Skip to main content

Stel je hebt de tv box van T-Mobile al ingesteld op de Audio Codec Dolby Digital (AC3).
Na verloop van tijd merk je dat beeld en geluid niet goed genoeg meer synchroon lopen.
Volg deze drie stappen om dit probleem op te lossen:

1. Klik op het huisje op de afstandsbediening en  ga bovenin naar ACCOUNT. Klik op  INSTELLINGEN. Selecteer Audio & Ondertiteling. Ga naar  Zender Audio Codec:.
2. Klik rechts (of links) bij Dolby Digital (AC3) en selecteer zo Stereo.  Klik daarna rechtsonder op Opslaan.
3. Herhaal stappen 1. en 2. alleen klik je nu rechts (of links) bij Stereo, en selecteer je weer Dolby Digital (AC3).  Klik ook nu weer op Opslaan.
4. Druk een paar keer op het huisje op de afstandsbediening om terug te keren naar de normale tv weergave.

Hiermee heb je de 'Zender Audio Codec' gereset en dat zorgt, als het goed is, voor een minimale audio vertraging.

Ter info1:
Videosignalen zijn normaalgesproken complexer dan audiosignalen. Maar digitale audio blijkt soms nog meer tijd nodig te hebben om het geluid verwerken. Je ervaart dat verschil doordat het home cinema-systeem het geluid later laat horen dan het beeld op TV. Je kunt ook zeggen: het beeld is eerder dan het geluid. Dit kan als storend worden ervaren als de vertraging groter is dan 450 ms (zeg maar een halve seconde).

Ter info2:

Sommige audio systemen en/of televisies, kunnen de digitale audio-uitvoer vertragen. Maar deze 'Audio out delay' maakt het probleem alleen maar erger. Je wilt de audio eerder 'naar voren'  verschuiven en juist niet nog verder vertragen.

 

Hi @ko3st, echt ontzettend bedankt dat jij dit hier deelt! Ik denk dat iedereen dit ontzettend kan waarderen en het hopelijk veel issues oplost. Mocht je nog eens zulke handige tips hebben, deel ze dan vooral weer. Maak er een hele mooie dag van! 😁


Ik heb bovenstaande reset ook geprobeerd, maar bij mij werkt het helaas niet voor RTL4 (the Voice)

Bij zenders zoals NPO 1 en NPO 2 is er overigens geen lip sync probleem.


@Marco uit Arnhem 

Vooral bij iets als de Voice kan dat zeer storend zijn die audio vertraging…

En als je alleen stappen 1. en 2. uitvoert en het dus bewust een tijdje (kwartiertje) laat staan op stereo?

 

Stel dat ook dat niet helpt, dan kun je misschien nog proberen om de firmware van de tv box opnieuw te installeren.

 

Laat maar weten of deze suggesties je hebben geholpen, OK?

 


Ik heb je tips opgevolgd maar helaas niet met 100% succes. Lip sync is wel beter geworden maar nog niet optimaal.

Alleen in stereo modus is lip sync goed.

Dit probleem is alleen van de laatste paar weken. Daarvoor nooit last van gehad.