Skip to main content

Goedemiddag techneuten,

Sinds afgelopen vrijdag ben ik overgestapt naar Odido.

Na het wisselen van alle aansluitingen op mijn Zyxel modem werkte al mijn aansluitingen weer, op één aansluiting na.
De aansluiting op poort 3 die in verbinding staat met mijn Solar Edge omvormer maakt geen verbinding. 
Het omsteken naar poort 2 heeft helaas ook niet geholpen en inloggen op mijn Zyxel modem en mijn Solar Edge brengt mij helaas niet verder.

 

De volgende stap voor mij was contact opnemen met de installateur van mijn zonnepanelen, die is gelijk heel duidelijk: Odido blokkeert standaard de poort/communicatie met Solar Edge omvormers, ik kan je helaas niet helpen hiervoor moet je bij Odido terecht.

 

Daarna bel ik Odido, mijn verhaal uitgelegd en mevrouw kan/wil vervelend genoeg niet helpen. Het probleem ligt overduidelijk bij Odido, maar ik wordt helaas niet geholpen. 
Weet iemand van jullie hoe dit opgelost kan worden?

Dankjulliewel ;)

hoi @Richard van de Borne ,

Die installateur heeft verstand van zonnenpanelen, maar niet van Odido routers. De router blokkeerd GEEN uitgaande poorten. Als een fysieke kabel op een poort niet werkt, dan is het eerste wat je zou moeten controleren is of de kabel OK is.

Haal de kabel uit de omvormer en sluit deze aan op een laptop. Heb je dan een internet verbinding? Als het een zelfgemaakt kabel is, dan zou je met het omwisselen wel eens een adertje hebben kunnen los gehaald.


Hallo @Richard van de Borne 

En kan je de omvormer eens voorzien van een reset?


Dankjulliewel voor de snelle reacties.

De netwerkkabel is OK, de omvormer is meermaals gereset.

Na onderzoek kom ik op Youtube het volgende filmpje tegen “Solaredge LAN Status - Een handige tool om netwerk problemen op te lossen”, zie vanaf minuut 8.10. 
Dit voorbeeld is wellicht met KPN als provider, maar ik heb dus hetzelfde probleem maar dan met Odido.

Help :(


hoi @Richard van de Borne ,

Ze geven aan dat poort 22221 en poort 22222 gebruikt wordt om de Solaredge cloud te benaderen. 

Je hebt geen Odido extra veilig pakket genomen? Dan wordt er wellicht iets in die software toevoeging geblokkeerd. Maar anders staat alles gewoon open.

Heeft jouw Solaredge gateway wellicht een VAST IP adres gekregen in de vorige situatie? Dat kan een ander LAN segment zijn dan waarin de Odido router werkt.


Ethernet Communications Troubleshooting Guide (pdf)

Begrijp dus dat je een display hebt, waar je de status uit kunt lezen. Wat is de status van de LAN?

Net de YT gekeken, maar je moet dus blijkbaar poorten open zetten, de poorten die @eric al aangeeft.

Hier een how-to

 


Die poorten open zetten dat lukt mij nog niet echt, kan ik dit wel zelf?

Zojuist nog een medewerker van Odido aan de lijn gehad, maar hij verwijst mij naar deze community omdat hij de poorten niet open zou kunnen zetten. Telefonische ondersteuening/communicatie via een medewerker had ik als oplossing gezien, maar toen ik om nadere uitleg vroeg heeft de man de telefoon opgehangen.
 

Ik heb onderstaande bij “Bewerken van invoer voor Poortdoorschakeling” ingesteld, maar tevergeefs.
ACTIEF: JA

SERVICENAAM: anyServer

WAN-INTERFACE: ETH_Internet

STARTPOORT: 22221

EINDPOORT: 22222

VERTALING STARTPOORT: 22221

VERTALING EINDPOORT: 22222

SERVER IP-ADRES: 192.168.2.254 (hier log ik ook op in bij mijn modem)
OORSPRONKELIJKE IP CONFIGUREREN: NEE, NIET INGESCHAKELD

PROTOCOL: TCP/UDP

Ik doe mijn best om het nog enigsinds zelfstandig op te lossen, maar ik wordt er moedeloos van :(

Ik waardeer jullie hulp


Denk dat je al redelijk onderweg bent, alleen bij server poort moet de IP komen die de DHCP aan de SE heeft uitgedeeld.

SERVER IP-ADRES => SolarEdge IP

Er komt dus verkeer vanuit buiten op de poorten 22221 of 22222, die richting je SolarEdge moet gaan.


Ik wil even het volgende laten weten.

Deze week heb ik aangegeven dat ik een probleem had tussen de verbinding van mijn SolarEdge-omvormer en het modem van Odido. Afgelopen vrijdag ben ik overgestapt van KPN naar Odido en sinds dat moment kreeg de omvormer geen verbinding meer met het internet via een vaste kabel.

 

De klantenservice van Odido verwees mij toen voor de oplossing naar de Odido Community.

Al snel ging het over poorten openzetten en weet ik wat al niet meer, maar voor mij als leek was het allemaal abracadabra. Jammer genoeg kon mij niemand in simpele bewoordingen uitleggen waarom het fout ging op het moment dat ik geswitcht ben van KPN naar Odido en wat ikzelf daaraan zou kunnen doen.

 

Nu wil het geval dat ik een router (TP Link) in de woonkamer heb die ervoor zorgt dat ik ook WIFI heb in de tuin en de garage.

Die router heb ik nu zolang maar gebruikt om de bekabelde verbinding tot stand te brengen tussen de omvormer en het modem van Odido. Die router fungeert nu als een soort van doorgeefluik en nu werkt de verbinding met de SolarEdge-omvormer wel.

 

Wat ik mij nu wel afvraag is waarom het nu wel werkt en eerst niet.

 

Ik heb daarom nog steeds het gevoel dat Odido ervoor moet zorgen dat hun modem rechtstreeks moet kunnen communiceren met deze randapparatuur, aangezien dit niet de eerste keer kan zijn dat hierover contact wordt opgenomen.

 

Ik vind het teleurstellend dat ik op deze manier, met behulp van de community, maar tot een oplossing moet zien te komen terwijl Odido géén enkele hulp aanbiedt of zelfs beterschap wenst.

 

Volgend jaar stap ik maar weer over!

 

Iedereen bedankt voor zijn inspanning.


Tja, hier blijkt naar mijn idee duidelijk dat de omvormer een specifieke configuratie heeft die afgestemd is op de oude situatie, omdat deze nu wel werkt via je oude router, die nu kennelijk “achter” de Odido router hangt, en als zodanig wel werkt. Dit heeft NIETS te maken met Odido maar wel met randapparatuur die specifiek is geconfigureerd en daarom nú problemen geeft. Daarvoor zou je je installateur moeten aankijken, die heeft je kennelijk op het verkeerde spoor gezet.


Hoi @Richard van de Borne 

Hier gaat het mis!

SERVER IP-ADRES: 192.168.2.254 (hier log ik ook op in bij mijn modem)

Dit is dus de oude configuratie waar @Luke the Duke het over had. De Zyxel routers hebben een ander LAN segment dan je oude router. Door dat niet in de omvormer aan te passen kan deze niet gevonden worden door de router. 

Als jij inlogt in de Zyxel router zie je deze box staan:

Het IP adres 192.168.2.254, wat de installateur in jouw omvormer had gezet valt niet in dit subnet.

De oplossing is dus door jezelf/de installateur uit te voeren door de omvormer het IP adres te geven: 192.168.1.254.

En zoals @Pieter_B , het is niet logisch dat je hier een portforwarding moet aanmaken. De solaredge zoekt contact met de cloud oplossing, niet andersom. Dus dat je dreigt met overstappen is prima, maar je kunt beter een andere installateur zoeken die wel verstand van zaken heeft over dit soort apparatuur.


Goed gezien @eric , die subnet mismatch had ik over het hoofd gezien.

De reden dat het dus nu wel werkt via de ‘oude’ router, lijkt voor nu een subnet mismatch. Als de Solar Edge dus een fixed IP heeft gekregen van de installateur, die in het subnet .2 zit … dan herkent de Odido router deze gewoonweg niet.

De meest eenvoudige manier zou denk ik kunnen zijn voor jou, om het LAN subnet van de Odido router te veranderen naar een .2 (192.168.2.1) te veranderen. Dan weer testen, want dan zou het wel kunnen werken.

Heb even zo geen plaatje hoe dat zit binnen de tegenwoordige Odido Router, maar daar kan waarschijnlijk iemand anders je wel een stap voor stap voor geven.


Reageer