Skip to main content

Heden heb ik een 1 Gig aansluiting met een mediaconverter 10/100/1000 base-TX to 100/1000 base-SX/LX. Hierop zit een ASUS rapture GT-AX11000 router.

Ik heb een 33 tal fixed ip adressen in mijn DHCP aan mijn domotica hangen en een 10-tal portforwardings ingesteld.

Het probleem wat ik ervaar is dat ik de bandbreedte van  de twee gamers in huis heb moeten begrenzen op 700mb. Spelupdates van 60 gig is maar heel normaal en gooien het verdere netwerk (tv-streams) plat.

Misschien een foutieve instelling in mijn router, maar ik zit te denken aan een upgrade naar 2 Gig. Hiervoor is de huidige mediaconverter niet geschikt en zal ik tevens met een link aggregatie 2x 1Gig vanuit de router bekabeld naar de mediaconverter moeten hebben.

Welke mediaconverter wordt heden geleverd bij een 2gig aansluiting?
Heeft deze überhaupt twee uitgaande poorten, of moet ik aan een gehele nieuwe hardware configuratie denken? Ik wil wel de huidige instellingen kunnen benutten.

De ONT bij huidige glasvezel hebben allemaal 10Gbs LAN

Hallo ​@Gelotech 

Indien je niet op het Delta glasvezelnetwerk zit dan krijg je de Huawei OptiXstar HN8010Ts-20, deze heeft 1 10 Gbps LAN poort.

Dank je wel voor je vlotte respons.

Ik ga verder puzzelen wat de beste optie is om het wat stabieler te krijgen bij de huidig 720 -- 860 mb wat er over blijft van de 1Gig aansluiting.

Ik dacht ff snel te verdubbelen wat mij minimaal 1,5 gig op moet leveren.
Dat zou hedendaags met de gamers en 4k streams en overige internetconnecties ruim voldoende moeten zijn in tegenstelling tot de gemiddelde 800mb die ik vaak heb, wat volgens veel forums net voldoende zou zijn. Ik heb liever wat reserve :)

Het idee dat je voor 4K stream 1G bandbreedte nodig zou hebben, is een fabeltje. De compressie methodes die men gebruikt en nog steeds aan het optimaliseren is, zal in de toekomst de benodigde bandbreedte maar marginaal laten stijgen.

Misschien een foutieve instelling in mijn router …

Die router is aan het wat ik noem ‘multi-tasken’, hij moet de NAT/DHCP/Routing doen … de Wifi verzorgen (2.4G - 5G - 6G) … ook nog als switch spelen … denk dat je wel kunt aanvoelen dat je ‘one in all ASUS’ behoorlijk druk kan zijn. Dit heeft natuurlijk impact op de overall performance, zeker gezien je behoorlijk crowded netwerk.

Ben zelf grote voorstander, om voor elke taak een device in je netwerk op te nemen.

Dus;

• NAT - routing - VLAN’s - DHCP in een dedicated router.
  • Een switch voor het verdelen of segmenteren van je netwerk
  • Wifi afzonderlijke AP’s

Bekeek even een plaatje van die ASUS, maar die neemt een half bureau in beslag .. wat een ding (aardig prijskaartje ook).

Het is een specifieke gaming router, zou mij dus niet verbazen dat de ‘traffic shaping’ zo is ingeregeld dat gamers optimale throughput krijgen … en hierdoor dus voorrang krijgen op al het andere verkeer.

Het idee dat je voor 4K stream 1G bandbreedte nodig zou hebben, is een fabeltje. De compressie methodes die men gebruikt en nog steeds aan het optimaliseren is, zal in de toekomst de benodigde bandbreedte maar marginaal laten stijgen.

Misschien een foutieve instelling in mijn router …

Die router is aan het wat ik noem ‘multi-tasken’, hij moet de NAT/DHCP/Routing doen … de Wifi verzorgen (2.4G - 5G - 6G) … ook nog als switch spelen … denk dat je wel kunt aanvoelen dat je ‘one in all ASUS’ behoorlijk druk kan zijn. Dit heeft natuurlijk impact op de overall performance, zeker gezien je behoorlijk crowded netwerk.

Ben zelf grote voorstander, om voor elke taak een device in je netwerk op te nemen.

Dus;

• NAT - routing - VLAN’s - DHCP in een dedicated router.
  • Een switch voor het verdelen of segmenteren van je netwerk
  • Wifi afzonderlijke AP’s

Bekeek even een plaatje van die ASUS, maar die neemt een half bureau in beslag .. wat een ding (aardig prijskaartje ook).

Het is een specifieke gaming router, zou mij dus niet verbazen dat de ‘traffic shaping’ zo is ingeregeld dat gamers optimale throughput krijgen … en hierdoor dus voorrang krijgen op al het andere verkeer.

Hoi Pieter,

Dank voor je aanvullende informatie.
Ik dacht dat streaming meer zou nemen… ik heb in de avond uren minimaal 2 streams en een gamer.
Normaal geen probleem alleen tijden updaten / downloaden van games gaat het netwerk wel eens plat. Ik heb de bandbreedte van beide gamepc's nog verder geknepen (350mb). dan heb ik in het ergste geval nog 50mb over voor de tv-streamingsdiensten. ik zit gemiddeld op een krappe 800mb internetsnelheid. 

Misschien inderdaad de functionaliteiten opdelen.
De originele (t-mobile) router voor de dhcp - vlan. ik weet niet hoe goed deze de 45 clients, en een 10-tal port-forwarding regels kan omgaan.
Ik bezit momenteel al  2 switchen en een Asus RT-AX52 als acces point op zolder.
Misschien zonde van de dure game-router…. maar deze ook maar als accespoint inzetten. De wifi is wel kneiter goed van deze router. 

Reageer