Skip to main content
Beantwoord

Zyxel T5601-T1, hoe werkt ouderlijk toezicht instellen?

• October 9, 2026
  • 7 reacties
  • 36 Bekeken

Ouderlijk Toezicht, hoe werkt zoiets echt?

Na wat browsen en het bellen met Odido helpdesk zou ik graag een goede uitleg krijgen hoe ouderlijk toezicht c.q. het tijdsgestuurd blokkeren van netwerkverkeer naar bepaalde apparaten werkt.

Welke Odido of echte Zyxel Expert kan helpen?

Beste antwoord door rvk01

7 reacties

rvk01
  • Antwoord
  • October 9, 2026

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • October 9, 2026

​@rvk01 Dank voor de snelle reactie.

Mijn vraag is echter ‘hoe’ het echt werkt. 

Hoe beperkt de Zyxel EX5601-T1 het netwerk verkeer?
Op welk nivo grijpt de firmware / software in.
Een diepere technische vraag dus.

rvk01
  • October 9, 2026

Ik neem aan een combinatie van iptables en ebtables (daar kunnen ook tijdsblokken aan gegeven worden). Bedoel je dat? Zyxel loopt op hun eigen Zyxel OPAL-firmwareplatform (wel gebouwd op een Linux-kernel). Ik denk verder dat je hier niet zoveel informatie van Odido hoeft en kunt verwachten. Die weten dat ook niet want de (aangepaste providers-) firmware komt gewoon van Zyxel.

Maar intern zal er waarschijnlijk wel zoiets als dit gebeuren:

nft add rule ip filter INPUT meta day "Sun" meta hour "15:00"-"20:00" drop

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • October 9, 2026

Ik neem aan een combinatie van iptables en ebtables (daar kunnen ook tijdsblokken aan gegeven worden). Bedoel je dat? Zyxel loopt op hun eigen Zyxel OPAL-firmwareplatform (wel gebouwd op een Linux-kernel). Ik denk verder dat je hier niet zoveel informatie van Odido hoeft en kunt verwachten. Die weten dat ook niet want de (aangepaste providers-) firmware komt gewoon van Zyxel.

Maar intern zal er waarschijnlijk wel zoiets als dit gebeuren:

nft add rule ip filter INPUT meta day "Sun" meta hour "15:00"-"20:00" drop

Dit kan dus eigenlijk ook via een level 2 switch? 

rvk01
  • October 9, 2026

Dit kan dus eigenlijk ook via een level 2 switch? 

Als je daar toegang hebt tot de filtering wel ja (wat je niet bij alle switches hebt). Level 2 op MAC adres niveau en Level 3 op IP adres niveau. Maar ja, er zijn uiteraard ook andere oplossingen. Moet je uiteraard wel zorgen dat er geen direct contact met de router en zijn wifi is.

• October 11, 2026

Dat werkt op basis van MAC adres. Als als iemand "willekeurig MAC adres gebruiken" ingesteld heeft op zijn device, dan werkt het niet.

Samsung toestel. 

rvk01
  • October 11, 2026

Dat werkt op basis van MAC adres. Als als iemand "willekeurig MAC adres gebruiken" ingesteld heeft op zijn device, dan werkt het niet.

Uiteraard kun je in dat geval beter werken met het whitelisten van wel bekende MAC adressen en al het andere blokkeren 😉