Skip to main content

Zyxel T56 DHCP geeft verkeerde gatewayadres

Hoi,

Door onbekende oorzaak geeft de Zyxel router het ipadres 192.169.1.254 op als gateway terwijl dat 192.168.1.1 moet zijn dus geen enkele pc krijgt verbinding met internet. Ik heb dat opgelost door de pc’s een vast ipadres te geven en de gateway in te stellen maar ik zou toch graag weer gebruik willen maken DHCP. Kan iemand mij hierbij advies geven hoe ik dit kan oplossen?

Groet,

Cor

Uitgelichte reactie

2 maart 2025

Hallo ​@cor3925 

De T56 is aangesloten op de converter? Kan je de router eens voorzien van een fabrieksreset door het resetknopje achter de router voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld.

22 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20541 reacties
  • 2 maart 2025
Uitgelichte reactie

Hallo ​@cor3925 

De T56 is aangesloten op de converter? Kan je de router eens voorzien van een fabrieksreset door het resetknopje achter de router voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 929 reacties
  • 2 maart 2025

Volgens mij is dat een van de instellingen die in de providers firmware van Odido verborgen is.

Je zou kunnen proberen de DHCP service uit te schakelen, router restarten, en daarna weer inschakelen. Maar als de DHCP service daarna nog steeds 192.168.1.254 doorgeeft als gateway, dan denk ik dat je een complete reset moet doen van de Zyxel (10 seconden met een prikker reset indrukken).

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 3 maart 2025

Hoi,

Bedankt voor de reacties.

Ik een reset gedaan en na alles doorlopen te hebben weer geprobeert om contakt te krijgen via DHCP, maar helaas geen internet dus maar weer op handmatige gezet.

Wat kan ik verder nog doen?

Cor

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 929 reacties
  • 3 maart 2025

Zorg even dat al je gegevens in je profiel aangevuld zijn (zoals klantnummer, geboortedatum en laatste 4 cijfers van bankrekening, die gegevens zijn privé). Dan moet een moderator even kijken in jouw router waarom de gateway op 192.168.1.254. (ik neem aan dat de moderators hier wel toegang toe hebben)

(ik had echter wel verwacht dat dit met een reset opgelost zou zijn maar misschien zit het probleem bij de online Odido omgeving)

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20541 reacties
  • 3 maart 2025

@cor3925 

Misschien kan Odido je een vervangende router sturen. Staan je privé gegevens ingevuld in je community profiel?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 929 reacties
  • 3 maart 2025

Mmm, weer een post naar de moderator-rij 🤡

@cor3925 Vul al je gegevens in je profiel even aan. Een moderator moet kijken waarom die gateway in jouw router blijft steken.

Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 4098 reacties
  • 4 maart 2025

@cor3925 Welkom op onze community! 

Ik snap goed dat je dit graag opgelost wil hebben, zodat je weer volop gebruik kan maken van onze diensten. Ik help je graag verder! 

Fijn om te lezen dat je al wat stappen hebt doorlopen samen met ​@Waqqas en ​@rvk01. Dank jullie wel voor de hulp. 

Geef je mij een seintje wanneer je de gevraagde gegevens hebt toegevoegd aan je community profiel? Dan is de verificatie compleet en kan ik je gelijk verder helpen!

Pieter_B
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • 2088 reacties
  • 4 maart 2025

Melden de neem ik aan Windows PC’s dit ook via ‘ipconfig’?

Een default gateways welke zou kunnen bestaan, zijn de xxx.xxx.xxx.1 en de xxx.xxx.xxx.254. Er zijn fabrikanten welke dus kiezen voor een gateway die eindigen op .254, maar dit is niet het geval bij de Zyxel.

Zijn er ook problemen met de mobile devices, of alleen maar met de Windows PC’s? Lees niets over dat de mobile devices eenzelfde probleem ondervinden, klopt dat?

8 Ways to Fix “Default Gateway Is Not Available” Error in Windows

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 4 maart 2025
Pieter_B schreef:

Melden de neem ik aan Windows PC’s dit ook via ‘ipconfig’?

Een default gateways welke zou kunnen bestaan, zijn de xxx.xxx.xxx.1 en de xxx.xxx.xxx.254. Er zijn fabrikanten welke dus kiezen voor een gateway die eindigen op .254, maar dit is niet het geval bij de Zyxel.

Zijn er ook problemen met de mobile devices, of alleen maar met de Windows PC’s? Lees niets over dat de mobile devices eenzelfde probleem ondervinden, klopt dat?

8 Ways to Fix “Default Gateway Is Not Available” Error in Windows

Hoi Pieter,

Bedankt voor je reactie.

Ja alle apparaten inclusief telefoons doen het niet. Ik heb op allen handmatig ipadres en gateway ingesteld.

Cor

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 4 maart 2025
Teresa van Odido schreef:

@cor3925 Welkom op onze community! 

Ik snap goed dat je dit graag opgelost wil hebben, zodat je weer volop gebruik kan maken van onze diensten. Ik help je graag verder! 

Fijn om te lezen dat je al wat stappen hebt doorlopen samen met ​@Waqqas en ​@rvk01. Dank jullie wel voor de hulp. 

Geef je mij een seintje wanneer je de gevraagde gegevens hebt toegevoegd aan je community profiel? Dan is de verificatie compleet en kan ik je gelijk verder helpen!

Hoi Teresa,

Ik heb mijn gegevens ingevuld. Ik vraag mij echter af wat er bedoeld wordt met contractnaam dus dat heb ik niet ingevuld. Laat het maar weten als dat alsnog moet.

Groeten,

Cor

• heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 5 maart 2025

Ik verwacht dat dit probleem aan het modem ligt. Al moet ik bekennen niet veel verstand van dit soort zaken te hebben. 

Ik heb 2 modems thuis, een T50 en een T56. De T56 heb ik vandaag ontvangen ter vervanging van de T50 omdat deze mankementen vertoond. De T56 geeft gelijksoortige problemen als wat hierboven beschreven is, DHCP server wordt niet gevonden maar als alles handmatig wordt ingesteld werkt het wel. Afwijkende in mijn situatie was dat alles via Wi-Fi wel functioneerde, alles via kabel ging niet goed.

Ik heb voor de test nu de T50 terug aangesloten en hier werkt de DHCP naar behoren. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 929 reacties
  • 5 maart 2025

@Lucaske Ook voor jou dan even het advies al je gegevens in je profiel aanvullen.

Ik vraag me dan af of een moderator even in de router kan kijken naar het (voor ons onzichtbare) Gateway veld bij de DHCP server instellingen.

Demi van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • 1934 reacties
  • 8 maart 2025

Hi ​@Lucaske, we kijken graag met je mee hoe het zit met de T-56. Echter komen jouw geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je IBAN in je community profiel niet door de verificatie heen. Zou je de juiste gegevens willen invullen en een seintje willen geven in dit topic zodra het correct is aangepast? Dan kunnen we verder voor je aan de slag om dit uit te pluizen!

Demi van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • 1934 reacties
  • 8 maart 2025

Hi ​@cor3925, geen zorgen! Top dat je je gegevens verder hebt aangevuld, echter kan ik geen abonnement vinden op je adres die je in je profiel hebt gezet. Zou je de juiste gegevens erin willen zetten? Dan is de verificatie compleet en kunnen we ook voor jou aan de slag!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 9 maart 2025
Demi van Odido schreef:

Hi ​@cor3925, geen zorgen! Top dat je je gegevens verder hebt aangevuld, echter kan ik geen abonnement vinden op je adres die je in je profiel hebt gezet. Zou je de juiste gegevens erin willen zetten? Dan is de verificatie compleet en kunnen we ook voor jou aan de slag!

Hoi,

Sorry Demi,

Typefoutje gemaakt bij het invullen.

Nu moet het kloppen.

Cor

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • 13496 reacties
  • 10 maart 2025

Hey ​@cor3925 & ​@Lucaske, de T-56 zou dit gedrag niet moeten laten zien. Waar het exact aan ligt is ook moeilijk te zeggen. Ik wil voor nu een ander T-56 naar jullie opsturen om te kijken of het op het nieuwe modem niet gebeurt. Mag ik het modem voor jullie omruilen? 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 12 maart 2025
Tommie van Odido schreef:

Hey ​@cor3925 & ​@Lucaske, de T-56 zou dit gedrag niet moeten laten zien. Waar het exact aan ligt is ook moeilijk te zeggen. Ik wil voor nu een ander T-56 naar jullie opsturen om te kijken of het op het nieuwe modem niet gebeurt. Mag ik het modem voor jullie omruilen? 

Hoi Tommy,

Dat is goed. Stuur mij maar een vervanger.

Cor

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • 13496 reacties
  • 13 maart 2025

Ik heb je een nieuwe exemplaar opgestuurd ​@cor3925, kan je controleren of je hier geen problemen meer mee hebt? 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 18 maart 2025

Ik heb je een nieuwe exemplaar opgestuurd ​@cor3925, kan je controleren of je hier geen problemen meer mee hebt? 

Hi Tommy,

Ik heb de router geïnstalleerd maar het probleem bleef bestaan. Ik ben toen opzoek gegaan naar de oorzaak want twee apparaten hetzelfde probleem is erg onwaarschijnlijk.

Het bleek dat een accesspoint dat ik in een andere ruimte heb staat een werkende DHCP server had die op 192.168.1.254 stond. Dat accesspoint staat er al bijna acht jaar zonder dat er iets aan veranderd is en geen problemen heeft veroorzaakt.

Maar goed het probleem is uit de wereld. Nu wil ik graag nog het mailadres hebben om de router terug te sturen want dat is er niet bij geleverd.

Met groeten,

Cor

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • 13496 reacties
  • 19 maart 2025

Ah kijk aan, ja dan kun je inderdaad problemen ervaren ​@cor3925. We hebben je een e-mail gestuurd op 13-03 met de QR-code die je kunt downloaden om het retour te sturen! 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 19 maart 2025

Ah kijk aan, ja dan kun je inderdaad problemen ervaren ​@cor3925. We hebben je een e-mail gestuurd op 13-03 met de QR-code die je kunt downloaden om het retour te sturen! 

Ik heb gekeken maar kan de mail niet vinden. Ik ben bang dat die gewist is.

Kan de mail nognaals verzonden worden?

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • 13496 reacties
  • 20 maart 2025

Ik kan hem niet opnieuw versturen ​@cor3925, het serienummer is hier namelijk aan gekoppeld. Ik heb je de link via privébericht doorgestuurd. Kan je controleren of die werkt? 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen