Beantwoord

Zyxel T-56 met Deco netwerk gebruiken

  • 12 April 2024
  • 7 reacties
  • 84 Bekeken

Sinds kort is een Zyxel T-56 geinstalleerd. De 2.5 GB poort is via kabel verbonden met de mediabox voor de TV. Nu heb ik een eigen netwerk met 5 deco's M4R, waarvan ik de hoofddeco als router wil instellen. Daarvoor heb ik in de T-56 de DHCP uitgezet. Nu blijkt dat de TV niet meer werkt. Weet iemand hoe e.e.a. ingesteld moet worden, zodat de TV blijft werken maar de hoofdeco als router kan werken?

icon

Beste antwoord door Waqqas 12 April 2024, 15:24

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @RudolfHarry 

Is het niet mogelijk om de Zyxel-T56 compleet weg te halen, een Deco unit aansluiten op de mediaconverter, ga naar de Deco app, more, advanced, IPTV/VLAN, schakel dit in, mode custom, internet VLAN 300 en prioriteit 0.

Na het opslaan en herstarten van de mediaconverter moet internet werken en dan kan je de tv aansluiten op een Deco unit.

Reputatie 7
Badge +3

Deze rare gedachtegang zie ik wel vaker voorbij komen, maar hieronder een uitleg hoe wat en waarom DHCP eigenlijk altijd ‘aan’ moet staan.

DHCP zou je alleen uit kunnen zetten, als je elke afzonderlijk device een eigen fixed IP gaat geven en nog wat zaken meer. Maar dit is voor een extreem groot en wisselend netwerk ondoenlijk om bij te houden.

Wat we wel vaak doen, is de DHCP pool (scope) ‘opschuiven’ of ‘vrijmaken’, zodat we fixed IUP’s kunnen toewijzen buiten de DHCP pool (scope).

Hallo @RudolfHarry 

Is het niet mogelijk om de Zyxel-T56 compleet weg te halen, een Deco unit aansluiten op de mediaconverter, ga naar de Deco app, more, advanced, IPTV/VLAN, schakel dit in, mode custom, internet VLAN 300 en prioriteit 0.

Na het opslaan en herstarten van de mediaconverter moet internet werken en dan kan je de tv aansluiten op een Deco unit.

Hallo Waqqas,

Bedankt voor je vlotte antwoord; bleek in de spam te zitten 🤔

Hoe zit het dan met de 2.5GB poort die Odido blijkbaar speciaal voor de TV (4k) aansluiting heeft bedoeld? Die snelheid haalt de deco toch niet?

Reputatie 7
Badge +15

@RudolfHarry

Je kan de 2,5 Gbps LAN voor snelheden tot 2,5 Gbps gebruiken, deze is niet speciaal voor de tv box.

De tv box kan 100 Mbps aan dus dan zal de 2,5 Gbps LAN poort beperkt worden tot 100 Mbps.

Hetzelfde geldt voor de Deco.

Deze rare gedachtegang zie ik wel vaker voorbij komen, maar hieronder een uitleg hoe wat en waarom DHCP eigenlijk altijd ‘aan’ moet staan.

DHCP zou je alleen uit kunnen zetten, als je elke afzonderlijk device een eigen fixed IP gaat geven en nog wat zaken meer. Maar dit is voor een extreem groot en wisselend netwerk ondoenlijk om bij te houden.

Wat we wel vaak doen, is de DHCP pool (scope) ‘opschuiven’ of ‘vrijmaken’, zodat we fixed IUP’s kunnen toewijzen buiten de DHCP pool (scope).

Bedankt Pieter_B voor je aanvulling.

Mijn gedachte was om de hoofddeco de DHCP-server te laten zijn. Mijn ervaring met routers die als DHCP-server werken is nogal slecht. Als ik de hoofddeco DHCP-server maak en de DHCP van de router niet uitzet, dan wordt het een zooitje. Na het bekijken van het filmpje wat je meestuurde (bedankt daarvoor) komt het idee bij mij op de IP-pool van de Zyxel te beperken tot 1 of 2 IP-adressen (dit i.v.m. de 2.5GB poort voor de TV) en de rest te regelen met de hoofddeco. Zou dat werken?

 

@RudolfHarry

Je kan de 2,5 Gbps LAN voor snelheden tot 2,5 Gbps gebruiken, deze is niet speciaal voor de tv box.

De tv box kan 100 Mbps aan dus dan zal de 2,5 Gbps LAN poort beperkt worden tot 100 Mbps.

Hetzelfde geldt voor de Deco.

@Waqqas 

Aha, dat wist ik niet. Ik zal de T-56 weghalen. Bedankt.

Reputatie 7
Badge +3

DHCP is iets wat meestal ‘out of the box’ prima zijn werk doet, alhoewel je soms toch zelf de controle over wil nemen.

De grootste fout die mensen maken is het netwerk zo dat er in totaal maar 1 subnet ontstaat.

Wat ik daarmee bedoel is, dat bijv. router #1 werkt met 192.168.1.1 en de router die men hierachter plaatst ook werkt met 192.168.1.1. Dan heb je een IP conflict te pakken, waardoor het niet lekker werkt.

Als je 2 routers in DHCP plaatst in je netwerk, dan is het belangrijk dat ze in hun eigen subnet werken.

Zo kan je kiezen om router #1 met DHCP te laten werken in 192.168.1.1 en router #2 met DHCP laat werken in 192.168.2.1. Hierdoor kunnen de DHCP servers binnen hun eigen subnet IP’s uitdelen, zonder dat er een conflict ontstaat.

Maar een betere oplossing is, en daar zinspeelt @Waqqas ook al op is, de Zyxel er tussenuit halen en je netwerk opzetten met je Deco en VLAN 300 op de WAN connectie.

Reageer