Skip to main content
Beantwoord

Zyxel T-56 Welke LAN poorten voor welke functie (mesh router, netwerk switch, etc)

  • 16 July 2024
  • 2 reacties
  • 73 Bekeken

Hi, 

Ik ben recent overgestapt van VFZ Coax naar Odido glas 1GB icm de Zyxel T-56. Ik heb een Netgear Orbi Mesh router met 2 nodes (RBK53) die ik in AP mode op de 2,5 poort heb aangesloten. Nu wil ik een  netwerk switch aan de volgende LAN poort hangen om mijn bedraad LAN cat6a te voeden (waarbij mijn werkplek het liefst buiten de switch om rechtstreeks op de T-56) aansluit. 

Mijn vragen aan jullie:

  • Waar vind ik de capaciteit/snelheid van de overige poorten van de Zyxel T-56?
  • Obv bovenstaande uitleg, in welke volgorde zouden jullie e.a. aansluiten?
  • Welk type switch zouden jullie adviseren (managed / unmanaged). Ik heb minimaal 8 poorten nodig. 

Dank alvast!

2 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Waar vind ik de capaciteit/snelheid van de overige poorten van de Zyxel T-56?

Alle poorten van de T56 zijn 2.5Gb (WAN & LAN)

Obv bovenstaande uitleg, in welke volgorde zouden jullie e.a. aansluiten?

Als je gebruik wilt maken van de volle 2.5Gb, zul je ook moeten kijken welke max bandbreedte je netgear  poorten aan zouden kunnen. Als dat ook 2.5Gb poorten zijn, dan zou je er zelfs voor kunnen kiezen om de netgear direct op de ONT aan te sluiten via VLAN 300 settings.

Welk type switch zouden jullie adviseren (managed / unmanaged). Ik heb minimaal 8 poorten nodig. 

Een managed switch heeft alleen zin als je ook aan de LAN zijde VLAN’s zou willen inrichten, maar anders is een un-managed switch gewoon een goede keuze.

Hopelijk kun je een beetje uit de voeten met deze info.

Hi Pieter,

Dank voor je snelle en duidelijke antwoorden. Erg waardevol!

 

grt,

 

Onno

Reageer