Hi @pstreef, welkom op onze Community!
Ik ben voor je gaan kijken en zie dat je veel aanpassingen gedaan hebt op het modem wat ervoor kan zorgen dat de cliënts niet bereikbaar zijn. Zou je het modem en wifipunten willen resetten en willen kijken of het met de standaard instellingen wel goed werkt? Als je daarna je instellingen weer wilt aanpassen, zou je die dan 1 voor 1 willen wijzigen? Zo kun je precies zien welke aanpassing ervoor zorgt dat de cliënts niet bereikbaar zijn.
Hoi Tommie,
Edit: Ik zie zojuist dat mijn telefoon (al even) verbonden is met de AP in kwestie, wel gewoon internetverbinding heeft en pings beantwoord.
Wellicht lag het probleem dan in de (tot noch toe) enige client die elke keer op dat AP zat die het daar niet zo goed naar zijn zin heeft..
Dat zou ik eigenlijk liever niet willen nee, want ik draai home automation waarbij best een aantal zaken afhankelijk zijn van vaste ip-adressen en het handmatig instellen via deze UI kost best wel wat geduld.
Kun je specifieker zijn in welke aanpassingen problemen zouden kunnen veroorzaken? Ik ben namelijk van mening dat er vrij weinig in te stellen is (ik heb in het verleden met openWRT en unifi gewerkt, daar heb je veel meer om stuk te maken ;))
- Ik heb het subnet aangepast, ik kan mij niet voorstellen dat dit voor problemen zorgt, lijkt me basis functionaliteit
- Bij wifi heb ik volgens mij weinig substantieels aangepast
- De DNS server draai ik zelf, deze werkt goed, immers hebben alle clients op de andere 2 (ap/router) wel goede verbinding
- UPnP gebruik ik niet dus is uit, ik ging er van uit dat dit niet gebruikt werd door de APs?
- SIP en RTSP heb ik uitgezet, ik gebruik dit niet (buiten mijn netwerk iig) dus lijkt me dat de router daar niets mee hoeft te doen.
Mis ik nog iets?
Ping je dan op hostname of op IP adres?
Heeft de client op de AP wel toegang naar buiten?
Het lijkt me raar dat clients op een draadloze AP wel te bereiken zijn maar op een bedrade AP niet. Dan lijkt me toch iets verschillend tussen beide AP’s.
Ik ping op IP, het IP dat de router aangeeft via de de (bedraade) AP an de client te hebben gegeven.
Ik ben het met je eens dat het raar is dat die client niet werkte via de bedrade AP en nadat ik die een reboot gaf en de client naar de main router overstapte wel weer bereikbaar was.
Wellicht heeft deze reboot het probleem echter opgelost, dat zou natuurlijk kunnen, maar dan is de vraag wat er dan voor de reboot fout was. Zou bij een router/AP eigenlijk niet nodig moeten zijn.
Wellicht heeft deze reboot het probleem echter opgelost, dat zou natuurlijk kunnen, maar dan is de vraag wat er dan voor de reboot fout was. Zou bij een router/AP eigenlijk niet nodig moeten zijn.
Hoezo heeft de reboot het probleem opgelost? Als je nu de client weer met de bedrade AP verbindt, kun je hem dan wel pingen? Want dan denk ik dat er tijdelijk iets niet helemaal lekker zat. Maar als bij het switchen tussen AP’s en main router het probleem niet meer optreedt dan is dit moeilijk nog na te gaan.
Zie de edit van mijn eerdere post:
Edit: Ik zie zojuist dat mijn telefoon (al even) verbonden is met de AP in kwestie, wel gewoon internetverbinding heeft en pings beantwoord.
Wellicht lag het probleem dan in de (tot noch toe) enige client die elke keer op dat AP zat die het daar niet zo goed naar zijn zin heeft..
Tot nu toe heeft deze AP (zover ik heb gezien, er is geen log dat ik weet) maar 3 clients gekend, ik weet niet waarom, maar het lijkt wel alsof de main en repeater een soort voorkeursbehandeling krijgen wat dat betreft.
ik zie niet hoe ik zonder aparte SSIDs te gebruiken roaming naar deze AP kan forceren voor de specifieke client die wel problemen had om dit te hertesten.
ik zie niet hoe ik zonder aparte SSIDs te gebruiken roaming naar deze AP kan forceren voor de specifieke client die wel problemen had om dit te hertesten.
Ja, het is een mesh dus dat kun je niet forceren. Alleen door dicht bij dat access punt te gaan staan en hopen dat ie dan daarnaar overschakelt.
Deze client zit heel dicht bij de AP (zeg maar ~50cm) en heb hem laten herverbinden. Hij spring idd nu weer tevoorschijn onder de AP in kwestie.
Hij behoudt het zelfde (static dhcp) IP adres en deze is nu niet meer bereikbaar.
Ik heb met mijn laptop dichtbij het AP hetzelfde gedaan en deze heeft (na verbinden) geen problemen.
Zou de korte afstand het probleem misschien zijn?
Hij behoudt het zelfde (static dhcp) IP adres en deze is nu niet meer bereikbaar.
Ik heb met mijn laptop dichtbij het AP hetzelfde gedaan en deze heeft (na verbinden) geen problemen.
Static dhcp of static IP? Heb je die client een vast IP gegeven of krijgt hij die wel toegekend via de router, maar heb je een reservering toegekend in de router?
Afstanden zou niet uit mogen maken (want je laptop heb je nu ook dichtbij en daar gaat het dus goed).
Als je echt een static ip geeft zou je nog kunnen proberen of het resetten van de wifi settings in die client (en dus full dynamic dhcp) wat uitmaakt.
Nee het is een static DHCP reservering, is wat veiliger om het aan de router over te laten en dat doet deze Zyxel wel goed!
Afstanden kunnen wel degelijk uitmaken en dan is de antenne in een “smart wifi plug” van 2 tientjes niet te vergelijken met die van een macbook.
Als een signaal te zwak is kun je niet meer de juiste resolutie behalen om de data van de carrier wave te onderscheiden, maar als deze golf “te hoog voor de antenne” zou dat in theory een vorm van clipping kunnen veroorzaken waardoor je dus op de pieken ook data verliest.
Maar goed, dit is pure speculatie, die ik als (lang geleden) afgestudeerde natuurkundige denk ik wel mag maken, maar dat maakt het niet persee kloppend 
Ik zou alleen denken dat als de verbinding idd niet goed is dat de AP dan niet aangeeft dat de verbinding goed is.
DHCP reservering is inderdaad prima. Ik bedoelde met afstand maakt niet uit voor wat betreft het probleem. Omdat je de laptop ook op korte afstand had en je het probleem daar niet mee hebt. Uiteraard is afstand voor de hand-off van een AP/mesh wel van belang.
Ik neem aan dat, wanneer je het probleem hebt, met de client wel al een speedtest gedaan hebt, en deze goed is?
Ik neem aan dat de firewall in de router op “Midden (aanbevolen)” ingesteld staat (hoewel bij hoog een ping nog steeds mogelijk zou moeten zijn binnen het LAN)? (En dan zou het nog raar zijn dat de andere AP er geen last van heeft)
Kun je overigens vanuit de client, als die op die AP zit, wel andere clients op andere AP’s of router pingen? (dus andersom van waar je nu een probleem mee hebt)
Ik ken de WX5600-T0 zelf niet maar volgens mij zijn het mesh-only devices dus ik verwacht ook niet daar eigen instellingen in zitten (zoals firewall).
En na laatste optie… heb je die probleem AP al eens helemaal een factory reset gegeven. Dat kun je doen zonder je hele netwerk om te hoeven gooien.
En dan de laatste optie… wat ik kan bedenken… wat gebeurd er als je beide AP’s eens omwisselt? Dus de draadloze die geen probleem heeft bedraad zetten en de bedrade op de plaats van de draadloze draadloos aansluiten. Als het probleem dan mee verhuist lijkt het mij een brakke AP te zijn.
Daar zitten een aantal goede opties tussen om te testen, ga ik binnenkort eens doen.
De speedtest is niet echt relevant als je niet kan pingen, de ene client doet het gewoon goed, de andere helemaal niet.
Qua firewall zou hier geen probleem moeten zijn, want het gaat, zo lijkt het, echt alleen om die ene client. Zo specifiek kun je de rules in deze router niet aanpassen.
Bedankt in ieder geval voor het meedenken!
Ik heb een aantal dingen geprobeerd en uiteindelijk de oplossing een factory reset van de client (smart wifi plug). Het verklaard het probleem nog niet, maar helaas is dat niet altijd mogelijk.
Mijn probleem lijkt nu iig opgelost!
DHCP reservering is inderdaad prima. Ik bedoelde met afstand maakt niet uit voor wat betreft het probleem. Omdat je de laptop ook op korte afstand had en je het probleem daar niet mee hebt. Uiteraard is afstand voor de hand-off van een AP/mesh wel van belang.
Ik neem aan dat, wanneer je het probleem hebt, met de client wel al een speedtest gedaan hebt, en deze goed is?
Ik neem aan dat de firewall in de router op “Midden (aanbevolen)” ingesteld staat (hoewel bij hoog een ping nog steeds mogelijk zou moeten zijn binnen het LAN)? (En dan zou het nog raar zijn dat de andere AP er geen last van heeft)
Kun je overigens vanuit de client, als die op die AP zit, wel andere clients op andere AP’s of router pingen? (dus andersom van waar je nu een probleem mee hebt)
Ik ken de WX5600-T0 zelf niet maar volgens mij zijn het mesh-only devices dus ik verwacht ook niet daar eigen instellingen in zitten (zoals firewall).
En na laatste optie… heb je die probleem AP al eens helemaal een factory reset gegeven. Dat kun je doen zonder je hele netwerk om te hoeven gooien.
En dan de laatste optie… wat ik kan bedenken… wat gebeurd er als je beide AP’s eens omwisselt? Dus de draadloze die geen probleem heeft bedraad zetten en de bedrade op de plaats van de draadloze draadloos aansluiten. Als het probleem dan mee verhuist lijkt het mij een brakke AP te zijn.
Hey @pstreef, ik ben blij om te lezen dat het is opgelost! Fijn!
Weet dat we altijd voor je klaarzitten als er vragen zijn. Voor nu wens ik je een mooie dag toe!