[Update 28-01]
De uitrol van de update is iets opgeschoven van 25, 26 en 27 januari naar 27 en 28 januari en 4 februari.
Hi all,
Goed nieuws, aanstaande maandag, dinsdag en woensdag (25, 26 en 27 januari) gaan wij in de nacht alle TV Boxen die gebruik maken van T-Mobile TV rebooten voor een software update!
Deze update zal het grootste deel van de black-screens, sneeuwbeeld, alleen NPO 1, 2 en 3 te ontvangen en problemen met geluidssets door HDCP oplossen. Wil je de update vandaag al binnen halen, dan kan dit door een simpele handmatige reboot zonder netwerkkabel.
Wil je weten op welke versie je nu zit? Je kunt de softwareversie opzoeken in het TV-menu. Ga naar ‘Account’ en ‘Instellingen’ en kijk bij ‘Versienummer’. De nieuwste softwareversie eindigt op de cijfers '7255’ (de firmware versie blijft dus ongewijzigd na deze update).
Verbeteringen
We hebben twee functies verbeterd:
- Terug Kijken: wanneer je in het TV menu naar 'Terug Kijken' gaat, kan je voortaan eenvoudiger alle beschikbare afleveringen van een serie kiezen. Als je bijvoorbeeld het programma 'OP 1' wilt bekijken, kan je meteen het eerste resultaat in de lijst kiezen. Je krijgt dan een extra scherm waarin alle beschikbare afleveringen van 'OP 1' getoond worden. Zo kan je makkelijker kiezen welke aflevering je wilt bekijken.
- Verder Kijken: deze menu optie toonde tot nu toe alleen de tv-programma's die je via Terug Kijken of Cloud Opnemen hebt bekeken. Als je een live tv-programma hebt gepauzeerd of via Begin Gemist aan het kijken bent, moest je voorheen het programma weer vanaf het begin bekijken. Voortaan wordt ook onthouden waar je bent gebleven als je hebt gepauzeerd of via Begin Gemist hebt gekeken. Je kan het programma via 'Verder Kijken' dan gewoon hervatten!
Technische toelichting
Hierbij een technische uitleg van de oorzaak van de issues voor de liefhebbers: Voor de beveiliging van de content maken onze TV Boxen gebruik van HDCP. De Aria 6 TV Box maakt gebruik van HDCP 2 wat problemen blijkt te geven bij het gebruik van oudere versterkers/geluidssets die HDCP 2 niet ondersteunen. Met de nieuwe update “forceren'” we de TV Box in deze gevallen terug naar HDCP 1. Hierbij kan het wel voor komen dat je even een seconde zwart beeld ziet. Als je verder zapt dan verdwijnt het zwarte beeld echter en zou dit niet meer voor moeten komen,
Let op: deze update neemt niet alle (black screen) issues weg die er zijn, dit kan namelijk meerdere oorzaken hebben. Maar de update vermindert het aantal keer dat het voorkomt en zeker deze specifieke gevallen aanzienlijk! In de meeste andere gevallen verhelpt een reset van de TV Box een eventuele ‘black screen’.
Mochten er nieuwe issues ontstaan of opvallendheden zijn naar aanleiding van deze update, dan horen wij dit graag!
Ervaar je nog steeds problemen na de update? Laat dan een bericht achter in dit topic met de volgende informatie:
- Heb je al een reset van de TV Box en de modem uitgevoerd volgens de door ons aangegeven stappen? Let op: Als dit niet het geval is dan zullen we je alsnog vragen om dit eerst te doen.
- Is de TV Box rechtstreeks aangesloten op de TV of zit hier bijvoorbeeld een versterker tussen? Zo ja, sluit de TV Box dan even rechtstreeks aan om te controleren of het probleem zich dan ook voordoet.
- Welk probleem ervaar je precies (zwart beeld, sneeuw, zie je misschien een foutmelding etc.)?
- Wanneer doet het zich voor? Het liefst ontvangen we een datum en tijdstippen zodat we in de logs terug kunnen zien wat er op dat moment gebeurt.
Het kan voor komen dat oude hardware ook geen HDCP 1 ondersteunt, in dat geval zal deze hardware niet goed werken met de TV Box. Is dit bij jou het geval? Dan ontvangen we graag gegevens over welk merk en type hardware je gebruikt en hoe oud deze is zodat we in kaart kunnen brengen om welke apparatuur dit gaat.