Skip to main content

Zeer langzaam glasvezel internet, hoge jitter

  • 17 June 2024
  • 10 reacties
  • 169 Bekeken

Geprobeerd om telefonisch geholpen te worden, maar voor technische problemen werd ik doorverwezen naar dit forum. 

Wij hebben nu ongeveer een maand glasvezel internet van Odido (400/400). We merkten al regelmatig dat het erg langzaam was, ondanks dat de speedtest aangeeft dat we wel 400/300 mbit/s halen.

De snelheid van het internet is erg wisselend. Soms werkt het prima, maar erg vaak ook niet. Het laden van een site als NOS.nl (of nu deze community page) duurt dan al snel 20 seconden. Ook het starten van een speedtest (bekabeld) duurt minimaal 30-60 seconden.

We hebben het modem al geregeld van de netspanning afgehaald, maar dit heeft niet geholpen. Ook hebben we hem gereset, maar ook zonder succes. 

Ik hoop dat dit snel kan worden opgelost, want dit is onwerkbaar. Omdat het 5g bereik zeer slecht is in huis, is daar tijdelijk op over gaan ook niet altijd mogelijk. 

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Welkom op onze community! @Robin13579 

Goed dat je dit bij ons meldt. Ik help je graag verder, zodat je weer kan genieten van onze diensten! 

Ik ben gelijk het systeem ingedoken om de verbinding uit te meten en ik zie inderdaad dat er iets niet helemaal goed gaat. Wil je mij vertellen wat de lampjes op het modem en het ONT (witte of zwarte kastje in de meterkast) doen (aan/uit, knipperen, kleur)?

Ik kijk dan meteen opnieuw met je mee! 

Goedemorgen Teresa,

De drie lampjes branden continue van boven naar beneden:

Power: groen

Connection: groen

Alarm: uit

 

Op het modem knipperen alle lampjes groen, behalve 'power' en '2.5G Wan'. Die laatste twee branden continue. Het knipperen gaat niet constant en, zo lijkt het, willekeurig. 

Reputatie 7
Badge +3

@Robin13579 Super bedankt voor je snelle terugkoppeling! 

Wil je het modem eens op de volgende wijze een herstart geven: Reboot modem | Odido community

Ik sta klaar om je gelijk verder te helpen!

Bedankt voor de snelle reactie. In de link staat uitgelegd hoe ik een Zyxel t-50 of t-54 moet resetten. Kan ik dit stappenplan toepassen op een zyxel t-56?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Robin13579 

Hetzelfde geldt voor de Zyxel-T56.

@Waqqas bedankt! 👍

@Teresa van Odido ik heb de reboot uitgevoerd. Op dit moment is het internet in elk geval vlot, maar aangezien 's avonds de problemen veruit het grootst waren, houd ik nog even een slag om de arm. 

Kan je zien of het aan jullie kant er nu beter uitziet? 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Robin13579 

Mocht het in de avond weer voorkomen kan je dan eens een laptop bekabeld op de router aansluiten en via het opdrachtenprompt een pingtest laten lopen naar Google met de command ping -n 1000 8.8.8.8?

Je kan het resultaat hier delen.

Reputatie 7
Badge +3

@Robin13579 Dank je wel voor je terugkoppeling en fijn om te lezen dat het nu goed gaat! Ik heb nogmaals een meting gedaan en deze ziet er nu gelukkig ook goed uit. 

Uiteraard ben ik ook benieuwd of dit zo zal blijven in de avonduren. Mocht dit niet zo zijn, wil je dan de stappen doorlopen zoals benoemd door @Waqqas?

Goedenavond @Teresa van Odido en @Waqqas ,

Het internet is sinds ongeveer 19:30 echt onwerkbaar traag. Het laden van deze pagina kost 10-20 seconden, maar ook de NOS duurt weer minimaal 10-20 seconden. Niet alleen sites, maar ook apps hebben hier last van. Het laden van videos duurt zeer lang en ook bellen via whatsapp video zorgt continue voor problemen.

Ik heb de test van Waqqas uitgevoerd, maar ik ben bang dat hier geen antwoord uit komt. Daarom wilde ik ook een speedtest uitvoeren, maar mijn laptop kon geen verbinding krijgen met een server (zie screenshots). Zowel via de browsers als via de native app heb ik minuten lang gekeken naar een laadscherm. Uiteindelijk heb ik via mijn smartphone een test kunnen uitvoeren. Hier is het probleem wel goed duidelijk. Een jitter van boven de 270ms. Ook is duidelijk te zien dat de behaalde snelheid er langzaam opbouwt. 

Op dit forum staan talloze berichten van klanten die met vergelijkbare problemen zitten, dus ik hoop echt dat dit snel kan worden opgelost. Het is namelijk echt onwerkbaar!

 

Reputatie 7
Badge +3

@Robin13579 Dank je wel voor je terugkoppeling. Ik heb nogmaals de verbinding uitgemeten en ik zie nu wel enige verstoring op de lijn.

Om dit zo snel mogelijk voor je op te lossen, heb ik meteen een monteur aangestuurd. Je ontvangt hierover een e-mail met een link om de afspraak in te plannen. 

Reageer