Skip to main content

Goedenmiddag, kort geleden ben ik overgestapt van Budget alles in 1 naar Odido. Ik heb nu de Zyxel EX5601-T1. Deze week wilde ik in mijn NAS iets aanpassen maar ik kom via de browser (j*******.quickconnect.to) niet meer in de NAS. Ik krijg de melding 'Cannot connect to’. Het vreemde is dat ik op een bekabelde Windows pc wel bij de bestanden kan die ik via verkenner in een gedeelde map heb aangegeven. Het netwerk in verkenner kan ik weer niet benaderen.

Hoe maak ik mijn NAS weer benaderbaar voor het instellen van zaken in de NAS?

.

Hallo @Jos10 ,

Dat is niet zoals je het wenst. Ik heb hier een link: Ik kan geen verbinding maken  ← link is klikbaar.
Hier staat heel veel informatie en troubleshooting van Synology zelf.
Als het dan nog niet lukt kan je het hier weer melden en dan aangeven wat je allemaal geprobeerd hebt.
Er kijkt dan vanzelf weer iemand mee die je verder kan helpen.

Hallo soepkip67, ik heb vanmorgen en net nog eens naar de site van Synology gekeken, maar daar wordt ik niet wijzer van; de lampjes van de NAS branden, pingen naar de NAS lukt (4 paketten verzonden, 4 ontvangen en geen verloren), Web-assistent vindt de NAS niet en ook Synology-assistent kan hem niet vinden. Vervolgens heb ik geprobeerd het ip-adres van de NAS te vinden (op het forum van synology staat dat dat bij de ping-opdracht verschijnt), maar ik zie dan alleen het MAC-adres.

Ik heb niet zoveel verstand van ICT, maar ik denk dat het probleem ligt bij het wijzigen van het ip-adres in de nieuwe router van Odido en (maar dat weet ik niet meer zeker) het fixed(?) ip-adres in de oude router van mijn vorige provider.

Een volgende stap volgens de synology-site zou en reset van de NAS zijn. Maar dat is iets wat ik eigenlijk wil vermijden. Ik heb in het verleden met veel moeite en met behulp van YouTube wat zaken ingesteld en dat wil ik liever niet nogmaals doen.

En het gekke is dus dat ik op mijn Windows-pc en mijn Macbook al mijn bestanden op de NAS kan gebruiken…?

Hallo @Jos10 ,

Via 192.168.1.1 kun je inloggen op de router. Daarna krijg je in het Startescherm rechts boven aangesloten apparaten te zien daar kan je het ip adres van de NAS vinden. Daarna als je in het menu naar Netwerkinstelling > Thuisnetwerken > Statische DHCP gaat, kun je de NAS  een vast IP geven. Vergeet niet bovenaan het schuifje bij Actief aan te zetten. Hoe je de NAS op dynamisch kunt zetten, verschilt misschien per model.
De verdere inlog gegevens staan op het kaartje achter op de router.

En anders kan je hier:
https://community.odido.nl/search?q=NAS

nog even verder kijken

Hallo soepkip67, Rechtsboven op het startscherm bij de systeeminformatie staat mijn NAS niet vermeld; enkel de WAN, WLAN en Interface-informatie. Ik heb het scherm van de statische DHCP ook al eens bekeken, Daar kan ik een vast ip-adres invullen voor de NAS, maar hoe weet mijn NAS dan dat het op dat adres zit en ik kom gewoon niet in de DSM van de NAS. Dus daar kan ik niets instellen op dit moment.Ik ga de links die je stuurt nog eens nalopen (heb er al een aantal van gezien, maar die lossen mijn probleem niet op).

Hallo @Jos10 ,

Ik bedoel linksboven, daar zie het staan. Dit is via de router dan.

En anders toch nog even via de site van Synology zoeken.

Hallo soepkip67,

Ook linksboven geen NAS, wel mijn bekabelde pc en nog drie bekabelde verbindingen die ik niet kan thuisbrengen Epson… en twee keer Android-dhcp… Snap er niets van want ik heb alleen de pc op de kabel zitten en het Epson apparaat wat daar staat heb ik niet en adroid…? zou dat een switch kunnen zijn en de tv?

Hallo @Jos10 ,

De NAS is toch wel bedraad aangesloten?

Dan zou ik niet beter weten dan toch een reset te doen.

Of wachten totdat er anderen reageren.

In ieder geval dank voor het meedenken soepkip67. De Nas en de pc zijn bedraad aangesloten en het Macbook is draadloos. Wat ik vooral niet snap dat ik op zowel de pc als het Macbook wel de gedeelde mappen en dus bestanden daarin gewoon kan gebruiken, maar dat ik niet naar DSM van de NAS kan om instellingen van de NAS aan te passen. Hopelijk weten anderen hoe dat kan.

Even een terugkoppeling. Alles doet het weer zoals voorheen! Ik vond op mijn pc nog een aantal screenshots van de instellingen in de router van mijn vorige provider. Daarmee heb ik uiteindelijk de tip gevolgd om de ip-range terug te zetten naar de range van die vorige router. Bij de helpdesk van Odido vertelden ze dat het routeradres (192.168.1.1) daarbij niet veranderd moest worden. Mijn oude range was 19.168.2.x - 192.168.2.y

Toen ik de range veranderde kreeg ik een foutmelding van de router. Daarop heb ik het routeradres toch veranderd in 192.168.2…. Vervolgens kon ik met dat nieuwe ip- adres weer in de router komen en daar het oude vaste ip-adres weer toekennen aan mijn NAS. Die is nu weer bereikbaar via de webbrowser, ook van buiten en de shares op mijn Windows-pc doen het ook weer.

Het enige verschil is nu dat ik bij het inloggen op de router een beveiligingsmelding over een onbekend certificaat. Die krijg ik ook altijd als ik inlog op mijn NAS. Kan ik dat nog ‘repareren’?

Hallo @Jos10 

Die melding krijg je ook met de default IP range echter is het gewoon veilig aangezien die pagina enkel toegankelijk is voor jou.

Hallo @Jos10 

Die melding krijg je ook met de default IP range echter is het gewoon veilig aangezien die pagina enkel toegankelijk is voor jou.

Inloggen op het originele ip-adres gaf die melding niet. Maar als het veilig is, dan is het alleen een paar keer extra klikken.

Een eenvoudige rest van je Synology NAS had uitkomst kunnen bieden, zonder dat je al je data verliest.

Maar de door jouw gedane switch van subnet werkt ook meestal.

Reageer