Skip to main content
Beantwoord

Verbinding valt steeds uit voor 15/20 minuten

  • 30 June 2024
  • 3 reacties
  • 49 Bekeken

Sinds vorige week dinsdag heb ik ineens last van een haperende glasverzelverbinding. Ik heb 1GB glasvezel van toen nog T-Mobile. Ik zit in Segbroek op het netwerk dat T-Mobile zelf heeft aangelegd (is dat inmiddels KPN geworden?). Ik gebruik een Zyxel T50 modem met een grijze CVT media converter.

Ik heb al een paar jaar glasvezel van T-Mobile/Odido en eigenlijk nooit issues gehad. Tot ineens afgelopen dinsdag.

Wat is het probleem?

Sinds afgelopen dinsdag heb ik vanaf een uurtje of 13:00 de hele dag en avond het probleem dat de verbinding volledig wegvalt. Dit duurt ongeveer 15 a 20 minuten, dan heb ik weer verbinding. Ook dit duurt ongeveer 15 a 20 minuten en dan valt de verbinding weer weg.

Op het moment dat de verbinding wegvalt brandt het FO Link lampje op de media converter niet. Wanneer de verbinding weer online komt behoud ik hetzelfde IP adres als wat ik al had.

Ik heb het idee dat er ergens in de nacht iets gebeurt wat de verbinding weer stabiliseert. Als ik namelijk 's ochtends vroeg weer kijk dan heb ik een stabiele verbinding tot ongeveer 13:00 uur 's middags. Vanaf dan is het weer om-en-om elke 15/20 minuten.

Wat heb ik al geprobeerd?

  • Modem en media converter gereset (meermaals)
  • UTP kabel tussen modem en media converter vervangen
  • Elk LAN poortje op modem geprobeerd
  • Dipswitches van 1 en 6 naar 3 en 4 (toen werkte het helemaal niet meer)
  • Odido klantenservice gebeld, zij weten het ook niet. Monteur is langsgeweest, die weet het ook niet. Er zou een nieuwe mediaconverter geleverd worden maar dat duurt inmiddels ook al dagen en ik hoor niks meer van ze :(

Ik weet niet of dit hetzelfde issue is als het verzamel topic over traag internet in de avond. Bij mij is het niet traag als het up is, het probleem is dat de verbinding continu wegvalt.

Het lijkt wel alsof er een andere connectie is die mij in de weg zit. Kan dit de oorzaak zijn? Of wellicht een configuratiefout ergens?

Of kan het toch een probleem zijn met de media converter? Ik vind het wel gek dat je het zo specifiek elke 15 a 20 minuten is dat de verbinding wegvalt, en weer voor 15 a 20 minuten online komt, etc. Als de media converter stuk is dan zou je toch verwachten dat er continu een verbindingsprobleem is?

Heeft iemand anders toevallig ook deze issues?

3 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @lococola 

Dit probleem is niet hetzelfde als in het verzameltopic maar als het FO lampje op de mediaconverter niet brandt dan komt er geen glasvezel signaal binnen op de mediaconverter, je hoeft dan niet verder te kijken.

Misschien iets met de gele patchkabel of een mediaconverter die het niet goed doet? Anders moet het probleem buitenshuis zijn.

We zijn inmiddels ruim een maand verder en het probleem is nog steeds niet opgelost. Een nieuwe mediaconverter heeft niks opgeleverd. De communicatie van Odido is ronduit slecht te noemen, ik heb geen idee wat ze doen, of ze iets doen, of ze uberhaupt ook maar een idee hebben waar het aan kan liggen.

Als ik al een mail krijg is het de meest basic mail. “Het probleem is opgelost!”. Ok, hoe dan? Staat er niet bij. En na een paar dagen komt het probleem gewoon weer terug. Wat hebben ze dan gedaan vraag ik me af? Even gekeken en verder niks? Super frustrerend.

Reputatie 7
Badge +5

Hi @lococola, ik wil graag dat je hier zo snel mogelijk geen last meer van hebt. Ik heb meteen meegekeken lees dat je schrijft dat de nieuwe ONT geen verschil maakt. Ik begrijp dat je deze zelf hebt geinstalleerd? Er staat namelijk nog een monteursbezoek open, deze monteur komt op 25 juli bij je langs. Ik snap je gevoel, maar wel wil ik dit bezoek afwachten. Hou je dit topic op de hoogte?

P.S De collega heeft het onderzoek gesloten omdat er een nieuwe ONT + monteursbezoek was aangemaakt. Je krijgt dan automatisch deze e-mail. De collega had echter moeten wachten op het resultaat, vermoedelijk rust dit op een fout. Ik heb deze collega hierop aangesproken!

Reageer