Skip to main content

Hallo,

 

Geweldig ding die Android TV Box. Ik heb mijn afstandbediening ontkoppeld en opnieuw gekoppeld. Nu lukt het niet meer om de volume te regelen op mijn externe audiobron (versterker) met de afstandsbediening van de TV Box. Tijdens het instellen via het menu, waar je het merk van de versterker kiest, zie ik wel dat de versterker even reageert, en ik sluit af met OK. In het menu staat 'afstandbediening regelt volume audio apparaat', maar toch reageert de tv. TV is optisch op het audioapparaat aangesloten.

Hi @Arco, kan je mij iets meer uitleg geven over de situatie van de aansluiting?

Heb je de afstandsbediening al nog een keer opnieuw gekoppelt? Kan je eens een factory reset uitvoeren op de Mediabox en koppel de afstandsbediening opnieuw. Is het daarna opgelost?

 

Afstandsbediening ontkoppelen & koppelen

  • Wil je de afstandsbediening ontkoppelen van de Mediabox? Druk dan tegelijk op oOK] en eVolume omlaag] en houd de knoppen minimaal 3 seconden ingedrukt.
  • Wil je de afstandsbediening weer koppelen? Druk dan tegelijk op oOK] en eThuis] en houd de knoppen minimaal 3 seconden ingedrukt.

Fabriekreset van de TV box heeft niet geholpen, ook het ontkoppelen en opnieuw koppelen van de afstandsbediening niet.

De tv zit optisch aangesloten op een Yamaha versterker. Als ik via het afstandsbedieningmenu van de TV Box het volume van de Yamaha als extern audioapparaat instel, zie ik tijdens de test dat de afstandsbediening 1x reageert op de Yamaha. Sluit ik af met OK het werkt, reageert het volume niet op de afstandsbediening.

Tijdens de eerste installatie werkte alles prima. 

Bijgevoegd een foto hoe de instellingen ingesteld staan.

 

Uiteraard reageert wel de originele afstandsbediening van de Yamaha op het volume (duh).


Ik wil toch @peter-keetfm vragen of hij hier nog iets meer vanaf weet @Arco. @peter-keetfm zou jij je expertise hierover willen laten glijden? Wellicht dat jij nog een idee hebt om dit op te lossen!


@Arco Hoi

Het lijkt erop dat alles goed staat.

Wat ook nog eens wil helpen de Odido box hard uitschakelen.

Dat doe je door de stroom stekker er uit te halen voor 10 seconden.

Mocht dat niet werken kun je de onderste instelling bij HDMI CEC uitschakelen/inschakelen. (Volume regeling)

 


Zojuist weer even geprobeerd, maar ook deze optie's bieden geen oplossing.

 

Ik heb de box 1 minuut lang volledig ontkoppeld. De volumeregeling onder CEC stond niet aan, deze is nu aangevinkt. Ik heb opnieuw de Yamaha toegevoegd als audioapparaat, maar de tv blijft reageren op de volume toetsen (geeft uitaard alleen aan dat hij optisch aangesloten is). Nogmaals de Yamaha reageert wel even tijdens de test bij instellen van het audioapparaat. Ik begin te vermoeden dat het een softwareprobleem is omdat ik ergens had gelezen dat in het verleden problemen waren als je de afstandsbediening als deze werdt ontkoppeld.

Hoe nu verder ? Ik zit nu weer met 2 afstandsbedieningen op mijn schoot.


Hi @Arco, ik kan mij voorstellen dat steeds tussen twee afstandsbedenieningen schakelen niet optimaal is. Gaan we iets aan doen! in principe zou het niet meer uit moeten maken als je de afstandsbediening ontkoppelt dat deze niet meer te koppelen is. Dit is namelijk al met de nieuwe firmware opgelost in het verleden. Ik heb je voor de zekerheid een nieuwe afstandsbediening toegestuurd, mocht het namelijk zo zijn dat met de reset de afstandsbediening niet meer de juiste versie heeft dan zou een nieuwe afstandsbediening dit moeten oplossen. Deze komt zo snel mogelijk jouw kant op!  


Hallo Demi,

 

Dankjewel voor het antwoord. De afstandsbediening is prima te koppelen met de TV Box, hij reageert alleen niet meer op de externe audiobron na het instellen. Ik vermoed dat je eroverheen gelezen hebt. Ben benieuwd of een nieuwe afstandsbediening de oplossing biedt. Zoniet, laat ik het weten.


Zojuist de nieuwe afstandsbediening ontvangen.

 

Helaas, deze is nog erger. De TV box onthoudt de instellingen niet. Niet de instellingen 'Bediening tv aanpassen' en 'Bediening van audio aanpassen'.

Ja, ik heb eerst de oude afstandsbediening ontkoppeld en ja ik heb de stroom eraf gehaald voordat ik de nieuwe afstandsbediening koppelde. Uiteraard durf ik de nieuwe afstandsbediening nu niet meer te ontkoppelen (ook al werkt ie maar half)

Wie van de moderators wil mij een een nieuwe Android box toesturen en dit probleem voorleggen bij de technische dienst ? Of ben ik de eerste die met dit probleem aankomt ?


 De feuteu.


Even een toevoeging:

 

Met de nieuwe afstandsbediening is er overigens ook geen software versie meer te zien. 

 

 


Heb je dit met beide Mediaboxen of specifiek 1 exemplaar @Arco


Ik heb maar 1 TV box via een externe audiobron staan Tommie. Ik zou die van de slaapkamer eens kunnen proberen.


Nu breekt mijn klomp.

 

Met de TV Box van de slaapkamer idem dito. Nu is het erg makkelijk om te zeggen dat het aan mijn apparatuur ligt, maar met de instellingen van de afstandbediening 'Bediening tv aanpassen op Samsung', Bediening van audio aanpassen op Yamaha' en 'Volumeregeling aanpassen op Afstandsbediening regelt volume op audioapparaat' kan je niet veel verkeerd doen. Met deze instellingen blijft de TV reageren op de afstandsbediening en. dat. ligt. niet. aan. mijn. onkunde. 

Bijbehorend feitje, ik kan erop wachten dat de TV Box de instellingen audioapparaat 'vergeet' met Bediening van audio aanpassen naar 'Niet ingesteld'. 

 

Dit. Klopt. Niet !


 

En 10 seconden later...… ploep!

 

 


@Arco

Ik had laatst ook een keer dat de box de instelling niet vast hield.

Dat ging wel om een andere instelling.

Als volgt.

Zet de instelling goed. (Je bovenstaande foto)

Trek dan even de adapter eruit of usb voeding stekker.

De box zal opnieuw opstarten.

Hierna hield de box de instelling vast.

“Ik weet het klinkt raar”

Gewoon even proberen.

 


@peter-keetfm 

Krijg nou wat, het werkt. Ook de volume via afstandsbediening van de TV Box. Dat ding zit vol met kinderziektes.

 

Thanks Peter ;)


Bedankt voor alle hulp @peter-keetfm, fijn om te horen dat het werkt @Arco!  


Nog even een kleine toevoeging nu we toch in de categorie 'afstandsbedieningen' zitten: het externe bron-knopje op de TV Box afstandsbediening reageert niet op mijn Samsung Q60AA TV. Misschien een bekend issue, ik weet het niet.

 

(Deze knop 👇🏻)

 

 


Reageer