Skip to main content

Ik heb vandaag de nieuwe android mediabox ontvangen en merkte dat ik niet meer van kanalen kan wisselen via mijn samsung afstandsbediening. Met die oudere aria box kon ik als serviceprovider op de TV “Entone” selecteren, dan werkte alles. Ik heb al serviceprovider “T-mobile” geprobeerd en “Shenzen” (dat stond onderop de mediabox als fabrikant) maar niets lijkt te werken. Hoe kan ik toch mijn samsung afstandsbediening gekoppeld krijgen?

@aartvdwerf Hoi

Je zal in de database van Samsung kunnen zoeken naar Nokia box 8000 of MagentaTV One. (Zelfde infrarood code)

Het signaal zal dan via infrarood gaan. (Zoals u had met de oude ontvanger)

 

Een andere mogelijkheid is HDMI CEC.

Bij Samsung heet dit Anynet+ Link.

Zet deze functie aan op jou tv.

Dan zal de communicatie via de hdmi kabel gaan.

Afhankelijk van type tv toestel kunnen de functies van de Samsung afstandsbediening zo doorgeven worden aan de Odido TV box.

 

 


Beste Peter,

Thanks voor je uitgebreide antwoord. Helaas werkt geen enkele optie. Heb als eerste Anynet+ geprobeerd. Dat stond al aan schijnbaar maar werkt niet. Zodra ik op channel+ klik schakelt de samsung TV over naar live-TV en geeft aan geen kanalen te hebben. Hij stuurt dus niets door naar de mediabox van odido.

Daarna geprobeerd Nokia en MagentaTV te selecteren als serviceprovider. Beiden krijg ik gevonden, maar de afstandsbediening doet niets op de mediabox. 


@aartvdwerf 

Dan zal het probleem aan je tv liggen.

Heb je de stroom stekker van de tv er al voor even eruit gehaald. (Soort herstart)

Ik heb in mijn Logisch Harmony hub (universele afstandsbediening) de Nokia box 8000 staan en kan de Odido TV box bedienen via de hub. (Via infrarood)

Bij recente tv,s zal de hdmi cec ook moeten werken.

 


Weet niet wat recent is, maar het is een qled uit 2022 (uit de 9 serie, dus de meest uitgebreide qua opties). Bij samsung kies je ook niet voor een precieze box, maar voor een serviceprovider.

Zit op de nieuwe android mediabox uberhaupt wel infrarood? Kon zo geen oogje ontdekken. En dat anynet+ zit er dus op maar doet verder niets als ik dat aanzet voor dat hdmi kanaal (ook alle andere hdmipoorten al geprobeerd).


Nee, op de Odido android box zit geen infrarood.  Daarom sprak @peter-keetfm over die hub. Dan vertaald de hub de signalen naar Bluetooth,  wat de Android gebruikt.


Aah duidelijk, daar zou dan nog iets tussen moeten. Beetje omslachtig voor die paar keer dat ik het nodig heb, dan houdt ik de extra afstandsbediening er maar bij. Mocht iemand anders nog andere oplossingen hebben hoor ik het graag :-)


@eric

De Odido TV box heeft wel infrarood.

Even voor de duidelijkheid hier.

Ik spreek over via infrarood.

De Odido TV box is zowel via bluetooth als via infrarood te bedienen.

Mijn hub stuurt de commando dan ook via infrarood.

Daarom spreek ik vaak in topics de box moet een zichtbare verbinding hebben.

Het is zelfs mogelijk om de Odido TV box afstandsbediening op infrarood te zetten.

Dat had ik toen gedaan bij de problemen die er waren met het koppelen via bluetooth.

@aartvdwerf

Als de universele afstandsbediening de Nokia box 8000 (code) zend via infrarood moet de Odido TV box reageren.

 

Om nog meer verwarring weg te nemen.

Mijn hub kan ook bluetooth zenden.

Zo heb ik nog een hub bij de bar staan die via bluetooth mijn Nvidia Shield tv pro bediend.

 

En het koppelen van de hub via bluetooth met de Odido TV box wil niet goed.

Daarom heb ik deze via infrarood gekoppeld (de hub in de woonkamer.)

 

Even wat anders @aartvdwerf 

Je TV is wel recent 2022.

Waarom gebruik je de Odido TV app niet.?

(Odido TV kijken zonder box)

 


@peter-keetfm het werkt bij samsung net wat anders, het is ook geen universele afstandsbediening maar ‘gewoon’ de standaard samsung afstandsbediening. Hoe dat precies werkt dat hij dan ook op andere tvboxen werkt weet ik niet. Ik kan dan ook geen precieze mediabox selecteren bij samsung, alleen een serviceprovider (bijv. ziggo, kpn). Misschien dat de nieuwe android box nog te nieuw is en later wel opgenomen gaat worden.

Ik gebruik de app overigens ook gewoon, ik hoopte alleen met die nieuwe android box NPO1 UHD te krijgen tijdens het EK dit jaar maar dat is hem sowieso niet geworden 😞. En de app zelf is ook best buggy, krijg daar regelmatig foutmeldingen op, het werkt niet zo stabiel als een losse mediabox.


@aartvdwerf 

Ik weet niet precies hoe het bij Samsung werkt.

Maar verwacht hetzelfde idee als Sony.

Ik kan met de Sony afstandsbediening randapparatuur bedienen doormiddel van infrarood. (universele afstandsbediening)

Dit kan ik via het menu in de tv doen.

De tv stuurt dan de infrarood code via bluetooth naar de afstandsbediening van de Sony tv.

 

Dat je alleen provider in kan stellen vindt ik nogal beperkt.

Maar als je hier T-Mobile.de (T-Mobile Duitsland) kan selecteren moet het ook werken.

 


Die staat er helaas ook niet tussen. T-mobile zelf wel, maar die doet verder niets. Die zal nog wel gekoppeld zijn aan de oude ariabox.


Ik heb zelf geen Samsung. (kan het niet testen)

Maar als ik dit bericht zo lees moet je paar keer nee gebruiken.

Dan kun je het type invullen.

Gebruik hier Nokia box 8000 of MagentaTV One.

 


Nogal grappig dat op de 2 tv merken die 80% van de markt zijn (LG en Samsung) het niet mogelijk is om de tv afstandsbediening te gebruiken…

Hoe kan dit in vredesnaam over het hoofd gezien worden? 

 

De app is echt geen optie. Die is traag als een malle. 

 

Tijd voor een update waarmee de box dus andere codes accepteren kan. Lijkt me immers gewoon een software probleem?


@Hutjeflut

Met respect maar het probleem ligt bij de TV fabrikant.

Ik zal dit proberen uit te leggen.

1- infrarood

Ik gebruik een Logitech Harmony hub die de commando via infrarood naar de Odido TV box stuurt.

De Odido TV box kan prima de infrarood “codes” ontvangen.

2- HDMI CEC

Als ik de Odido TV box via HDMI op mijn oude Philips Android 8 TV aansluit werken alle functies van de Philips afstandsbediening.

(Dit als test omdat deze TV met de Odido TV app prima werkt)

De conclusie zal dan zijn dat het niet aan de Odido TV box ligt.

(Gids, up/down, cijfers, enz.) Stuurt mijn Philips afstandsbediening door via HDMI CEC naar de Odido TV box.

 

 


Reageer