Skip to main content

Heb sinds aan aantal dagen in de modem (zyxel ex5601-T1) de DNS waarden aangepast om persooonlijke reden.

Deze stond voorheen op: DNS-proxy, en heb ik gewijzigd naar STATISCH.

Beide DNS waardes correct ingevuld (op afbeelding verborgen)

 

Echter de TV app op mijn smart TV opent na ruim een dag tot 3 dagen niet meer, of opent wel maar geen TV te zien (grijs scherm)

Heeft de DNS die standaard op DNS-proxy stond er invloed op?

Hoe kan ik de ik de DNS toch aanpassen zodat ik mijn eigen voorkeur DNS kan gebruiken?.

 

Hi @jo4z_tm, welkom op onze Community!

Dit zal geen invloed moeten hebben op je Smart TV. Kan je mij iets meer informatie hierover geven? 

  • Heeft alleen je tv hier last van of ook nog andere apparaten?
  • Is het alleen met onze app of met alle apps op je tv?
  • Wat voor DNS instellingen heb je op de tv staan? 

Ook zou ik @TMTV, @louisL en @Pieter_B willen vragen om hier een deskundig oog op te werpen. Alvast bedankt! 


  • Heb alleen op TV er last van, internet etc werkt gewoon.
  • Is alleen met de Odido app, deze is ook al opnieuw geinstalleerd, en TV spanningsloos gemaakt en wederom ingeschakeld
  • De DNS stond op: DNS waarden: DNS-proxy, en heb ik gewijzigd naar: Statisch: als DNS waarde DNS 1: 85.203.*.* en DNS 2:85.203.*.* (ip deels door verborgen) betreft een DNS van expresvn tbv mediastream

DNS en DNS-Proxy hebben nogal een verschil in functionaliteit.

DNS is min of meer een directe vertaling van wat je vraagt, maar een DNS-Proxy is min of meer een ‘middle man’ die je verzoeken afhandelt.

Proxy betekent in netwerken eigenlijk niets meer dan ‘caching’ data, maar dat gaat niet op voor streaming data.

Proxy heeft ook privacy in zich, omdat de proxy de request doet i.p.v. de eigenlijke requester.

De reden waarom je gebruik wilt maken van een proxy voor je thuis verbinding is mij niet duidelijk wat je hiermee probeert te winnen, maar dat kan een keuze zijn

 


Nog even een aanvulling: DNS speelt voor de router op 2 manieren:

  • Via DNS krijgt de router vanuit Odido de eigen DNS servers aangewezen. Die zal de router voor het bepalen van de IP-adressen voor eigen verkeer gebruiken.
  • Voor de clients zal de router normaal gesproken als proxy reageren. D.w.z. dat de router aan clients het eigen IP-adres als DNS resolver opgeeft. Clients sturen dan alle  DNS aanvragen aan de router die op zijn beurt weer de vraag verder het internet opstuurt naar de DNS servers die hij zelf van de provider heeft gekregen via DNS (zie boven). Dat is is de proxy setting. Dat heeft als voordeel dat de router antwoorden op eerdere vragen kan opslaan en niet iedere keer naar het internet hoeft te gaan (cache)
  • Voor de “vanaf ISP” instelling werkt de router niet als proxy/cache voor DNS, maar stuur de vanaf de ISP ontvangen DNS server adressen naar de client. Die kan dan zelf direct naar de ISP DNS server vragen om de IP-adressen
  • De static instelling geeft via DHCP de clients de adressen van de ingestelde DNS servers. Die kunnen dan direct hun vragen aan de ingestelde DNS server sturen.

Ik heb even wat zitten Googlen voor IP-servers in 85.203 en vind alleen 85.203.37.1 en  85.203.37.2. Dat zijn echter geen recursive servers (servers die als ze zelf niet het IP-adres hebben ze verder zoeken op het internet) maar zo te zien authorative servers voor een bepaald domain. Die kun je dus niet gebruiken als name servers.

Waar heb je gevonden welke domainname servers je moet gebruiken? Is dat voor expressvpn’s DNS now?

 

 


Reageer