Skip to main content

Mijn Amino zit via HDMI aangesloten op mijn receiver (Denon AVX-X3700H) en is ingesteld op “Dolby Digital (AC3)” maar het binnenkomende signaal van alle zenders is gewoon stereo. Ik zie in een topic van vorig jaar dat Stereo en AC3 omgewisseld waren in de software (ik mag hopen dat dat inmiddels is opgelost), maar ook wisselen naar stereo lijkt niets uit te maken. Voorheen had ik Ziggo en daar worden er vrij veel zenders in DD doorgegeven, ik ging er eigenlijk van uit dat dat bij T-Mobile ook zo zou zijn, zeker aangezien de instelling in de software daarvoor wordt aangeboden. Ik zie ook in andere topics dat er een keer is teruggewisseld naar een oudere Amino box die nog WEL een losse digitale audio output had en dat leek toen ook een probleem op te lossen.

Mijn vragen:

  1. Ondersteunt T-Mobile Dolby Digital?
  2. Is er ergens te vinden welke zenders DD doorgeven? Er is sowieso verdacht weinig over te vinden merk ik.
  3. Ondersteunt mijn Amino-box ook DD over HDMI (want deze heeft geen losse digitale audio output)?
  4. Is de software inmiddels gerepareerd, zodat stereo en AC3 niet meer gewisseld zijn?
  5. Zou ik iets verkeerd gedaan kunnen hebben?

Alvast bedankt!

 

De beste manier is om een HDMI kabel te verbinden van de HDMI=ARC van de tv naar de HDMI-ARC op de Denon, indien deze aanwezig is op de Denon.

Dit geeft over het algemeen naar mijn ervaring het beste resultaat, bijkomend voordeel is dat de Denon  dan automatisch aan en uit gaat met de tv, en het geluid ook met de a.b. van de Amino is te regelen.

Helaas heeft de Amino in tegenstelling tot de Entone geen optische aansluiting.


Nouja, ik heb op mijn receiver natuurlijk naast de Amino ook een blu-rayspeler en een chromecast  (Google TV) aangesloten. De output van de receiver gaat ook nog door door een Philips Hue Play HDMI Sync box zodat ik van al deze apparaten met mijn Ambilight kan genieten. De Amino “verkeerd om” aansluiten via de TV naar de receiver is dus absoluut niet handig. Zou dat wel het issue oplossen dan? Want ik lees in andere topics dat het via een receiver eigenlijk ALTIJD zou moeten werken.

Ik gebruik als afstandsbediening trouwens een Logitech Harmony dus het “bijkomende voordeel” gaat niet echt op ;)

Een andere box (je noemt hier een Entone) zou ik ook helemaal prima vinden maar daar is niet zelf een keuze in te maken  toch?


Wat de box betreft heeft u gelijk, ik heb hier in de kamer de Entone 510 staan en onlangs voor de slaapkamer een 2e box aangevraagd, dan krijg je automatisch een Amino 610, zelf heb ik alleen de tv (Panasonic FHD) aangesloten op een Sony homecinema set.

Ik lees dat de Chromecast is aangesloten op de receiver? waarschijnlijk bedoeld u op een HDMI van de tv.

Momenteel zit ik nog op het oude tv platform, maar dit kan er niet mee te maken hebben


Wat de box betreft heeft u gelijk, ik heb hier in de kamer de Entone 510 staan en onlangs voor de slaapkamer een 2e box aangevraagd, dan krijg je automatisch een Amino 610, zelf heb ik alleen de tv (Panasonic FHD) aangesloten op een Sony homecinema set.

Ik lees dat de Chromecast is aangesloten op de receiver? waarschijnlijk bedoeld u op een HDMI van de tv.

Momenteel zit ik nog op het oude tv platform, maar dit kan er niet mee te maken hebben

Nee de Chromekast hangt gewoon achter de receiver, daar is een receiver voor bedoeld natuurlijk hè (zie bovenstaande afbeelding). Ik gebruik maar 1 HDMI-aansluiting op mijn TV (ik wil ook niet allemaal lange kabels door de muur moeten doorvoeren).


Een andere box (je noemt hier een Entone) zou ik ook helemaal prima vinden maar daar is niet zelf een keuze in te maken  toch?

De entone's zijn er niet meer. Vandaar dat nieuwe klanten of bij uitbreiding of vervanging een Aminio krijgen.


Een andere box (je noemt hier een Entone) zou ik ook helemaal prima vinden maar daar is niet zelf een keuze in te maken  toch?

De entone's zijn er niet meer. Vandaar dat nieuwe klanten of bij uitbreiding of vervanging een Aminio krijgen.

Aha, dat is dan duidelijk. Mijn originele vragen blijven echter nog staan natuurlijk.


Wat ik lees in dit topic 

Is dat het misschien wel helemaal niet kan met zo’n Amino … De oplossing was daar namelijk wisselen naar een Entone. Dan zou ik toch wel behoorlijk teleurgesteld zijn hoor. Surroundgeluid zomaar afschaffen met de nieuwe kastjes (waarschijnlijk vanwege kostenbesparing) en daar niets officieel over laten weten is niet heel chique. Maar goed, ik wacht graag het officiële antwoord af uiteraard :)


OK, ik ben er inmiddels achter. "Stereo" en "Dolby Digital" zijn blijkbaar nog steeds omgewisseld in de software. Ik weet vrij zeker dat ik dat al geprobeerd had, maar door "Stereo" te kiezen krijg ik nu inderdaad wel gewoon Dolby Digital. Beetje vreemd, maar het werkt in ieder geval :)


@rvbakel , hartelijk bedankt voor je opmerkzaamheid, ik heb het nu bij mij thuis gelijk aangepast. 

 

Het lijkt op dat t Mobile iets probeert zonder uitgebreid te testen. Dit lijkt op een een oude(re) fout.

t-Mobile maakt er maar een potje van vind ik!

 

 


Nu ik Dolby Digital gebruik is de Amino gisteravond al wel 3 keer vastgelopen (beeld en geluid blijven stilstaan). Uitzetten en aanzetten verhelpt dit probleem maar het is wel vervelend. Ik hou het even in de gaten ;)


Ja daar hadden wij ook last van. Ik dacht nog even dat het lag aan de uitzending, maar nee, het is opnieuw t-Mobile die steken laat vallen.  Misschien is het inmiddels tijd voor een overstap naar een concurrent, die de audio wel goed voor elkaar heeft.

 

 

 

 

 


Goed nieuws, je kunt de nieuwe software versie downloaden waarin de verkeerde situatie is opgelost.


Merci. Versienummer is nu 

Video MSA V600R019C10LNLD01-EPG-20211207-7614