Skip to main content

WX5600 2.4ghz extensie werkt niet

• September 26, 2025
  • 6 reacties
  • 68 Bekeken

Dag mensen,

Vandaag heb ik de wifi repeater ontvangen. Ik heb deze inmiddels op en running. Even de situatie. Mijn router zendt uit op 2.4 en 5. Beiden hebben een aparte Ssid. Ik gebruik de vijf alleen voor mijn ps5 en tv en soms voor mijn telefoon.

ik heb de repeater gekocht omdat het signaal van mijn modem niet tot in mijn schuur komt, waar ik Zwift races doe. 

Nu heb ik de repeater up en running en gemeshd door de ssid van de repeater te hernoemen naar mijn 2.4ghz ssid. Het signaal in de schuur is nu top, maar bij de speed test viel het mij op dat het 5ghz signaal wordt doorgegeven.

hoe zorg ik er voor dat het 2.4 signaal wordt doorgegeven? Ik heb slechts een stabiele verbinding nodig in de schuur met weinig bandbreedte. Tevens wil ik niet dat alle apparaten die op 2.4 zitten nu indirect op 5ghz komen?

ook ben ik na de naamswijziging niet meer in staat om via de mpro mesh app in te loggen op de extender.

help!

September 26, 2025

Hallo ​@Daanmahieu 

Om het WiFi plus punt correct te laten werken moet Easymesh aan staan en mogen 2,4 GHz en 5 GHz niet gesplitst zijn.

Je hebt dan 1 groot mesh netwerk.

6 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • September 26, 2025

Hallo ​@Daanmahieu 

Om het WiFi plus punt correct te laten werken moet Easymesh aan staan en mogen 2,4 GHz en 5 GHz niet gesplitst zijn.

Je hebt dan 1 groot mesh netwerk.

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • September 26, 2025

HI ​@Waqqas ,

Thanks voor je snelle reactie. Hmm, dan kan ik niet zelf aansturen welke apparaten op welke frequentie zitten right? 

HOe configureer ik dat in de modem instellingen?  Betreft dat deze setting:

Ik denk dat ik dan maar een aparte ssid toeken aan de extender en die alleen gebruik als ik in de schuur zit. Er zitten nogal veel netwerken om mij heen en ik wil zeker voorkomen dat mijn PS5 en TV, die op zeer korte afstand van het modem zitten, op de 2.4ghz springen. 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • September 26, 2025

@Daanmahieu 

Ga in je browser naar 192.168.1.1 en log in met admin en het Login Password dat achter de router staat.

Ga in het menu naar netwerkinstellingen, draadloos, Easymesh, schakel dit in en pas dit toe.

Op dezelfde pagina bij algemeen inderdaad het vinkje bovenaan bij instellingen hetzelfde houden.

Verder kun je bij gast een gastnetwerk 2,4 GHz inschakelen met als toegangsscenario thuisgast.

Hidden.nld
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • September 26, 2025

Het idee van een Mesh wifi is dat er een master is die bepaald wie op welke ferquentie en welke accesspoint gebruik maakt zodat je dat zelf (of je apparaten) dat doen.

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • September 26, 2025

Het idee van een Mesh wifi is dat er een master is die bepaald wie op welke ferquentie en welke accesspoint gebruik maakt zodat je dat zelf (of je apparaten) dat doen.

Hi, bedankt voor je snelle respons!

Check. Ik dacht eigenlijk dat dat bandsteering was en dat ik meshing meer moest zien als een samensmeling van het netwerk, zodat je geen aparte SSID nodig hebt. Ik neem trouwens aan dat je bedoelt ‘zodat je of je apparaten dat niet zelf hoeven te doen’, toch? Want zoals je aangeeft, er is een master die de toewijzing aanstuurt? 

Wat is jouw ervaring met bandsteering/meshing, heb je het idee dat de apparaten aan de juiste frequentie worden toegewezen? Of zal ik in mijn geval beter zelf de aansturing doen en gewoon een extra ssid aanmaken voor als in de schuur zit.

Nog een ander vraagje. Nu ik toch aan het netwerk aan het sleutelen ben wil ik eens checken of het misschien zinvol is om van kanaal te wisselen op zowel 2.4 als 5ghz. Er zitten enorm veel netwerken om mij heen namelijk. Ik kan alleen geen goede app vinden(voor ios) om de netwerken af te scannen.

Ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk zelden/nooit interrupties of vertraging ervaar. Alleen dus in de schuur, maar daar was het signaal gewoon heel zwak.

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • is een legendarische user
  • September 26, 2025

Wat is jouw ervaring met bandsteering/meshing, heb je het idee dat de apparaten aan de juiste frequentie worden toegewezen?

Waarom is 5Ghz een probleem voor apparaten? Waarom wil je bepaalde apparaten op 2,4 en andere op 5Ghz hebben?

De client bepaald zelf wel welk signaal het beste is en bij goed signaal zal die met 5Ghz verbinden (voor snelheid) en bij slechter signaal valt ie terug naar 2,4Ghz.

Op Android zijn er heel veel wifi scanners (voor de omgeving). Bij iOS is dat volgens mij een stuk minder omdat een app op een Apple device veel minder toegang heeft tot de wifi adapter. Maar ik geloof wel dat er inmiddels een paar zijn.

https://www.netspotapp.com/wifi-analyzer/wifi-analyzer-apps-for-ios.html

Het kan soms handig zijn om inderdaad een kanaal vast te zetten omdat de auto scan van de router alleen de directe omgeving van de router ziet. En 5 meter verderop zou de situatie weer anders kunnen zijn. Hoewel dit met mesh iets beter zou moeten zijn omdat de mesh punten ook kunnen scannen en geschikte kanalen aan de router door zouden kunnen geven (anders dan bij b.v. een standalone router).