Skip to main content

Goedemorgen allen,

Ik heb bijna een dag besteed aan het probleem dat de Zyxel T-56 modem geen IP adres (kan) geven aan een Youless LS120 Energy Monitor. Ik heb ook maar eens support gevraagd bij de makers van Youless en krijg het volgende antwoord:

“ Heb je toevallig een Zyxel T-56 modem van Odido? Er is namelijk
recentelijk een firmware fout in hun modem geslopen waardoor de Youless
(en vele andere apparaten) geen IP adres krijgt van dit modem. We
krijgen daar de laatste tijd met regelmaat een vraag over, dus vandaar
dat ik dit als eerste vraag. Odido en Zyxel hebben hier inmiddels
overigens ook al een firmware update voor, maar die is nog niet bij alle
klanten uitgerold.

Met vriendelijke groet,
Youless energy monitor 

 

Nu is mijn vraag: Waar kan ik de firmware vinden om te downloaden en toe te passen op mijn modem...

Ik heb beide switches hun ip adres laten verversen:

648175    2024-11-05 12:53:26,742177    192.168.2.254    255.255.255.255    DHCP    342    DHCP Offer    - Transaction ID 0xadde1223
648176    2024-11-05 12:53:26,742177    0.0.0.0    255.255.255.255    DHCP    302    DHCP Request  - Transaction ID 0xadde1223
657556    2024-11-05 12:55:30,409857    0.0.0.0    255.255.255.255    DHCP    295    DHCP Discover - Transaction ID 0xadde1223
657557    2024-11-05 12:55:30,436258    192.168.2.254    255.255.255.255    DHCP    342    DHCP Offer    - Transaction ID 0xadde1223
657558    2024-11-05 12:55:30,438471    0.0.0.0    255.255.255.255    DHCP    302    DHCP Request  - Transaction ID 0xadde1223
663863    2024-11-05 12:58:13,551221    0.0.0.0    255.255.255.255    DHCP    295    DHCP Discover - Transaction ID 0xadde1223
667489    2024-11-05 13:02:42,082040    0.0.0.0    255.255.255.255    DHCP    295    DHCP Discover - Transaction ID 0xadde1223
667490    2024-11-05 13:02:42,086367    192.168.2.254    255.255.255.255    DHCP    342    DHCP Offer    - Transaction ID 0xadde1223
667491    2024-11-05 13:02:42,089425    0.0.0.0    255.255.255.255    DHCP    302    DHCP Request  - Transaction ID 0xadde1223

Hmm. Ze lijken zo te zien wel een ip-adres te krijgen van de T54, maar waarom zie ik deze adressen vervolgens dan niet in bv de ARP tabel staan?

En ik zie zo snel ook geen DHCP ACK pakket voorbij komen.


Hmm Ik zie wel gewoon dat de ACK wordt verstuurd. 

Ik zal er straks nog even verder in duiken. 


Hmm Ik zie wel gewoon dat de ACK wordt verstuurd. 

Ik zal er straks nog even verder in duiken. 

 

Bedankt voor het onderzoeken.

 

Zelf ook nog maar even gekeken en ik zag dat de switches inmiddels (na ruim een uur) wel op de Verbinding - Lijst pagina (en in de ARP tabel) staan:

 

 

Geen idee waarom dat dan zolang heeft moeten duren, maar misschien is hiermee ‘het probleem’  opgelost?


Voor Youless gebruikers die op dit topic uitkomen nadat ze tegen dit issue aan zijn gelopen: er is een firmware update 1.6.3 beschikbaar die met onze Youless app op de Youless geladen kan worden vanuit het instellingen scherm. Dit is in minder dan een minuut te doen, en kan zelfs ook gedaan worden wanneer de Youless geen IP adres meer krijgt van het modem. Na de update wordt er weer een IP adres verkregen van het Zyxel modem.


Hi @Snowkrash1974

Ik heb een test FW op je modem geinstalleerd die moet het probleem vanuit de Zyxel oplossen. Kan je controlleren of de Youless nu nog steeds een IP krijgt? 


Hi ​@Sven-Odido Klopt. De Youless draait weer lekker op een door het modem vers uitgegeven IP adres. Maar is dat nu door de test firmware van jullie of de bèta firmware van Youless? 
 

Excuses voor de late reactie. Heksenketel op het werk. 


Reageer