Skip to main content

Beste lezers, 
Ik heb deze soortgelijke vraag eerder voorbij zien komen en toen stond er als reactie op dat de Mediabox al geruime tijd niet uit had gestaan. Wij hebben sinds vandaag Odido en hetzelfde probleem. Op NPO 1  horen we alle geluiden uit het stadion, maar geen commentaar. (Net of er een complete geluidsband mist). Op de Belg hebben we wel commentaar, dat is een work around, maar natuurlijk niet zoals het hoort.

Daarnaast heb ik ook geregeld, weer alleen bij NPO 1, dat wanneer we de TV aanzetten het geluid goed is, we daarna zappen naar een ander kanaal, daar is het geluid ook oké en wanneer we weer terug gaan naar NPO 1 is het geluid ineens heel zacht/slecht en ook niet fatsoenlijk meer in te stellen. Dan moet eerst de hele box uitgezet worden. 

Nu we steeds meer zenders aan het nalopen zijn, komen we er achter dat het bij heel veel zenders slecht is/niet klopt. Hoe kan dat??

Met vriendelijke groeten 
Nico

Hi @Anico, het is natuurlijk wel fijn om commentaar te hebben bij de wedstrijden! Heb je terwijl dit voorkwam de Mediabox helemaal opnieuw opgestart en heeft dit het probleem opgelost? 

Het is op dit moment bij ons bekend dat het geluid opeens van volume kan verschillen tijdens het zappen. Een tijdelijke oplossing is inderdaad om de Mediabox opnieuw op te starten. Ik ben daarom benieuwd of dit wellicht te maken kan hebben met dat het commentaar niet te horen was. Dit probleem wordt trouwens met de volgende update van de Mediabox opgelost! 

Nee, totaal niet. Was volkomen nutteloos zelfs. Het bleef hopeloos.

Ik ben zelf aan het rommelen/zoeken gegaan met de instellingen voor het geluid in de mediabox zelf. Bijvoorbeeld geen surround meer toepassen etc en daarbij werd het beter. Toen konden we in ieder geval weer alles horen. Maar dat kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn. Maar het is wel raar dat het bij sommige kanalen wel goed werkt en bij andere niet. 

Qua (HDMI) verbindingen weet ik dat alles wel goed staat, dus aangesloten op ARC etc. De mediabox herkent de overige apparatuur ook. Dus dat zou het probleem niet moeten zijn. 

Ik ben overigens wel benieuwd of de instellingen behouden zijn gebleven als ik vanavond de TV weer aanzet. 

@Anico Fijn dat je het geluid iets hebt kunnen verbeteren. Laat je het mij weten of de instellingen nog goed staan na vanavond?

Betreft het issue met het geluid, dit is inderdaad niet te bedoeling. De verwachting is dat dit euvel met de nieuwe softwareversie van de Mediabox is opgerold. 

Op dit moment wordt deze versie getest door onze beta testers. Zodra deze er succesvol doorheen is, wordt dit ook uitgerold naar alle andere klanten. 

Ik zal erop terugkomen. Wanneer is de planning dat die update moet komen? 
Ik neem aan dat er wel een richting is van hoe lang iets getest wordt en wanneer er feedback gegeven moet zijn?

@Anico De softwareversie zal ongeveer 2 weken getest worden, dit zal ergens deze week van start gaan. 

Naar aanleiding van de uitkomst, wordt er tegen die tijd meer bekend gemaakt over de uitrol van de planning voor de rest van de klanten. Vermoedelijk zal dit ergens tussen het EK en de Olympische spelen zijn. Ik adviseer je om het Mediabox topic in de gaten te houden, hier plaatsen wij alle updates: Nieuw bij Odido TV: Mediabox | Odido community

Het geluid is aanwezig, het is alleen jammer dat de surround nu niet meer de kwaliteit heeft die je zou willen. Hopelijk is dat met de update verholpen.

Dat is absoluut onze inzet @Anico, ik heb vertrouwen in de nieuwe update. Hier gaan wij voor je achteraan!

Beste @cal of andere lezer, 

De mediabox heeft een update gekregen en zodoende ben ik weer met het geluid aan het stoeien gegaan. Eindelijk een beetje tijd over. 

Maar het werkt nog steeds niet zoals het mijn inziens zou moeten. Ik heb nog steeds geen goed werkend Surround Sound. Hebben jullie nog andere opties of ideeën waar ik zou kunnen doen? 

Groet Nico

Hi @Anico, heb je extern audioapparatuur aangesloten? Werkt het geluid wel goed als het via de tv verloopt?

Heb je toevallig Dolby aan staan of staat hij op stereo?

Hallo @Tommie van Odido

Wij hebben inderdaad externe apparatuur aangesloten. Een 5.1 surround set van Samsung.

Ik heb nu een instelling dat het geluid in basis ook goed werkt, alleen de hele surround werkt niet. Het is niet meer dan stereo vanuit de frontspeakers naast de TV. En dat is toch wel een beetje zonde. 

• De instellingen zijn als volgt: 
    - Indelingen:
      Dolby DRC Mode → High (andere instellingen geven geen ander resultaat
  • S/PDIF output: aan
  • AC4 dialoque enhancement: geen → elke andere instelling zorgt ervoor dat het geluid verslechterd (goede achtergrondgeluiden maar geen fatsoenlijk spraak)
  • Audiosignaal: Dolby Digital AC3

Wat gebeurt er als je Dolby op Stereo zet @Anico

@Tommie van Odido niets anders. 

@Anico Heb je dit geprobeerd door eerst de Mediabox een herstart te geven en dan de instellingen aan te passen? Mocht dit niet zo zijn wil je dit alsnog proberen? Ik hoop dat dit wellicht de oplossing is. 

Beste @Teresa van Odido en @Tommie van Odido 

Ik heb de Mediabox inmiddels meerdere keren herstart en zelfs een aantal keren terug gezet naar de fabrieksinstellingen.  Niets helpt, geluid blijft slecht en ik krijg het niet “surround”. 
Nog meer opties? 

Het zal toch niet aan de surround set liggen? Dat deze te oud is en niet meer wordt ondersteund?

Ik ben wel benieuwd of dit niet aan de zenders kan liggen, is het alleen bij live tv of ook bijvoobeeld op Netflix @Anico? Heb je de surround set aangesloten via HDMI of ? 

@Tommie van Odido  of…? 

De box is aangesloten op de surroundset via een HDMI (met ARC). 
Het werkt overal niet. Zowel niet bij de zenders van de reguliere TV als bij apps zoals Netflix en Disney+.

Heb je toevallig nog een HDMI kabel in huis? Zou de HDMI kabel tussen Samsung set en Mediabox eens vervangen.

Dat is allemaal al een keer gedaan

Gebruik je de kabel die bij de mediabox zat? 

nee, een andere, maar in principe zijn die al diverse keren gewisseld. Daar ligt het echt niet aan.

Het heeft misschien met bandbreedte te maken, gebruik je wel een HDMI 2.0 of 2.1 kabel?

Ik heb alles nagelopen, HDMI kabel is goed. 

Ik heb het tweede kastje wat ik in huis heb gehaald en dat geprobeerd. Geluid blijft hetzelfde, dus ruk. Nou ja, ruk. Het is normaal, maar die niet Surround. Een ik vind het best balen dat ik nu 5.1 boxen voor de sier heb staan. Want er komt uit twee boxen geluid ☹️

Het enige wat ik nog niet vervangen heb is de surround set. Want die heb ik nu net niet dubbel. Maar zou mijn inziens toch niet het probleem mogen zijn.

@Anico Dank je wel voor je terugkoppeling en de genome moeite. Net als jij wil ik heel graag dat je geluid werkt via de boxen, zodat je hier optimaal van kan genieten! 

Echter weet ik op dit moment even niet meer wat de oplossing kan zijn. @peter-keetfm Heb jij misschien enig idee? Alvast heel erg bedankt voor het meekijken! 

@Anico Hoi

Voor wat ik zover weet moet de box niet op een HDMI ARC poort.

Probeer eens een andere HDMI poort.

Ik neem aan dat je Dolby aan hebt staan in de instellingen en bij Odido TV AC3 aan.

@Teresa van Odido 

Ik gebruik de Odido TV box eigenlijk alleen voor het testen en klanten daarmee te helpen.

Ik heb nu helaas besloten om de TV box te retourneren.

En heb daarom besloten om de Odido TV box te vervangen voor de Nokia box 8010.

Groet Peter

Reageer