemen.
Ook TV kijken via de Odido App op de slaapkamer met een GCGTV-HD via 2,4MHz Wifi naar de T56, werkt ZONDER problemen.
@NewUser:  De Guidon monteur van jouw heeft denk ik in praktijk gezien dat die TV-box-4K problemen geeft en de GCGTV-4K(HD) NIET.

Ik ben ook vrij technisch en ben het met je eens dat het hoogst waarschijnlijk een te kleine (of geen) buffer is die de Odido TV zenders kijken (App) gebruikt OF dat het Audio en Beeld in sync. houden of in sync zetten niet goed gebeurd bij het ophalen van de gegevens uit die genoemde buffer.

Ook op het "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie" Tweakers FORUM staat het vol met dit soort klachten over TV kijken via de TV-box-4K. De problemen zouden worden opgelost met de nieuwe software voor de TV-box-4K van 18 jul-2024.
Alleen "D." is niet meer opgetreden, de rest van de problemen met TV kijken via de TV-box-4K treden nog steeds op.

Ik zit nu nog in de periode 10 mnd "nieuwe klanten voordeel" dat ik 30 euro betaal voor Glasvezel+TV-box-4K+TV-zenders (dus een soort gratis TV+TV-box-4K). Als het zo blijft stuur ik in ieder geval de Media-box terug voor die 10 maanden zijn afgelopen.
Als Odido dan sportief is geven ze mij de genoemde 10 maanden 2,50 euro (extra) korting omdat de TV-box-4K niet goed werkt en ik een eigen GCGTV-4K moet gebruiken.

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 2 maart 2025

@hanshe 

Helaas heb ik ook soortgelijke problemen

via de tvbox (bekabeld of via wifi) is de kwaliteit vooral bij tegenlicht/ snelle bewegingen vaak slecht.

Bijvoorbeeld als ik The Tribute, Battle of the Bands kijk.     Alsof de resolutie te klein is ..  blokjes   

Maar als ik via de odido app op mijn Android telefoon stream naar de tvbox is het beeld goed !!

De monteur heeft alles nagelopen en zegt dat het aan mijn oude Samsung LCD TV komt

Hij meet (overdag) het maximaal te halen  kb signaal op de uitgang van de tvbox.

Waarom is het beeld via de odido app dan wel goed???

TV kijken via mijn Android mobiel vind ik niet handig omdat we vaak terug kijken.

Doorspoelen is met de afstandsbediening veel makkelijker.

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@hanshe, dank voor deze melding! Dit moeten we zeker oplossen. Ik lees echter wel wat de monteur zegt. Het zou kunnen liggen aan je TV en dus de HDMI poorten (dat kan verklaren dat je er via de app op de tv geen last van hebt). De monteur geeft ook aan dat het kan liggen aan de HDMI splitter die je gebruikt. Is dit al eens uitgesloten? Is er anders een andere TV in huis waarop je de Mediabox kunt aansluiten? Ik ben benieuwd!

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 5 maart 2025

Hi Cheyenne,

dank voor je bericht!

De app zit niet op mijn TV

De App zit op mijn mobiel.

Met de HDMI poorten of kabel  is niks mis want het goede beeld komt ook via die route:

Mijn mobiel   streamt naar TV BOX odido   via de HDMI poorten/ kabel  naar de TV

mooi beeld  ook bij beweging en of veel tegenlicht.   De splitter is er al tussen uit op aanraden van de monteur. 

Demi van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • 1968 reacties
  • 8 maart 2025

Hi ​@hanshe, helemaal duidelijk zo! Juist via de Mediabox zelf zou je verwachten dat dit beter werkt dan dat het gestreamd moet worden vanaf een mobiel apparaat. Volgens de monteur is de snelheid verder wel in orde. Heb je toevallig ook een andere LAN-poort op het modem geprobeerd en werkt dit beter? Ik heb daarnaast ook je verbinding onder de loep genomen, maar ik kan het signaal van de Mediabox niet uitlezen. Ik ben verder wel nog benieuwd of je dit bij deze programma's alleen ervaart met live tv of ook met terugkijken/opnames? En ervaar je dit ook op bepaalde momenten van de dag als je dit kijkt of is het altijd zo? Bijvoorbeeld in de avonduren merk je dit meer dan overdag? Dan kunnen we dit gerichter onderzoeken. Dank je wel alvast!

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 15 maart 2025

Hi Demi,

dank voor je reactie. Het slechte beeld is zowel met live tv als met opnames. Ik heb het idee dat het 's avonds als er meer mensen gebruik maken van de glasvezel erger is.  Vrijdagavond was het weer heel erg slecht toen we tribute battle of the bands via de TV BOX terugkeken. We moesten weer kijken via de app op mijn mobiel. Dat gaf een goed beeld.  Maar via die app kun je niet nauwkeurig navigeren door de tijdlijn van de uitzending die je bekijkt. (we spoelen de reclame door...)      We overwegen om weer naar KPN te gaan. Het is toch te gek dat dit probleem zich voordoet. Is er niet een ingenieur die weet waarom de TVBOX via de wifi ingang en de bekabelde ingang een heel slecht beeld geeft (lage resolutie) terwijl als je streamt naar dezelfde tvbox, je een scherp beeld krijgt (hoge resolutie). Of is het reeds bekend en wordt er gewerkt aan een nieuwe versie van de TVBOX. Als dat zo is, wachten we daarop. 

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14045 reacties
  • 17 maart 2025

Hey ​@hanshe, dit hoort de Mediabox niet te laten zien. Ik zie dat er een monteur is geweest en die geeft aan dat de HDMI-poort/splitter defect kan zijn. Heb je toevallig een ander beeldscherm waar je de Mediabox op kunt testen? Dan kunnen we de tv zelf uitsluiten. Je internet is verder helemaal in orde volgens de monteur. 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen